Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
En jaksa edes kommentoida. Yleisavaimet lupatarkastajalle niin ei edes tarvis avata ovea. Kävis sisällä vaan.

Joo. Voitaisiin vaikka sopia että tv-lupatarkastajat kävisivät öisin kun ihmiset nukkuvat tarkistamassa onko tv. Siitä ei tulisi edes haittaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Joo. Voitaisiin vaikka sopia että tv-lupatarkastajat kävisivät öisin kun ihmiset nukkuvat tarkistamassa onko tv. Siitä ei tulisi edes haittaa.

Ja jos televisio ilman lupaa löytäisi niin hakis kukkarolta vaan rahat sanktioihin. Tai voishan se lupatarkastaja lainata verkkopankkitunnuksia. :thumbs:
 
Häkämies jatkaa että "...Se tarkoittaisi veronkorotuksia..."

No veronkorotushan nimenomaan pitäisi tietysti tehdä, ehkä joku 0,4 % (tai mikä lie) kattaisi homman kivasti. Itse pidän epäoikeudenmukaisimpana sekä tv-lupamaksussa että tähän asti esitetyssä mediamaksussa sitä, että se ei kohdistu kaikkiin ihmisiin vaan kaikkiin kotitalouksiin. Eli käytännössä yksinasuva maksaa tuplahinnan (tai enemmän, jos lapsiperheiden lapsille laskettaisiin jotain osuutta, esim. puolet aikuisen maksusta tms.)
 
No niin, kaivetaas vanha aihe takaisin. Televisiolupamaksu on sitten 245€ ensi vuonna- onnea maksajille :D
Tässä vielä muistutuksena maksun kehitys:
2003 165€
2004 187€
2005 194€
2006 201€
2007 208€
2008 215€
2009 224€
2010 231€
2011 245€
Kun tuota kehitystä katsoo, niin voisiko joku televisiolupaa puolustava kertoa, miksi maksu nousee koko ajan huomattavasti nopeammin kuin kustannukset?
 
Alkaa mennä jo yli. Vuokrakämppään tuo on pakko siirtää kun tuosta parkkikselta on suora näkymä olkkariin. Mutta omakotitaloon tuota tuskin enää siirrän. Ilmoitan että olen nykyään lestadiolainen ja antennin voi kätevästi piilottaa kuulemma sinne katon sisäpuolellekin. Saavat mun puolesta haistaa pitkän paskan. Rajansa tuollakin, johan sitä on 11 vuotta kiltisti maksettu.
 
Alkais kyllä olla Ylelläkin aika säästökuurille, ei tossa hinnannousussa ole mitään tolkkua.
 
Nousu on noin neljä pinnaa vuos keskimäärin, inflaatio selittää tosta varmaan neljänneksen. Missä loput?
 
Harkitsin maksun maksamista kun seuraavaan kämpään muutan, mutta enpä taida sittenkään maksaa. Niin naurettava korotus on, kun samaan aikaan palkat nousee 1%. Linden voi hypätä järveen.
 
Melkosta touhua kyllä. Ei muutakuin joku Jouko Karvinen sinne saneeraamaan niin saadaan puolittaa tuo maksu! Kunnon suojatyöpaikkoja hyvävelikerhon nimissä.
 
Kyllä sijoitan tuon ensivuoden lupamaksun sälekaihtimeen niin ei tarvi tarkastajan sisälle katsoa ainankaan ikkunoiden kautta, saa samalla muutoinkin käyttömukavuutta omaan asumiseen. Järjetöntä touhua, minulta ei tuota rahaa saa muutoin kuin kytkemällä tuon maksun oikeasti veron korotuksiin. nimimerkillä; oven tarkastajalle avannut, mutta ei sisään asti päästänyt.
 
Samperi kävi hyvä tuuri täs yks päivä ku kävelin navetalta sisälle, olin puolimatkas ni tvlupatarkastaja ajo pihaan :D selitettiin jotain et jäi muuton takia ni ei tullu mitään.
Ja kyllä maksetaan tai ainakin ennen maksettiin maksu.
 
No niin, kaivetaas vanha aihe takaisin. Televisiolupamaksu on sitten 245€ ensi vuonna- onnea maksajille :D
Tässä vielä muistutuksena maksun kehitys:
2003 165€
2004 187€
2005 194€
2006 201€
2007 208€
2008 215€
2009 224€
2010 231€
2011 245€
Kun tuota kehitystä katsoo, niin voisiko joku televisiolupaa puolustava kertoa, miksi maksu nousee koko ajan huomattavasti nopeammin kuin kustannukset?

Tän vuoden maksun kattoi meikäläisen osalta jo pelkästään loistavat televisioinnit fudiksen mm-kisoista.Ylimmääräisenä bonuksena Talviolympialaiset ja lätkän mm-kisat.

Näitä tapahtumia ei yksikään mainosrahoitteinen tv-kanava pystyisi lähettämään vastaavalla laadulla.
 
Siis ei helvetti mitä nuo ylipäätään edes ehdottaa. Eli tv maksu pois ja yleinen alvi prosenttiyksilöllä ylös. Siis maksaako tuo saatanan paska noin paljon, oikeasti? Mieti kun rakennat vaikka taloa ja ostat 100.000 eurolla tarvikkeita, niin periaatteessa maksat sitten tonnin YLElle tuosta lystistä ja kaikki normiostot päälle.
 
Alkaa riepomaan pikkuhiljaa. Aluksi puhuttiin mediamaksusta joka olisi ollut huomattavasti pienempi kuin tv-lupamaksu (vaikkakin olisi ollut pakollinen joka talouteen), sitten siitäkin luovuttiin ja nyt maksut nousevat järjettömästi eikä sekään riitä.

Se hyöty tästä kohinasta on ollut, että YLE:n tarpeeton mammuttimaisuus suojatyöpaikkoineen on tullut selväksi. Säästötalkootkaan eivät ilmeisesti kosketa tuota organisaatiota lainkaan.

Mitenkähän tässä taas pieni ihminen pystyisi vaikuttamaan asiaan.
 
Mediamaksussa lähinnä vituttaa se kun minulla ei ole ollenkaan digiboxia koko taloudessa, yle areenastakin olen katsonut ehkä pari dokkaria vuoden sisällä. YLE:stä pitäisi yksinkertaisesta raakalla kädellä karsia turhaa paskaa pois ja näin saada sitten samalla myös kulut alas. Mutta eihän se käy koska suojatyöpaikat.
 
Järjetöntähän tuossa on juuri tuo ajattelutapa, että suu ei ole säkkiä myöten vaan säkin pitäisi olla suuta myöten. Jos kerran Ylen palveluista ei makseta, niin pitäisikö se kuitenkin nähdä jonkinlaisena signaalina siitä, että niitä ohjelmia ei juurikaan haluta nähdä. Ilmeisesti ovat kuitenkin tajunneet itsekin sen varran, että jos kanavat pistettäisiin kortin taakse niin maksajien määrä putoaisi luultavasti murto-osaan, joten yrittävät nyt sitten väkipakolla laittaa tuota läpi.

Olen varmaan tämän aiemminkin sanonut, mutta minusta tuollainen pitäisi olla ns. yhteisistä varoista kustannettu ainoastaan siinä tapauksessa, että ohjelmisto olisi todellakin poliittisesti neutraali. Tuon FST-puljauksen lisäksi sisältö on vahvasti vasemmalle kallellaan.

Ylellä voisi olla esim. yksi valtakunnallinen tv-kanava, jossa näytettäisiin uutisia (vaikka kolmella kielellä), vaaliväittelyitä, kenties joitain suurimpia urheilukisoja yms. kansallisesti merkittävää. En ymmärrä miksi ihmisten pitää maksaa väkipakolla viihdeohjelmista joita ei katso tai poliittisesti värittyneistä keskusteluohjelmista.
 
Järjetöntähän tuossa on juuri tuo ajattelutapa, että suu ei ole säkkiä myöten vaan säkin pitäisi olla suuta myöten. Jos kerran Ylen palveluista ei makseta, niin pitäisikö se kuitenkin nähdä jonkinlaisena signaalina siitä, että niitä ohjelmia ei juurikaan haluta nähdä. Ilmeisesti ovat kuitenkin tajunneet itsekin sen varran, että jos kanavat pistettäisiin kortin taakse niin maksajien määrä putoaisi luultavasti murto-osaan, joten yrittävät nyt sitten väkipakolla laittaa tuota läpi.
Toi katsojien menetys ei ollut Jugnerin juttu vaan se että he eivät voi pakottaa kuluttajien ostamaan uusia laitteita joissa on kortinlukija. Mitähän tapahtui kun siirryttiin digiaikaan. Tämä jotenkin porautui mieleen...
 
Niin kuin me kaikku muutkin FIKSUT pienet ihmiset: älä maksa TV-lupaa ;)

Ja tämä auttaa miten? Nostetaan sitä ALV:tä ja rahoitetaan YLE niin tai sitten suoraan valtion budjetista. Tuo maksujen maksamattomuus auttaa tasan omaan kassavirtaan ja massaliikkeenä ajaa tuon rahoituksen muuta kautta.

Itse olen tosin sitä mieltä, että tuo pitäisi ottaa valtion budjetista, mutta tässä lienee sitten ongelmana se, ettei kukaan enää jaksa muistella koko hommaan ja YLE paisuu entisestään...siis rahamenot paisuvat. Kun ei näy suoraan laskuna postilaatikosta, niin se on sitten poissa näkyvistä ja poissa mielestä.

Mutta siis oikeasti, maksaako tuon organisaation ylläpito niin että prosenttiyksikkö pitäisi alvia korottaa? Ei voi olla näin? Tuo on joku taas vetänyt hatusta, olenhan väärässä, kertokaa että olen...
 
Back
Ylös Bottom