Tieliikennelaki ja alinopeus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kgb
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Alkuperäisessä ongelmassa on oikeastaan kaksi pelottavaa skenariota: 1) joku ajelee motarilla niin hiljaa että häneen saatetaan törmätä ja 2) joku ajelee motarilla niin ettei kykene siirtymään luojan luomalle ohituskaistalle vaan on pakotettu ajamaan jokaisen hitaamman perään pellit paukkuen.

Se mikä motareilla OIKEASTI nyppii on ne prkleen vasemman kaistan ratsastajat. Pistävät cruisen päälle ja ajavat 121km/h vasenta kaistaa piiiikku hiiilllljaaa letkan ohi. Ja ohittajan perässä on 10 autoa odottamassa että koska se kuuppa sallii palata oikealle kaistalle. Eikä se prkl tietenkään palaa, vaan jää valmiiksi vasemmalle kaistalle odottamaan seuraavaa ohitusta 5km päässä. Sitten kun itse palaan oikealle kaistalle, niin siihen auton vasempaan takareunaan vasemmalle kaistalle ilmestyy uusi ratsastaja. Edessä tulee vastaan rekka ja ohi ei prkl pääse kun toinen ääliö pussittaa meikään rekan ja itsensä "väliin. Pitää siis jarruttaa niin että dorka pääsee matelemaan vasenta kaistaa rekan ohi, ja sitten lähteä dorkan perään hinaaman.

Mikä muu vituttaa? Tulet reipasta nopeutta motarilla ja edessä on rekka jonka perässä köröttää Ääliö. Kun olet 20m päässä rekasta, Ääliö päättä myös ohittaa. Eli ts. vilkku vasempaan ja samalla reipas ratin heilautus ja hupsista sitä ollaankin sinun autosi etupuskurissa kiinni. Ei auta muu kuin voimakas jarrutus. Ja samalla katsot taustapeilistä että joko tulisi toinen ohittaja takalaatikon läpi sun vierellesi vänkärin penkille.

IMHO hidas ohitus on täysin ok motarilla KUN olet yksin ohittamassa. Letkan kerääminen vasemmalle kaistalle on jo mielisairautta. Sellainen henkilö ostakoon bussilipun tai jääköön kotiin kastelemaan kukkia. Nih.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Vittumaisia autoja on sellaiset inva-autot eli mopoautot. Näyttää ihan normaaleilta autoilta mutta eihän niillä perkele pääse kun ehkä 50km/h. Ajettiin kerran n. satasta kun tollanen vitun leluauto ilmestyy eteen, tuli pieni paniikki kun se körötti kävelyvauhtia menemään. Jarrua perkeleesti ja sit ohi, voi laittaa vaikka jonkun merkin mopoautojen perään, että porukka tunnistais ne heti.
 
t-bar sanoi:
Elikkä jos paahdan valtatietä mutkaan josta näkee n. 30m eteensä ja sitten joku onkin pysäyttänyt autonsa keskelle tietä ja osun perseeseen onko vika siis minun?

On. Tilannenopeus tarkoittaa juuri tuota, auto on saatava pysähtymään tai vauhtia on liikaa.
 
t-bar sanoi:
Tästäpä tulikin mieleen offtopiccina tälläinen, eikös laissa lue 'ajoneuvo on voitava pysäyttää tien kokonaan näkyvällä osalla'. Elikkä jos paahdan valtatietä mutkaan josta näkee n. 30m eteensä ja sitten joku onkin pysäyttänyt autonsa keskelle tietä ja osun perseeseen onko vika siis minun?

Mitäs jos siinä tiellä on kaatunut puu, juuri sattunut onnettomuus tai hirvi? Eikö järkikin sano että niin kovaa ei kannata missään ajaa etteikö autoa pystyisi pysäyttämään näköetäisyyden pituisella matkalla.. Autoissa kun harvemmin on tutkia tai muita havainnointilaitteita.
 
Raejuusto sanoi:
Mitäs jos siinä tiellä on kaatunut puu, juuri sattunut onnettomuus tai hirvi? Eikö järkikin sano että niin kovaa ei kannata missään ajaa etteikö autoa pystyisi pysäyttämään näköetäisyyden pituisella matkalla.. Autoissa kun harvemmin on tutkia tai muita havainnointilaitteita.

No joo joo, teoriassa ehkä. Jarrutatko sinä nopeuden joka jumalan mutkaan neljäänkymppiin satasen rajoitusalueella, jos et näe kolmeasataa metriä eteenpäin esteettömästi?
 
SEAGRAM sanoi:
Ei yksi puolituttukaan nähnyt. Poks oho siinä olikin joku pysäyttänyt auton motarille, ilman hätävilkkuja ja varoituskolmioita, tuskin niillä reppanoilla edes oli kolmioita takakontissa, kun olivat olleet jollain vanhalla ja halvalla autolla liikenteessä. Tutulla alla iso uusi mersu, eikä hänelle käynyt mitään, peräänajetuista kuoli yksi, muut loukkaantuivat. Tyyppi ei ole niin hyvä tuttu että olisin viitsinyt jälkeenpäin kysellä miten oikeudessa meni.

Toivottavasti puolituttusi sai syytteen taposta. Mitä jos nämä motarille pysähtyneet olivat juuri menossa laittamaan sitä kolmiota, taikka eivät vielä olleet ehtineet pistää hätävilkkuja?
 
kodari76 sanoi:
Se mikä motareilla OIKEASTI nyppii on ne prkleen vasemman kaistan ratsastajat. Pistävät cruisen päälle ja ajavat 121km/h vasenta kaistaa piiiikku hiiilllljaaa letkan ohi.

Kuvattua ajotapaa kutsutaan lainkuuliaisuudeksi. Kyllä se nopeusrajoitus koskee ohituksiakin. Vaaratilanne syntyy nimenomaan siitä, että joku tulee ohituskaistaa älyttömän lujaa. Ei kai kukaan pysty ohittamaan lähtiessä arvioimaan peilistä kuinka lujaa sieltä takaa tullaan kohti. :)
 
Zone-sarja -42%
Harim sanoi:
Kuvattua ajotapaa kutsutaan lainkuuliaisuudeksi. Kyllä se nopeusrajoitus koskee ohituksiakin. Vaaratilanne syntyy nimenomaan siitä, että joku tulee ohituskaistaa älyttömän lujaa. Ei kai kukaan pysty ohittamaan lähtiessä arvioimaan peilistä kuinka lujaa sieltä takaa tullaan kohti. :)

Ei se ole mitään lainkuuliaisuutta. Jos noin ajattelee, niin kyseessä on itse tehty siviililiikennepoliisi joka on vähän kouluttamassa kaahareita. Tosin näitähän riittää. On niin hienoa kun oikealla kaistalla toinen ajaa 120km/h ja vasemmalla toinen 120.5km/h. Siinä se liikenne sujuu. Ja jonon etummaisella on sädekehä pään päällä.

Vaaratilanne tulee siitä kun ei tajuta mitä tehdään. Moni "liikennekouluttaja" oikein hakeutuu vaaratilanteisiin. Saadaan suunnaton tyydytys siitä kun oikein luvan kanssa pääsee puskemaan päälle tai haittaamaan ohitusta. Kaahaamisesta ei IMHO ole kyse jos hyvällä motarilla pienessä liikenteessä on vauhtia 130km/h.

Tuossa viime perjantaina oli taas yksi kääkkä oikein laukeamisen partaalla. Ajelin Torronsuon tiellä (siis Somero-Forssa, anyone?) Piiitkä suora, tyhjä peltoaukea ja loistava aamukeli. 80 alueella ajaa patu warrellaan 60 lasissa. Menen omilla vauhdeilla suoraan ohi. Äijä vetää herneet nenään, vilkuttelee valoja ja näyttää käsimerkkejä. Ihme ettei tahallaan ajanut ojaan että pääsisi voivottelemaan nimismiehelle kurjaa kohtaloaan. Luultavasti kirjoitti tapahtuneesta maaseudun sanomiin mielipidekirjoituksen :D

p.s. ehkä huomaatte että meikällä on jyrkät mielipiteet liikenteessä. Mutta IKINÄ en ole kiilannut ketään, aina pääsee nopeammat ohi, jos ajan itse alinopeutta niin väistelen syrjään. Päästän jopa kolmioiden takaa toisia kuskeja edelleni jos ovat kauan joutuneet odottamaan. Vituttaa vain yli kaiken kuskit jotka eivät osaa ennakoida tai muuten vain eivät ajattele omaa nokkaansa/peräänsä pidemmälle.
 
kodari76 sanoi:
On niin hienoa kun oikealla kaistalla toinen ajaa 120km/h ja vasemmalla toinen 120.5km/h. Siinä se liikenne sujuu. Ja jonon etummaisella on sädekehä pään päällä.
Onko mitään syytä lähteä ohittamaan kun edessäajava ajaa jo suurinta sallittua nopeutta?

Vinkki : Ei
 
Janne sanoi:
Onko mitään syytä lähteä ohittamaan kun edessäajava ajaa jo suurinta sallittua nopeutta?

Vinkki : Ei

Moottoritiellä.
On.
Niinkuin Kodari sanoi, 130km/h hyvällä säällä moottoritiellä ei ole edes ylinopeutta. Monesti olen ajanut tutkaan 10km/h yli moottoritiellä eikä tutkasetä edes silmiään räpsäytä.

-edit- Oletuksena, että se poliisiauto tienpientareella on tutkailemassa...
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juzz sanoi:
Inssissä joku tyyppi oli ajanut 50km/h alueella nopeutta 30km/h ties kuinka pitkän matkaa ilman mitään syytä. Inssi-setä oli lyönyt jarrut kiinni ja sanonut että tuleppa koittamaan uudestaan kun uskallat ajaa nopeusrajoitusten mukaan.
:anssi:
 
Kaks kaveria körötteli inssinsä koko ajan 40km/h 50 ja 60 alueilla ja läpi pääsivät. Oli inssi tosin valittanut jälkeenpäin, että vauhtia sais olla enemmän.
 
HITB sanoi:
Kaks kaveria körötteli inssinsä koko ajan 40km/h 50 ja 60 alueilla ja läpi pääsivät. Oli inssi tosin valittanut jälkeenpäin, että vauhtia sais olla enemmän.
Joo ja vaikka kääntyis joka kerta eri suuntaan, kun mihin inssi pyytää, silloinkin pääsee läpi. Oikea-vasen-vammaisuus ja alinopeus ei ole "konflikti".
 
kodari76 sanoi:
Ei se ole mitään lainkuuliaisuutta. Jos noin ajattelee, niin kyseessä on itse tehty siviililiikennepoliisi joka on vähän kouluttamassa kaahareita. Tosin näitähän riittää. On niin hienoa kun oikealla kaistalla toinen ajaa 120km/h ja vasemmalla toinen 120.5km/h. Siinä se liikenne sujuu. Ja jonon etummaisella on sädekehä pään päällä.

Tuo on tietysti puhdasta *****lua, vaikka toisaalta miksi takaatulevalle ylinopeuden ajajalle pitäisi antaa mahdollisuus rikkoa nopeusrajoituksia. :D

Itse nyt kuitenkin ajattelin lähinnä tapausta, että ohittaa 90 km/h kulkevaa rekkaa nopeudella 120 km/h ja joku ilmestyy sinne takapuskuria lähentelemään ja puimaan nyrkkiä. Sekään ei ole erityisen harvinaista.

Jotkut tuntuvat kuvittelevan, että vasen kaista on varattu siihen, että halukkaat saavat ajaa koko tien 140 km/h. Jos joku hitaampi erehtyy olemaan edessä niin sitten kirotaan. :)
 
Harim sanoi:
Itse nyt kuitenkin ajattelin lähinnä tapausta, että ohittaa 90 km/h kulkevaa rekkaa nopeudella 120 km/h ja joku ilmestyy sinne takapuskuria lähentelemään ja puimaan nyrkkiä. Sekään ei ole erityisen harvinaista.

Tosin 30km/h nopeuserolla ohitus ei kestä kauaa :D

Toinen kaveri kysyi että onko mitään syytä ohittaa jo sallittua nopeutta ajavaa ajoneuvoa, ja vastasi itse "ei". Tässäpä ongelma. Minä en halua että joku muu päättää onko minulla syytä tehdä joko A:ta tai B:tä. Jos ajan 130km/h kuten normaalisti, niin mitä se muille kuuluu? Mitään vaaratilannetta siitä ei synny. Silloin syntyy, kun joku alkaa "kouluttamaan". Itse tietenkin luulevat olevansa oikeassa, mutta tosiasiallisesti ovat itse aiheuttamassa vaaratilanteita.

Tuohon ajonopeuteen liittyy monta kertaa läpikaluttu väittämä siitä, ettei nopeasti ajamalla säästy yhtään aikaa. Tällä logiikalla nopeutta voisi alentaa jatkuvasti aina 0,1km/h asti ja siltikään aikaa ei säästyisi yhtään. Ja jälleen kerran: miksi joku muu haluaa päättää mihin käytän säästyneet 5min? Monesti esim. 100 alueella 80:iä ajavat perustelevat nopeuttaan juuri tuolla ajansäästöllä (ja tietenkin huimalla polttoaineen säästöllä) Itse ajavat lyhyitä siirtymiä, ei siinä mitään. Viime viikolla ajoin itse 330km joka päivä. Aikasäästö 80km/h vs. 100km/h on 20.625 - 16.5 = 4.125. Eli reilut 4 tuntia pois "omaa aikaa" esim. perheen kanssa. Puhumattakaan vitutuksen aiheuttamasta hiustenlähdöstä ja eliniän lyhenemisestä ;)

No menee jo aika pitkälle :offtopic: mutta ruinataan nyt kun ei viime viikolla päässyt valittamaan mihinkään :D Ei minua haittaa jos joku ajaa liian hitaasti/nopeasti. Silloin vituttaa oikein kympillä kun joku tekee sitä tahallaan ihan vain kouluttaakseen ja provosoidakseen toista. Pari vuotta sitten ohitin Urjala-Forssa välillä yhden Saab 99:n. Piitkä suora eikä liikennettä, heittämällä ohi. Hieman oli lumisadetta, joten ehkä toista kuskia pelotti. Se ajoi ~60km/h ja minä 80-90km/h. Ei siinä mitään, ei haitannut minua. Mutta sitten se sankari ensin yritti kiihdyttämällä estää meikän paluuta omalle kaistalle. No ei riittänyt perintösaabisa tehot. Mutta tööttäili kuitenkin ja lähti perään. Ajoi about 10km ihan perässä 90km/h ja vilkutteli pitkiä (oli vielä pimeää aikaa). Sitten luovutti ja jättäytyi odottamaan seuraavaa "oppilasta". Onneksi harvoin näkee tuollaisia Urpoja, mutta HannuKarpo merkki hänelle siitä. Ja :david: päälle.
 
Juzz sanoi:
Inssissä joku tyyppi oli ajanut 50km/h alueella nopeutta 30km/h ties kuinka pitkän matkaa ilman mitään syytä. Inssi-setä oli lyönyt jarrut kiinni ja sanonut että tuleppa koittamaan uudestaan kun uskallat ajaa nopeusrajoitusten mukaan.

Kuten Taha aiemmin jo totesikin, :anssi: .
Tuo voi olla yksi hylkäämisperusteista jos mokailee enemmän, muttei yksinään hylsytä suoritusta.
 
:offtopic:

Meneekö tuo sakkosysteemi siten että saa ajaa 10% yli alueen nopeudesta ilman sakkoja? Esim: 80km/h alueella saa ajaa vielä ilman sakkoja 88km/h?
 
mik99 sanoi:
Meneekö tuo sakkosysteemi siten että saa ajaa 10% yli alueen nopeudesta ilman sakkoja? Esim: 80km/h alueella saa ajaa vielä ilman sakkoja 88km/h?

Ei mene. Jos ajat 0,1 km/h ylinopeutta ja poliisisedällä on huono päivä, niin lain mukaan sakot voi paukahtaa.

Käytännössä näin ei ole. Tai ainakaan minä en ole saanut koskaan sakkoja. 40 alueella ajelen yleensä 50, 80 alueella ajelen reilua 90 ja 100 alueella mennään about 110 lasissa. Ja moottoritiellä sitten 110-140km/h. Motarilla kai on vaikea edes pitää sakkorysää, kun pysäyttääkään ei oikein voi.

Kyllä sen järki sanoo koska voi ajaa lujempaa ja koska ei. Hyvä keli eikä liikennettä niin antaa mennä vain. Vaikka joskus on joku virkaintoilija föönin kanssa puskassa piilossa ;D
 
HITB sanoi:
Kaks kaveria körötteli inssinsä koko ajan 40km/h 50 ja 60 alueilla ja läpi pääsivät. Oli inssi tosin valittanut jälkeenpäin, että vauhtia sais olla enemmän.

Ja mä taas ajoin ylinopeutta.. :rolleyes: Ja läpi meni. :D Kakkosvaiheessakin ajelin "vahingosa" ylinopeutta, mut kaveri vierestä vaan tokas, että hän ajaa samalla tavalla. 10-20km/h ylinopeus on kuulma vain pikkutuhmaa.. Hmm.. Jäin vähän miettimään silloin sen äijän sanavalintoja..
Mut mulla ainakin on välillä liiankin raskas kaasujalka (ja liikaa kilpailuhenkeä), joten en ole ainakaan tientukkona. :D
 
mik99 sanoi:
:offtopic:

Meneekö tuo sakkosysteemi siten että saa ajaa 10% yli alueen nopeudesta ilman sakkoja? Esim: 80km/h alueella saa ajaa vielä ilman sakkoja 88km/h?

Poliisin sivuilta lainattua:"Periaatteessa nopeusrajoituksia ei saa ylittää lainkaan. Käytännössä poliisi puuttuu nopeuksiin, jotka ylittävät rajoituksen taajamissa 5 km/t ja muualla 10 %:lla. Liikennevalvontaan käytettävissä olevien voimavarojen, liikennemäärien ja muiden olosuhteiden vuoksi voidaan käyttää myös korkeampaa puuttumisrajaa."
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom