Tietokonemaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Siis jos käytät jotain ultrastarin tyylistä softaa ja haluat äänen kuulumaan "läpi" muista äänistä, sen pitäisi onnistua kyllä ihan perusäänikortilla. Itselläni oli joskus sama ongelma, ja kun äsken testasin niin olen sen näköjään saanut ratkaistuakin, en vain heti muista miten. Itse kävisin ääniasetuksia lävitse ja vaikka puhaltelisin tai koputtelisin mikrofonia välillä. Tuollaiset pc-mikrofonit eivät vain välttämättä ole erityisen hyviä mihinkään karaokekäyttöön.
Itse asiassa se ääni on nyt alkanut kuulumaan suoraan läpi. En tosin tiedä miten, aiemmin toimi vain kun pidin CoolEditiä päällä. Pitää kylläkin vielä selvittää mitä täytyy säätää, jotta saisi koneen myös tajuamaan sen äänen muuten kuin puskemaan läpi. Tarkoittaen, että esim. ääninauhurissa ja mainitussa ultrastarissa ei ole merkkiäkään siitä että mikkiin jotain mölistään vaikka kajareista kuuluu.

Niin ja kyseessä ei ole mikään nettipeleihin tarkoitettu parin euron sankamikki vaan tavallinen pamppu 6,3mm plugilla (ja adapterilla). Pitänee yrittää eri namiskoita räpeltää jos saisi sekä kuulumaan että rekisteröitymään. Vaimennettuna ei ole nauhoituksesta eikä toistosta.

Edit:
Minä olla idiootti. Äänilaitteista oli nauhoitukseen valittu emolevylle integroitu liitäntä, jossa laite ei tietenkään ole kiinni. Problem solved.
 
Pari ongelmaa:

1)Word tiedostoa yritän tallettaa. Windows väittää kuitenki että kohdelevy täynnä vaikka tilaa on reilusti kaikilla levyillä. Väittää myös että liikaa tiedostoja auki vaikka se oli ainoa joka auki. Tiedoston latasin usb muistista ja käytin muistia välistä irti joten siihen varmaan liittyy.

2) Kaikki työpöydän kuvakkeet ovat sinisinä eli valittuina. Ovat olleet jo pari viikkoa. Miten tämä korjataan?

Windows XP

Edit: Kokeilin copypastella tuota wordia toiseen avoinaiseen wordiin mutta ei se sitäkään tallenna. Muuten tallennus sen sijaan onnistuu

Miten on?
 
Miten on?

Ei oo windowsia, joten voi mennä noi valikkojen nimet väärin :)

Mut työpöydältä ominaisuudet -> Työpöytä -> Muokkaa työpöytää -> Web (tai miten on suomennettu). Onko tuonne lisätty jokin nettisivu? Koita poistaa se, jos on.
 
Miten on mahdollista, että kun yritän purkaa hiukan yli 4gb:in tiedostoa niin ei meinaa millään hyväksyä sitä. Tulee jotain virhetekstiä, että levytilaa ei ole tarpeeksi yms. virhettä. Levytilaa kyllä on riittämiin, minne sitä yritän purkaa...
 
Miten on mahdollista, että kun yritän purkaa hiukan yli 4gb:in tiedostoa niin ei meinaa millään hyväksyä sitä. Tulee jotain virhetekstiä, että levytilaa ei ole tarpeeksi yms. virhettä. Levytilaa kyllä on riittämiin, minne sitä yritän purkaa...

Sun levy on varmaan FAT32 formaatissa, jolloin maksimi tiedostokoko on 4 gigaa. Toimisi jos sulla olisi NTFS levyosio (siis jos käyttis on Windows XP).
 
Mun käsityksen mukaan DX9 sisältää täyden yhteensopivuuden kaikkien aikaisempien DeeÄksien kanssa, eli myös 6 on tuettu.

Tosin jos yrittää pelata vaikkapa DX6-kortilla jotain DX8-peliä, ei kaikkia graafisia ominaisuuksia voida ottaa luonnollisesti käyttöön. Tällöin peli näyttää.. paskalta. Mutta toimii kuitenkin. Eli esim. pelien valikoissa voi näkyä jotkut grafiikka-asetukset harmaalla (unavailable) jos kortti on vanha, mutta koneella on kuitenkin uudehkon pelin vaatimat DX-ajurit.

Jotkut pelit saa myös toimimaan vanhemmalla DX-rajapinnalla, jolloin kortti pääsee vähemmällä koska ominaisuuksia karsitaan.

Ja korjatkaa jos olen väärässä.

Sitäpaitsi tästä juuri puhuin. Siellä on softaemulaattori välissä jos rauta ei tue suoraan ominaisuuksia. Eli luulisi olevan jokin tapa pakottaa näyttis käyttämään esim vain Dx8 featureita.

Sun levy on varmaan FAT32 formaatissa, jolloin maksimi tiedostokoko on 4 gigaa. Toimisi jos sulla olisi NTFS levyosio (siis jos käyttis on Windows XP).

NTFS on jo NT:ssä, joten pitäisi olla myös w2k:ssa.
 
NTFS on jo NT:ssä, joten pitäisi olla myös w2k:ssa.

FAT filesystem löytyy myös w2k ja XP:stä, jos sen valitsee. ;) Mikä ei tietenkään ole suotavaa.

Miten on mahdollista, että kun yritän purkaa hiukan yli 4gb:in tiedostoa niin ei meinaa millään hyväksyä sitä.

Olettaen että sulla on FAT käytössä. FAT -> NTFS ohje: http://support.microsoft.com/kb/307881/fi

Lyhykäisyydessään näin: Command Prompt -> convert asemakirjain: /fs:ntfs
 
Sitäpaitsi tästä juuri puhuin. Siellä on softaemulaattori välissä jos rauta ei tue suoraan ominaisuuksia. Eli luulisi olevan jokin tapa pakottaa näyttis käyttämään esim vain Dx8 featureita.

Sekoitat nyt kaksi asiaa keskenään. Mihin sitä emulaattoria tuossa esimerkissäsi tarvittaisiin jos kerran ominaisuudet eivät edes ole käytössä? Ei maksimissaan DX8.1 tukevaa näytönohjainta tarvitse "pakottaa" toimimaan kyseisessä tilassa. Jos se toimii DX9-yhteensopivien ohjelmien kanssa tarkoittaa tämä sitä, etteivät kyseiset lisäominaisuudet ole ollenkaan käytössä, niitä ei siis emuloida mitenkään.
 
Sekoitat nyt kaksi asiaa keskenään. Mihin sitä emulaattoria tuossa esimerkissäsi tarvittaisiin jos kerran ominaisuudet eivät edes ole käytössä? Ei maksimissaan DX8.1 tukevaa näytönohjainta tarvitse "pakottaa" toimimaan kyseisessä tilassa. Jos se toimii DX9-yhteensopivien ohjelmien kanssa tarkoittaa tämä sitä, etteivät kyseiset lisäominaisuudet ole ollenkaan käytössä, niitä ei siis emuloida mitenkään.

Onko jotain linkkiä heittää väitteen tueksi?

Miksi ihmeessä DX rajapinta olisi niin tyhmästi tehty, että efektit olisi rajattu pelkästään raudan mahdollisuuksiin.

http://en.wikipedia.org/wiki/DirectX


Some drivers only support one version of DirectX. Prior to DirectX 10, DirectX was considered backward compatible, which means that newer versions supported the older versions. For example, if one had DirectX 9 installed on one's system and ran a game that was written for DirectX 6, it would still work. The game used what was called the DirectX 6 "interface". Every version of DirectX supported every previous version of DirectX. This is a positive consequence of the COM model used for this API.

With Windows Vista and the radically changed Direct3D 10, this is no longer possible for handling 3D graphics. DirectX 10 therefore also supplies the Direct3D 9 API so older games and applications can still use graphics hardware.


Tuossa sanotaan, että softa määrää mitä rajapintaa käytetään, ei rauta.
 
resuluutio 1680*1050. Katseluetäisyys noin 70-90cm. Yleensä ei mitään keinotekoista valaistusta, yleensä hämärä tai mitä nyt illalla esim valaistus on.


Edelleenkään ei ole löytynyt ratkaisua silmien väsymiseen. Nyt kokeilen resoa 1440*900 ja sillä saan viellä virkistystaajudenkin 75mhz. Kun tuolla 1680*1050 taajuus on vain 60mhz.
Ainakin tuolla 1440*900 resolla osa sivuista tuntuu helpommin luettavilta.
Mutta mikä vaikutus on tuolla resolla tai virkistystaajudella silmiin?

Edellinen näyttö oli perus compaq v70 näyttö jossa oli pienempi reso ja taajuus 60mhz.

Valaistuksella en huomaa merkitystä eli onko näin pelkkä luonnon valo tai pimeä tai keinovaloa.
 

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Edelleenkään ei ole löytynyt ratkaisua silmien väsymiseen. Nyt kokeilen resoa 1440*900 ja sillä saan viellä virkistystaajudenkin 75mhz. Kun tuolla 1680*1050 taajuus on vain 60mhz.
Ainakin tuolla 1440*900 resolla osa sivuista tuntuu helpommin luettavilta.
Mutta mikä vaikutus on tuolla resolla tai virkistystaajudella silmiin?

Edellinen näyttö oli perus compaq v70 näyttö jossa oli pienempi reso ja taajuus 60mhz.

Valaistuksella en huomaa merkitystä eli onko näin pelkkä luonnon valo tai pimeä tai keinovaloa.

LCD:llä sillä ei taida olla kauheesti merkitystä. Mahtaako kaikki telkkarit esim olla 60Hz, en tiedä. Kuvaputkimonitori saisi olla 100Hz.
 
Edelleenkään ei ole löytynyt ratkaisua silmien väsymiseen. Nyt kokeilen resoa 1440*900 ja sillä saan viellä virkistystaajudenkin 75mhz. Kun tuolla 1680*1050 taajuus on vain 60mhz.
Ainakin tuolla 1440*900 resolla osa sivuista tuntuu helpommin luettavilta.
Mutta mikä vaikutus on tuolla resolla tai virkistystaajudella silmiin?

Edellinen näyttö oli perus compaq v70 näyttö jossa oli pienempi reso ja taajuus 60mhz.

Valaistuksella en huomaa merkitystä eli onko näin pelkkä luonnon valo tai pimeä tai keinovaloa.

Ei pitäis silmät kipeytyä jos päivittyy 75 miljoonaa kertaa sekunnissa ;)

Virkistystaajuus vaikuttaa silmien rasittumiseen. Silmät ei siis jaksa katsoa ruutua, joka vilkkuu. Joutuvat töihin, ja tarkoitus olisi että silmät ja aivot saisi levätä sen ruudun edessä... 90% ihmisistä ei havaitse välkkymistä 78hz jälkeen.
 
Miksi ihmeessä DX rajapinta olisi niin tyhmästi tehty, että efektit olisi rajattu pelkästään raudan mahdollisuuksiin.

DirectX on standardi, jonka mukaan rautavalmistajat suunnittelevat laitteensa. Näkisin tämän jotenkin koko homman ideana...Ehkä se on sitten tyhmä, vaikea sanoa kun en näe tässä jutussa vieläkään sitä punaista lankaa.

wikipedia sanoi:
Some drivers only support one version of DirectX.

Tämä tarkoittaa mielestäni sitä, että jos yrität pelata esimerkiksi VÄHINTÄÄN DX9:n vaativaa peliä DX8.1-tukevalla grafiikkakortilla (riippumatta siitä mikä DX-versio sun koneessa on koska ne skaalautuvat alaspäin eli DX9 toimii tässä tapauksessa DX8.1 asetuksilla ilman mitään "emulointeja") niin se ei tuskin suostuu edes asentumaan. Jos taas jokin toinen peli on suunniteltu niin, että se tukee DX9 lisäksi myös DX8.1 niin tarkoittaa tämä sitä, että peli toimii suoraan tuossa jälkimmäisessä tilassa.

Tuossa sanotaan, että softa määrää mitä rajapintaa käytetään, ei rauta.

Mutta softa vaatii tuekseen siihen ohjelmoituja ominaisuuksia tukemaan pystyvän raudan eikä niitä pystytä korvaamaan millään muulla tapaa. Ne ovat joko käytössä tai sitten eivät, mitään grafiikkaprosessorin suorittamia erikoistoimintoja ei delegoida keskusyksikön prosessorille siinä tapauksessa, että rautatukea niille ei löydyl.
 
jos yrität pelata esimerkiksi VÄHINTÄÄN DX9:n vaativaa peliä DX8.1-tukevalla grafiikkakortilla (riippumatta siitä mikä DX-versio sun koneessa on koska ne skaalautuvat alaspäin eli DX9 toimii tässä tapauksessa DX8.1 asetuksilla ilman mitään "emulointeja") niin se ei tuskin suostuu edes asentumaan.

Tuskin vanhojen läppäreiden integroidut näytönohjaimet tukevat DX9 tai edes DX8:a, mutta olen 100%:n varma, että niillä pystyy pelaamaan myös uusimpia pelejä, vaikkakin hitaasti.

Eikö esim Vista käytä DX10:iä? Voi sitä kuitenkin käyttää näytönohjaimella, mikä ei tue DX10:iä, vai olenko väärässä.
 
Tuskin vanhojen läppäreiden integroidut näytönohjaimet tukevat DX9 tai edes DX8:a, mutta olen 100%:n varma, että niillä pystyy pelaamaan myös uusimpia pelejä, vaikkakin hitaasti.

Olet 100% väärässä. Pelit toimivat ainoastaan siinä tapauksessa, että peli pystyy disabloimaan ne käytössä olevat DX-toiminnot jotka jäävät koneen rautatuen ulkopuolelle. Jos tukea ei ole ja peli ne välttämättä vaatii niin eihän se voi mitenkään toimia, sanoohan tämän jo järkikin.

Softapohjainen grafiikkaprosessorinmallinnus on niin kuolleena syntynyt idea ettei sitä ole ainakaan viimeiseen 10 vuoteen käytetty, jos nyt sitä ennenkään. Muistaakseni joissain ensimmäisissä 3d-peleissä oli vaihtoehtona jonkinlainen asti kohtaan "3D software acceleration", en tosin ole varma tarkoittiko tämä sitä, että 3D-käskyjä suoritettiin OIKEASTI keskusyksikön prosessorin avulla jonkintyyppistä emulointia hyödyntäen vai oliko kyseessä tosiasiassa 3D-ominaisuuksien disablointi ja grafiikan mallinnus cpu:n oman käskykannan avulla.

Eikö esim Vista käytä DX10:iä? Voi sitä kuitenkin käyttää näytönohjaimella, mikä ei tue DX10:iä, vai olenko väärässä.

Basic-versiota voi tietyissä rajoissa, mutta tässä tapauksessa osa käyttöjärjestelmän graafisista lisäominaisuuksistä jää pois käytöstä. Aero-käyttöliittymä vaatii vähintään DX9-tasoisen rautatason kiihdytyksen eli sitä ei voi käyttää koneissa, joista tuo tuki puuttuu.
 
Softapohjainen grafiikkaprosessorinmallinnus on niin kuolleena syntynyt idea ettei sitä ole ainakaan viimeiseen 10 vuoteen käytetty, jos nyt sitä ennenkään. Muistaakseni joissain ensimmäisissä 3d-peleissä oli vaihtoehtona jonkinlainen asti kohtaan "3D software acceleration", en tosin ole varma tarkoittiko tämä sitä, että 3D-käskyjä suoritettiin OIKEASTI keskusyksikön prosessorin avulla jonkintyyppistä emulointia hyödyntäen vai oliko kyseessä tosiasiassa 3D-ominaisuuksien disablointi ja grafiikan mallinnus cpu:n oman käskykannan avulla.

Deus Ex:ssä (julkaistu 2000) oli vaihtoehto softapohjaiselle 3D emuloinnille, mutta siinäkään se ei toiminut kovin hyvin. Muistaakseni siinä olikin joku varoitus, että käytä omalla vastuulla tms :lol2:

Sen jälkeen en ole ko. vaihtoehtoon törmännyt. Ainakaan muistaakseni...
 
Edelleenkään ei ole löytynyt ratkaisua silmien väsymiseen. Nyt kokeilen resoa 1440*900 ja sillä saan viellä virkistystaajudenkin 75mhz. Kun tuolla 1680*1050 taajuus on vain 60mhz.
Ainakin tuolla 1440*900 resolla osa sivuista tuntuu helpommin luettavilta.
Mutta mikä vaikutus on tuolla resolla tai virkistystaajudella silmiin?

Edellinen näyttö oli perus compaq v70 näyttö jossa oli pienempi reso ja taajuus 60mhz.

Valaistuksella en huomaa merkitystä eli onko näin pelkkä luonnon valo tai pimeä tai keinovaloa.
Kannattaa käyttää ihan sitä näytön natiivi resoluutiota, eli tuota 1680x1050. Virkistystaajuudella ei ole tft-näyttöjen kanssa niin väliä kun ne eivät välky.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom