Tieliikennelaki ja alinopeus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kgb
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

kgb

Liittynyt
1.4.2003
Viestejä
434
Mitä tieliikennelaki sanoo, kuinka hiljaa saa ajaa 120 aluella?
Tai ylipäänsä miten hiljaa saa ajaa milläkin nopeusrajoitus aluella?

Se ainakin tuli selväksi perjantaina kuinka kovaa ei saa ajaa :itku:
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ei ole määritelty

kgb sanoi:
Mitä tieliikennelaki sanoo, kuinka hiljaa saa ajaa 120 aluella?
Tai ylipäänsä miten hiljaa saa ajaa milläkin nopeusrajoitus aluella?


Suomessa ei ikävä kyllä ole alinta sallittua nopeutta määritelty.Eli motarillakin saa ajella niin hiljaa,kun huvittaa.Kukkahattuvanhusmummopappaeläkeläinenkin saa körötellä hissuksiin vaarantaen itsensä ja muidenkin tielläkäyttäjien hengen/terveyden, jos ei taito,refleksit,auto tai jokin muu seikka salli kovempaa vauhtia.Kyllä tähänkin oli jo aika saada muutos.Ihan jo turvallisuuden vuoksi....
 
Alinopeusrajoituksen puuttumiselle on ihan selkeä syy: "alinopeutta" ajava ei vaaranna yhtään ketään, vaikka alinopeutta ajettaisiinkin moottoritiellä. Päinvastoin, mikäli ajotaidot on iän tai jonkun muun syyn takia heikentyneet (ja lääkäri ei vielä hyllytä ajokorttia) on kaikille parempi että ajetaan sitä vauhtia missä aistit ovat kykeneviä turvalliseen ajamiseen.

Onko jotkut autoilijat tosiaan niin lapsellisia että provosoituvat alinopeutta ajavista? Mun mielestäni tuollaiset asenteet pitäisi karsia pois jo autokouluvaiheessa, taikka sitten näiden autoilijoiden kannattaisi miettiä että onko se liikenne heille oikea paikka provosoitumiseen. Ja jos alinopeutta ajava vaarantaa heidän turvallisuutensa niin takaisin autokouluun vaan...
 
Raejuusto sanoi:
Alinopeusrajoituksen puuttumiselle on ihan selkeä syy: "alinopeutta" ajava ei vaaranna yhtään ketään, vaikka alinopeutta ajettaisiinkin moottoritiellä. Päinvastoin, mikäli ajotaidot on iän tai jonkun muun syyn takia heikentyneet (ja lääkäri ei vielä hyllytä ajokorttia) on kaikille parempi että ajetaan sitä vauhtia missä aistit ovat kykeneviä turvalliseen ajamiseen.

Tai ei ajeta kuin polkuautolla. Alinopeutta ajavat saattavat vaarantaa pahastikkin omansa ja muiden turvallisuuden liikenteessä. Teiden etanat, ottakaa mallia traktorikuskeista, he päästävät säännöllisesti takana tulevat autoilijat ohi ajamalla itse pysäkille.
 
Noi pitkät jonot joita hidastelijat keräävät tuovat ikävästi esille eri autoilijoiden harkintakyvyn ja riskinoton erot. Itse kun olen melko rauhallinen ajaja (kun tajuan että yleensä pätkän matkaa hieman alle rajoituksenkaan ajaminen ei pidennä matka-aikaa juurikaan), niin tyypillisesti käy niin että takaa tulee kuski jolla käpy palaa heti ja keltaisella viivalla ohittelu sekä takaisin jonoon kiireellä änkääminen alkaa. Seurauksena se että loppujen lopuksi hidastelijasta ei kukaan pääse yhtään sen nopeammin ohitse, vaan jono tekee pelkkää haitariliikettä sekä turvaetäisyydetkin kutistuvat kun suositeltu turvaväli näkyy suharille ainoastaan sopivana paikkana johon puskea takaisin. Se alkuperäinen jurpokuski saattaa joskus päästä ohi, mutta ei ennen kuin on suututtanut jonossa odottaneet tervejärkisemmät kuskit pomppuohittelullaan jolla loppupeleissä voittaa ehkä muutaman minuutin. Lisäksi osalle tienkäyttäjiä "alinopeus" joka oikeuttaa tuollaisen suharoinnin on about maksimirajoitus - rajoitus+10km/h...
 
Tieliikennlaista poimittuna:

"24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto


Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

Sekä tietenkin:

"23 §
Tilannenopeus


Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."

Lähde: Finlex
 
Zone-sarja -42%
Raejuusto sanoi:
Alinopeusrajoituksen puuttumiselle on ihan selkeä syy: "alinopeutta" ajava ei vaaranna yhtään ketään, vaikka alinopeutta ajettaisiinkin moottoritiellä. Päinvastoin, mikäli ajotaidot on iän tai jonkun muun syyn takia heikentyneet (ja lääkäri ei vielä hyllytä ajokorttia) on kaikille parempi että ajetaan sitä vauhtia missä aistit ovat kykeneviä turvalliseen ajamiseen.

Onko jotkut autoilijat tosiaan niin lapsellisia että provosoituvat alinopeutta ajavista? Mun mielestäni tuollaiset asenteet pitäisi karsia pois jo autokouluvaiheessa, taikka sitten näiden autoilijoiden kannattaisi miettiä että onko se liikenne heille oikea paikka provosoitumiseen. Ja jos alinopeutta ajava vaarantaa heidän turvallisuutensa niin takaisin autokouluun vaan...
Mietippä vielä kerran. Nopeuserot ovat aina pahasta, syntyvätpä ne sitten yli- tai alinopuoksista. Eikä tuo vaadi edes provosoitumista.
 
NHB sanoi:
Mietippä vielä kerran. Nopeuserot ovat aina pahasta, syntyvätpä ne sitten yli- tai alinopuoksista. Eikä tuo vaadi edes provosoitumista.
Ilmeisesti 80km/h ei ole vielä alinopeus satasen alueella, koska tietyt ajoneuvot joutuvat sitä vauhtia köröttelemään ihan lain voimalla.

Sattuipa eilen: ajelin 80-alueella 90-100 mittarinopeutta ja ohi pyyhälsi lauma manneja wanhalla savuttavalla 626:lla. Kun satasen rajoitus alkoi, niin samat mannet oli tien tukkeena joten ohitin. Seuraava 80-kympin alue ja mannet ohi (samalla parista rekasta ohi keltaisista viivoista välittämättä). Touhu alkoi vaikuttaa sen verran vaaralliselta, että jättäydyin suosiolla hajuetäisyyden päähän.
 
Muuta liikennettähän ei saisi haitata, mutta tapauskohtaisesti varmaan poliisit kattovat noita juttuja.

Inssissä joku tyyppi oli ajanut 50km/h alueella nopeutta 30km/h ties kuinka pitkän matkaa ilman mitään syytä. Inssi-setä oli lyönyt jarrut kiinni ja sanonut että tuleppa koittamaan uudestaan kun uskallat ajaa nopeusrajoitusten mukaan.

Kyllä tuohon olisi joku tarkempi laki paikallaan. Ei varsinkaan taajaman ulkopuolelle kannata mennä ajamaan mitään 40 - 50 km/h.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sain B-kortin inssissä yhden V:n, eli virhemerkkinnän siitä, että ajoin 70 km/h kehä I:llä 80 rajoitusalueella. Toki olin jättänyt huomioimatta tuon merkin 80:stä, mutta mutta. No, eipä sentään hylsyä tullut.
 
Raejuusto sanoi:
Alinopeusrajoituksen puuttumiselle on ihan selkeä syy: "alinopeutta" ajava ei vaaranna yhtään ketään, vaikka alinopeutta ajettaisiinkin moottoritiellä. Päinvastoin, mikäli ajotaidot on iän tai jonkun muun syyn takia heikentyneet (ja lääkäri ei vielä hyllytä ajokorttia) on kaikille parempi että ajetaan sitä vauhtia missä aistit ovat kykeneviä turvalliseen ajamiseen.

Onko jotkut autoilijat tosiaan niin lapsellisia että provosoituvat alinopeutta ajavista? Mun mielestäni tuollaiset asenteet pitäisi karsia pois jo autokouluvaiheessa, taikka sitten näiden autoilijoiden kannattaisi miettiä että onko se liikenne heille oikea paikka provosoitumiseen. Ja jos alinopeutta ajava vaarantaa heidän turvallisuutensa niin takaisin autokouluun vaan...
Muutkin jo kommentoi, mutta pakko lisätä vielä.
Jo sujuvan liikenteen takia nopeusrajoitusten mukaan ajaminen on kovinkin suositeltavaa. Kiva ajella jonkun mummon takana Tampereelta Jyväskylään 70mk/h, jos ei ohi esim vastaantulevan liikenteen takia pääse.
Ja siksi toisekseen aiheuttaahan se nyt helvetillisiä vaaratilanteita, jos nopeuseroa on 50km/h. Ei sitä nyt Perakaan arvaa, että kaukana edessä ajava mummo kitkuttelee kuuttakymppiä. Se on sekunti ja se onkin siinä edessä.

Jos ei pysy normaalin liikenteen mukana, niin siinä vaiheessa kortti pois, sauvat käteen ja kävelylle.
 
D.Yates sanoi:
Ilmeisesti 80km/h ei ole vielä alinopeus satasen alueella, koska tietyt ajoneuvot joutuvat sitä vauhtia köröttelemään ihan lain voimalla.

Sattuipa eilen: ajelin 80-alueella 90-100 mittarinopeutta ja ohi pyyhälsi lauma manneja wanhalla savuttavalla 626:lla. Kun satasen rajoitus alkoi, niin samat mannet oli tien tukkeena joten ohitin. Seuraava 80-kympin alue ja mannet ohi (samalla parista rekasta ohi keltaisista viivoista välittämättä). Touhu alkoi vaikuttaa sen verran vaaralliselta, että jättäydyin suosiolla hajuetäisyyden päähän.

Joo itsekkin olen tämän huomannut monen kohdalla ja vittuuntunutkin tästä asiasta..ensin itse ajelee 80km/h alueella mittarin mukaan n90km/h..ja muut menee heittämällä ohi tai jää siihen perään ja sitten kun vauhti nousee esim 100km/h niin nämä ajavat sitten niin hiljaa että ne on "pakko" ohittaa..jne :david:
 
Mike sanoi:
Motarilla 10kmh ajava on kyllä pahempi turvallisuusriski kuin 200kmh ajava.

Turvallisuusriski millä perusteella? Liikenteen hidaste ja sujuvuuden este tietenkin, mutta millä perusteella turvallisuusriski? Ajaako muut autoilijat niin silmät ummessa etteivät osaa väistää hitaampaa ajavia?
 
Raejuusto sanoi:
Turvallisuusriski millä perusteella? Liikenteen hidaste ja sujuvuuden este tietenkin, mutta millä perusteella turvallisuusriski? Ajaako muut autoilijat niin silmät ummessa etteivät osaa väistää hitaampaa ajavia?
Kyllä sellainen yllättää kun auto tulee perä edellä vastaan, vaikka kuin ajaisi silmät auki. Varsinkin jos tie on hiukan mutkainen niin voi kyllä, silloin kun mutkan takana ajelee 10 km/h ja toinen tulee 120 km/h, jonkin lainen turvallisuusriski olla olemassa. Ja sanoisin, että jokin osa myös tällä 10 km/h ajelevalla on.
 
jarhu sanoi:
Tollasta ei olekaan onneksi näkynyt et 10km/h ajais. Vois olla kyllä aika, oho auto, poks meininki jos tulis mutkan takaa eteen.

Ei yksi puolituttukaan nähnyt. Poks oho siinä olikin joku pysäyttänyt auton motarille, ilman hätävilkkuja ja varoituskolmioita, tuskin niillä reppanoilla edes oli kolmioita takakontissa, kun olivat olleet jollain vanhalla ja halvalla autolla liikenteessä. Tutulla alla iso uusi mersu, eikä hänelle käynyt mitään, peräänajetuista kuoli yksi, muut loukkaantuivat. Tyyppi ei ole niin hyvä tuttu että olisin viitsinyt jälkeenpäin kysellä miten oikeudessa meni.

Btw.motarilla on harvemmin mutkia joiden taakse ei näe.
 
Tästäpä tulikin mieleen offtopiccina tälläinen, eikös laissa lue 'ajoneuvo on voitava pysäyttää tien kokonaan näkyvällä osalla'. Elikkä jos paahdan valtatietä mutkaan josta näkee n. 30m eteensä ja sitten joku onkin pysäyttänyt autonsa keskelle tietä ja osun perseeseen onko vika siis minun?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom