Termeistä

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Kysymys saattaa olla hieman oudohko, mutta menkööt. Minkälaisia erilaisia termejä on aerobiselle kunnolle?

Meillä on isännän kanssa kunnon väittely siitä, että mitenkäs nämä termit oikein menevät. Isännän mielestä on olemassa sellaisia termejä kuin aerobinen kunto, työkunto, pelikunto, kestävyyskunto jne. Mun mielestä olemassa on vain peruskestävyys-, vauhtikestävyys- ja maksimikunto. Isännän mielestä esimerkiksi pelikunto ja peruskestävyys ovat eri asia. Todellisesta elämästä (äsken tapahtunutta): lentopalloilijalla on parempi pelikunto kuin peruskestävyys. Minä taas olen sitä mieltä, että ilman peruskestävyyttä eivät palloilijat paljon jaksaisi kentällä juoksennella ja että pelikunto terminä on perätön.

Eli onko isännällä termit hukassa vai keksiikö hän omiaan minkä ehtii?

Tiedän, saattaa olla hieman sekava viesti, mutta yrittäkää ymmärtää :D.

Tarkottaakohan isäntäs pelikunnolla sitä että jaksaa pelaata pitkään omalla tasollaan? Siis että kunto ei varsinaisesti lopahtas mutta "pelisilmä" väsyis ja ote peliin hiipuis. Olikohan toi ny ymmärrettävää..?

En tiedä, mutta aika turhan olonen thread...

Akkeli sanoi:
Meikäläinen oli aikas "pelikunnossa" viime viikonloppuna...

Juu, kyllä minäkin tuolla pelikunnolla vähän muuta ymmärrän kun pallopelissä jaksaminen.

Eli mun mielestä sillä isännällä on ne termit hukassa, mitään faktaa ei tosin ole.

"En tiedä, mutta aika turhan olonen thread..."

Itse puolestani koin valtavasti lisäarvoa sinun annistasi asiaan.

Ai työkunto vai, no kaikkihan tietää mitä tarkoittaa olla työkunnossa mutta miten se liittyy mihinkään, paitsi tietysti edellä mainittuu pelikuntoon. No huh-huh onko tämä joku pila? Kysy siltä isännältäs missä kunnossa Kimi räikkönen on tällä hetkellä?

Akkeli sanoi:
Meikäläinen oli aikas "pelikunnossa" viime viikonloppuna...

Joo tämä on mun mielestä se yleisin tarkoitus pelikunnosta. Mutta ymmärrän urheilullisessa mielessä pelikunnon sillä lailla että jos joku pelaaja on pelikunnossa niin se tarkoittaa sitä että pelaaja pystyy pelaamaan eikä ole esim. loukkaantumisen takia sivussa.

Peruskestävyys taasen kuvaa mielestäni pelaajan ominaisuutta.

Pelikunnolla saatetaan tässä tapauksessa tarkoittaa myös lajikohtaista kestävyyttä.

Aerobisella kunnolla peruskestävyyttä
työkunnolla sitä samaa kombinoituna perusvoimaan (riippuu tietenkin työstä :david: )

Jostakin kilpavalmennuskirjasta joskus lueskelin. Kai :jahas:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ei voi olla kyllä enää tylsempää aihetta keskustella :hyper: Seuraavaksi varmaan puutarha vinkkejä keväälle :)

TheLORD sanoi:
Thermogenic Ability on yleinen nimitys.

Nimitys mille? Pelikunnolle? Vähän taustoja, kiitos. Mitä tuosta näin alkuun tulee mieleen on viittaus (ruskean) rasvakudoksen lämmöntuottokykyyn (NST eli non-shivering thermogenesis), mutta tuon alan tutkimukset ovat ainakin pahasti vaiheessa. Kuulostaa hieman laihdutuspillereistä poimitulta *naukkaa efe-tabun kurkusta alas*

Mitä itse aiheeseen tulee, niin kyllä minäkin olen pelikunnossa sekä työkunnossa ennemmin jossain muualla kuin yleisön edessä maila kourassa. Olen kyllä kuullut puhuttavan pelikunnosta eli siitä, miten kilpailukykyinen on, ja aika olennaisena osana sitä on sitten nuo muut kunnon osa-alueet, eli en menisi erottelemaan peruskestävyyttä pelikunnosta.. :whip:

Termejä koettavaksi

Tampio sanoi:
Kysymys saattaa olla hieman oudohko, mutta menkööt. Minkälaisia erilaisia termejä on aerobiselle kunnolle?

Aerobiselle harjoittelulle löytyy ainakin seuraavaa:
Peruskestävyys, pk
- pitkälenkki 60-70% maksimista, kevyttä mutta pitkään (1,5 tuntia <
- Palauttava 60-70% maksimista, kevyttä tai erittäin kevyttä
Vauhtikestävyys, vk
- reipas 75-80% maksimista
- reipas 80-85% maksimista
Maksimikestävyys, mk
- kova 85-90% lähellä kilpailuvauhtia
:thumbs:

Latest posts

Suositut