TKK + teknilliset yliopistot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Shammer
  • Aloitettu Aloitettu
Melko lepposaa. Hyvin on ohjattu ja neuvottu kaikki käytännön jutut, niin ei oo tarvinnut olla pulassa minkään asian suhteen. Muuten opiskelu on vähän samanlaista kun lukiossa, puolet ajasta kuunnellaan luentoja ja puolet ajasta lasketaan assarin johdolla. Tietty vaikeusaste hieman korkeampi. Opetus on erittäin teoria-painotteista ainakin ekat vuodet. Vähän ollaan pintaa raapaistu jostain konejutuista.
Erilaisia kekkereitäkin on ollut ihan tarpeeksi, ite en kyllä oo jaksanut kovinkaan ahkerasti käydä. Ja Otaniemessä on kaikki melko lähellä eli kaupat kävelymatkan päässä, Stadiin suhauttaa 20min. Niin ja Espoon kaupungin kuntosali Tapiolassa eli 2km päässä on melko hyvä ja halpa, jotain 40 euroa opiskelijalle puolesta vuodesta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hei!
Itselläni Otaniemi on yksi vaihtoehto opiskelupaikkoja pohtiessa, ja haluaisinkin kysellä minkö tasoisilla papereilla porukka on sinne pyrkinyt? :)
Entä millainen näkökanta siellä porukoilla on sukupuolivähemmistöihin, eli kokeeko miehet oikeasti muka sen rasittavana, että niiden ryhmään tungetaan joku naispuolinen joukkoon? Olen vain saannut jostain syystä kuulla pelotteluja, että miehet kokisivat tällaiset herttaiset tyttölapset ainoastaan riesana siellä mukana.

Hei!
Itselläni Otaniemi on yksi vaihtoehto opiskelupaikkoja pohtiessa, ja haluaisinkin kysellä minkö tasoisilla papereilla porukka on sinne pyrkinyt? :)
Entä millainen näkökanta siellä porukoilla on sukupuolivähemmistöihin, eli kokeeko miehet oikeasti muka sen rasittavana, että niiden ryhmään tungetaan joku naispuolinen joukkoon? Olen vain saannut jostain syystä kuulla pelotteluja, että miehet kokisivat tällaiset herttaiset tyttölapset ainoastaan riesana siellä mukana.
Eiköhän se riipu enemmänkin siitä millainen nainen siihen ryhmään tungetaan.

No onhan TKK:lla nyt naisia ihan tarpeeksi. Ei siinä mitään ongelmaa tule olemaan.

Joo siis mää tiedän kyllä, että isse pärjään, tuun hyvin toimeen miesporukassa eikä ongelmia omalta osalta tule. :) Se vain jäi häiritsemään, että miehet kokis naisten olevan vain ylimääräinen häiriötekijä siellä. Tai sitten itse tunnen vain sovinistisikoja, joiden mielestä TKK on vain miehille :D

Joo, ei kyllä itteä ainekaan haittaisi, jos naisia olisi enemmänkin:D...sehän olisi vain plussaa. Mitä mä katoin niin tuonne konetekniikkaa pääsi sisään alimmillaan n.30 pojolla eli tokarin ja pääsykokeen yhteispisteillä. Elikkä 24 voi saada tokarista, 40 valintakokeesta ja vielä 3 pojoo ensimmäisestä valinnasta...summa summarum 67 on maksimi pistemäärä.

Melko lepposaa. Hyvin on ohjattu ja neuvottu kaikki käytännön jutut, niin ei oo tarvinnut olla pulassa minkään asian suhteen. Muuten opiskelu on vähän samanlaista kun lukiossa, puolet ajasta kuunnellaan luentoja ja puolet ajasta lasketaan assarin johdolla. Tietty vaikeusaste hieman korkeampi. Opetus on erittäin teoria-painotteista ainakin ekat vuodet. Vähän ollaan pintaa raapaistu jostain konejutuista.
Erilaisia kekkereitäkin on ollut ihan tarpeeksi, ite en kyllä oo jaksanut kovinkaan ahkerasti käydä. Ja Otaniemessä on kaikki melko lähellä eli kaupat kävelymatkan päässä, Stadiin suhauttaa 20min. Niin ja Espoon kaupungin kuntosali Tapiolassa eli 2km päässä on melko hyvä ja halpa, jotain 40 euroa opiskelijalle puolesta vuodesta.

Kuullostaa kyllä hyvältä. Tuo 20min ajomatka Helsinkiin ei kyllä ole matka eikä mikään, kun kouluun on joka päivä 25km matka. Näköjään salikin löytynee läheltä...wjee.

Hei!

Viime vuonna kun oli meiän lukiossa urapäivä, niin yks jannu sano päässeensä TKK:uun kirjotettuaan matikasta ja fysiikasta molemmista B:n (muistaakseni). Tietysti oli varmaan lukennut sitten enemmän pääsykokeisiin ja varmaan päätyi johonkin vähemmän suositulle linjalle, mutta kuitenkin. Kannattaa lukiossa panostaa vain matikkaan ja fysiikkaan (tai kemiaan), ja ehkä englantiin, jos tekniikka haluat opiskelemaan. Kaikkeen muuhun sitten minimipanostus. Ja en kyllä voi kuvitella, että kovin moni oikeasti kokisi naisopiskelijat rasittavina. Musta on ainakin hienoa, että löytyy tekniikasta kiinnostuneita naisia.

Viime vuonna kun oli meiän lukiossa urapäivä, niin yks jannu sano päässeensä TKK:uun kirjotettuaan matikasta ja fysiikasta molemmista B:n (muistaakseni). Tietysti oli varmaan lukennut sitten enemmän pääsykokeisiin ja varmaan päätyi johonkin vähemmän suositulle linjalle, mutta kuitenkin. Kannattaa lukiossa panostaa vain matikkaan ja fysiikkaan (tai kemiaan), ja ehkä englantiin, jos tekniikka haluat opiskelemaan. Kaikkeen muuhun sitten minimipanostus. Ja en kyllä voi kuvitella, että kovin moni oikeasti kokisi naisopiskelijat rasittavina. Musta on ainakin hienoa, että löytyy tekniikasta kiinnostuneita naisia.
Miksi muka ei kannattaisi panostaa muihin aineisiin kuin matematiikkaan, fysiikkaan ja englantiin? Jos katsot niitä yo-todistuksen pisteytyksiä, niin kyllä muistakin kirjoitetuista aineista heruu ihan hyvin pisteitä, joten en kyllä neuvoisi niiden kanssa laskemaan leikiksi. Itsekin pääsin suoraan todistuksella, niin ei tarvinnut pääsykokeissa käydä jännittämässä.

Onhan noissa teknillisissä yliopistoissa varmasti opiskelijoita, jotka on juuri ja juuri läpäissyt kirjoitukset, mutta sanon kyllä sen, että ne ekojen vuosien inssimatikat ja -fysiikat on paljon paremmat kypsyystestit kuin pääsykokeet. Niihin kaatuu oikeasti moni heikkoja lukioarvosanoja saanut opiskelija sekä siitä syystä, että lähtötaidot ovat heikot mutta myös siitä, että he eivät ole tottuneet tekemään oikeasti töitä opiskelujen eteen. Yliopistossa ne asiat eivät varmasti aukea täysin luennoilla, vaan kaikki on omasta opiskelumotivaatiosta kiinni eli asioita pitää miettiä myös kotona aika paljon. Mitä nyt tätä menoa olen ekan vuoden katsellut, niin voisin sanoa, että jos opiskelumotivaatio on sitä tasoa, että kirjoituksista pääsee juuri ja juuri läpi, niin ehkä ammattikorkeakoulu voisi olla fiksumpi vaihtoehto, koska jollei sitä motivaatiota putkahda jostain lisää, niin voi tulla ongelmia opinnoissa etenemisen suhteen yliopistossa.

Melko miesvaltaisia alojahan nämä on, mutta voin taata, että naisopiskelijoihin ei todellakaan kohdistu mitään dissausta. En ole ikinä edes ajatellut moista. :D

Lähinnä tarkoitin, että kun luo matikalle, fysiikalle ja englannille vankan pohjan, niin ei ole niin tuskasta sitten opiskelu. Pitkä matematiikka ja fysiikka on kuitenkin ne ehdottomasti rankimmat ja vaativimmat aineet lukiossa, niin tulee vaan äkkiä lukiosta liian stressaavaa ja raskasta, jos panostaa paljon muuhunkin. Eikös kuitenkin (toivottasti) dippainssin opinnot pyöri aikalailla pelkästään matikan ja fysiikan ympärillä? Ja jos ne sujuu niin pääsee varmaan suht helposti pääsykokeen pisteillä sisään. Tietysti on plussaa jos on kirjottanu muitakin hyvin, mutta ei millään tavalla välttämätöntä.

Edit. Eikä se aina tarkota, että jos vetää minimipanostuksella niin menisi huonosti. Itelläkin lukion ka. 9, vaikka tosiaan töitä olen tehnyt vain matikan ja fysiikan eteen. Englantia olen käytännössä oppinut enemmän lukion ulkopuolella, eikä siinä silti huonosti mene. Esim. 99p aineita tullut useampikin kirjoitettua.

Jeij, kiitos! Ainakin pakkiksen teekkarimiehet ottaa mut hellään huomaansa, jos sinne tielle päädyn! :D

Oon kyllä huomannut, että lukiossa ei kaikkeen ehdi panostaa. Varsinkin kun ammattilukiota käyn, niin kertakaikkiaan ei pysty repeytymään kaikkeen. Oon joutunut antamaan periksi sille, että mun todistuksessa on myös kaseja.

Lähinnä tarkoitin, että kun luo matikalle, fysiikalle ja englannille vankan pohjan, niin ei ole niin tuskasta sitten opiskelu. Pitkä matematiikka ja fysiikka on kuitenkin ne ehdottomasti rankimmat ja vaativimmat aineet lukiossa, niin tulee vaan äkkiä lukiosta liian stressaavaa ja raskasta, jos panostaa paljon muuhunkin.
Tokihan matikka ja fysiikka on tärkeimmät aineet sekä pääsykokeiden että opiskeluiden kannalta, mutta toki on hyötyä myös esim. kemiasta, joka joillain aloilla on fysiikkaa tärkeämpää. Lukion rankkuus on jokaisen oma mielipide, mutta pakko sanoa, että vaikka itse kirjoitinkin muutaman ällän, niin oli se lukio todella helppo koulu yliopistoon verrattuna. Lukiossa koulunkäynti oli noin periaatteessa jotain harrastuksen ja työn väliltä, mutta yliopistossa se on ainakin minun mielestäni sitten työ ja harrastus. Toki jokainen rakentaa yliopistossa oman opiskelutahtinsa, mutta itse kun olen suorittanut kursseja tänä vuonna mallilukujärjestyksen mukaan, ja noppia tulee 65 vuoden aikana, niin on tässä kyllä saanut ihan kunnolla painaa duunia opiskeluiden eteen.

Olen itsekin tuonne TKK:lle pyrkimässä. Käytin lukion suhteen kolmen ällän taktiikkaa, tuloksena päättötodistukseen keskiarvo jonnekin 7-7,5 pintaan. Motivaatio-ongelmia. Pitkät matikat, fysiikat ja kemiat tuli kuitenkin kahlattua läpi, ja sieltä tuli cum laude matikasta ja fysiikasta. Kai ne olisi voinut paremminkin mennä jos olisi viitsinyt lukeakin kotona eikä vain vilkaista ajoittain lukulomalla. Joka tapauksessa aika nöyrin asentein pitää suhtautua pääsykokeita kohtaan. Kemiahan olisi noista suht helppo mutta konetekniikkaan hakemisen takia on pakko osallistua fysiikan pääsykokeeseen. Jotenkin vain tullut kuva ettei tuolla TKK:lla pärjäisi kuin laudatur-ylioppilaat eri nettipalstoilta luettuna. Tai siis tuntuu että jokainen opiskelija siellä on saanut lukiosta huippupaperit.

Eipä niillä yo-papereilla ole juurikaan yhtään mitään merkitystä. Itseä ei juuri lukiossa opiskelut kiinnostanut ja yo-kirjoituksetkin vedettiin ihan rimaa hipoen läpi. Ja kun pääsykokeen perusteella pääsin sisään, niin ei lukio/yo -papereilla ollut mitään merkitystä, kunhan vain löytyi. Ja lukioon verrattuna täytyy sanoa, että on itselle kyllä paljon helpompaa ollut TKK opiskelu, en todellakaan olisi jaksanut vuottakaan lukiotyylin penkillä istumista/nukkumista. TKK:lla voi tietysti valita kuinka paljon haluaa opetukseen osallistua, mutta itse olen käynyt paikanpäällä vain tentit suorittamassa. Pari ekaa vuotta ainakin konetekniikassa oli pelkästään melko helppoja peruskursseja, joihin ei juurikaan tarvinnut panostaa, mutta nyt lentotekniikassa on tullut hieman haastetta (noin 60op/vuosi vauhdilla olen suorittanut kursseja). Töissä on hyvin ehtinyt käydä sen vajaa ~20h /viikko, sekä kamppailu- ja saliharrastus päälle. Ja vielä jää kyllä aikaa muuhunkin. Kaikenkaikkiaan suosittelen kyllä ko. laitosta, jos tuntuu yhtään siltä että on matematiikka/fysiikka hallussa, muusta ei tarvitse juuri mitään tajutakkaan.

Jotenkin vain tullut kuva ettei tuolla TKK:lla pärjäisi kuin laudatur-ylioppilaat eri nettipalstoilta luettuna. Tai siis tuntuu että jokainen opiskelija siellä on saanut lukiosta huippupaperit.
Kyllä itsellenikin tuli TTY:llä yllätyksenä, että suurimmalla osalla omista kavereista on esim. pitkästä matikasta laudatur, mutta toisaalta kyllä muutama kaveri on sellaista C:n tasoa ollut lukiossa ja pärjää oikein hyvin opinnoissa nytkin. Painotan edelleen, että kaikki on kiinni henkilön omasta motivaatiosta. Jos lukiossa halusi päästä helpolla eikä panostaminen kiinnostanut, niin kannattaa oikeasti miettiä, että tuleeko sitä motivaatiota jostain lisää yliopistossa vai kannattaisiko miettiä jotain muuta koulua. Töitä saa kyllä yliopistossa tehdä opintojen eteen, joten löysäilemällä ja luennot skippaamalla tie nousee ekoissa inssimatikoissa pystyyn. Pelotella en halua, mutta on hyvä sisäistää, että motivaation on oltava kunnossa opiskellessa. Tuolla koululla vain näkyy niin monta niitä n:nnen vuoden opiskelijahuveista kiinnostuneita tyyppejä, jotka eivät vieläkään pääse inssimatikoiden tenteistä läpi.

TKK:lla pärjää kyllä jos on valmis tekemään töitä. Ne perusmatikat ja fysiikat joita parina ekana vuotena on paljon vaatii vaan sitä että ne harjoitustehtävät tehdään. Tukea löytyy kyllä, materiaalit on hyviä, assistentit ja laskutupa auttaa. Laskutuvat on avoimia luokkia joissa paikalla olevat assistentit auttaa kaikkien peruskurssien tehtävissä.
Kannattaa etsiä se oma paras opiskelumetodi, vapauttahan riittää ihan eri tavalla. Itse en juuri luennoilla käynyt vaan kävin pelkät laskarit ja tein harjoitustehtävät peruskursseilla.

Ei sitä sisäänpääsyä kannata niin mahdottomaksi ottaa, kyllä täällä monenlaista vipeltäjää on sisään päässyt. :D

Pysykää helvetin kaukana Otaniemestä. Se vaiva vs mitä niillä DI-papereilla tekee on aivan uskomattoman paska suhde. 7 vuotta helvetin kovaa työtä ja nyt parin tonnin palkalla päätä seinään hakkausduunia. Työmäärä opintopisteisiin suhteutettuna naurettavan vaativalla tasolla, kun vertaa esim helsingin yliopiston kursseihin.
Ja mitä vertailuun lukion kanssa tulee. Aivan eri tasoa, lukio oli lasten leikkiä kun vertaa. Ainakin konepuolella.

Se sali on myös Otahallissa, todella laadukas ja monipuolinen. Vanhaa body-henkeäkin löytyy. Päärakennuksen kellarista en tiedä. Ehkä se on vaan matemaatikoille? :)
Todella hyvä sali. Kohta taas tappamaan jalat sinne :rock:

Ja konepuoli on kuitenkin aivojen rasittavuudeltaan aika joojoo-puoli TKK:lla.

En tiiä mitä tarkotat joojoo-puolella, mutta helppoa ei ole ollut. Ite joutunu ainakin sykkimään ihan huolella että kursseista oon läpi päässy. Helpot kurssit erittäin vähissä tuolla. Lukiosta sain hyvät paperit ilman minkäänlaista vaivaa, tuolla toinen ääni kellossa.

En tiiä mitä tarkotat joojoo-puolella

Sitä, että minäkin olen selvinnyt siitä hengissä läpi ja nähnyt, että monilla muilla osastoilla on vielä vittumaisempaa. Esim. pääaineeseen kuuluvien AS-osaston säätöpuolen peruskurssien kanssa sai hakata päätä seinään tippa linssissä kunnes jollain tuurilla sai räpisteltyä itsensä läpi, ja automaatiopulella ne ovat kuitenkin ihan opintojen alkupuolen peruskauraa josta se vittumaisuus vasta alkaa. Toki koneellakin opintojen vaativuus riippuu aika paljon siitä, opiskeletko esim. valmistustekniikkaa vai lujaria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom