Millaista ihmistä pidätte terveenä? Entä hyvän kunnon omaavana? Onko mielestänne terveys ja hyvä kunto sama asia, korreloivatko ne edes vai onko niin että hyvän kunnon vuoksi joutuu jopa uhraamaan terveytensä? Itse en ole vielä oikein päässyt yhteisymmärrykseen itseni kanssa asiasta. Mielestäni hyvään kuntoon kuuluu kuitenkin aika paljon kaikenlaista, jos asiaa tarkastellaan muuten kuin jonkun yksittäisen urheilulajin näkökulmasta.
Itse pitäisin seuraavia indikaattoreina terveydestä:
-rasvaprosentti, miehillä ~15% tai alle, ja naisilla ~20% tai alle, ja mieluusti painoindeksi normaalipainon rajoissa ellei harrasta tyyliin maratoonausta tai bodausta
-kaikenmaailman veri- ja sydänarvot normaalit
-normaali ryhti ja lihastasapaino
-ruoansulatuksen ja aineenvaihdunnan normaali toiminta (tämä liittyy noihin muihinkin)
-öö mitä vielä?
Hyvän kunnon indikaattoreina puolestaan pitäisin seuraavia:
-Cooperin testi (aerobinen kestävyys)
-400 metrin juoksu (anaerobinen kestävyys)
-maastaveto ja penkkipunnerrus (esim.) (ala- ja ýläkropan voima)
-vertical jump aka. pomppu (nopeus, räjähtävyys)
Mitä ihminen sitten voi tehdä että olisi terve ja hyväkuntoinen? No ainakin treenata monipuolisesti ja syödä terveellisesti.
Itse pitäisin seuraavia indikaattoreina terveydestä:
-rasvaprosentti, miehillä ~15% tai alle, ja naisilla ~20% tai alle, ja mieluusti painoindeksi normaalipainon rajoissa ellei harrasta tyyliin maratoonausta tai bodausta
-kaikenmaailman veri- ja sydänarvot normaalit
-normaali ryhti ja lihastasapaino
-ruoansulatuksen ja aineenvaihdunnan normaali toiminta (tämä liittyy noihin muihinkin)
-öö mitä vielä?
Hyvän kunnon indikaattoreina puolestaan pitäisin seuraavia:
-Cooperin testi (aerobinen kestävyys)
-400 metrin juoksu (anaerobinen kestävyys)
-maastaveto ja penkkipunnerrus (esim.) (ala- ja ýläkropan voima)
-vertical jump aka. pomppu (nopeus, räjähtävyys)
Mitä ihminen sitten voi tehdä että olisi terve ja hyväkuntoinen? No ainakin treenata monipuolisesti ja syödä terveellisesti.