Teräsmies-isät ("kyllä minäkin silloin nuorena...")

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Faija kerto et 60kg painosena veti kylmiltään 150kg maasta niin että veret lens nenästä, mut pääasia oli että se nousi ylös. No, kun mä tein perässä ja vedin vähän enemmän 60kg painosena, niin hups keikkaa, faija olikin vetäny 175kg eikä 150kg, muisti vaan väärin ;).

Joku siinä on et faijat on aina ollu vahvempia,nopeempia,älykkäämpiä,parempia käytännössä joka asiassa.
"juoksit cooperissa 3000m, mä vedin 3200"
"Joo mut mun aikana minutit oli lyhyempi, ja mä juoksin sen ylämäkeen"

^Mene ihmeessä ,et sinä siellä lihojas ainakaan polta!Jos vielä fyrkkaa saat tuosta niin kaikin mokomin.Evästä vaan reilusti mukaan.Puusavotalle pääsy on harvinaista herkkua nykyään.
Mennään sitten, tosiaan mökillä on hemmetisti mettää. Tuollaisena palaan sieltä
1209034501_3.jpg

Mukavahan noita isän tarinoita olisi kuunnella mutta ikäväkseni hän kuoli 19 vuotta sitten :(

Nuori oot ollut, kun isäsi oot menettänyt :( Harmi.
Itselläni ei ole ikinä ollut isää. Mutta nyt on kaksi poikaa eli niille sitten joskus voi itse heittää legendaa ja tehdä kaikenlaista mitä itse en ole ikinä kokenut :D Tais mennä vähän ohi aiheen, mutta kuitenkin.

Isät oli ennen kovempia. Ihan samoin kuin miehet yleensäkin. Toki joka aikakaudelle mahtuu sukupolviin niitä velliperseitä, mutta noin yleensä ottaen ukot vaan oli kovempia ennen. Oma faija vetelee lähempänä seitsenkymppisiä vuosissa ja se on perkele edelleen kovempi kuin minä. Noilla vanhoilla äijillä on joku ihme sitkeys, mikä monilta meiltä puuttuu. Tarinoita olisi omastakin isäukosta kertoa vaikka kuinka, eikä mitään legendoja vaan omin silmin koettuna ihan arkipäiväisistä asioista. En vaan jaksa kirjoittaa niitä tähän nyt. Isäukko olis jaksanut kirjoittaa, se ei olis luovuttanut pikku krapulan takia. Taas se olis kovempi kuin poikansa.

Isät oli ennen kovempia. Ihan samoin kuin miehet yleensäkin. Toki joka aikakaudelle mahtuu sukupolviin niitä velliperseitä, mutta noin yleensä ottaen ukot vaan oli kovempia ennen... Noilla vanhoilla äijillä on joku ihme sitkeys, mikä monilta meiltä puuttuu....

Pitää 100% paikkansa!

Kun puhe kääntyy kuntoiluun, niin yleensä aina se lukion 3300 cooper nousee esiin. Silloin joskus -70 luvulla kun polvet kesti ja jokailta urheiltiin ja pelattiin palloa. :puntti: Ei siinä, hauska niitä juttuja on kuunnella. Ja uskon sen että ukko kovassa kunnossa oli.

Kyllähän tää mun mielestä pitkälti paikkaansa pitää, mutta mitähän ihmeellistä tuossa nyt on. Ennen oli pakko olla riskimpi, ei ollut sitä teknologiaa.

Eikös tämä koko puntin suosion kasvu (tuntuu että suurin osa tutuista edes yrittää käydä) vaan peilaa sitä luontaista tarvetta tehdä jotain fyysisesti raskasta.

Mulle käy kyllä tämä järjestely, eli toimistotyötä ja erikseen sitten punttia/ym, enkä nyt tunne mitään alemmuutta fyysistä työtä tekevien seurassa. :rolleyes: Enemmän kyllä huvittaa "jaa sää istut toimistossa, niin mun vaimonikin" -asenne.

Toissapäivänä 90 vuotta täyttänyt pappani se vieläkin sahaa ja pilkkoo puita. 94 vuotias sukulainen osti joku aika sitten uuden auton ja kruisailee sillä tuttujensa luona. 80 vuotias tuttu juoksee joka vuosi maratoonin ja pyöräili viime kesänä parissa viikossa yli 1000 km. Yli 50v isäni koettaa heittää jättiläisen rekkitangossa ja oppia ajamaan yksipyöräisellä. Itse istun koneella ja suunnittelen puntinnostoa. Ihmiset on erilaisia. Perkele.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Rakas isäni aina jaksaa kysellä että "jaksathan varmasti", vaikka kyseessä on joku köykäisen pesukoneen nostaminen tms. kahteen pekkaan :) Ei edes kysele kieli poskessa, vaan ihan tosissaan. En ole ihan poikanen enää millään mittapuulla, mutta kai se isukki olettaa että oon sama rimppakinttupoju joka lensi pesästä kymmenisen vuotta sitten :)

Omien juttujensa mukaan isä oli kova mies karatessa, joka siihen maailman aikaan oli yksi suosituimpia kamppailulajeja. Punttiakin kävi vääntämässä kaverinsa omistamalla salilla vielä kun olin pieni, mutta 3 lasta ja viina vei miehen ja kunnon. Pitkänhintelä ukko ollut koko elämänsä, mutta muistan kyllä että lihaskunto oli kohdillaan kun olin vielä alle 10-vuotta vanha. Eipä se tosin enää muistele hölmösti kuinka "joskus silloin kun olin kovassa kunnossa" vaan kuuntelee munkin punttijuttuja ihan mielellään ja kunnioittaa nuoremman treeniä.

Äitini on myös melkoinen, sillä nuorempana hän ei juurikaan treenannut, mutta nyt "vanhalla" iällä innostunut tekemään ihan tajuttomasti kaikkea; mäenlaskua pyörällä ja maastopyöräilyä, melontaa, hiihtoa ja patikointia. Saattaa välistä hävitä viikoksi kävelemään Norjan ja Suomen rajoille pohjoiseen ja ilmoittaa vaan "ei saa kännykällä kiinni, lähden reissuun". Käy tekemässä kalastusreissuja patikoinnin yhteydessä. Voisi melkein sanoa, että aikamoinen teräsmuori nykysältään, ihan saa ylpeä olla.

Täällä isukki kehui nostaneensa aikoinaan 150 penkistä. Nuorena miehenä ollu 186cm/65kg ja käynyt muutamana kesänä nostelees huvikseen kavereidensa kanssa. No nyt kun sitä on tentannut enemmän niin tulos vaan laskee... Viimmeksi taisi sanoa että oiskohan se ollut 80kg.

Kädenväännössä kuulemma ollu kovakin aikonaan. Treenas esim. Bullworkerilla pöydällä seinää vasten ja isommatkin kaverit jäi intissä toiseks jne. Muita bravuureja oli muun muassa köyden kiipeäminen ilman jalkoja ja pituusheitto kivellä. Leukojakin mennyt hyviä määriä ja tartutti innostuksen minuun kun lupas sata markkaa ekasta leuasta ja toiset sata kymmenestä.

Kädenväännössä kuulemma ollu kovakin aikonaan. Treenas esim. Bullworkerilla pöydällä seinää vasten ja isommatkin kaverit jäi intissä toiseks jne. Muita bravuureja oli muun muassa köyden kiipeäminen ilman jalkoja ja pituusheitto kivellä. Leukojakin mennyt hyviä määriä ja tartutti innostuksen minuun kun lupas sata markkaa ekasta leuasta ja toiset sata kymmenestä.

Perhanan tehokas motivointi keino varmasti!

Täällä isukki kehui nostaneensa aikoinaan 150 penkistä. Nuorena miehenä ollu 186cm/65kg ja käynyt muutamana kesänä nostelees huvikseen kavereidensa kanssa. No nyt kun sitä on tentannut enemmän niin tulos vaan laskee... Viimmeksi taisi sanoa että oiskohan se ollut 80kg.

80 tai 150 ei se niin tarkkaa ole ;)

Äitin ukko oli nuorena nostanut likemmäs 2x omanpainon penkistä nyt se on tosin muuttunut että yli 2x ja se paino oli 120kg, ukko on noin 185cm pitkä ja jokainen voi ynnätä mitä miehen olisi pitänyt painaa että että tuo 120kg olisi 2x omapaino(joo just). Noh ei siinä mitään sitten oli TOTTA KAI niin isot rintalihakset että kun laittoi a4 paperiarkin rintojen väliin ja jännitti niin siinä pysy paikallaan pitämättä. isot tissit ollut n185/60kg mitoilla :D:rolleyes:

Tuo a4 juttu on kyllä huippu :D Tuli mieleen tosta köydenkiipeämisestä, että eikös se semmoselle normaali painoiselle oo silti ihan normaalia, että pystyy ilman jalkoja köyttä kiipeemään? Ainakin siis itsekkin pystyn ihan helposti, enkä mikään kovin riski edes ole ja kädenväännössä melko kova.

Iskä on kertonut armeija-ajan muutamista voimainkoitoksista. Oli voittanut sm-mitalisti painijan painikisassa. Vastustaja oli tosin 8 kg isääni kevyempi, iskä ei ole käynyt koskaan painitunneilla. Rajavartiostossa hän alkoi käydä lenkillä muiden kanssa. Eka lenkki oli tosi raskas, mutta pysyi matkassa. Sen jälkeen juoksukunto on ollut aina hyvä. 49 vuotiaana juoksi viimeisessä cooperin testissä 3500-3550 m, ennen eläkkeelle jääntiään. Eläkkeellä alkoi sitten harrastaa enemmän juoksua ja kunto parani entisestään. ~28 vuotiaana 800 metriä meni viestissä ~tasan 2 minuuttiin hiilimurskaradalla ilman vetoharjoittelua. Iskä oli hidas pikamatkoilla (100 m:llä meni 12-13 s), eikä ihme, kun nopeutta ei reenattu lainkaan. Isä oli ymmärtääkseni joukkueen hitain juoksija. Reeni oli pitkää lenkkiä. Tuo "kyläjoukkue" olisi nykypäivänä sm-viesteissä mitaleilla 4x800 m:llä. Viime vuosina voittoajat ovat olleet sitä luokkaa, että isäni joukkua olisi kamppaillut mestaruudesta, vaikka ennen oli käytössä hiilimurska, jossa ajat ovat noin 1 s hitaampia per kierros kuin kestopäällysteellä, jostain olen tämmöisen arvion kuullut. Eivät muuten käyneet piirinmestaruuskisoja suuremmissa kisoissa tuolloin. En tiedä, että olisiko heidän aikansa edes oikeuttanut sm-viesteihin.

Välillä isä nosteli painoja eli työntöä ja punnerrusta. Aikana ennen penkkipunnerrusta. Työnnössä meni 95 kg, jonka rinnalleveto saksilla. Punnerrrus ilman jalkoja oli 70 kg eli lähes oman painon verran. Painonnostelu todennäköisesti auttoi hieman tuohon 800 m juoksuun, kun mitään lihaskuntoreeniä tai venyttelyä ei muuten harrastettu.

Nykyajan nuorilla ei ole likimainkaan samat pohjat urheiluun, mitä oli sodan aikaan syntyneillä, maaseudun nuorilla. Tuolloin aloitettiin metsähommat jo ennen murrosikää. Isä teki monien muiden ohella ropseja aamulla ennen kouluun menoa talvella. Sai omaa taskurahaa, kun teki naapurille töitä. Kesällä lehmät piti hakea kaukaa niityltä kotiin. Menomatka aina juosten, jotta aikaa säästyy. Syksyllä kerättiin puolukoita käsin myyntiin ja omiin tarpeisiin. Lehtikerppuja kantoivat aivan pienet lapsetkin selässään, kun lampaille piti saada talveksi ruokaa. Heinät koottiin käsin seipäille jne. Koulumatkat jalan tai hiihtäen matkasta riippumatta. Maaseudulla ei juuri nälkää nähty, ainakaan tilallisilla. Kroppa sai tarpeeksi ravintoa raskasta työtä ja kasvua varten.

Oma lapsi on 6 vuotias nyt. Täytyy kovasti miettiä ja suunnitella miten saisi lapsen liikkumaan päivittäin. Itsen pitää olla liikunnassa jotenkin aina matkassa, kun ei naapurissa asu lapsia, jotta tulisi leikin kautta itsestään liikuntaa. Koulumatkoista ei kerry kuin 1 kilometri (taksille ja takaisin) kävelyä päivässä.

jotenki tuli gladiaattorin tekstistä mieleen tää legendaarinen "ennen hiihdettiin kouluun kesät talvet 35km suuntaansa ja aina oli ylämäki ja vastatuuli" :D muuten ihan hyvää settiä, ei ollu tarkoitus kritisoida :)

Suositut

Back
Ylös Bottom