Tieliikennelaki ja alinopeus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kgb
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
mxm sanoi:
Vittumaisia autoja on sellaiset inva-autot eli mopoautot. Näyttää ihan normaaleilta autoilta mutta eihän niillä perkele pääse kun ehkä 50km/h. Ajettiin kerran n. satasta kun tollanen vitun leluauto ilmestyy eteen, tuli pieni paniikki kun se körötti kävelyvauhtia menemään. Jarrua perkeleesti ja sit ohi, voi laittaa vaikka jonkun merkin mopoautojen perään, että porukka tunnistais ne heti.

Viime talven vaarallisin tilanne tulikin juuri tuollaisen mummoankka-auton ansiosta (tai omaa tyhmyyttä, miksei silmiä pidä auki :rolleyes: ), kun ajelin rauhassa reilua kahdeksaakymppiä jäistä maantietä, ja suoran päässä näkyi pisteenä auto. En sen kummemmin ajatellut asiaa, ja siinä vaiheessa kun tajusin ettei kanssa-autoilija -ystäväni liikukaan kuin 20-30km/h, oli jo liian myöhäistä jarrutella. Koskaan en sitä aikaisemmin ollut kahdeksaakymppiä heittänyt sivuluisussa tiellä kenestäkään ohi, enkä toivottavasti sitä koskaan enää teekään... :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
HITB sanoi:
Poliisin sivuilta lainattua:"Periaatteessa nopeusrajoituksia ei saa ylittää lainkaan. Käytännössä poliisi puuttuu nopeuksiin, jotka ylittävät rajoituksen taajamissa 5 km/t ja muualla 10 %:lla. Liikennevalvontaan käytettävissä olevien voimavarojen, liikennemäärien ja muiden olosuhteiden vuoksi voidaan käyttää myös korkeampaa puuttumisrajaa."

Aika tiukat säännöt pojilla :D 40 alueella riittää 42km/h mittariin niin napsahtaa sakot. 50 alueella saa kaahata jo 52.5km/h ennen kuin tulee pamppua ja putkaa.

Tietenkin jotta tuo olisi mahdollista, pitää maijaan löytää jostain prosenttilaskut osaava poliisipari :D :D :D

kodari76 sanoi:
Aika tiukat säännöt pojilla :D 40 alueella riittää 42km/h mittariin niin napsahtaa sakot. 50 alueella saa kaahata jo 52.5km/h ennen kuin tulee pamppua ja putkaa.

Tietenkin jotta tuo olisi mahdollista, pitää maijaan löytää jostain prosenttilaskut osaava poliisipari :D :D :D

Taajamissa 5 km/t , ei prosenttia. :)

HITB sanoi:
Poliisin sivuilta lainattua:"Periaatteessa nopeusrajoituksia ei saa ylittää lainkaan. Käytännössä poliisi puuttuu nopeuksiin, jotka ylittävät rajoituksen taajamissa 5 km/t ja muualla 10 %:lla. Liikennevalvontaan käytettävissä olevien voimavarojen, liikennemäärien ja muiden olosuhteiden vuoksi voidaan käyttää myös korkeampaa puuttumisrajaa."

Jeps..näin arvelinkin sen olevan, kiitti tiedosta.

poikkeava nopeus

Kyllä muusta liikennevirrasta selvästi poikkeava nopeus on aina selvä riski.Esim.motarilla alinopeutta ajava aiheuttaa muille ohitustarvetta ja kuten tiedetään,ohitus on aina riski.Samoin kaistan vaihto.Pieniä riskejä,mutta riskejä kuitenkin.

mxm sanoi:
Vittumaisia autoja on sellaiset inva-autot eli mopoautot. Näyttää ihan normaaleilta autoilta mutta eihän niillä perkele pääse kun ehkä 50km/h. Ajettiin kerran n. satasta kun tollanen vitun leluauto ilmestyy eteen, tuli pieni paniikki kun se körötti kävelyvauhtia menemään. Jarrua perkeleesti ja sit ohi, voi laittaa vaikka jonkun merkin mopoautojen perään, että porukka tunnistais ne heti.

Tuulilasi-ohjelmassa oli tuosta juttua. Asiahan on (Tuulilasin mukaan) niin, että ainakaan sellaista punaista kolmiota, jollaisia näkyy esim. puimakoneiden perässä, EI SAA laittaa mopoautoon. Tokaisivat siinä, että periaatteessa siitä saattaisi sakkokin rapsahtaa. En muista mihin tarkoitukseen tuo punainen kolmio on varattu.

En sitten tiedä saisiko jotain muita merkkejä laittaa sinne perään.

kodari76 sanoi:
Mikä muu vituttaa? Tulet reipasta nopeutta motarilla ja edessä on rekka jonka perässä köröttää Ääliö. Kun olet 20m päässä rekasta, Ääliö päättä myös ohittaa. Eli ts. vilkku vasempaan ja samalla reipas ratin heilautus ja hupsista sitä ollaankin sinun autosi etupuskurissa kiinni. Ei auta muu kuin voimakas jarrutus. Ja samalla katsot taustapeilistä että joko tulisi toinen ohittaja takalaatikon läpi sun vierellesi vänkärin penkille.

IMHO hidas ohitus on täysin ok motarilla KUN olet yksin ohittamassa. Letkan kerääminen vasemmalle kaistalle on jo mielisairautta. Sellainen henkilö ostakoon bussilipun tai jääköön kotiin kastelemaan kukkia. Nih.
AMEN! HALLELUJAH! :worship:

Pitäisivät vaikkapa sellaisen tuning-tyylisen takalasitarran MOPOAUTO-tekstillä :rolleyes:

Pahiseläkeläiset/keharit/tms. luonnollisesti laittaisivat Not Fast But Furious-tarran.

Mietinnöt, osa I

Minulta puuttuu ymmärrys jurpoja kohtaan, jotka ohittavat joka hiton auton vaikka keltaisen viivan yli kun nopeutta edellä ajavilla on se 10 km/t päälle rajoituksen. Voi siinä ammattikuski sitten laskeskella säästettyjä tunteja kun taidot eivät riittäneetkään ennustemaan hirveä tai mummoa tai vaikkapa kulman takaa tulevaa rekkaa. En jaksa uskoa, että nämä tien sankarit hallitsevat autojaan sen paremmin kuin muutkaan, jotka joka tapauksessa ottavat teoreettisesti kovemman riskin painelemalla tuon "sujuvan liikenteen" ylimääräiset kymmenisen kilometriä tunnissa nopeammin. Rajallisen kokemukseni mukaan harvoin auton suoriutumiskyky ja ohjattavuus kovemmillakaan nopeuksilla on se rajoittava ja mahdollisesti arkkuun vievä tekijä, vaan esimerkiksi tämä tielle sattunut alinopeutta köröttelevä mummo.

Jos nyt kummastellaan hitaasti köröttelevien tuomaa lisäriskiä, niin kyllä se on edelleen se nopeammin ajava, joka mummokuskin perään ajaessaan aiheuttaa enemmän vahinkoa ja on syyllinen mahdollisiin kuolemantapauksiin. Kysehän on kuitenkin nopeuksien erosta kun aiheutuvasta vahingosta puhutaan. Rajoituksen mukaista nopeutta ajavan ollessa mukana onnettomuudessa on tietenkin turha mennä heristämään sormea. Samaa mieltä kuitenkin olen, että jos ei luota taitoihinsa sen verran, että pystyy ajamaan kyltin näyttämää nopeutta, voi hyvin pysyä poissa nopeampaa liikennettä vaarantamasta. Olen myös samaa mieltä monen muun kanssa moottoriteiden klassisista idiooteista, mutta, mutta..Kai se mikä loppujen lopuksi asiassa pännii on, että itse ei ole vaarantamassa liikennettä mutta toisilla on hauskaa :evil:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Moni lainkuuliainen idiootti ei edes tajua olevansa hidastelija. Ajellaan ihan hienosti suurinta sallittua nopeutta ja kun vastaan tulee auto, ylämäki tai vaikka ylitetään silta, niin nopeus tippuu10 km/h.
Sitten saatetaan körötellä kiihdytyskaistaa 50-70km/h ja aletaan pikkuhiljaa hakemaan ajonopeutta vasta motarilla.
Ja miksi ihmeessä kaiken maailman kriminaalien pitää kokoajan yrittää ohi?

Ruuhka-aikana kaasunpumppaaja aiheuttaa sen, että hiljentäjän takana oleva joutuu hiljentämään aavistuksen enemmän, seuraava vielä enemmän ja muutaman kilometrin päässä jono pysähtyy.

Olen kyllä Kodari76:n kanssa aikalailla joka kohdassa samaa mieltä. Itse ajan aika paljon pidempiä välejä, lähinnä Pori-Jkl väliä molempiin suuntiin ja toki satunnaisia Jkl-Helsinkin välejä. Poriin ajan aina Tampereen kautta.

No oletataan että on ihan normaali kesäsää, liikennettä sopivasti, ei siis mitään ruuhkaa. Miksi hitossa siihen ei puututa mitenkään jos ilman järkevää syytä (peräkärryssä kuorma tai muuta vastaavaa) ajaa 60 km/h satasen alueella? Ja jos on pakko ajaa hiljaa, niin miksi sitä ei voi ajaa oikeassa reunassa vaan just nimenomaan keskiviivan päällä? Ja nämä tapaukset ovat lähes poikkeuksetta jostain 70 ja kuoleman väliltä olevia miehiä. Jos ei enää uskalla ajaa, niin eikö se ole muka riski ihan joka tavalla? Tottakai ajetaan hiljempaa jos on vaikka liukas talvikeli, sumua, vesisade tai joku muu vastaava hyvä syy. Mutta tuo järjetön alinopeutta kesiviivanpäällä köröttely on mun mielestä todella vaarallista.

Ja Suomessa ei todellakaan osata ajaa motarilla, vaan se on just sitä 1 km/h toista nopeampaa vakkarilla ohi köröttelyä. Onko se niin hiton vaikeeta vähän painaa kaasua ohitustilanteessa jos takana tulee porukkaa? Se vakkari kun ei kaasun painamisesta pomppaa edes päältä pois, niin ei tule mitään "ylimääräistä vaivaakaan" siitä. Vaikka Espanjassa säädetään muuten ihan vitusti liikenteessä ja se on yhtä kaaosta, niin osaa ne ainakin motarilla ajaa. Siellä ei edes kukaan noudata mitään nopeusrajoituksia, mutta vilkulla saat aina tilaa ja ihmiset väistää pois vasemmalta kaistalta heti kun mahdollisuus on jos toinen tulee takaa kovempaa. Ja kertaakaan en huomannut, että siellä olisi kukaan lähtenyt kiihdyttämään kun ohi ajat, Suomessa sitä tehdään koko ajan, etenkin ohituskaistojen kohdalla.

BadHair sanoi:
Moottoritiellä.
On.
Niinkuin Kodari sanoi, 130km/h hyvällä säällä moottoritiellä ei ole edes ylinopeutta. Monesti olen ajanut tutkaan 10km/h yli moottoritiellä eikä tutkasetä edes silmiään räpsäytä.

Jos laki sanoo, että tien suurin sallittu nopeus on 120km/h, niin kuinka ihmeessä voit väittää että 130km/h ei ole ylinopeutta? Ei se ainakaan sallittu nopeus ole, vaikka poliisi ei asiaan puuttuisikaan.

BadHair sanoi:
Moottoritiellä.
On.
Niinkuin Kodari sanoi, 130km/h hyvällä säällä moottoritiellä ei ole edes ylinopeutta. Monesti olen ajanut tutkaan 10km/h yli moottoritiellä eikä tutkasetä edes silmiään räpsäytä.

-edit- Oletuksena, että se poliisiauto tienpientareella on tutkailemassa...

Kyllä se vaan on ylinopeus. Kyseinen poliisisetä ei ehkä huomannut kellotella sun nopeutta tai katseli että joku muu ajaa ehkä hieman lujempaa. Lain mukaan liikennerajoituksia _EI_ saa ylittää. Olen toki minäkin ajellu yli rajoituksia, sitä en kiellä, mutta siitä huolimatta ymmärrän että se on lain vastaista.

EDiT:
Tuli mieleen myös, että vaikka hullua onkin jos ajat reilua ylinopeutta ehkäistäksesi esim. kolarin niin poliisisedän nähdessä rapsahtaa sakot. Laki on aika ehdoton jos todisteet ylinopeudesta löytyy. Tosin riippuu millä tuulella poliisi on. Pelivaraakin löytyy.

Zone-sarja -42%
jarhu sanoi:
Kyllä se vaan on ylinopeus....

... ja Sumu.
Ja kaikkihan täytyy ottaa tasan kirjaimellisesti? Kai minä nyt sen tiedän, että se on ylinopeutta jos ajaa ylinopeutta. Jos on hyvä keli ja ei ruuhkaa, niin +10km/h tunnissa motarilla ei ole ylinopeutta vaikka se on ylinopeutta... :rolleyes:
Kyllä mä sanon, että on poliiseilla helvetin tylsää tai kiintiöt vajaana, jos alkavat tuosta pysäyttelemään. Tietysti asia on toinen jos ollaan taajamassa 40km/h alueella.

Yhden kerran on pysäyttäneet (ei moottoritiellä), kun mittasivat 80km/h alueella 87km/h. Antoi suullisen varoituksen.

Ajelkaa mun puolesta tasan rajoitusten mukaan, minä poika porskutan +10km/h ohi ja en saa siitä sakkoja.

;) :kippis1:

BadHair sanoi:
... ja Sumu.
Ja kaikkihan täytyy ottaa tasan kirjaimellisesti? Kai minä nyt sen tiedän, että se on ylinopeutta jos ajaa ylinopeutta. Jos on hyvä keli ja ei ruuhkaa, niin +10km/h tunnissa motarilla ei ole ylinopeutta vaikka se on ylinopeutta...

Laki on kirjaimellinen asia. Tilannenopeus ei sinänsä välttämättä ole väärä, jos ajelet 130km/h moottoritiellä, mutta lain vastaista se silti on. Laki määrittelee suurimmat sallitut nopeudet kullakin tieosuudella.

Puuttumiskynnys poliisilla vaihtelee tilanteen mukaan.

Yhden kerran on pysäyttäneet (ei moottoritiellä), kun mittasivat 80km/h alueella 87km/h. Antoi suullisen varoituksen.

Se on muuten suullinen huomautus. Nus nus.

Sumu sanoi:
Laki on kirjaimellinen asia. Tilannenopeus ei sinänsä välttämättä ole väärä, jos ajelet 130km/h moottoritiellä, mutta lain vastaista se silti on. Laki määrittelee suurimmat sallitut nopeudet kullakin tieosuudella.
Tätä juuri yritin puutteellisella kirjoitustaidollani sanoa...
BadHair sanoi:
Kai minä nyt sen tiedän, että se on ylinopeutta jos ajaa ylinopeutta. Jos on hyvä keli ja ei ruuhkaa, niin +10km/h tunnissa motarilla ei ole ylinopeutta vaikka se on ylinopeutta... .
Niinkuin näkyy.... Ihan selvästi sanottu. ;)
Sumu sanoi:
Se on muuten suullinen huomautus. Nus nus.
Okei. Hyväksytään korjaus. :)

Ja sitäpaitsi tänään on viimeinen lomapäivä ennen kuukauden kesälomaa... :kippis1:

Sumu sanoi:
Velvoittaahan laki käyttämään pyöräilykypärääkin pyöräillessä. Sakkoja siitä ei silti saa, vaikkei käyttäisikään. Ja todella harva käyttää. Mun mielestä alle 10% ylinopeus on sama juttu. Lain vastaista, mutta jos siitä ei sakkoja saa, se ei ole kovin suuri rike.

Itse ajelen aina melkein sallittua 10% ylinopeutta, ja poliisejakin on vastaan tullut. Ikinä eivät ole edes pysäyttäneet.

Powerhousu sanoi:
Velvoittaahan laki käyttämään pyöräilykypärääkin pyöräillessä. Sakkoja siitä ei silti saa, vaikkei käyttäisikään. Ja todella harva käyttää. Mun mielestä alle 10% ylinopeus on sama juttu. Lain vastaista, mutta jos siitä ei sakkoja saa, se ei ole kovin suuri rike.

Noissa on se ero, että pyöräilykypärän käyttämättä jättämistä ei ole sanktioitu, toisin kuin ylinopeutta.

Olennaisin ero on se, että kypärätön pyöräilijä vaarantaa vaan oman terveytentsä, kun taas alinopeus voi vaarantaa kaikkien tielläliikkujien turvallisuuden.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom