TKK + teknilliset yliopistot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shammer
  • Aloitettu Aloitettu
Sitä, että minäkin olen selvinnyt siitä hengissä läpi ja nähnyt, että monilla muilla osastoilla on vielä vittumaisempaa. Esim. pääaineeseen kuuluvien AS-osaston säätöpuolen peruskurssien kanssa sai hakata päätä seinään tippa linssissä kunnes jollain tuurilla sai räpisteltyä itsensä läpi, ja automaatiopulella ne ovat kuitenkin ihan opintojen alkupuolen peruskauraa josta se vittumaisuus vasta alkaa. Toki koneellakin opintojen vaativuus riippuu aika paljon siitä, opiskeletko esim. valmistustekniikkaa vai lujaria.

Ok, voit olla oikeessa että toi automaatiopuoli saatto olla pahempi. Sähkönkursseja käyneenä ja parin kaverin avautumisia kuunnelleena ei sekään mikään helppo taival ole.
AS-osaston kursseja tuli käytyä itekkin läpi monia. Esim.Anaalisäätö, digitaalinen säätö perusopinnoissa, säätötekniikan mat.apuneuvot(no ok, toi oli aika helppo) ja rakennusautomaatio jne, kieltämättä oli v-mäisiä ja 2ov/2op kukin. Missä tahansa muussa koulussa olis tuplapisteet saanut tuolla työmäärällä. Säädöt tais mennä kolmannella kerralla läpi.
Lujari A toki suoritettu. Valmistustekniikka oli tosiaan aika diipadaapaa, varmaan helpoin kurssi mitä kävin tuolla.

LVI- ja talotekniikka puolella suoritettu pää- ja sivuaineet, suurin osa lähti aika pahasti lapasesta. Ja auta armias jos sattui ottamaan parin nimeltämainistemattoman vanhan koulukunnan jyrän kursseja, sai tosiaan sykkiä että sai suoritettua. IMO koko taival ei vaivan arvoista, olisin ollu ton ajan vaikka opettajakoulussa mielummin.

Katkeruutta tosin lisäsi tutkintouudistus, johon jouduin siirtymään viime kesänä. Kaatu siihen, etten 2009 lokakuu - 2010 kesäkuu välisenä aikana kerta kaikkiaan saanut di-työpaikkaa, ja tuli kivasti opistoja lisää, kandi,ohjelmointi ja muita herkkukursseja. Nyt vielä taistelua kesäkuussa alotetun dipan kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
digitaalinen säätö perusopinnoissa,

Hyi vittu:urjo:. Ainoa kurssi koko opiskeluaikana minkä kävin kahdesti sekä tentin kolmeen kertaan ja viimeinen opintosuoritukseni ennen valmistumista taisi olla puuttuvan pisteen puhuminen d-säädön tenttiin vihjaisemalla että olisi kiva jos paperien saanti ei viivästyisi tämän kurssin takia. Ja sillä kertaa olin oikeasti lukenut ja laskenut ihan urakalla, mutta kun pää ei riitä niin se ei vain riitä vaikka matemaattiset aineet ovat aina olleet mulle enemmän vahvuus kuin heikkous. Siitä on tietysti yli puoli vuosikymmentä aikaa kun mä tämän kävin ja kuuleman mukaan kurssia on sen jälkeen kevennetty aika urakalla, koska kurssilla käytössä ollut digitaalinen arvosteluasteikko alkoi painottua vähän liikaa pelkkien nollien suuntaan.

Hyi vittu:urjo:. Ainoa kurssi koko opiskeluaikana minkä kävin kahdesti sekä tentin kolmeen kertaan ja viimeinen opintosuoritukseni ennen valmistumista taisi olla puuttuvan pisteen puhuminen d-säädön tenttiin vihjaisemalla että olisi kiva jos paperien saanti ei viivästyisi tämän kurssin takia. Ja sillä kertaa olin oikeasti lukenut ja laskenut ihan urakalla, mutta kun pää ei riitä niin se ei vain riitä vaikka matemaattiset aineet ovat aina olleet mulle enemmän vahvuus kuin heikkous. Siitä on tietysti yli puoli vuosikymmentä aikaa kun mä tämän kävin ja kuuleman mukaan kurssia on sen jälkeen kevennetty aika urakalla, koska kurssilla käytössä ollut digitaalinen arvosteluasteikko alkoi painottua vähän liikaa pelkkien nollien suuntaan.

Tutulta kuulostaa. Analogisen säädön kävin kahtena vuonna, joutu tekee ne harkatkin uusiksi. Kolmas yritys jäi yhen pisteen päähän, vaikka olin lukenut ja laskenut huolella, ei vaan taidot riittänyt. Kävin sitten itkemässä ja sain yhden pisteen ja ykkösellä läpi. Sama homma toistui digitaalisessa säädössä, ja on toistunut monissa kursseissa. Ekat yritykset oli muistaakseni 2005 tai 2006, eli vissiin about samoihin aikoihin ku sulla, ja nollia on suurin osa ollut ainakin vuoteen 2008 asti ku ite sain nää pois alta. Voin kertoa että sapetti noihin aikoihin kun kaveri helsigin yliopistossa puhu jostain 7op kursseista jossa on joku ryhmätyö, ja tentti mistä kaikki pääs läpi. Ja toi on ihan peruskauraa siellä.

Jossakin on kyllä selvästi jotain vikaa, jos tenttitulokset ovat pelkkää binäärikoodia ja keskiarvo on ykkösen alapuolella. TKK:n konepuolen lujari ykkönen on kanssa kurssi, missä ainakin tenttitulokset on tyyliin: muutama kakkonen ja jokunen ykkönen ja kolme-neljäkymmentä nollaa...

LTKK eli Leikki TKK:n aikoinaan läpi kahlanneena sanoisin että TKK-opiskeluun on 3 tärkeetä sääntöä.
1. Suorita perusmatikat ja fysiikat heti alkuun pois
2. Suorita perusmatikat ja fysiikat heti alkuun pois
3. Suorita perusmatikat ja fysiikat heti alkuun pois

Melkein kaikkien "ei valmistu koskaan" kavereiden tutkinnot on perusopinnoista kiinni.

Itsekkin ihan paska noissa, mutta hirveellä kiukulla ne tais mennä läpi jollain 3,5 keskiarvolla. Statiikan vai oliko se lujuusopin ekasta välikokeesta hain 0,5 / 40 p ennenkuin totesin ettei musta koskaan kone-DI:tä tule. Nörttigeeneillä varustettuna TITE olikin tuon jälkeen sitten aika suklaata.

Jossakin on kyllä selvästi jotain vikaa, jos tenttitulokset ovat pelkkää binäärikoodia ja keskiarvo on ykkösen alapuolella. TKK:n konepuolen lujari ykkönen on kanssa kurssi, missä ainakin tenttitulokset on tyyliin: muutama kakkonen ja jokunen ykkönen ja kolme-neljäkymmentä nollaa...

Lujuusopin viimeisimpiä tenttejä:

5 maksimiarvosana.

Abien ei kannata tästä pelästyä ja jättää hakematta kouluun. Valtaosasta kursseista pääsee todella pienellä vaivalla läpi jos jaksaa tehdä edes vähän työtä, hyvien arvosanojen saamiseksi joutuu luonnollisesti puurtamaan enemmän.

LTKK eli Leikki TKK:n aikoinaan läpi kahlanneena sanoisin että TKK-opiskeluun on 3 tärkeetä sääntöä.
1. Suorita perusmatikat ja fysiikat heti alkuun pois
2. Suorita perusmatikat ja fysiikat heti alkuun pois
3. Suorita perusmatikat ja fysiikat heti alkuun pois

Melkein kaikkien "ei valmistu koskaan" kavereiden tutkinnot on perusopinnoista kiinni.

Itsekkin ihan paska noissa, mutta hirveellä kiukulla ne tais mennä läpi jollain 3,5 keskiarvolla. Statiikan vai oliko se lujuusopin ekasta välikokeesta hain 0,5 / 40 p ennenkuin totesin ettei musta koskaan kone-DI:tä tule. Nörttigeeneillä varustettuna TITE olikin tuon jälkeen sitten aika suklaata.

Toi on niin totta että perusmatikat ja fyssat pois HETI. Meillekkin sitä toitotettiin fuksivuonna. Niin vaan monilla ne jäi, ja nyt dippatyötä vääntäessä kummittelevat ja "pieni" ketutus päällä. Ite onneksi otin neuvosta vaarin ja hoidin heti pois.
Statiikkakin oli aika paha kompastuskivi, itellä meni "jo" kolmannella kerralla. Yhellä kaverilla meni kahdeksannella kerralla, pehmompi olis lopettanu kesken viidennen yrtityksen jälkeen. Kiva pehmeä ekan vuoden kurssi:D Muutamia tapauksia tiedän jotka lopetti suurimmaksi osaksi statiikan takia ekan vuoden jälkeen. Toki muutkin tökki.

Heh, jotkut asiat eivät näköjään muutu. Mullakin statiikka kusi ekalla yrityksellä kokonaan silloin aikoja sitten vuosituhannen vaihteessa. Onneksi perään olleessa lujari ykkösessä sattui olemaan hyvä luennoitsija + hyvät laskarit ja niiden jäljiltä oli hyvä keväällä kävellä statiikan tenttiin ilman, että statiikan kirjaa oli avannutkaan joulukuun jälkeen ja komeasti kolmosena läpi, muistaakseni. Ja silloin lujarikin oli vielä tosimiesten kurssi Pennalan legendaarinen "Lujuusopin perusteet" ainoana materiaalina, jos nuoriso enää kyseisestä klassikosta on kuullutkaan:D.

Mä en voi tajuta mikä noissa lujareissa on ihmisten mielestä vaikeaa, nehän on pelkkää laskemista ja tentissä saa olla kaavakokoelma. Ite vedin statiikasta vitosen käymättä luennoilla ja lukemalla harkkojen mallivastaukset pariin kertaan läpi. Ja ainakin TTY:llä lujarin kursseilla pitää tehdä pari harjoitustyötä ja kun ne tekee, niin tajuaa jo suurimman osan kurssin asioista. Eniten mulla tuotti vaikeuksia esim. hydrauliikan peruskurssi ym. missä piti lukea joku 400-sivuinen kirja pari kertaa ja muistaa ihan vitusti eri asioita. Ja mikäs se kurssi olikaan, "materiaalit" tai joku. Vittu mitä paskaa. Kävin tentissä varmaan 6 kertaa ennen kuin meni läpi. 200-sivuinen pruju ja tentissä jotain 5 esseetehtävää. Sit pitää muistaa helvetti ulkoa mistä koostuu ferriitti, austeniitti ym. ja mitkä on sulamislämpötilat ja ominaisuudet.

Mä en voi tajuta mikä noissa lujareissa on ihmisten mielestä vaikeaa, nehän on pelkkää laskemista ja tentissä saa olla kaavakokoelma. Ite vedin statiikasta vitosen käymättä luennoilla ja lukemalla harkkojen mallivastaukset pariin kertaan läpi. Ja ainakin TTY:llä lujarin kursseilla pitää tehdä pari harjoitustyötä ja kun ne tekee, niin tajuaa jo suurimman osan kurssin asioista. Eniten mulla tuotti vaikeuksia esim. hydrauliikan peruskurssi ym. missä piti lukea joku 400-sivuinen kirja pari kertaa ja muistaa ihan vitusti eri asioita. Ja mikäs se kurssi olikaan, "materiaalit" tai joku. Vittu mitä paskaa. Kävin tentissä varmaan 6 kertaa ennen kuin meni läpi. 200-sivuinen pruju ja tentissä jotain 5 esseetehtävää. Sit pitää muistaa helvetti ulkoa mistä koostuu ferriitti, austeniitti ym. ja mitkä on sulamislämpötilat ja ominaisuudet.

Henki, sä ootkin jumala. Esim toi tyyppi sun avatarissa ei IKINÄ valmistuis kone/ene DI:ksi vaikka kuinka yrittäisi.
Tosiaan Lujari meni ekalla ykkösellä läpi jollain ihme munkilla. Olihan ne nyt vaikeita asioita. Ei peruspulliainen pärjäisi niiden kanssa.
Ite kävin lujarin Santaojan opetuksessa, rento äijä ja sen takia kurssi meni jotenkuten kivuttomasti läpi v.2006, joutu tosiaan laskutunneilla käymään joka viikko, ja vinkumaan ne oikeet ratkasut assareilta että sai tarpeeks laskaripisteitä. Edellisvuosien kurssit oli kuulemma vaikeampia.
Kissalla on 4 uskomattoman vahvaa sylinteriä jne, legendaarisia juttuja äijällä :D

J.Freundin natsi dynamiikka olikin sitten oma lukunsa. Aika tuskallista menoa sekin peruskurssiksi. Tais mennä kolmannella ja tulla jopa kolmonen:D

Ei statiikka musta ainakaan oo paha, tosin kyllä sanotaankin että raksalaisen tärkein työkalu on statiikka ja Euroopassa sitä korostetaan opiskelussa vielä enemmän.
Riippuu ihmisestä, mulle nuo on enemmän sellaisia yksinkertaisia maalaisjärjellä ymmärrettäviä juttuja. Jostain sähköpuolen kursseista tai vaikka tosta säädöstä en tajuis mitään. :D

Sellasta kysyisin vielä noista pääsykokeista, että saako niihin ottaa mukaan maolin ja graafisen laskimen?

Lähde http://dia.fi/media/4005/dia_hakuopas270111_fi_fk_2.pdf

" Valintakokeissa saa käyttää samoja laskimia, jotka ovat sallittuja ylioppilaskirjoi- tuksissa."

"Huom!
Fysiikan kokeessa ei anneta kaavakokoelmaa. Tarvittavat vakiot annetaan. Valintakokeissa ei saa käyttää MAOL:in taulukkokokoelmaa; joi- takin vakioita ja kaavaluettelo annetaan koe- kysymysten mukana matematiikan kokeissa. Edellisvuosien kaavaluettelo on nähtävillä www- osoitteessa: www.dia.fi. Koesaliin ei saa viedä auki olevaa matkapuhelinta."

Okei, kiitoksia. Hyvä että tuota graafista laskinta saa sentään käyttää, kun siitä löytyy niin paljon käteviä ominaisuuksia.

Mitähän ne on? Ite en oo graafista laskinta tarvinnu elämässäni tähän mennessä muuhun kuin isojen matriisien veivaamiseen.

Mitähän ne on? Ite en oo graafista laskinta tarvinnu elämässäni tähän mennessä muuhun kuin isojen matriisien veivaamiseen.

Juu. Ja on jotenkin ironista, että lukiossa kaikki käyttää graafisia laskimia vaikkei niistä ole vittuakaan hyötyä siellä ja sitten yliopistossa graafiset laskimet on kielletty vähän joka tentissä. Kannatti varmaan laittaa sen 100e siihen texas instrumentsiin turhan päiten.

^ omana lukioaikanani muistan hyödyn olevan lähinnä erilaisten kuvaajien piirtämisessä ja niiden kautta funktion käyttäytymisen hahmottamisessa. Toisekseen laskin antoi kolmannen asteen yhtälöiden juuret ilman, että niitä tarvitsi ruveta ratkaisemaan tekijöihin jakamalla saatika ratkaisukaavan kautta. Eri asia sitten oliko vastauksen antaminen tuota kautta sallittua.

Oli kai tuosta jotain iloa tuolloin, vaikka varmasti selvinnyt olisi funktiolaskimella, paperilla ja kynälläkin.

edit. meillehän itse asiassa oikein suositeltiin opettajien toimesta graafisen laskimen hankkimista.

Graafisista laskimista oli todella paljon hyötyä ainakin itellä esim. integraali/derivaatta/todarilaskuissa lukiossa. Ja muutenkin jotain todella pitkää laskutoimistusta tehtäessä auttaa hahmottamaan niitä sulkuja jne tentissä ja laskutoimituksissa verrattuna johonkin kämäseen funktiolaskimeen.
Graafinen on kielletty useissa tkk:n tenteissä, mutta aina se oli mukana, ja muistaakseni 2 kertaa jouduin siitä luopumaan viime kädessä, keskustelu tenttivalvojan kanssa on mennyt näin:

Valvoja: "Graafista laskinta ei saa käyttää"
Minä: "Ai niin joo"
Valvoja: "Onko sulla toista laskinta mukana."
Minä: "Ei"
Valvoja: "No antaa olla sitten, älä ota ens kerralla."
Minä "Ok, en ota."
tai
Valvoja "Anna se tänne, haen sulle funktiolaskimen."
Minä: "Eiku on mulla se sittenki tossa repussa."

Ite pelasin graafisella laskimella lähinnä tetristä ja super mariota lukiossa.
Nykyään saa TKK:llakin vissiin joissain perusmatikoissa käyttää graafistakin. Kehitys kehittyy vai miten se meni.

Yleensä 3.asteen yhtälöissä on ns. valmiiksi nauretut kertoimet tai yksi juuri annettu, ei se mekaaninen veivaaminen ketään kiinnosta. Muutaman kerran on pitänyt vetää pitkän kaavan mukaan apusuureilla.
Toimiva apuväline muttei osaamistaan sen varaan kannata jättää. Ja eihän se ongelma ole se etteikö osais laskea vaan se ettei tiedä mitä laskis. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom