Terveellisempi "pikaruokapaikka" - kävisitkö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja miriami
  • Aloitettu Aloitettu
Jos oikeasti olet perustamassa ravintolaa, sun kannattais ehkä rakennella jonkinlainen nettipohjainen kyselylomake ja linkittää se tänne. Sillä voisi saada kerättyä kattavammin tietoa siitä, millaista ruokaa jengi haluaisi syödä, mikä olisi hyvä sijainti, paljonko body-ruoasta ollaan valmiita maksamaan, kuinka usein olisi valmis käymään jne.

Vastausten analysointi olisi ainakin helpompaa kuin selata tätä threadia läpi. :) Kunnon datan pohjalta pystyisit tekemään laskemat siitä, kannattaako ko. bisnes vai ei.
Kannattas sitä ehkä vähän muuallekin jaella kun treenikeskeiselle palstalle niin näkisi oikeesti miten mielipiteet jakautuu.:rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tämäntyylistä lounasmestaa olen monesti kaivannut Helsingin ydinkeskustaan. Vähänkään terveellisempää safkaa tarjoavat ravintolat ymmärtääkseni on täällä lounasaikaan ammuttuja, esim. kasvisravintola Zucchini joka ei ole edes auki iltaisin...

Kannattas sitä ehkä vähän muuallekin jaella kun treenikeskeiselle palstalle niin näkisi oikeesti miten mielipiteet jakautuu.:rolleyes:

No jos kohderyhmänä on juurikin sen "treenikeskeisen palstan" käyttäjäkunta, niin siitä on ainakin hyvä aloittaa. Voihan olla että siitä porukasta löytyy jo riittävän suuri asiakaspohja kannattavalle liiketoiminnalle. Suurempi otos on luonnollisesti tarkempi, kunhan vaan miettii huolella ne kanavat mitä kautta kyselyn suorittaa.

Ehkä kysely kannattaa myös sitten tehdä sijainninkin mukaan. Siellä lähimaastossa mihin ravintola ollaan perustamassa.
Vois tulla vähän väärää tietoa kun kun saa 20 000 "joo vähän hyvä idea"- vastausta, joista kuitenkaan suurin osa ei ole edes paikkakunnalla.
Jossain Helsinginkin kokoisessa paikassa vois käydä niin että saa useita kiinnostuneita vastauksia, mutta kellään ei ole aikomustakaan käydä kuin kerran vuodessa kyseisessä raflassa esimerkiksi matkan pituuden takia.

Vaikeaa tulee olemaan, jos keskittyy ainoastaan tervelliseen ruokaan. Menu ja koko konsepti kannattaa miettiä juuri niin, että saa mahdollisimman paljon asiakkaita sisään. Tampereen kauppahalliin tuli salaattibaari syksyllä, josta sai salaatteja mukaan ja kun näin mitä ja miten ne niitä tarjosi, veikkasin että on pystyssä 3 kk. Taisi olla reilun kuukauden.

Aloituskulut ovat korkeat, joten kauaa aikaa ei voi hioa konseptia kuntoon.

Mun mielestä mirjamin kannattaisi kysyä hieman tarkempia kysymyksiä eikä tehdä vielä liian hätäisiä johtopäätöksiä "taas yksi varma asiakas"-tyyliin.

Nythän täällä aika moni on vastannut myöntävästi lähinnä kysymykseen "kun syöt pikaruokaa (oletettavasti vain satunnaisesti, onhan tämä pakkis), niin kun vaihtoehtoina on mäkki, kebab tai pizza, niin söisitkö terveellisempää ruokaa kohtuu hintaan jos tällainen paikka olisi kivenheiton päässä". Ja moni vastaa kyllä. Mutta kun noita mäkkejä yms on tämä maa täynnä. Pakkislaiset syövät niissäkin vain satunnaisesti. Mikä on todennäköisyys että saisit varmoja vakioasiakkaita heistä?

Ja sama juttu lounasravintoloiden suhteen. Veikkaisin että täällä vastanneet ovat melko hajautuneita ympäriinsä. Nekin jotka asuvat esim. pk-seudulla eivät välttämättä kovin pitkälle ole valmiita matkaamaan lounaansa takia.

Kolmanneksi mainitsit siinä aloitusviestissä haluavasi perustaa jonkinlaisen sosiaalisen kohtauspaikan terveysruuan ystäville. Kuinka moni täällä siis olisi innoissaan tällaisesta paikasta nimenomaan kohtaus- ja ajanviettopaikkana? Itse en esimerkiksi Helsingissä asioidessa välttämättä aina syö mitään. Kyse on lähinnä olosuhteiden pakosta tai venyneistä aikatauluista. Jos taas tarkoituksena on mennä ystävien kanssa syömään, sitä tapahtuu sen verran harvoin etten välttämättä mihinkään fitness-imagoiseen paikkaan ensimmäisenä suuntaisi (anteeksi vain :) )

Eli voisi olla jossain vaiheessa valaisevampaa kysyä tyyliin: "jos ravintola sijaitsisi Sellossa/Helsingin keskustassa, kuinka usein arvioisit käyväsi lounaalla, ostoksilla käydessäsi ruokailemassa tai muuten vain ilmapiirin takia hengaamassa tässä ravintolassa, annoksen hinnan ollessa x euroa."

Eli jonkinlainen hinta-arvio auttaisi asiaa kanssa. Meinaan täälläkin on paljon nuoria ihmisiä joille on aika paljon eroa maksaako ateria 6, 8 vai 10 euroa. Ja niinhän se taitaa olla että osalla treenaajista menee muutenkin niin paljon rahaa ruokaan 5 aterian päivässä kanssa, ettei tee mieli kovin usein käydä ulkona safkaamassa ihan muuten vaan.

Mutta edelleen, onnea vain yritykselle. Oma yritys ja omien kiinnostusten mukainen idea sille, mitä enempää voisi ammatilta toivoa :) (rahaa?).

Kolmanneksi mainitsit siinä aloitusviestissä haluavasi perustaa jonkinlaisen sosiaalisen kohtauspaikan terveysruuan ystäville.
Tähän vielä se, että ihmisillä ei oikeasti ole niin suuri tarve tutustua uusiin ihmisiin että verukkeeksi riittäisi terveys sapuskaan kohdistunut ravintola.

edit. Ellei aloittaja tarkoittanut ihan vaan ystävien kohtaamispaikkaa. Noh, silloinkin siinä on omat ongelmansa.

Jos ruoan hinta voidaan pitää edes suht lähellä normaalia pikaruoka-ateriahintaa, eli alle 10 €, paikka on lähellä ja helposti lähestyttävä, niin kyllä käyttäisin. Mutta jos paikka on viihtyisä fitness bar, jossa on ruokatarjoilua ja kivoij sheikkeijj, niin käytän, mutta ehkä kerran kuukaudessa.

Kun ruokatunnilla jonnekkin itsensä sinkoaa syömään, ei oikeasti halua innostua muusta kuin siitä, että ruoka tulee nopeasti, pöytään mahtuu ne pari työkaveria ja päästään ajoissa pois. Jos voin valita hese tyyppisesti listalta "kana, riisillä, mustikka prode shake, ja toi kolmen hedelmän mehu" niin homma toimii hyvin, varsinkin jos se koko setti on pöydässä alle kymmenessä minuutissa.

No, älkää suinkaan pitäkö minua typeränä tytön hupakkona, joka oikeasti perustaisi MITÄÄN yritystä sen perusteella, että 15 henkeä Pakkotoistolla on idean kannalla - enkä aio myöskään perustaa minkään sortin ravintelia pelkille bodareille.

Nyt lähdin kyselemään ihan yleistä mielipidettä täällä pyörivien keskuudessa, sillä kaipasin vähän lisäboostia ajatuksilleni ja uusia ideoita. Näitä myös sain, kiitos niistä. Myös rakentava kritiikki on kolahtanut ja ajatuksia on senkin myötä rukattu eri uskoon.

Kunhan saan koko konseptia enemmän laitettua paperilla, tulee ihan virallinen markkinatutkimus kysymykseen ja sen myötä kunnon kysymykset lomakemuodossa. (Vaikka täälläkin sen tarpeellisuutta epäiltiin, niin se on myös opintojen kannalta kannattava proggis tehdä.) Koko maailmaa syleilevää konseptia on turha edes kehitellä, enkä oikeastaan toisaalta edes haluaisi olla tekemisissä ruoan kanssa.. Kuvitelkaa :D Mutta aina mä tähän samaan ideaan palaan kuitenkin. Eli ehkä tää on se mun kohtalo, jota pitää nyt vaan alkaa viedä jossain muodossa eteenpäin.

Noi shaket ja juomat sinne tulee enikeis, oli se muu konsepti sitten millanen tahansa. Ja annoskokoja ainakin kaksi erilaista. Salaattibaariin en kallistuisi ainakaan aluksi, sillä sen tuottavuus voi olla melko siinä ja siinä..

Jos subwayssä muuten käytte, niin kokeilkaapa Helsingissä siinä Redrumin vieressä vuorikadulla tilata "perinteinen", jos myyjänä on kovin nätti tummahiuksinen laihahko tyttö. Saattaa saada hepulin ("älä sano mulle noin"), tai sitten kysyy "täyspitkä kokojyvä tuplakananrinnalla?"

Nimimerkillä muutamaan otteeseen käyty tilaamassa :D

Salaatti (kaikki paitsi maustekurkku) ja kastike (hot louisiana) ei mene vielä ihan kohdilleen, mutta yritys on ainakin hyvä :)

offtopic.. mä kävin kokeilemassa eilen subia ja täytyy antaa nyt isot miinukset palvelusta, (ruoholahti) tilasin 30cm subin mutta täytteitä oli vaan sen 15cm verran :( jos edes sitä. sinne en enää eksy!

mulla tuli mieleen pari etelässä hyvin menestynyttä kahvilaa. ne teki lounassämpylöitä (eri vaihtoehtoja, ja sämpylät eri kokoisia :)) ja sitten täytteet sai valita itse. oli runsaasti eri vaihtoehtoja. erilaisia kasviksia, leikkeleitä, omeletteja, graavi ja ks lohta, kanaa paistettuna ja rintafileinä, kastikkeita, majoneeseja, aurinkokuivattuja tomaatteja..
hinta määriteltiin lisukkeiden ja leivän mukaan, mutta korkein hinta mitä koskaan yhdellä sämpylällä olen nähnyt oli 5,50 ja sekin kun leipä pursus täytteitä yli.

Kaisaniemessä Anttilan alapuolella, metroaseman tasolla k-kaupassa on muuten hyvät salaatit, vaikka nostivatkin hintaa 75 sentillä. 750ml purkki 6.25e, saa valita täytteet itse, ja sinne sitä myös lapioidaan; kun kuvittelee että se olisi jo täynnä niin kummasti siihen saadaan 2-3 kauhallista lisää vielä mahdutettua. Toki se on takeaway-salaatti, mutta kenties vuosia sitten olleen espan kahvilan (ehkä se on vieläkin olemassa?) jälkeen paras salaatti mihin olen itse törmännyt.

Tämmönen paikka ku löytyis ni voisin syödäkki.

-Salaatit ympäri vuoden 100% suomalaista.
-Salaatit ja tomaatit ja muut pestään ennen ruokaan laittamista.
-Liha aina 100% suomalaista.
-Jauheliha on aina 100% paistijauhelihaa suomalaisesta naudasta. Mieluiten pihvikarjanaudoista.
-Lihassa ei ollenkaan aromivahventeita eikä missään muussakaan aineksessa aromivahventeita.
-ranskalaiset 100% suomalaisia. Oikeista perunoista tehtyjä eikä jauhosta pursutettuja (kuten mcdonalds).
-Öljy jota käytetään valmistuksessa on 100% suomalaista
-Kaikki hampurilaisleivät 100% suomalaisesta viljasta tehtyjä.
-Majoneesin kanamunat on 100% suomalaisia
-Majoneesissa ei ole väriaineita
-Mahdolliset makkarat ja nakit on vähintään 80% lihapitosuuden omaavia ja ilman aromivahventeita. Tehty luonnonsuoleen eikä muoviin. Luomuperäistä (eli sika on luomuruualla syötetty eikä geenimanipuloidulla soijalla).
-Sinapit 100% suomessa tehty. Ellei kyse jostain dijonista (joka maistuu muuten kummalta).
-Ketsupit korkeamman luokan ketsuppia kuten heinz tai tää felixin uus tai jotaki vielä hienompaa. Ei mitään 5kg ketsuppitönttöä (halpamaassa tehty) tukusta.
-Suola on 100% merisuolaa.

Mäkissä en oo käyny vuosikausiin ja kiroan sen paikan koska kävin siellä ikävuosina 7-18 hyvin paljon. Oon saanu kehooni sieltä niin paljon myrkkyjä että syöpien ja muiden sairauksien riski on varmasti moninkertaistunut. Pitsoina syön vaan frutti di mare pitsaa jossa on mereneläviä ja vaan oikeestaan yhdestä tutusta ravintolasta joka on aika hyvä maineinen ja pitsa maksaa 10e eikä 5e. 5e:lä ei saa aineita kasaan joten turha uneksia laadusta.

Mut halvemmaks se tulee kotona syödä ni eipä tää vaivaa päätä

Must olis aika ok sellainen menuu, että sais valita just ne safkat miträ haluu mättää...Eli menu vaikka tälläinen: Naudanliha pihvi 7e, kananrintafilee 8e, salaatti 3e, salaattikastike 1e, ranskalaiset 5e, bisse 4e, lowcarbbisse 6e....Eli voi koota annoksensa itse oman makunsa mukaan, toki paikkaa kannataisi m markkinoida hyvänä treveysmuonamestana, mutta jos joku sitten haluaa ranskalaisia ja kokista niin sitten ottaa..., vai pitäisköhän kuitenkin ransakaliset poistaa menusta...Luonne tuppaa olemaan heikko välillä:kuola:

Suomeen pitäisi saada low carb pikaruokala / muuten vaan ravintola. Annoksissa saisi olla tarkat hiilari ja prodemäärät näkyvillä ja tarjolla pitäisi olla järkyttävä määrä erilaisia vähähiilarisia olusia!

Itseä kiinnostaisi, jos listalta löytyisi VHH vaihtoehtoja, myös mukaan noudettavissa.

Rasvat ja proteiinit pääosin eläinperäisiä, kasvisöljyistä ainoastaan oliiviöljy ja hilarilähteinä vähähiilihydraattiset kasvikset...salaatit, kaalit...

Monista seisovistapöydistähän saa ihan hyvät safkat salaattipöytineen.

Ongelmahan moisessa "terveysravintolassa" on siinä, että terveelliset (etenkin suomalaiset ja muutenkin tuo 100% lista) maksavat rahaa, ja näin ollen sen pienen "hihhuli"joukon ulkopuoliset toteavat että miksi maksaa 10e enemmän tästä jos saan enemmän ruokaa (ja maistuvampaa kastikkeiden takia) toisaalta.

Kyllä sitä varmasti itsekin tulisi moisessa paikassa käytyä - kerran pari. Mutta ei siellä kokoaikaa pystyisi hyppäämään jo taloudellisten rajoitteiden takia. Mutta peukut todella korkealla ylhäällä sille rohkealle, joka moista ravintolaa lähtee yrittämään :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom