En viitsi liikaa paljastella, jottei joku innokas googlettaja kaivaa esiin henkilöllisyyttäni. Valmistuin keväällä tohtoriksi ja olen menossa post-dociksi syksyllä amerikkalaiseen yliopistoon, joten olen lomaillut muutaman kuukauden. Työllistyminen onkin ollut tänä vuonna valmistuneille pahin vuosikymmeniin, kun todella monessa yliopistossa on palkkauskielto. Eli kallista taloa jne. ei ole, enkä nyt oikeastaan sitä kaipaakaan. Henkilönä olen enemmän sellainen, että kunhan saan treenata rauhassa ja mietiskellä vaikeita ongelmia, niin joku pieni koppi riittää. Rahan perään en siis ole koskaan ollut. Jos olisin, niin olisin Wall Streetillä töissä, jolle muutama opiskelukaveri onkin myynyt sielunsa.
Lähdin siis Yhdysvaltoihin tekemään väitöskirjaa Suomesta valmistumisen jälkeen ja koulu on siis näissä maailman yliopistorankingeissä aina top 10:ssä, ts. yksi näistä "huiputusyliopistoista". Vaihdossa en ollut vaan koulun tohtoriohjelmassa. Rahoitus opinnoille tuli suoraan koululta, joten apurahoja ei tarvinnut Suomesta hakea. Olen opiskellut sekä TKK:lla että yliopistolla. Valmistuin vuosina 2005-2006. TKK:lta valmistuin keskiarvolla 4.8 ja yliopistolta sain 4.9. Yhteensä käytin vähän päälle 5 vuotta tutkintoihin.
Opetuksen tasosta voisin sanoa sitä, että vaikka olin suorittanut nämä kaksi tutkintoa Suomessa, ts. reippaasti yli kotimaisen maisterin, niin koin esitietoni olevan hatarammat kuin suurimmalla osalla muista samaan aikaan aloittaneista, vaikka he olivat vain tehneet neljän vuoden kandin. Amerikkalaiset opiskelukaverit olivat pääosin kouluista: Ivy League + Stanford, MIT, Chicago ja vaikutti siltä, että näiden koulujen parhaat perusopiskelijat kävivät läpi huomattavasti kovemman prässin perusopintojensa aikana ollen myös todella lahjakkaita. Tämän saikin peruskurssien assarina itse myöhemmin todistaa. Kurssit eivät skipanneet monia vaikeampia asioita, joita Suomessa ei käsitellä lainkaan. Matematiikassa eräs tyypillinen esimerkki on, että meillä Greeniin, Gaussin ja Stokesin lauseet esitellään klassisessa muodossa, kun näissä kouluissa käydään läpi perusteet differentiaalimuodoista ja todistetaan ns. yleinen versio Stokesin lauseesta ja muut johdetaan tästä sitten erikoistapauksina. Tämä siis näiden yliopistojen ns. "honors" kursseilla, jotka vastaavat TKK:n laajaa.
Amerikkalaisten yliopistojen laitokset ovat siitä ehkä vähän erilaisia, että täällä on hirveä määrä vanhoja dinosauruksia professoreina. Professuurit ovat siis vakituisia ja työtä saa jatkaa niin kauan kuin siltä tuntuu. Vanhimmat professorit ovat siis usein alan käveleviä tietosanakirjoja, joilta saa nopeasti oikeat viitteet ja lisäksi he tuntevat hyvin eri ongelmien historian, joten osaavat sanoa, jos jotain lähetystymistapaa on aikaisemmin koetettu huonolla menestyksellä. He viettävätkin päivät pitkälti keskenään keskustellen aktiivisen tutkimustyön sijasta. Keskustelin jatko-opiskelijana viikottain tuntikausia monien proffien kanssa, joista monet olivat kansainvälisesti palkittuja huippuja. Monet proffat kutsuivat myös välillä kotiin syömään illallista tai tarjosivat ravintolaillallisen, jolloin tuli keskusteltua tutkimuksesta ja muustakin. Tuo on ehkä suurin ero Suomeen nähden, jossa vastaavia henkilöitä harvemmin on ja jos ovat vielä töissä, niin ovat usein hyvin kiireisiä.
Summa summarum opin alastani varmasti huomattavasti enemmän kuin mitä olisin vastaavassa ajassa oppinut Suomessa. Täällä ei tosin ole tarvinnut julkaista niin paljoa, vaan tohtoriohjelman tavoitteena on tuottaa yksi laadukas artikkeli, josta tulee väikkäri ja muuten oppia alasta mahdollisimman paljon, jotta olisi mahdollisimman paljon työkaluja käytettävissä, joilla tulevaisuudessa lähestyä vaikeita ongelmia.
Jos haku Yhdysvaltoihin kiinnostaa, niin omat vinkkini ovat seuraavat:
- Pidä keskiarvo mahdollisimman korkealla ja pyri käymään muutama jatko-opiskelijoille tarkoitettu kurssi arvosanalla 5.
- Tutustu hyvin kolmeen (mielellään kansainvälisesti tunnettuun) professoriin (tarvitset kolme suosittelijaa ja tämä on hakemuksen tärkein osa ja samalla suomalaisille vaikein). Tämä onnistuu miettimällä esim. jokaisella kurssilla jotain kysymyksiä viikon materiaalista ja käymällä vastaanotolla kyselemässä näitä. Pyrit siis näyttämään, että osaat ajatella ja olet innostunut ja sinua kiinnostaa kurssin sisältö yli sen mihin kurssi jää.
- Yritä päästä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa kesätöihin jollekin laitokselle, jotta pääset tekemään tutkimustyötä (auttaa edellisen saavuttamisessa).
- Joudut tekemään typeriä standardoituja kokeita, ts. GRE:n. Ei varmasti haittaa, jos ostat kotiin jonkun kokeeseen valmentavan kirjan jo muutama vuosi aikaisemmin ja pidät sitä vaikka vessassa ja luet sitä aina siellä käydessäsi. Kestää nimittäin aikansa kasvattaa sanavarastoa muutamalla tuhannella sanalla.