Toiset lihoavat, toiset sitten ei millään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Merkava
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Aineenvaihdunta ei hidastu itseasiassa iän myötä kovinkaan paljoa. Se on vain noin 2% per kymmenen vuotta, eli jos 20 vuotiaana kulutus on 2 500kcal, kuluttaa nelikymppisenä noin 2 400kcal. Sen sijaan energiankulutus voi vaihdella ihmisestä toiseen merkittävästikin. Saman kokosilla (ja tietysti saman sukupuolisilla) ihmisillä voi olla kulutuksessa jopa 500kcal eroja. Todennäkösesti kuitenkin suurin osa näistä "syön ihan helvetisti ja paino ei nouse tästä 30 kilosta mihinkään" ei todellisuudessa vaan syö viikkotasolla niin paljoa kuin luulevat. Tietty joskus kalorit menee plussalle kun syö vaikka pizzan ja pussin karkkia kokiksen kanssa, mutta se kompensoituu sitten esimerkiksi vähäisempänä syöntinä seuraavana päivänä.

E: Itse kuitenkin kuulun myös näihin "voin syödä mitä vaan, mutten lihoa millään" -ihmisiin.

Samaa mieltä. Elän miehen kanssa, joka syö hevosenannoksia, sipsipussin ja 6packin kaljaa viikonloppuna. Mutta sitten arkena hän syö vain kolme ateriaa päivässä, ei syö aamupalaa eikä välipalaa vaan lounaan, päivällisen ja iltapalan. Ei harrasta liikuntaa ja rasvaprossa jotain 13 kieppeillä. Ja on komea :) Eli ulkopuolisen silmin on käsittämätöntä miten hän voi olla noin timmi.

Mä taas syön monta ateriaa päivässä enkä syö koskaan sipsiä tai juo kaljaa. Mut kokonaiskalorit varmasti isommat kun miehellä, kun syön vähän väliä, vaikken kerralla niin paljon kuin hän. Olen myös aineenvaihduntavammainen- siis sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa, mutta kroppa reagoi dieettiin kuten kuuluukin. Hoidettuna tuo sairaus ei estä laihtumista eikä myöskään selitä mun pehmeää olemusta, kyllä se on ihan syömällä ansaittu :face:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itelläki on vaikeuksia saada painoa, mutta positiivisena puolena en ainakaan ole myöskään laihtunut. Tiedä sitten mikä siinä on voi olla että syön liian vähän luin myös jostain että liian vähäinen proteiinin saantikin voi olla esteenä jonkun tutkimuksen mukaan;

Tutkimuksessa tarkkailtiin 25 henkilöä suljetussa, kontrolloidussa tilassa. Tutkitut miehet ja naiset söivät tarkoituksella 1000 kaloria liikaa.
Vähän proteiinia syöneet naiset lihoivat keskimäärin noin 700 grammaa. Liikaa tai sopivasti proteiinia syöneet naiset lihoivat keskimäärin noin 3 kiloa.

lähde: http://www.tohtori.fi/?page=4074915&id=4117221

En vain tiedä sitten mikä on miesten laita, vaikuttaako samalla tavalla vai onko jotain eroja naisiin verrattuna?

E: oon myös kuullut, että moni on ollut ennen armeijaa laiha ja sieltä pois tultaessa kasvanut. Että aika moni saattaa kasvaa sieläkin ehkä

Tossahan todistetaan proteiinien tarpeellisuus lihasten kasvatuksen suhteen, vaikka ei ees treenais.

- - - Updated - - -

Kuten täällä on moneen kertaan todettu, yleensä ne ”en liho millään” -aikuiset syövät viikko- ja kuukausitasolla kulutuksensa verran, koska heillä toimii nälkä- ja kylläisyyssignaalit täydellisesti.

Aineenvaihdunnassa ei ole merkittäviä eroja samanikäisten ja -kokoisten ihmisten välillä, sen sijaan näläntunne, ruuanhimo ja syömisestä tykkääminen on se missä erot piilee.

Esim. tässä dokumentissa http://www.youtube.com/watch?v=jPsKpnu0-X4 kerrotaan kuinka jo lapsissa on eroja siinä, miten suhtautuu ruuan (herkkujen) ylitarjontaan. Toiset syövät sen verran että nälkä lähtee, toiset syövät vielä kauan kylläisyyden tunteen jälkeenkin, koska ruoka on hyvää ja syöminen on kivaa.

Toki aineenvaihdunnoissakin on pieniä eroja. Jotkut yksilöt käyttävät ylimääräisen energian lämmöntuotantoon tai mikroliikuntaan (ns. fidgeting), kun taas useimmilla se kertyy läskiksi. Tuossa dokumentissa yhdellä aasialaisella kaverilla ylimääräinen energia meni peräti lihasmassaksi, vaikka koehenkilöt eivät saaneet plussakalori-testijakson aikana treenata (ei sitä kyllä kukaan tainnut vahtia treenasiko se vai ei).

Söikö noi tossa dokkarissa kaikki samaa ruokaa, vai saiko ne ite valita safkansa kuhan tuli kalorimäärät täyteen? Jos ei niin esim. kasvanutta lihasmassaa aasialaisella kaverilla vois silloin osittain selittää korkeproteiininen ruokavalio.

Söikö noi tossa dokkarissa kaikki samaa ruokaa, vai saiko ne ite valita safkansa kuhan tuli kalorimäärät täyteen? Jos ei niin esim. kasvanutta lihasmassaa aasialaisella kaverilla vois silloin osittain selittää korkeproteiininen ruokavalio.

Kaikki söi samaa mättöä, mutta sisälsihän se toki jonkun verran proteiinia (munia, lihaa, papuja). Eipä tuo nyt järin tieteellinen koe ollut, koehenkilöitä oli alle kymmenen ja niidenkään touhuja ei pahemmin kontrolloitu :)

Mulla pysy paino todella monta vuotta 59kg:ssa eikä sitten millään muuttunu suuntaan eikä toiseen. Tossa nelisen vuotta sitten paino nousi yllättäen noin 13kg about 10kk:n aikana ja kaikki tuli läskinä vyötärölle... Aloitin treenaamisen n.8 kuukautta sitten ja vasta äskettäin tajusin kun aloin käyttää kalorilaskuria, että oon melkein kokoajan syönyt liian vähän eli miinus kaloreilla (protskua sain kyllä tarpeeksi) , silti mun paino on noussut tänäaikana 10kg. Pituus 172cm ja aamupaino nyt 82kg.

Mulla pysy paino todella monta vuotta 59kg:ssa eikä sitten millään muuttunu suuntaan eikä toiseen. Tossa nelisen vuotta sitten paino nousi yllättäen noin 13kg about 10kk:n aikana ja kaikki tuli läskinä vyötärölle... Aloitin treenaamisen n.8 kuukautta sitten ja vasta äskettäin tajusin kun aloin käyttää kalorilaskuria, että oon melkein kokoajan syönyt liian vähän eli miinus kaloreilla (protskua sain kyllä tarpeeksi) , silti mun paino on noussut tänäaikana 10kg. Pituus 172cm ja aamupaino nyt 82kg.
No etsä kyllä millään miinuskaloreilla ole ollut jos paino on noussut. Kannattaa vähän käyttää sitä omaakin järkeä, eikä vaan tuijotella laskureita.

Mitä sitä nyt kyseenalaistamaan? Jos laskuri netissä sanoo että oot syöny lihoessasi miinuskaloreilla niin se on kliininen todiste siitä että ihmiskunta on tajunnut fysiikan lait päin vittua.

Zone-sarja -42%
Itsekin painoin vielä pari vuotta sitten just ja just 60kg. Vasta kun aloin merkkaan ylös oikeasti mitä suuhuni pistän paino alkoi nousemaan tasaisesti. Aikaisemmin olin sitä mieltä että ihan varmasti syön ihan hitosti ruokaa, mut ei vaan tuu painoa. Se oli kyllä paskapuhetta, kalorit näytti hädin tuskin 2000 kcal. En nyt vieläkään mikään painava ole, mutta aika tyytyväinen, 5-10kg ois vielä tavotteena. Laskekaa oikeesti niitä ruokia, ja jättäkää karkit ja muu paska pois.

Kilpirauhasliitto väittää että kilpirauhasen liikatoimintaa on 1% väestöstä, eli noin joka sadannella. Liikatoiminta voi jopa tuplata aineenvaihdunnan.

Mulla häipyy samantien painosta 5-15kg jos herpaantuu syömisten tarkkailu. Ja se lähtee vieläpä hyvin nopeesti, kuukaudessa. Todella vittumaista kun tuota rasvaa ei juuri ole... esim sairastuu niin se on aina vähintään 5kg painoa pois ja sitten taas hurja taistelu että saa sen takaisin. :( Nestettä toki osa, mutta luulisi sitten tulevan yhtä nopeesti takaisinkin... vaan ei. Mun tapauksessa kalori on kalori ja eipä juuri väliä mistä ne tulee kunhan tulee.

Salitreenin myötä ruokahalu kasvaa ja syöminen käy helpommaksi. Jos tulee syystä tahi toisesta taukoa salitreenistä nii se on varma juttu että paino tippuu ja nopeasti. Ikävä noidankehä ja välillä kyllä miettii että onko tämä sen väärti.

Ja alkoholi on yks pahimmista. Juhannusviikolla esim kun tulee vedettyä kaljaa ja syötyä vain makkaraa niin aina huomaa 5-10kg painosta lähteneen kun palaa kotiin mökiltä ja astuu taas vaa'alle.

PS: aamupaino aina 1-1,5kg vähemmän kuin paino nukkumaan mennessä, ilman kusellakäyntejä. Jos tulee kusella käytyä niin se on sitten 300-500g per kerta tuon pudotuksen lisäksi. :)

EDIT: kaipa noita kilpiarvoja voisi käydä tsekkauttamassa, eikai tää ihan normaalia oo. Toisaalta on kiva olla alle 10% rasvoissa vuoden ympäri. :p

Tupakointi vaikuttaa painoon paljon. Itse olen tupakoinnin lopettamisen jälkeen lihonut 8 kg ja syömiset ovat samanlaiset kuin ennenkin. Ainoastaan liikuntaa olen lisännyt huomattavasti kun nyt jaksaa sitä aerobistakin kun henki kulkee. Ruoan olin punninnut ennenkin ja niin tein myös tupakoinnin jälkeen. Ja kaikki saamani paino ei ole sitä kuuluisaa lihasta, valitettavasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla häipyy samantien painosta 5-15kg jos herpaantuu syömisten tarkkailu. Ja se lähtee vieläpä hyvin nopeesti, kuukaudessa. Todella vittumaista kun tuota rasvaa ei juuri ole... esim sairastuu niin se on aina vähintään 5kg painoa pois ja sitten taas hurja taistelu että saa sen takaisin. :( Nestettä toki osa, mutta luulisi sitten tulevan yhtä nopeesti takaisinkin... vaan ei. Mun tapauksessa kalori on kalori ja eipä juuri väliä mistä ne tulee kunhan tulee.

Salitreenin myötä ruokahalu kasvaa ja syöminen käy helpommaksi. Jos tulee syystä tahi toisesta taukoa salitreenistä nii se on varma juttu että paino tippuu ja nopeasti. Ikävä noidankehä ja välillä kyllä miettii että onko tämä sen väärti.

Ja alkoholi on yks pahimmista. Juhannusviikolla esim kun tulee vedettyä kaljaa ja syötyä vain makkaraa niin aina huomaa 5-10kg painosta lähteneen kun palaa kotiin mökiltä ja astuu taas vaa'alle.

PS: aamupaino aina 1-1,5kg vähemmän kuin paino nukkumaan mennessä, ilman kusellakäyntejä. Jos tulee kusella käytyä niin se on sitten 300-500g per kerta tuon pudotuksen lisäksi. :)

EDIT: kaipa noita kilpiarvoja voisi käydä tsekkauttamassa, eikai tää ihan normaalia oo. Toisaalta on kiva olla alle 10% rasvoissa vuoden ympäri. :p

Täällä on kohtalotoveri. Paino tippuu perkeleen helposti ja äkkiä, nytkin 5kg kun viikon sairasti rajummin. Takaisin saaminen kestää sitten pitkään. Järkevin syklittely itselle onkin bulkkia n. 8kk vuodesta ja miinuksilla 2-4kk. Viinan juontia ei pysty enää juuri harrastamaan, kun krapulat on niin hirveitä, kyllähän se on selvä kun 4-5kg nestettä lähtee yhdessä illassa. Kahviakaan en pysty juomaan, keho kuivaa välittömästi jos vähänkin jotain diureettista juo. Samassa sarjassa light-limpparit.

Armeijassa lähti joskus yli 10kg 2 viikon metsäleirillä, vaikka intin safkojen lisäksi tuli öljyä vedeltyä pullosta. Painoin sitten 68-69kg 180cm pituudessa. Nykyään on enimmillään paino käynyt lähelle 105kg:ssa, se on vaatinut järetöntä bulkkausta useiden vuosien ajan. Eikä ole makrot ollut kohillaan, kaloreita vaan mahdollisimman paljon.

Voisko mode korjata otsikon kieliopin? Lihota. Minä lihon. Sinä lihot. Hän lihoo. Me lihomme. Te lihotte. He lihovat.

(jos energiaa tulee sisään enemmän kuin kuluu - ellei se muutu lihakseksi)

Juu kyllä nämä "en liho vaikka syön kuinka paljon" -tyypit ei vaan oikeesti syö tarpeeks. Jaa mistäkö tiedän? Koska olin se tyyppi vielä vuosi sitten. :D
Kun rupesin pitämään ruokapäiväkirjaa, niin näki kuinka vähän niitä kaloreita oikeasti tulee. Nyt 13kg painavampana voin sanoa, että olisi pitänyt uskoa niitä pakkiksen tyyppejä jo aikoja sitten. ;)
Ja ei, tuo 13kg ei ole pelkkää läskiä, kävin kehoanalyysissä.

Täällä on kohtalotoveri. Paino tippuu perkeleen helposti ja äkkiä, nytkin 5kg kun viikon sairasti rajummin. Takaisin saaminen kestää sitten pitkään. Järkevin syklittely itselle onkin bulkkia n. 8kk vuodesta ja miinuksilla 2-4kk. Viinan juontia ei pysty enää juuri harrastamaan, kun krapulat on niin hirveitä, kyllähän se on selvä kun 4-5kg nestettä lähtee yhdessä illassa. Kahviakaan en pysty juomaan, keho kuivaa välittömästi jos vähänkin jotain diureettista juo. Samassa sarjassa light-limpparit.

Armeijassa lähti joskus yli 10kg 2 viikon metsäleirillä, vaikka intin safkojen lisäksi tuli öljyä vedeltyä pullosta. Painoin sitten 68-69kg 180cm pituudessa. Nykyään on enimmillään paino käynyt lähelle 105kg:ssa, se on vaatinut järetöntä bulkkausta useiden vuosien ajan. Eikä ole makrot ollut kohillaan, kaloreita vaan mahdollisimman paljon.

Jeah... tuttua toikin. :) Tuossa tuli syksyllä otettua bulkinpoikasta ja tein mm. kuivakakkua á 6790 kcal, ja söin noita kakkuja kaksi viikossa normisyömisten ja palkkareiden ym. päälle. Eli pelkistä kakuista sellainen 13000kcal extraa viikkoon. Lopputulos: paino nousi kuukaudessa sen 5kg, jämähti siihen... ja kun ei enää kakku (enää tuon jälkeen oikein) maistunut niin tippui takaisin täsmälleen siihen mikä oli alussa ollut. Ja mulla menee myös sitä rypsiöljyä iltapalana jokaikinen ilta ennen nukkumaanmenoa, siten pysyy paino tässä ~83kg:ssä. Se on hyvä vetää puolen litran rypsäripulloon viivat tussilla niin osaa sen 1dl päivässä huitaista naamariin.

Mulla paino oli intissä sen 65kg kans, ja samassa varressa. :)

Eniten tässä vituttaa se, että ruokaan menee jo nyt aivan järjettömästi fyffeä, pelkkään nykypainon ylläpitoon. Kun ei sitä viitti jo hampaidenkin vuoksi kokoajan vetää raakaa sokeria. Jäätelö + kaakao -komboa tulee jo korvista ulos. Niin ja aerobisen voi tällä hetkellä unohtaa... jos tekisi aerobista vielä niin huhhuh sitä kalorimäärää mikä pitäis syödä... :/

Nyt kun tuli kirjoitettua niin huomaa ettei tässä touhussa oo kyllä yhtään mitään järkeä. Kaipa sitä sitten huomenissa varaisi lekurille aikaa.

EDIT: ja kaipa niitä kolesteroliarvojakin voisi tsekkailla kun on vuoden tullu valittua kaikki ruoka sen mukaan mistä tulee eniten kaloreita. Punaista maitoa... välillä jopa kermaa, voita, rasvaisinta mahdollista jauhelihaa, rasvaista juustoa, ...

Itse olin ennen tuollainen laiha läpipasko kans. 188/70 suunilleen olin teinivuosista aina siihen kun ikää tuli 24 ja sali tuli tutuksi. Nyt painoa ~85. Omasta mielestä olen aina syöny riittävästi (silloin kun on nälkä, hyvin epäsäännöllistä), mutta koska pidän syömistä lähinnä pakollisena toimenpiteenä kuten paskomista, niin ei ruoanlaitto ole koskaan kuulunut harrastuksiin. Kun syön, annokset ovat aina olleet suuria mutta päivässä kertoja on sitten varmaan vähemmän (meikällä vaihdellu 1-5krt) ja roskaruokaa on aina mennyt paljon. En ole koskaan kokenut tarpeelliseksi laskea mitään kaloreita sun muuta enkä ole pahemmin muuttanut ruokatapoja kun alotin salilla käynnin (proteiinin määrän saatan tarkistaa tuotteista...).

En siis varmaan koskaan ole syönyt loppupeleissä niin älyttömän paljon vaikka aina kaikki (kaverit, suku jne) ihmettelee kun ei liho, ja sitten tullaan tänne ihmettelemään kun ei kaveri liho. Omalla tavalla se on ihan hauskaa kuittailla kavereille kun toiset ei vaan liho ;) Jollekkin se ruoka maistuu, toisille ei. .... Mutta kattellaan sitte 10 vuoden päästä, meikäläinenki ehkä kuuluu siihen 100 kg kerhoon kun ruoka alkaa maistumaan.

Vanha viisaus sanoo, että kannattaapi sinne lähemmäs kolmenkympin tienoille katsella, ennenkuin sanoo kuka lihoo ja kuka ei. Meikäläinen oli tenavana tuulennussima heinä koko ajan ja pituuttakaan ei ole aikuisena siunattu kuin 173 senttimetriä sukat jalassa. Kahteenkymppiin saakka liikuin aerobisesti parhaimmillani lähes kilpaurheilijamääriä ja koulun sekä äidin hyvän kokkauksen ansiosta pysyi paino seitsemässäkympissä (painoindeksi yli 23, mutta rasva todella alhainen). Intin jälkeen tuli paha elämäntilanne ja mukaan tuli pari vuotta reilummin keimoa sekä uni- ja masennusvaivoihin pilleriä, paino yhtäkkiä sadassa. Uskon vahvasti, että nuokin napit ovat merkittävä tekijä liikalihavuuden muodostumisessa kansantaudiksi, sillä jo sadattuhannet suomalaiset popsivat lääkkeitä, joiden lähes varma sivuvaikutus on lihominen, yleinen väsymys ja ruokahalun kasvu. Itse sain elämäntilanteeni kuntoon, jätin hallitusti mielialalääkkeet ja paino on nykyään 73:n paikkeilla, josta nyt lähteä hiomaan suunnilleen kahdenkymmenen prosentin rasvoja pois.

Viimeinen sysäys ja varoitussignaali tuli kun opiskelijatouhuissa on tullut pyörittyä ja joskus hyvää vauhtia alkoholisoituvien teekkarien keppanahorroksisessa tunnustusten luolassa ihmiset vuoronperään päivittelivät, kuinka vaatteet ei enää mene päälle, pötsi alkaa kasvaa ja oma painokin oli taas ottanut harppauksen yli kahdeksaankymppiin. Ja kun kerran tarkemmin vilkaisi, niin kyllähän nuo kosteaa opiskelijaelämää vuosia viettäneet olivat huomaamatta turvonneet kuin pallot, kun vanhoja kuvia katseli. Monelle karu totuus omasta kropasta iskee vasta siinä kahdenviiden jälkeen, kun rasva yllättäen vaan alkaa kertymään ja vanhat elämäntapatottumukset jäävät päälle. Onneksi itse tajusin kääntää kelkan ja oluenhuuruiset illat noutopitsalla karkoitettuine krapula-aamuineen saivat jäädä. Nykyään samaan aikaan vituttaa ja säälittää töissä keski-ikäiset tantat, jotka pullaa mussuttaessaan kitisevät kuinka eivät laihdu, kun itse kauhoo banaanimaitorahkavälipalaansa seitsemän kiloa entistä kevyempänä. Samassa suossa tuli oltua itsekin ja myös hävettää se oma tyhmyys aikanaan.

Eka postaus Pakkikselle koskaan, joten laitetaan vaikka itselle omistettu Davekin tähän: :david:

Tupakointi vaikuttaa painoon paljon. Itse olen tupakoinnin lopettamisen jälkeen lihonut 8 kg ja syömiset ovat samanlaiset kuin ennenkin. Ainoastaan liikuntaa olen lisännyt huomattavasti kun nyt jaksaa sitä aerobistakin kun henki kulkee. Ruoan olin punninnut ennenkin ja niin tein myös tupakoinnin jälkeen. Ja kaikki saamani paino ei ole sitä kuuluisaa lihasta, valitettavasti.

Edelleenkin käyttäkää sitä omaa järkeä. Kun puhutaan siitä, että tupakoinnin lopettaessa usein paino nousee, niin se johtuu siitä että monilla ruokahalu kasvaa tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Mitään aineenvaihdunnallista syytä siinä ei ole. Sun tupakanpoltto tuskin on juurikaan vaikuttanut sun kalorinkulutukseen. Toisin sanoen, jos liikut enemmän kuin ennen ja oot silti lihonut röökin lopettamisen jälkeen, niin sä kyllä saat jostain niitä kaloreita enemmän.

Edelleenkin käyttäkää sitä omaa järkeä. Kun puhutaan siitä, että tupakoinnin lopettaessa usein paino nousee, niin se johtuu siitä että monilla ruokahalu kasvaa tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Mitään aineenvaihdunnallista syytä siinä ei ole. Sun tupakanpoltto tuskin on juurikaan vaikuttanut sun kalorinkulutukseen. Toisin sanoen, jos liikut enemmän kuin ennen ja oot silti lihonut röökin lopettamisen jälkeen, niin sä kyllä saat jostain niitä kaloreita enemmän.

Plus että ite lähes huomaamatta hain korvaavaa toimintaa sille röökille menemiselle, eli tuli naposteltua "jotain pientä" paljon enemmän.

laitetaas tää nyt tänne... Voiko olla ettei liho koska juo liikaa kahvia? Itellä ainakin huomannu ku juo kahvia ni aina hetken päästä pakko käydä vessassa. Kahvihan nopeuttaa aineenvaihduntaa? Itekki olen ~60kg ja miettinyt tota kahvin osallisuutta "ei lihoamiseen".

Back
Ylös Bottom