Toiset lihoavat, toiset sitten ei millään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Merkava
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Treenasin kyllä kolme kertaa viikossa 1-jakoisella isoilla perusliikkeillä ja alkoholiakin käytän erittäin epäsäännöllisesti. Tuon vuoden aikana penkkimaksimi nousi n. 5 kilolla ja kyykky ja mave enemmän (yli 20 kiloa), mutta kyykky ja mave voi johtua siitäkin että aloin käyttää nostovyötä ja saa isompia rautoja tankoon. Ei mulla vieläkään mikään iso rasvaprosentti siis ole ja lihaserottuvuus on ihan hyvä, mutta kyllä tuota rasvaa huomattavasti kertyi tuon vuoden aikana. Mutta enhän minä ihan newbie-gainer ole, onhan tässä jo monta vuotta treeniä takana ja silloin yläasteella kun 50-kiloisena aloitin treenauksen niin puhdasta lihasta tuli kyllä se 10 kiloa lisää eli tuohon 60 kiloon, en muista kauanko siinä meni aikaa mutta ei hirveän kauaa. 60 kilossa jumitin monta vuotta ja nyt vasta olen saanut sen 12 kiloa lisää, mutta se tosiaan on tullut enempi rasvana. Vaikuttaakohan tuohon rasvan kertymiseen se että se 4500kcal bulkkini koostui pääosin täysmaidosta, maapähkinöistä, proteiinijuomasta+öljystä ja loput n. 1500kcal tulivat sitten tavallisesta ruoasta. Olen kuitenkin siis tyytyväinen että sain rasvaakin eikä luut törrötä joka puolelta eikä verisuonet pullistu joka lihaksesta mutta haluaisin kuitenkin painon sinne 85 kiloon enkä tiedä mitä siitä sitten seuraa jos rasvaa kertyy samalla tavalla.

Aha, ok. Selventyi asia :) No, en tiä kuinka paljo syöt noita maapähkinöitä ja öljyä (käteviä kalorinlähteitä kyllä), mutta voisit koittaa korvata suurimman osan niistä proteiinilla, kuten maitorahka ja myös osan esim. kananmunilla (tässäkin on toki rasvaa, mutta paremmassa suhteessa kuin pähkinöissä). Ja ei sillä, että liika rasva olisi sun ravinnossa välttämättä ongelma, mutta tosta sun listasta se pistää esiin. Yleensä lähtisin eka vähentään ylimääräisiä hiilareita.

Kannattaa ottaa myös jonkin verran aerobista välipäiville mukaan, ettei keho oo täysin joutilaana kaikkea sitä aikaa kun ei oo salilla. Aamukävelyt (30-60min) tyhjällä mahalla on hyvä ja helppo keino. Vaihtoehtoisesti, jos ei aamul ehi, niin sähly on oiva harrastus - se on vähä ku HIIT:tiä ;) Tai voi myös vetää HIIT:tiä pururadalla.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
En usko että paino ei nouse, paitsi vakavasti sairaalla, jos syö oli kulutuksen. Itsekkin aika helposti päässyt yli 90 kiloon sieltä 53 kilosesta (pituus sama), mutta varmasti 100 kiloonkin pääsisi, vaikka viimeiset kilot olisikin tosi tiukassa jopa läskinä.

Riittää kun on "sopivasti sairas".

Treenailin yläaste-lukioiässä punttiksella ahkerasti, mutta paino jämähti 77kg (187cm) eikä noussut millään. Ja takuuvarmasti söin tarpeeksi. Tämähän lannisti nuoren miehen, kun tuloksetkaan eivät nousseet ja harrastus jäi sikseen. Mutta ruokahalu pysyi. Armeijassakin osa epäili puolivakavissaan, että jemmaan ruokaa taskuihin ja lähetän sitä kotia, kun söin enemmän kuin porukan urheilulliset.

Iän myötä kiloja tuli muutama lisää ja pääasiallisesti paino oli aika tarkalleen 80kg. Muutama vuosi sitten sain ahaa-elämyksen ja tajusin, että vatsassani on jotain vikaa. Siitä lähti kokeiluun erilaisia ruokavalioita ja gluteeniton dieetti ratkaisi kaikki vatsaongelmat laakista. Ja johan rupesi lihakin tarttumaan, jouduin vähentämään syömisiä todella radikaalisti ja kehittämään liikuntaharrastuksia etten olisi turvonnut muodottomaksi.

Tän vuoden alussa tuli sitten kipinä kokeilla, miten liha tarttuu, jos lähtisi taas puntille. Puolessa vuodessa on tullut n. 10kg massaa lisää (voimasta en sano mitään...) vaikka treeni on ollut kiireiden takia epäsäännöllistä :D Nähtäväksi jää, onko bulkki kohdallani sitä, että ei tarvi himmata syömisiä kuin vähän - dieetillä sitten himmataankin tosissaan...

Puolessa vuodessa on tullut n. 10kg massaa lisää (voimasta en sano mitään...) vaikka treeni on ollut kiireiden takia epäsäännöllistä :D Nähtäväksi jää, onko bulkki kohdallani sitä, että ei tarvi himmata syömisiä kuin vähän - dieetillä sitten himmataankin tosissaan...

Kannattaa himmata tahtia, muuten tulee tosi pitkä dieetti. Siis toki nesteitä, varsinkin jos kreatiinin aloitit, voi tuosta olla 5-6 kiloa, ettei siinä mitään.

Zone-sarja -42%
Ehkä olitkin aliravittu endo? :D Ja en nyt haluaisi mitenkään tylyttää, mutta miten ihmeessä oot saanu kustua ton homman niin, että oot saanu vuodessa newbie gaineina 12 kiloa läskiä?! :S Ku tuo kilon kuukausitahti on just täydellinen ja noin alhaalta ku alkaa rakentaan (60kg) ja ku koko ajan treenaa, niin tuloksena pitäis olla lähes täyttä lihasta! Ite oon sentin pitee ja lähin 66 kilosta liikkeelle ja vähä yli vuodessa päädyin ~80kg. Varmasti rasvaakin hieman tuli, mutta oli loppupeleissä kuitenki alle 15% kasipackillä.

Sulle selitykses keksisin, että vedit bulkin mutta et treenannu :D Tai sit, et sulle maistuu kuppi vähä liikaa... Pienikin annos alkoholia pysäyttää kehon rasvanpolton siksi aikaa kunnes se alkoholimäärä on saatu pilkottua = kaikki tuona aikana syöty rasva varastoituu suoraan läskiksi.

Suna ottaisin dieetin: hiilareita alas ja prodet ylös. Ja dieettaat niin kauan, et rasvat on esim. alle 15%. Sit lähet siitä uuteen nousuun ja mietit mahdolliset ravinto- ja treeniasiat kuntoon.

Meneeks se tosiaan ihan karkeesti noin? Eli parempi olla syömättä, kun on kuppia otettu? Ja ei siis väliä vai onko sitä otettu mäyräkoira vai 1 saunakalja?

^ Jep. Ja ei oo väliä kuinka vähä ottaa. Toki mäyräkoiran alkoholimäärän pilkkomises kestää huomattavasti kauemmin ku yhen kaljan... Yleinen tapa mennä baari-illan jälkeen syömään rasvaset mättösafkat kiskalle/pizzeriaan ei ookkaan niin hyvä idea. Proteiinia voi kyllä mättää niin paljo ku jaksaa ;) Ja jos on juomisia tiedossa, niin normisafkan jälkeen kannattaa sulatella se pari tuntia ennenku alkaa kiskoon kuppia minimoidakseen rasvan kertymisen.

LeanGains'in sivuillahan tästä oli ihan ohjeet ym.

^ Jep. Ja ei oo väliä kuinka vähä ottaa. Toki mäyräkoiran alkoholimäärän pilkkomises kestää huomattavasti kauemmin ku yhen kaljan... Yleinen tapa mennä baari-illan jälkeen syömään rasvaset mättösafkat kiskalle/pizzeriaan ei ookkaan niin hyvä idea. Proteiinia voi kyllä mättää niin paljo ku jaksaa ;) Ja jos on juomisia tiedossa, niin normisafkan jälkeen kannattaa sulatella se pari tuntia ennenku alkaa kiskoon kuppia minimoidakseen rasvan kertymisen.

LeanGains'in sivuillahan tästä oli ihan ohjeet ym.

Thänks! Täytyy pitää mielessä, kun kuppia ottaa :D

Amerikkalaisessa talk show-ohjelmassa nimeltä Lääkärit oli kerran keskustelua kuntoilusta ja ruokavaliosta yms. ja siinä väitettiin että geenit tekevät ainoastaan 30% sun fysiikasta, 70% teet itse ruokavaliolla ja liikunnalla. Ehkä puhuivat paskaa ehkä ei?

Tuntuu muutenkin että ehkä hiukan liian herkästi huudetaan noita geenejä. Jos joku kasvaa kun treenaa ja syö hyvin heti ollaan hokemassa et joo on hyvät geenit. Tai toisinpäin, jos joku ei kasva ja treenaa pisin vittua on helppo syyttää geenejä kun ei kehity.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mä oon 24 vuotias, ja en tiedä mitenkää erikoisemmin lihottamisesta tai eri keinoista, mut oon huomannut et nesteytys on aika tärkeä kans, jos ei päivän mittaan juo mitään vaikka syö niin ei lähde paino nouseen mut sit taas ku juo ja syö säännöllisesti niin paino alkanu nousemaan ihan hyvin. oli kans ongelma joskus kun painoa oli 60kg, nyt oon 2 vuoden aikana treenaillu ehkä 2kk-3kk jaksoja ja syöny vaan ja pitäny yleistä kuntoo hyvänä. osittain sen takia treeniä noin vähän kun oon rakennusalan yrittäjä ja tulee treenattua työmaalla ihan tarpeeks raskaiden esineiden kanssa! mulla on auttanut raskaat työt ja ruokavalion säännöllisenä pito painon nousussa! nyt painan 82kg rasvaprosentista en tiedä mut helvetin vähän :D ja pituutta on 186cm.. tavotteena on nyt nostaa kalorimäärä päivässä 4000kcal/päivä ja nostaa paino tonne 90-100kg... jaa niin ja KUNNON yöunet on tärkeitä myös! koska kroppa tarttee aina lepoa!

Jokseenkin huvittavaa lukea kuinka erittäin kehnolla ruokavaliolla eläviä ruipeloita käy kateeksi. Veikkaampa, että 30-40 vuoden päästä nämä tyypit kyllä tajuavat, että muutama porkkana olisi ehkä ollut hyvä nakertaa nuoruusvuosina...

Minä itse ihmettelen sitä miksi en liho. Olen 189 cm pitkä ja painan 55 kg syön päivässä todella paljon ruokaa. Syön aamupalan, välipalan, päivällisen ja iltapalan ja siltä väliltä syön aina kun tekee mieli. Kaikki sanovat että syön liikaa. Käyn usein syömässä pikaruokapaikoissa ja juon paljon limua ja syön karkkia ja jäätelöä, sipsiä yms. Mutta en liho mitenkään toki suvussani on laihoja ihmisiä ollut paljon, mutta en vaan tajua miten en lihoa ollenkaan vaikka syön todella paljon. En myöskään harrasta mitään enkä urheile melkein ollenkaan. Käytän kanssa alkoholia lähes viikottain.

Minä itse ihmettelen sitä miksi en liho. Olen 189 cm pitkä ja painan 55 kg syön päivässä todella paljon ruokaa. Syön aamupalan, välipalan, päivällisen ja iltapalan ja siltä väliltä syön aina kun tekee mieli. Kaikki sanovat että syön liikaa. Käyn usein syömässä pikaruokapaikoissa ja juon paljon limua ja syön karkkia ja jäätelöä, sipsiä yms. Mutta en liho mitenkään toki suvussani on laihoja ihmisiä ollut paljon, mutta en vaan tajua miten en lihoa ollenkaan vaikka syön todella paljon. En myöskään harrasta mitään enkä urheile melkein ollenkaan. Käytän kanssa alkoholia lähes viikottain.

Eiköhän kakkostyypin diabetes korjaa siunki ruokavalion. Ja ei, et syö määrällisesti liikaa, mutta syöt kaikkea paskaa ihan liikaa.

aika huikeaa jos kaverit sanoo 189 senttiselle 55 kiloiselle että se syö liikaa :lol2: . tollasessa tilanteessa varmaan kannattaa laskea paljonko niitä kaloreita oikeasti päivässä tulee, voi tulla yllätyksenä.

ja niin, eikö se ole saatana lihomista eikä lihoamista. tai no, tuossahan se tulee oikein nikissäkin, EI lihoamista.

Kuten täällä on moneen kertaan todettu, yleensä ne ”en liho millään” -aikuiset syövät viikko- ja kuukausitasolla kulutuksensa verran, koska heillä toimii nälkä- ja kylläisyyssignaalit täydellisesti.

Aineenvaihdunnassa ei ole merkittäviä eroja samanikäisten ja -kokoisten ihmisten välillä, sen sijaan näläntunne, ruuanhimo ja syömisestä tykkääminen on se missä erot piilee.

Esim. tässä dokumentissa http://www.youtube.com/watch?v=jPsKpnu0-X4 kerrotaan kuinka jo lapsissa on eroja siinä, miten suhtautuu ruuan (herkkujen) ylitarjontaan. Toiset syövät sen verran että nälkä lähtee, toiset syövät vielä kauan kylläisyyden tunteen jälkeenkin, koska ruoka on hyvää ja syöminen on kivaa.

Toki aineenvaihdunnoissakin on pieniä eroja. Jotkut yksilöt käyttävät ylimääräisen energian lämmöntuotantoon tai mikroliikuntaan (ns. fidgeting), kun taas useimmilla se kertyy läskiksi. Tuossa dokumentissa yhdellä aasialaisella kaverilla ylimääräinen energia meni peräti lihasmassaksi, vaikka koehenkilöt eivät saaneet plussakalori-testijakson aikana treenata (ei sitä kyllä kukaan tainnut vahtia treenasiko se vai ei).

Tuolle 189cm 55kg kaverille semmoiset terveiset,että itse ollut vain kerran tuon painonen jos lapsuutta ei lasketa mukaan(pituus 188cm) ja tämä johtui siitä, kun tuli 1-tyypin diabeettes. Senjälkeen ihan pikkuannoksetkin ruokaa nostivat painon yli 60kiloon.

Aineenvaihdunta ei hidastu itseasiassa iän myötä kovinkaan paljoa. Se on vain noin 2% per kymmenen vuotta, eli jos 20 vuotiaana kulutus on 2 500kcal, kuluttaa nelikymppisenä noin 2 400kcal. Sen sijaan energiankulutus voi vaihdella ihmisestä toiseen merkittävästikin. Saman kokosilla (ja tietysti saman sukupuolisilla) ihmisillä voi olla kulutuksessa jopa 500kcal eroja. Todennäkösesti kuitenkin suurin osa näistä "syön ihan helvetisti ja paino ei nouse tästä 30 kilosta mihinkään" ei todellisuudessa vaan syö viikkotasolla niin paljoa kuin luulevat. Tietty joskus kalorit menee plussalle kun syö vaikka pizzan ja pussin karkkia kokiksen kanssa, mutta se kompensoituu sitten esimerkiksi vähäisempänä syöntinä seuraavana päivänä.

E: Itse kuitenkin kuulun myös näihin "voin syödä mitä vaan, mutten lihoa millään" -ihmisiin.

Itelläki on vaikeuksia saada painoa, mutta positiivisena puolena en ainakaan ole myöskään laihtunut. Tiedä sitten mikä siinä on voi olla että syön liian vähän luin myös jostain että liian vähäinen proteiinin saantikin voi olla esteenä jonkun tutkimuksen mukaan;

Tutkimuksessa tarkkailtiin 25 henkilöä suljetussa, kontrolloidussa tilassa. Tutkitut miehet ja naiset söivät tarkoituksella 1000 kaloria liikaa.
Vähän proteiinia syöneet naiset lihoivat keskimäärin noin 700 grammaa. Liikaa tai sopivasti proteiinia syöneet naiset lihoivat keskimäärin noin 3 kiloa.

lähde: http://www.tohtori.fi/?page=4074915&id=4117221

En vain tiedä sitten mikä on miesten laita, vaikuttaako samalla tavalla vai onko jotain eroja naisiin verrattuna?

E: oon myös kuullut, että moni on ollut ennen armeijaa laiha ja sieltä pois tultaessa kasvanut. Että aika moni saattaa kasvaa sieläkin ehkä

Back
Ylös Bottom