No tuskinpa oli niin vakavaa, sarkasmi on sallittu ja tämänkaltaisissa tapauksissa se on jopa suotavaa.:D
Ok. Sinun motiivisi on vastustaa "pahoja" valtavirtauskontoja noin periaatteesta. Se on ihan hyvä lähtökohta keskustelulle, samoin kuin jollain voi olla filosofinen asioista oppiminen, totuuden etsiminen tai oman maailmankuvan puolustaminen. Omat lähtökohtani ovat Agnostismi & tietty älyllinen nöyryys. "Taantumus" ja "Edistys" ovat minusta propagandistisia käsitteitä jotka tuntuvat liittyvän yleensä ihmisten vihaamiseen.
Vai että propagandistisia väitteitä. Olisit nyt vetäny sen Hitler-kortin sieltä samoilla vauhdeilla kun noin kovasti tuntuu kutkuttavan. :D
Uskontojen vastustaminen ei ole ensisijainen motiivini, vaan erityisesti uskontojen
ehdottomuuden vastustaminen. Valitettavasti kuvitelmat omasta, maailman parhaasta taivaskaverista kulkevat usein käsi kädessä sen käsityksen kanssa, että tätä voidaan käyttää kätevänä oikeutuksena vaikka mihin. Kuvittelisi sinun "älyllisesti nöyränä" ymmärtävän millaisia ongelmia siitä voi seurata, kun pidetään yllä harhakäsityksiä siitä että Kaikkivaltias on puolellasi. Valtavirtauskonnot joka tapauksessa erittelin sen vuoksi, koska niiden ajatukset ovat useimpien tuntemia. Tämä oli tarkennuksena sinällään vajaavainen, koska näiden äärielementit ovat niitä mistä tulee huolestua.
:jahas:
En lähde vääntämään elämän synnystä. Minä en tiedä asiasta totuutta ja sinulla tuskin on minulle mitään uutta kerrottavaa asiasta. Olen lukenut nykybiologiaa, Darwinia, Dawkinsia, sekä seurannut aihepiirin keskusteluja netissä 8 v. Sen ymmärsit tekstistäni aivan oikein, että en usko tieteellisten teorioiden olevan omnipotentteja ja suvereeneja maailmanselityksiä, niin kuin ei varmaan moni muukaan. Runollinen metafoorasi ei kerro mitään näistä asioista. Tarkoitukseni ei ollut todistaa mitään kenellekään, kerroin vain itsestäni sen minkä halusin!
Hyvä, sillä en minäkään halua, koska tieteenalani ei ole biologia. Näitä copy-paste-kilparunkkauksia on muutenkin nähty tarpeeksi, ja niitä voi jokainen googlettaa esiin jos kokee tarpeelliseksi.
Joka tapauksessa alkuperäinen pointtisi oli hyvin lähellä monesti nähtyä "krea-argumenttia" tiettyjen asioiden "epäempiirisestä" luonteesta, joten rivien välistä pystyi päättelemään mihin se voisi viitata.
:wtf:
Kannattaa huomioida se, etten esittänyt yhtään "väitöstä". Tekstissäni kuvailin vain itseäni, jotta tietäisitte että tällainenkin henkilö täällä kirjoittaa. Ei minua tarvitse "sulattaa". Enkä loukkaannu kyseenalaistamisesta, joskaan en varmaan helposti muuta katsantoanikaan.
Huomioin ettet esittänyt yhtään kuvatun kaltaista väitöstä, enkä myöskään todennut sinun esittäneen mitään sellaista. Olet suotta puolustuskannalla.
:hyvä:
Poimin termin "kasa teorioita" siksi koska sitä käytettiin tässä ketjussa tieteen määritelmänä. Voit laittaa sen termin tilalle ihan sen sanan millä itse haluat tieteen määritellä. Niputat "ovelasti" kaiken modernin "tieteen ja kehityksen" yhteen. Olihan se asbestin käyttökin laajoine sovellutuksineen eräs modernin sivilisaation tekninen saavutus, että sinun mielestäsi asbestinkaan käyttöä ei sitten varmaan saisi edes näin jälkeenpäin kyseenalaistaa eikä moittia? Kaikki tieteelliset teoriat eivät ole yhteydessä toisiinsa, eivätkä edes minun jokapäiväiseen elämääni. Niitä saa tarkastella erillään toisistaan jos haluaa. Ja älyllisen rehellisyyden nimissä se voi olla jopa suotavaa. Etpä varmaan ymmärrä sitäkään, että myös uskonnot ovat vieneet monella saralla modernin sivilisaation ja järjestäytyneen yhteiskunnan "edistystä" eteenpäin!
Selvä. Ja kyllä, ovelana velmuna todellakin niputan kaiken siihen samaan, jättimäiseen klönttiin. En sanonut että esim. asbestin käyttöä ei saisi kyseenalaistaa eikä moittia; laitat sanoja suuhuni. Tiedostan kyllä että "rapatessa roiskuu."
En myöskään väittänyt etteikö uskonnolla olisi mitään roolia tässä kehityksessä. Tiedostan, että esim. monet, erityisesti wanhojen aikojen suuret mielet ovat saaneet hyvinkin paljon mielenruokaa uskonnollisuudestaan. En ole huolestunut siitä jos henkilö haluaa ylistää taivaskaveriaan tekemällä arvokasta tieteellistä työtä. En väittänyt mitään tälläistäkään. Huomaan kyllä "älyllisen nöyryytesi" kun koet tarpeelliseksi tehdä tuollaisia tulkintoja puolestani.
Itse en usko että vaahtoaminen olisi rakentavaa, mutta välillä se on hauskaa. Varsinkin jos joku vielä seuraa sitä.:thumbs:
Ei sen erityisen rakentavaa tarvitse ollakaan. Ihan kuin tästä jotain oikeaa hyötyä olisi. ;)