Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
Tänään menin avaamaan oven tarkastajalle. Esitteli itsensä ja repäisin vaan oven kiinni nenän edestä. Ei kai tuo voi mitään tehdä kun en usko että töllöäkään ehti nähdä.

Miksi ihmeessä tuon tarkastajan kanssa ei voi jutella asiallisesti? Sanoo suoraan että ei ole telkaria, ei ne käy vänkäämään.

Ja nykypäivänä ei voi erottaa monitoria telkkarista, joten turhaa pelottelua nuo laput. Tosin moniin se uppoaa ja siihen pelotteluun koko tarkastustoiminta perustuu.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On se mukavaa ettei YLE:ä koske muun talouden kehitys lainkaan. Miten helvetissä toi voi nousta KUUSI prosenttia?

Televisiomaksu nousee 250 euroon

Televisiomaksu nousee ensi vuonna 250 euroon. Nousua tämänvuotisesta on vajaat 14 euroa eli kuusi prosenttia.

Valtioneuvosto vahvisti asetuksellaan Yleisradion hallintoneuvoston ehdotuksen maksun korottamisesta. Televisiomaksun voi edelleen maksaa kerran vuodessa, puolivuosittain, neljännesvuosittain tai kuukausittain.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Televisiomaksu+nousee+250+euroon/1135260695134
 
Jep, saadaan lisää muslimielämää-tyylisiä laatutuotantoja telkkaan!
 
Just muutin omaan kämppään tyttöystävän kanssa, enkä todellakaan aio maksaa. Alaovi lukossa 24/7 ja kaverit soittaa ennenkuin ovat tulossa käymään, niin muulloin ovea en edes avaa.
 
Tuntuis vähän siltä että järki on kadonnut tästä yhtälöstä jo kauan sitten. Laatikon ulkopuolelle ei katsota lainkaan, ainoastaan mietitään miten voidaan rahoittaa nykyisen budjetin ulkopuolelta nykymuotoinen YLE kaikkine lisukkeineen. YLE voisi alkaa pyörittää mainoksia, sitä voitaisiin karsia ja ohentaa, jotkut urheilulähetykset voisi laittaa kortille jne. Mutta ei, ainoastaan tapellaan siitä miksi tällaista maksua voitaisiin kutsua ja sen suuruudesta, jossa liikkumavaraa nyt ei hirveästi ole. Ohitetaan täysin se näkökulma että tällainen erikoisvero on täysin vastoin oikeustajua.


Olisi minusta ihan reilua että minulle kustannettaisiin verovaroilla televisio jos kerran siitä veroakin joudun maksamaan. Toinen vaihtoehto on että kaikki verolle. Mielellänihän minä autoveroa maksan vaikkei autoa olekaan.

Edit: http://www.facebook.com/pages/Valtio-ostakoon-minulle-Yle-veron-vastineeksi-television/306286522744532
 
Kovasti yrittävät poliitikot tuoda esille, että tämä tuleva malli on tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen. Joku voisi kertoa, miksi suoraan budjetista tuleva rahoitus olisi ollut vähemmän oikeudenmukainen? Siinähän olisi suoraan mukana normaali progressio, ja samalla mukaan oltaisiin saatu yritykset mukaan YLEä rahoittamaan. Eilen Vapaavuori taisi sanoa huomaamattaan miksi tähän uuteen pakkoveroon päädyttiin, eikä YLEä rahoiteta suoraan valtion budjetista. Nykyinen budjetti kun on 7 miljardia alijäämäinen ja YLEn mukaan ottaminen olisi vaatinut tuloveron nostamista. Siihen ei taas riittänyt poliittinen tahto. Että näin.
 
Mä en oikein ymmärrä tuota Renon kannanottoa. Maksat sinä kirjastostakin, vaikket sitä käyttäisi. Maksat terveyskeskuksista vaikka käyttäisit yksityistä. Listaa voit jatkaa loputtomiin... Miksi YLE tästä poikkeaisi ja miksi tuollaistä täysin järjetöntä lupahärdelliä vapaamatkustajineen pitäisi katsella yhtään pidemmälle? Ei minuakaan kiinnosta maksaa Kiasmasta, Oopperasta, joukkoliikenteestä jne jne jne mutta pakko se on tai sitten pitää sanoa itsensä irti koko yhteiskunnasta.

Itse en YLEä puolustele sen kummemmin. Mun puolesta olisi voinut pistää vaikka maksukanaviksi nuokin, mutta se vaan nyt ei ole tämän maan päättäjien tahtotila, tuskin kansalaistenkaan. Eli 100 x parempi tämä uusi malli kuin entinen. Meille ei euroissa vaikutusta juuri ole, eli ei mitään muuta lehmää ojassa kuin se, että vituttaa ne vapaamatkustajat joita tämäkin palsat on pullollaan. Silti sitä YLEä voi vähän katsoa, ainakin silloin kun sieltä tulee urheilua...
 
Jep mutta onhan se vähän perseestä että tänä aikana kun raha on tiukassa ja kaikesta karsitaan niin sitten ylelle määrätään lailla korvamerkitty vero, jonka inflaatiokorjauskin on huomioitu jo etukäteen. Käsittääkseni vaatii uuden lain jos sitä halutaan jossain vaiheessa muuttaa.

Olisivat reilusti rahoittaneet budjetista niin sitten voitaisiin helposti joka vuosi arvioida paljonko on ylen palveluihin varaa rahaa laittaa. Kanava uudistuksella millä kaikki ylen telkkarikanavat (myös svantte tv) paketoitaisiin yhteen asia kanavaan ja samalla kaikenmaailman kotikadut lopetettaisiin, säästyisi valtavasti rahaa.

Poliittista kähmeröintiä sanon minä. 500 miljoonaa on järkyttävän kokoinen budjetti ko laitokselle...

e: ennemmin opetustoimeen rahaa sivistyksen nimissä kuin ylelle ulkomaalaisten sarjojen ostoon...
 
Mä en oikein ymmärrä tuota Renon kannanottoa. Maksat sinä kirjastostakin, vaikket sitä käyttäisi. Maksat terveyskeskuksista vaikka käyttäisit yksityistä. Listaa voit jatkaa loputtomiin... Miksi YLE tästä poikkeaisi ja miksi tuollaistä täysin järjetöntä lupahärdelliä vapaamatkustajineen pitäisi katsella yhtään pidemmälle? Ei minuakaan kiinnosta maksaa Kiasmasta, Oopperasta, joukkoliikenteestä jne jne jne mutta pakko se on tai sitten pitää sanoa itsensä irti koko yhteiskunnasta.

Itse en YLEä puolustele sen kummemmin. Mun puolesta olisi voinut pistää vaikka maksukanaviksi nuokin, mutta se vaan nyt ei ole tämän maan päättäjien tahtotila, tuskin kansalaistenkaan. Eli 100 x parempi tämä uusi malli kuin entinen. Meille ei euroissa vaikutusta juuri ole, eli ei mitään muuta lehmää ojassa kuin se, että vituttaa ne vapaamatkustajat joita tämäkin palsat on pullollaan. Silti sitä YLEä voi vähän katsoa, ainakin silloin kun sieltä tulee urheilua...

Itse asiassa olisin valmis hyväksymään Ylen rahoituksen budjetista mikäli mitään erityistä yle-veroa ei alettaisi keräämään. Upotetaan Yle osaksi normaalia budjettiratkaisua ja karsitaan sitä, sitten kyseessä olisi infraan, kirjastoihin yms verrattavissa oleva menoerä. Omana veronaan taasen en pidä ratkaisua oikeudenmukaisena. Ja tuo laatikon sisältä huutaminen näkyy hyvin kannanotossasi: jos Yle ei sitä urheilua ja uutisia näyttäisi, lähtisi viimeinenkin oljenkorsi puolustelijoilta. Aina voidaan sanoa että katsot sinäkin ainakin lätkän mm-kisat. Ketään ei kiinnostaisi jos todettaisiin että "sitten jää sullakin kotikatu ja moska näkemättä". Aika kallista viihdettä.
 
Myös autoveronkin voisi muuttaa esim liikkumisveroksi ja periä sen kaikilta kansalaisilta. Jokainen kumminkin kuluttaa Suomen teitä kävelemällä, pyöräillen, julkisen kyydissä...

Tasavero tuossa yleverossa olisi parempi, esim 0,2 % vuosituloista;
jolloin 40000 tienaava maksaa 80 euroa, 1000 000 tienaava maksaa 2000 euroa.
 
Itse asiassa olisin valmis hyväksymään Ylen rahoituksen budjetista mikäli mitään erityistä yle-veroa ei alettaisi keräämään. Upotetaan Yle osaksi normaalia budjettiratkaisua ja karsitaan sitä, sitten kyseessä olisi infraan, kirjastoihin yms verrattavissa oleva menoerä. Omana veronaan taasen en pidä ratkaisua oikeudenmukaisena. Ja tuo laatikon sisältä huutaminen näkyy hyvin kannanotossasi: jos Yle ei sitä urheilua ja uutisia näyttäisi, lähtisi viimeinenkin oljenkorsi puolustelijoilta. Aina voidaan sanoa että katsot sinäkin ainakin lätkän mm-kisat. Ketään ei kiinnostaisi jos todettaisiin että "sitten jää sullakin kotikatu ja moska näkemättä". Aika kallista viihdettä.

Olen tästä kyllä täysin samaa mieltä. Enpä tuota niin tarkasti ollut tutkiskellutkaan. Saisi tosiaan olla valtion budjetissa niin voisi sitten leikkuri napsauttaa sieltäkin jos ja kun leikataan muualtakin.

No vissiin hyvävelikerho tarvii suojatyöpaikkoja?
 
Myös autoveronkin voisi muuttaa esim liikkumisveroksi ja periä sen kaikilta kansalaisilta. Jokainen kumminkin kuluttaa Suomen teitä kävelemällä, pyöräillen, julkisen kyydissä...

Tasavero tuossa yleverossa olisi parempi, esim 0,2 % vuosituloista;
jolloin 40000 tienaava maksaa 80 euroa, 1000 000 tienaava maksaa 2000 euroa.

Älä huoli kyllä se vielä tulee aivan varmasti, katsotaan miten hiilenä porukka käy kun tuo YLE vero tulee nousemaan, ja sehän nousee aivan varmasti. Tässä käy vielä joku päivä todella huonosti, eikö tähän eduskunnan kyrpien touhuun kukaan voi laittaa jo jotain tolkkua, ne keksii/hyväksyy tasan niin kauan uusia "kivoja" pakko maksuja kun kukaan ei laita vastaan.

Suomessa ollaan niin perkeleen lampaita me kaikki, kukaan ei laita vastaan vaan kaikki niellää ja maksetaan mukisematta, yksi asia mitä ihailen muslimimaissa, että siellä kansa laittaa vastaan eivät hyväksy mitä tahansa paskaa niskaansa. Suomiko hyvinvointi valtion (kyrpii koko sana, ei Suomi on entis ajan Neuvostoliitto, nykyajan Pohjois-Korea)
 
No vissiin hyvävelikerho tarvii suojatyöpaikkoja?

Exactomundo veliseni. Nousevat poliitikot tarvitsevat ponnahduslautaa ja kehäraakit lypsylehmää. Olisi hauskaa "kilpailuttaa " yle, eli ilmoittaa mitä vaaditaan, mitkä rakenteet täytyy olla olemassa ja mitä informaatiota organisaation olisi tarkoitus tuottaa, ja sitten pyytää tarjouksia yksityisiltä. Veikkaan että tarjoukset jäisivät aika selvästi alle nykyisen puolen miljardin euron budjetin.

Jos olisin oikein ilkeä, nostaisin case Jungerin esiin. Kaveri on ollut tällaisen organisaation nokkamiehenä, ja kaikki nyt ovat nähneet hänen poliittisen nousunsa myötä millaisesta torvelosta on kysymys. Epäilemättä oli paras joka pestiä haki, tuskin ainakaan oli poliittinen päätös...
 
Poliittista kähmeröintiä sanon minä. 500 miljoonaa on järkyttävän kokoinen budjetti ko laitokselle...

e: ennemmin opetustoimeen rahaa sivistyksen nimissä kuin ylelle ulkomaalaisten sarjojen ostoon...

Huomattavasti pienemmälläkin summalla 500 miljoonalla eurolla saisi jo paljon laadukasta ajankohtaisohjelmaa, kulttuuria ja muuta nimenomaan järkevää kotimaista sisältöä televisioon. Ei vissiin riitä että mainosteeveet ovat täynnä jenkkisarjoja ja ihmissuhdehömppää, nyt pitää tuoda ja tuottaa samanlaisia isolla budjetilla myös valtiolliselta kanavalta, että voitaisiin kilpailla katsojista. Mikä järki? Miksei YLE voi tuottaa nimenomaan sellaista ohjelmaa, mitä mainoskanavat EIVÄT tee?

Olisi kyllä saanut suosiolla heti kättelyssä leikata YLEn budjettia 20%. Mulle riittäisi vähempikin kuin 4.000 hengen organisaatio. Pelkästään ruotsinkielisen YLEn palveluksessa on 500 henkeä, lähes saman verran kuin YLE Asia- ja Kulttuuri -sektorilla.
 
Paska mikä paska. Maksun muotoon en ota kantaa, ihan se ja sama mulle, mutta tässähän se suurin miinus on juurikin aiemminkin mainittu asia eli se, että YLEllä todellakin on nyt piikki auki. Aivan liian vitun iso sellainen vielä. YLE on aivan liian vanhanaikainen laitos, ja rahaa kulutetaan aivan liikaa. YLEllä on aivan liikaa noita radio/tv kanavia, ja ehkä YleX radiokanavaa lukuunottamatta kaikki on laadultaan suht. sekundaa muihin verrattuna. Mihin se raha edes menee kun katsoo tuota tarjontaa?

MM-kisoihin ym. vetoaminen on naurettavaa, lätkä siirtyy jo ja sieltä vois ihan hyvin muutkin näkyä muualla. Jos nyt välttämättä sitten halutaan turvata asia niin ettei osa peleistä tms. mene maksukortin taakse (tosin onko huono sekään), niin ei siihen 500 miljoonaa tarvita.

Nyt on käynyt niin, että tuskin tuota riippakiveä koskaan uudistetaan. Kunhan tuhlaavat rahaa kun sitä kerta on, normaalina yksityisenä yrityksenä toimisi paremmin. Tuo nyt on ongelma kaikissa julkisissa laitoksissa, rahan käyttö siis, ja itse oman alan puolesta olen julkisille laitoksille tehnyt projekteja niin niitä ei paljoa hinnat hetkauta.
 
Selailemalla YLE:n vuosikertomusta (YLE.fi -> Yle Yhtiönä), selviää mm. että selvästi laadukkaimman kanavan eli YLE Teeman osuus tv-kustannuksista on vain 7%! TV1 32%, TV2 45%, FST5 16%. Samoin selviävät viihdeohjelmiston kustannukset, jotka ovat 18%.

Virallisten katsojalukujen mukaan 40% (n. 1 tunti) ihmisten päivittäisestä (2h52min) töllöttimen töllötyksestä kuluu YLE1 tai -2 -kanavilla.
 
Back
Ylös Bottom