TKK + teknilliset yliopistot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shammer
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä mieltä pakkislaiset on valmistumisesta DI:ksi esim. 4-4,5 vuodessa? Oon nyt TTY:llä koneella fuksina ja kun on tuota menoa nyt muutaman päivän katsonut ja juttuja kuunnellut, niin melko monella on päällä sellainen 10 vuoden valmistumistahti ekoina vuosina ja sitten lopuksi väännetään niska limassa hommia, että joskus päästäis uloskin koulusta. Itseäni ei hirveästi jokapäiväinen biletys ja yleinen elbaaminen kiinnosta, vaan oon sellainen luonne, että haluan tehdä kunnolla töitä asioiden eteen ja saada jotain aikaan. Tutoreiden mielestä 5 vuottakin on lyhyt valmistumisaika ja vaatii hirveästi panostusta, mutta itse vähän skeptisesti suhtaudun siihen väitteeseen ainakin muun kuulemani perusteella.
Itse en ollut koneella vaan titellä (väittäisin että kone on hiukan työläämpi), mutta 4-4,5 v ei ole kyllä mikään supertiukka tahti. Itse vedin Titen kurssit läpi 4 v + 12 vko dippatyö ja tuosta ensimmäisenä vuotena ei tullut tehtyä mitään, taisin saada 17 vanhaa noppaa. Koin valaistumisen ("täältähän ei valmistu bilettämällä") ja tiukkasin tahtia: 160 vanhaa noppaa kasaan kolmessa vuodessa, joista 2 viimeistä vuotta 1-2 päivää vko duunissa. Eli aikamoinen kasa tuli ylimääräisiä opintojakin, keskiarvo muistaakseni 3,4. En ole edes mikään lahjakas, lukio meni 8:n keskiarvolla ja M:n paprut kirjoitin. Tosin esim. ns. isojen poikien matikasta en edelleenkään tajua yhtään mitään.

Toisten mielestä ennenaikainen valmistuminen on varma merkki epäpätevyydestä, vaikka arvosanat olisivatkin hyviä, mutta itse kyllä näen asian vähän toiselta kantilta. Ainakin jos lukioon vertaa, niin ne, jotka kävi sen 2-2,5 vuodessa, oli ylivoimaisesti sen koulun skarpeinta porukkaa. Yksi uus opiskelija sanoi, kun juteltiin valmistumisajoista, että hänen isoveljensä on töissä rekrytoijana, eikä edes lue sellaisten di:ien hakemuksia, jotka on valmistunu etuajassa, mikä oli imo aika erikoisen kärkevää näkemys siitä asiasta.
Melkoista paskaa ja melkoinen karhunpalvelus työnantajalle, jos kaveri suostuu rekryämään vain koulussa 6-7 v lonnineita tapauksia. Sekä nopeasti että hitaasti valmistuneissa on hyviä ja huonoja tyyppejä, todella ahdasmielinen näkemys suosia yksisilmäisesti hitaita valmistujia.

Tietenkin työelämässä arvostetaan paljon myös käytännön osaamista, mikä ei yliopistossa kartu, mutta itse kyllä painan kesät hommia tekniikan alalla, mikäli vain hommia riittää.
Ei TKK:n jälkeen vielä juuri mitään osaa, oli siellä 4 tai 8 vuotta. Sieltä saa vaan valmiuksia ja työkaluja oppia miten homma oikeassa maailmassa toimii.

naksu sanoi:
Ongelmia siis sitä kautta, että ampumalla alas työkavereiden ideoita ja ehdottamalla parempia saadaan hyvin nopeasti närää aikaiseksi. Ehkä se sitten on parempi palkata pässejä, niin ei tule turhempia konflikteja sinne keskinkertaisuuksien keskelle. Faija on tästä valittanut, kun käytännössä jokainen todella osaava kaveri on savustettu hänen duunipaikaltaan ulos heidän osastoltaan, koska muut eivät ole tajunneet tämän henkilön mainitsemia puutteita tai vaihtoehtoisesti tajunneet hänen esittämiä ideoitaan tai ovat vihaisia siitä, että eivät saa kredittiä jostain kun heidän ideoitaan ei lopulta valittu. Sukulaisilta saa kuulla tätä samaa valitusta usein ja eräältä taas on luettavissa rivien välistä, että juuri dissaa näitä osaavia kavereita ja kuuluu näihin savustajiin.
Tässä on hyvin kiteytetty tuollainen tasapäistävä (eli perseestä oleva) duunipaikka. Mä olen tehnyt urani sillä, että ohitan politikoinnin ja sanon ääneen kun näen paskan idean etenkin silloin kun on esittää parempi vaihtoehto. Ihan ok on mennyt kun sattui työnantajaksi riittävän pieni firma ja suht. fiksut esimiehet uran alkutaipaleelle. Palkka nelinkertaistui ensimmäisen 3:n työvuoden aikana ja päädyin firman osakkaaksi ja hallituksen jäseneksi. Teknisissä yliopistoissa on vuosia ollut muotia ylikorostaa sosiaalisia taitoja, toisinaan HC-toimialaosaamisen kustannuksella ja mun mielestä tuo on teknisellä alalla täysin anteeksiantamatonta.

naksu sanoi:
Jos siis duunipaikka ei halua töihin nopeasti valmistuneita, niin on ehkä parempi olla menemättä.
Bingo. On varmasti olemassa paikkoja, joissa arvostetaan kykyä itsenäiseen ajatteluun, suoraan puhumiseen ja kykyä organisoida/toteuttaa jutut tiukassa aikataulussa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuinka paljon porukka on yleensä saanut fuksivuotena opintopisteitä kasaan? Jotkut puhuivat, että vuodessa saa hikisesti ehkä 30-40op kasaan, mutta mulle jäi jotenkin sellainen kuva, että ko. porukka on enemmän tutustunut siihen bile-elämään kuin koulunkäyntiin. Kai sitä nyt 50-60op vääntää, jos tekee edes kohtalaisesti töitä?

Itse sain fuksivuonna kasaan reilut 50 op tehden samalla jonkin verran töitäkin opiskelun ohella. Panostin kyllä aivan liian vähän opiskeluun ja se näkyy arvosanoissakin. Biletykset jäi fuksiviikkojen jälkeen aika vähiin, samat tyypit niissä kissanristiäisissä näyttää pyörivän vuodesta toiseen.

Muistaakseni pääsit sisälle suoraan papereilla ja yo-kirjoituksetkin läpäisit varsin hyvillä arvosanoilla? Jos vaan saat motivaatiosi pidettyä yhtä korkealla jatkossakin, valmistut varmasti alle viiteen vuoteen hyvillä arvosanoilla, vaikka välillä viihteellä kävisitkin.

Itse en ole opiskellut teknillisessä (vielä), mutta nyt on vuosi takana Oulun yliopistossa luonnontieteellisessä tiedekunnassa jossa luen teoreettista fysiikkaa. Ensimmäisenä syksynä luin n. 40 op suhteellisen iisisti ja keväällä sitten en lukenutkaan kuin yhden kurssin koska meinasi käydä alan vaihto mielessä (lääkis). Mutta siis pointti on se että ei se ole vaikeaa hommata niitä pisteitä enemmän kuin 60 vuodessa. Nyt aloitan myös sähkötekniikan opinnot kyseisessä yliopistossa teknillisessä tiedekunnassa joten meneillään on sitten kaksi tutkintoa yhtäaikaa. Oulussa ei ole ollenkaan pitkää vaihtoehtoa matikassa ja fysiikassa (ainakaan en ole nähnyt missään mainintaa asiasta) mutta oikeastaan ei ole väliksikään koska tulen kuitenkin lukemaan fysiikkaa aina syventäviä kursseja myöten ja sama matematiikassa jossa luen sekä inssimatikan (kuuluu sähkötekniikkaan) että ihan matemaatikoiden matikan (väh. 60 op) (kuuluu teoreettiseen fysiikkaan pakollisena). Siisteintä noissa oikeissa matikan kursseissa on se että sieltä alkaa nähdä sellaisia välähdyksiä miten yllättävän monet asiat yhtäkkiä liittyy toisiinsa ja on vaan saman kolikon eri puolet. Näillähän ei varmaan yrityksissä mitään tee mutta kun tavoitteet on tutkimuspuolella niin luulen että tulen hyötymään mahdollisimman laajasta ja syvällisestä näkökulmasta asioihin. Saa nähdä miten alkaa nuppia kiristää vai alkaako ollenkaan.

Onkos palstalla Otaniemeläisiä? Onko heittää vinkkiä niemen kuntosalivaihtoehdoista? Saattaa kyllä ekoina viikkoina jäädä aika vähälle tuo jumppailu.

Mitä mieltä pakkislaiset on valmistumisesta DI:ksi esim. 4-4,5 vuodessa? Oon nyt TTY:llä koneella fuksina ja kun on tuota menoa nyt muutaman päivän katsonut ja juttuja kuunnellut, niin melko monella on päällä sellainen 10 vuoden valmistumistahti ekoina vuosina ja sitten lopuksi väännetään niska limassa hommia, että joskus päästäis uloskin koulusta. Itseäni ei hirveästi jokapäiväinen biletys ja yleinen elbaaminen kiinnosta, vaan oon sellainen luonne, että haluan tehdä kunnolla töitä asioiden eteen ja saada jotain aikaan. Tutoreiden mielestä 5 vuottakin on lyhyt valmistumisaika ja vaatii hirveästi panostusta, mutta itse vähän skeptisesti suhtaudun siihen väitteeseen ainakin muun kuulemani perusteella....

Loppujen lopuksi se 4,5 vuodessa valmistuminen ei vaadi kuin hyviä perselihaksia ja hyviä kontakteja dippatyöpaikan löytymiseksi. Mutta väittäsin, että keskiverto-opiskelija saa tehdä lujasti töitä että valmistuu tuossa ajassa mikäli haluaa esimerkiksi vaihdossa käydä. Ja oletan että työnantajat katsovat esimerkiksi ulkomaankokemuksen olevan plussaa. Ite olisin varmaankin valmistunut 5 vuodessa jos en olisi a) käynyt vaihdossa b) ollut yhtä kokonaista syksyä kokopäivätöissä ja c) ollut niin kranttu dippatyöpaikan suhteen. Meni sitten vähän kauemmin. Mutta ompahan jotain kirjotettavaa CV:nki...

Muistaakseni pääsit sisälle suoraan papereilla ja yo-kirjoituksetkin läpäisit varsin hyvillä arvosanoilla? Jos vaan saat motivaatiosi pidettyä yhtä korkealla jatkossakin, valmistut varmasti alle viiteen vuoteen hyvillä arvosanoilla, vaikka välillä viihteellä kävisitkin.
Hyvin muistettu;)

Kiitos vielä kerran hyvista näkemyksistä, jotka (onneksi) tukivat omaa mielipidettäni. Tietenkään itselläni ei ole tarkoitus kerätä silmät kiinni opintopisteitä, vaan tarkoitus on kyllä saada opintojaksoista ihan hyviä arvosanoja (4-5). Todennäköisesti saatan jossain vaiheessa vielä eksyä joko kesätöihin ulkomaille tai kokonaan puoleksi vuodeksi vaihtoon, koska kiinnostaisi parantaa vielä englantia sellaiseksi, että sitä pystyisi ilman suurempaa ajattelua puhumaan.

Vaihdoista muuten semmoista, että kaikista halutuimpiin vaihtoihin pääsee keskiarvon perusteella. Tuo keskiarvo on opintoviikoilla painotettu ja lisäksi koko roska kerrotaan vielä luvulla opintoviikot/lukuvuosi, ts. kannattaa opiskella ripeästi hyvin arvosanoin. Huomasin, että TTY on saanut vähän laajennettua valikoimaansa ja se vaikuttaa lähes paremmalta kuin Aallon. Ainakin TTY:llä on seuraavat todella vahvat koulut vaihtokohteina:

University of Washington, Seattle, Washington
Technische Universität München, Munich
École Nationale Supérieuret (kaikki nämä)
University of Waterloo, Waterloo, Ontario

Joihinkin noista meneminen epäilemättä hidastaa valmistumista hiukan, koska samasta työstä saa paljon vähemmän opintoviikkoja, jolloin ei voi haalia kasaan niin paljon pisteitä tuon vaihdon aikana. ;) Mutta jos noihin kansainvälisesti hyvin arvostettuihin kouluihin haluaa vaihtoon, niin lienee parasta yrittää olla oman laitoksensa parhaita. Yllättävän harva "sykkijä" muuten hakee ulkomaille vaihtoon (ehkä nörät tarttee äitiä :D), joten kilpailu noihin ei ole aina niin kova kuin luulisi. Noihin ranskan kouluihin hakeminen on luultavasti mahdollista vasta toisen vuoden jälkeen, koska ENS:t ovat kolmen vuoden kouluja, joihin haetaan pääsykokeella kahden vuoden opiskelun jälkeen (ensin luetaan kovaa matikkaa, fysiikkaa ja kemiaa).

Kantojen tajuaminen on muuten suht oleellista numeerista matikkaa varten jota näillä aloilla erityisesti tarvitaan. Differentiaalilaskenta kun on pohjimmiltaan epälineaarisen ongelman linearisointia. Tuohon filosofiaan perustuu lähes kaikki numeeriset laskentamenetelmät, koska mitään ei käytännössä voida laskea tietokoneella ellei redusoida ongelmaa johonkin riittävän tarkkaan lineaariseen approksimaatioon. Tätä ei pysty tekemään ilman lineaarialgebraa (tai ainakaan metodeja ei voi tajuta kunnolla), jolloin kannat ovat kaiken perustana. Tiedän kokemuksesta, että inssimatikoilla väännetään todella monimutkaisia laskuja asioille, jotka voitaisiin muuten ilmaista sanomalla, että tässä meillä on projektio jollekin aliavaruudelle, jolloin jokainen lineaarialgebraa kunnolla tajuava voisi johtaa kaavat muutamassa tunnissa itse. Inssimatikan puolella nuo kaavat ovat mustaa magiaa, mikä nyt vain tulee jostain ja on siksi pääasiassa opeteltava ulkoa. Eräs hyvä esimerkki tästä on Fourier-analyysi.
Tuo ei välttämättä ole hyödytöntä teollisuudessakaan. Meille etsittiin firmaan pitkään kaveria, joka tajuaisi kuinka ratkotaan Maxwellin yhtälöitä erilaisten kantafunktioiden avulla, koska kaupalliset softat ovat oikeasti aivan onnettomia laskennallisessa elektrodynamiikassa. Ei muuten ollut ihan helppoa löytää tyyppiä, jolla olisi ymmärtämystä yksityisen sektorin vaatimuksista, teoreettisesta fysiikasta, differentiaaliyhtälöiden numeerisesta ratkaisemisesta ja jonka voi laittaa yksinään edustamaan firmaa Aasiaan. Käytiin jokunen kandidaatti läpi.

Jos ei ole opintojen alussa vielä tarkkaa havaintoa, mitä haluaisi tehdä, mikä pääaine jne, kannattaa mielestäni panostaa perusopintoihin eli suorittaa matikat ja muut peruskurssit kunnolla läpi. Mulla onnistu homma parhaiten, kun muodostettiin samanhenkisten opiskelijatovereiden kanssa "Dream Team", jolla tahkottiin laskarit ynnä muut läpi. Yhteistyöllä ne vaikeimmatkin kurssit menevät helpommin.

Opintojen alussa tuli kyllä suunnalta jos toiseltakin sellasta viestiä, että ei niillä numeroilla ja varsinkaan matikan numeroilla ole väliä. Tämä saattaa pitääkin paikkansa jos haluaa suuntautua "powerpoint" tehtäviin. Siellä tarvitaan varmasti hyvän jätkän ominaisuuksia enemmän kuin laskutaitoa.

Sitten pääsin ensimmäiseen "koulutusta vastaavaan" työharjoitteluun (iso firma, ulkomailla, unelmaduuni^2 alaani opiskelevalle), jossa vaadittiinkin jokapäiväisessä työssä niitä taitoja, joita mm. matikan peruskursseilla ja yleisesti tylsiksi ja turhiksi nimitetyillä teoriapainotteisilla kursseilla piti oppia. Isoilla firmoilla (mun alalla) on esimerkiksi resursseja oikeasti omaan tutkimukseen ja tuotekehitykseen, jossa tarvitaan hyvät pohjatiedot. Näihin paikkoihin hakijat karsitaan ensimmäisenä todistuksen perusteella. Onneksi tuli käytyä peruskurssit kerralla ja kunnolla läpi. Nyt haluaisinkin jo tietää monesta aiheesta enemmän. :)

Pointtina on se, ettei kannata sulkea ovia itseltään turhaan etukäteen vaan pitää kaikki mahdollisuudet auki kunnes tietää mitä haluaa tehdä tulevaisuudessa/työelämässä/elämässä. Vaikka esim. kaupallisten aineiden opiskelusta on yrityselämässä hyötyä, on myös paljon sellaisia tehtäviä, joissa vaaditaan se tekn. yliopistossa hankittu vankka teoriapohja.

Eli avoimin mielin eteenpäin. Tämä pätee niin koulussa kuin sen ulkopuolellakin. Kiltatouhuja pidin alkuun aivan turhina, mutta päätin kuitenkin hetken opiskeltuani myös siihen hieman tutustua. Enkä voi katua päätöstä. :)

Onkos palstalla Otaniemeläisiä? Onko heittää vinkkiä niemen kuntosalivaihtoehdoista? Saattaa kyllä ekoina viikkoina jäädä aika vähälle tuo jumppailu.

Otahallissa on ainakin Forever -kuntoklubi. Aikoinaan, kun siellä kävin, sali oli laadukas ja vapaita painoja löytyi. Sittemmin vapaat painot roudattiin yläkerran pieneen koppiin ja juoksumatot laitettiin tilalle. Mutta kannattaa käydä tsekkaamassa. Kannattaa myös mennä kursseille assariksi töihin - pääsee henkilökunnan salille.

Onko tuo TKK:n henkilokunnan sali vielakin se, joka on paarakennuksen kellarissa? Siella ei tosiaan ole muuta kuin levytankoja pari penkkia ja muutama talja. Kukaan ei valita, vaikka maastavedellessa tai power cleaneja tehdessa tiputtelisi painoja. Jos ei harrasta hinkkausta, vaan tekee perusliikkeita, niin tuo sali on tosiaan aika hyva. Siella oli myos seinalla jotain (hyvin) vanhoja body julisteita luomassa fiilista. :)

Se sali on myös Otahallissa, todella laadukas ja monipuolinen. Vanhaa body-henkeäkin löytyy. Päärakennuksen kellarista en tiedä. Ehkä se on vaan matemaatikoille? :)

Kiltatouhuja pidin alkuun aivan turhina, mutta päätin kuitenkin hetken opiskeltuani myös siihen hieman tutustua. Enkä voi katua päätöstä. :)
Teekkarielämä yleensä nielaisee mukaan ilman eri kehotusta, mutta omalla, melko sisäänpäin lämpiävällä alalla ei voi korostaa, mikä merkitys opiskeluaikaisilla kontakteilla on myöhempään työllistymiseen. Mäkin sain aikoinaan esim. 'unelmieni kesätyöpaikan' ottamalla yhteyttä tyyppiin, joka lupasi jollekin eräillä sitseillä mukana olleelle kesätyöpaikan. Toki kiltatoiminnasta saa myös elinikäisiä ystäviä, jos niin haluaa :).

Nostellaas vähän ylös...

Mites tuolla tkk/tty osastolla onnistuu opiskelu hieman kauempaa? Kuinka paljon on läsnäolopakollisia vs kirjatentti kursseja? Ja onko ylipäätään teknillisillä aloilla lähtökohtaisesti järkevää opiskella pääsääntöisesti itsenäisesti? Esim. oikiksessa aivan toinen maailma.

Tuo muuttaminen kun ei tule kysymykseen. :)

Nostellaas vähän ylös...

Mites tuolla tkk/tty osastolla onnistuu opiskelu hieman kauempaa? Kuinka paljon on läsnäolopakollisia vs kirjatentti kursseja? Ja onko ylipäätään teknillisillä aloilla lähtökohtaisesti järkevää opiskella pääsääntöisesti itsenäisesti? Esim. oikiksessa aivan toinen maailma.

En kyllä suosittele opiskelua niin kaukaa, että vain pakollisiin tapahtumiin voi lähteä. Jos on lahjoja luonnontieteissä niin kaipa se pelkkä kirjasta lukeminen teoriassa onnistuu, mutta vaikeaa tulee olemaan. Monilla kursseilla vain tentti on pakollinen, mutta myös niitäkin kursseja löytyy joissa on pakko osallistua useampaan kertaan, esim töitä/tehtäviä pitää palauttaa henkilökohtaisesti assistentille tai tentti on korvattu välikokeilla. Itse en lähtisi yrittämään, jos asuisin kaukana eikä muutto missään nimessä onnistu.

Nostellaas vähän ylös...

Opiskelun alku voi hoitua etänä jos halua riittää. Itselläni kuitenkin alkoi varsinkin toisen vuoden jälkeen tulemaan paljonkin ryhmätöitä ja projektitöitä jotka on pakko tehdä paikanpäällä koska laitteistoa/ohjelmia/ryhmän muita jäseniä ei ole muualla saatavilla.

Onko tuo TKK:n henkilokunnan sali vielakin se, joka on paarakennuksen kellarissa? Siella ei tosiaan ole muuta kuin levytankoja pari penkkia ja muutama talja. Kukaan ei valita, vaikka maastavedellessa tai power cleaneja tehdessa tiputtelisi painoja. Jos ei harrasta hinkkausta, vaan tekee perusliikkeita, niin tuo sali on tosiaan aika hyva. Siella oli myos seinalla jotain (hyvin) vanhoja body julisteita luomassa fiilista. :)

Jätit melkein puolet varusteista luettelematta, olihan siellä myös prässi ja kyykkyhäkki:D.
Onko tuo mesta oikeasti vielä olemassa? Kuulin jossain välissä huhua, että se olisi suljettu ja tilalle lyöty jokin vitun henkilökuntaetu Bluefitnessille :jahas:.

Joskus erinäisiä vuosia sitten tuossa luolassa tuli jonkin aikaa väännettyä dippaa tehdessä ja sen jälkeen hetken aikaa tutkijaa leikkiessä; oli kyllä A1-luokan sali mun makuuni, kun sieltä löytyi tasan tarkkaan kaikki tarpeellinen muttei mitään ylimääräistä ja meininki oli loistava, kenelläkään ei tosiaan ollut nokan koputtamista pienestä huutamisesta tai painojen kolistelusta vaan sellaisesta korkeintaan näytettiin vierestä peukkua ja kannustettiin (ja minä itse en todellakaan pitänyt mitään salin äänekkäimpiä treenejä, mutta tykkäsin ilmapiiristä).

Jätit melkein puolet varusteista luettelematta, olihan siellä myös prässi ja kyykkyhäkki:D.
Onko tuo mesta oikeasti vielä olemassa? Kuulin jossain välissä huhua, että se olisi suljettu ja tilalle lyöty jokin vitun henkilökuntaetu Bluefitnessille :jahas:.

Joskus erinäisiä vuosia sitten tuossa luolassa tuli jonkin aikaa väännettyä dippaa tehdessä ja sen jälkeen hetken aikaa tutkijaa leikkiessä; oli kyllä A1-luokan sali mun makuuni, kun sieltä löytyi tasan tarkkaan kaikki tarpeellinen muttei mitään ylimääräistä ja meininki oli loistava, kenelläkään ei tosiaan ollut nokan koputtamista pienestä huutamisesta tai painojen kolistelusta vaan sellaisesta korkeintaan näytettiin vierestä peukkua ja kannustettiin (ja minä itse en todellakaan pitänyt mitään salin äänekkäimpiä treenejä, mutta tykkäsin ilmapiiristä).

Taitaa olla suljettu jo aika kauan aikaa sitten, tai ainakaan itse en ole tietoinen tuosta salista. Henkilökunnalla on nykyään ilmainen sali Otahallilla Bluefitnessin (tai nykyisin kaiketi Forever kuntoklubi) vieressä. Varsin hyvä ja vähäruuhkainen (tuntuu, että salilla käy lähinnä assareita) sali, josta löytyy oikeastaan kaikki tarvittava ja lisäksi esim. reilusti kahvakuulia. Opiskelijoillehan TKK tarjosi ennen vain alennettua hintaa Bluefitnessiin, mutta nyt Aallon myötä opiskelijat voivat hyödyntää myös HY:n yliopistoliikunnan saleja.

Täytyypä herätellä tälläistä ketjua, kun omalla kohdalla haku tuonne on ajankohtainen. Eli mitä aineita ne kattoo tuossa suoravalinnassa? Pelkää matikkaa ja fysiikkaa vai kokonaisuutta? En tuohon löytänyt oikein mistää vastausta niin josko täältä löytyisi joku joka osaisi valaista asiaa. Itse pistin ekaksi Otaniemen konetekniikan. Ainakin vaikuttaisi mielenkiintoiselta ja itselle sopivalta alalta.

Täytyypä herätellä tälläistä ketjua, kun omalla kohdalla haku tuonne on ajankohtainen. Eli mitä aineita ne kattoo tuossa suoravalinnassa? Pelkää matikkaa ja fysiikkaa vai kokonaisuutta? En tuohon löytänyt oikein mistää vastausta niin josko täältä löytyisi joku joka osaisi valaista asiaa. Itse pistin ekaksi Otaniemen konetekniikan. Ainakin vaikuttaisi mielenkiintoiselta ja itselle sopivalta alalta.

Ekan vuoden koneteekkari otaniemestä vastaa. Täältä löytyy taulukosta miten saa pisteitä eri aineista. 2010 pääsi muistaakseni 19 pisteellä suoraan sisään. Mut jos pääsykokeisiin meet, niin siellä katotaan vaan matikkaa ja fysiikkaa. Ja kokeitten taso on suunnilleen yo-kirjotusten luokkaa.

Nonii kiitoksia, tuo taulukko kertoikin jo aika paljon eli varmaan pääsykokeisiin ollaan menossa... Minkäslaista se opiskelu on ollut ekana vuonna?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom