Televisiolupamaksu?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MuayThai
  • Aloitettu Aloitettu
Jos laitteella voidaan katsoa YLE:n kanavia, niin lupamaksu menee.

Riittää, että laitteella voidaan katsoa tv:tä, niin maksu menee. Kanavilla ei väliä. Digiaikaan siirryttäessä, jos et hommaa boxia ja pystyt katsomaan vaikka rajan tuntumassa ruotsin tv:lähetyksiä, niin periaatteessa lupa pitää maksaa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kuitenkin digi-lähetysten tullessa pakollisiksi kaikille kanaville, on pakko maksaa, kun digiboksi pakko olla ja sen näkee tarkastajien laitteilla, jolloin paljastuminen on takuu varmaa...

Tuskin pitää paikkaansa sillä käsittääkseni Suomessa ei ole laillista skannata kotitalouksien tv-signaaleja tv-lupa tarkoituksiin. Toista se on briteissä, jossa kadulla kulkee auto skannerin kanssa ja siellä sanktiot maksamatta jättämisestä on astetta kovemmat. Tästä tuli dokumentti töllöstä hetki takaperin, kun siellä YH-äiskät on joutuneet lusimaan maksamattomasta tv-luvasta aiheutunutta järjetöntä sakkoa.
 
Ihan sama, mutta :anssi:. Millä keinolla pystyt esimerkiksi kerrostalossa yksilöimään vastaanottimen tiettyyn asuntoon? Se ei ole mahdollista.
 
Sepä taitaa vaihtua niin,että digikortti tulee pakolliseksi. eli jos ei ole korttia ei ole kanaviakaan eli pakko maksaa. Noh..äkkiä piraattikortteja vaa sit :D
 
En maksanut vuosiin ja kyllä ne pirut soitteli puhelimeen, lähetteli kirjeitä ja kävi ovenkin takana, mutta onnekseni en jäänyt koskaan kiinni...Nyt kun muutin alkoi taas tulla kirjettä kotiin jne. enkä enää jaksa piilotella niin menin ja maksoin sen. Ainakin saa olla niiltä piruilta rauhassa!! Kuitenkin digi-lähetysten tullessa pakollisiksi kaikille kanaville, on pakko maksaa, kun digiboksi pakko olla ja sen näkee tarkastajien laitteilla, jolloin paljastuminen on takuu varmaa...

:lol2: Uskomatonta paskaa.....:kakka:
 
Itse olen asiasta kuullut poliisilta joka lupia tarkastelee...hänen sanomisiaan en mene arvioimaan, mutta itse en halua riskiä ottaa, et sakot tulee...uskokoon ken haluaa!

Kyllä asia on niin, että poliisi sanoutui julkisesti vuosia sitten irti koko jupakasta, lupatarkastajien uhkailtua ihmisiä poliisilla. Heillä on parempaa tekemistä:). Ajatteles ny - montako kotialoutta Suomessa on ja montako telkkaria / maksamattomia lupia? Ei ole millään mahdollista, että virkavalta alkaisi tarkastamaan koteja. Eikä kotiin saa tulla kukaan, jos asukki kieltää - tarvitaan tuomioistuimelta lupa. Eikä tuomioistuin varmaan ole myöntämässä satojatuhansia kotietsintälupia katsomaan, onko telkkaria vai ei:D
 
Kyllä asia on niin, että poliisi sanoutui julkisesti vuosia sitten irti koko jupakasta, lupatarkastajien uhkailtua ihmisiä poliisilla. Heillä on parempaa tekemistä:). Ajatteles ny - montako kotialoutta Suomessa on ja montako telkkaria / maksamattomia lupia? Ei ole millään mahdollista, että virkavalta alkaisi tarkastamaan koteja. Eikä kotiin saa tulla kukaan, jos asukki kieltää - tarvitaan tuomioistuimelta lupa. Eikä tuomioistuin varmaan ole myöntämässä satojatuhansia kotietsintälupia katsomaan, onko telkkaria vai ei:D

Totta.Tuomioistuin ei kotietsintälupia tällaiseen myönnä.Lupatarkastajan homma jos mikä on ns.Koiran homma:D
 
Hassu pikku tarina: meillä oli kerran pikkubileet iltasella. Oli pari kaveria kylässä ja keittoa oteltiin. Eräässä vaiheessa siirryin naapurissa asuvan tytön kämpille hetkeksi omasta kämpästäni, siis kahdestaan. Omaan kämppääni jäi avopuoliso ja pari kaveriani (kundeja). (Eikä lueta mitään seksuaalista aiheeseen, kiitos :D ). No oman asuntoni ovikello soi ja avokkini luuli minun ja naapurinlikan olevan tulossa takaisin (normaalisti on kirjoittamaton sääntö ettei ovea avata tuntemattomien pimputukseen, juurikin kaupustelijoiden, naapuruston sekopääriehujien joilla tapana tulla mm. öisin oville höpöttämään, sekä tietenkin lupatarkastajienkin takia). Hän sanoi kaverilleni että menee avaamaan oven.

No ovella oli tv-lupatarkastaja joka kysyi minua nimeltä. Kaverini hoiperteli kännissä hakemaan avopuolisoni ovelle, jolle lupatarkastaja esitti asian uudestaan. Avopuolisoni sanoi että soita tuota naapurin ovea, Jissen on siellä. Kummissaan lupatarkastaja soitti viereistä ovea, jolloin naapurintyttö avasi oven. Arasti haparoiden tarkastaja kyseli että "onko Jissen siellä", jolloin minä tulin esiin kännissä kuin käki. Tarkastaja oli tässä vaiheessa hyvin epävarma ja kyseli olenko varmasti minä ja asunko täällä vai tuolla, ja ainiin lopuksi kysyi onko minulla telkkaria. Vitsinä heitin "ai kummassa kämpässä" ja nauroin räkäisesti. Sitten päälle selitin vakavammin ettei ole. Enkä edes valehdellut, olimme juuri myyneet vanhan telkun, koska uusi töllö oli tulossa. Mutta silloin ei ollut töllöä.

Vieläkin kavereiden kanssa joskus naureskellaan tuolle tapaukselle. :)
 
Kyllä asia on niin, että poliisi sanoutui julkisesti vuosia sitten irti koko jupakasta, lupatarkastajien uhkailtua ihmisiä poliisilla. Heillä on parempaa tekemistä:). Ajatteles ny - montako kotialoutta Suomessa on ja montako telkkaria / maksamattomia lupia? Ei ole millään mahdollista, että virkavalta alkaisi tarkastamaan koteja. Eikä kotiin saa tulla kukaan, jos asukki kieltää - tarvitaan tuomioistuimelta lupa. Eikä tuomioistuin varmaan ole myöntämässä satojatuhansia kotietsintälupia katsomaan, onko telkkaria vai ei:D

Joo no en mä sitä sanokaan, et sisälle tulisivat pakolla. Naapurin mies nyt vaan on poliisi, joka ON tarkastanut lupia. Eivät ne sitä koko aikaa tee, vain näinä "tehotarkastusaikoina". Sitä tosin en tiedä tarkastaako kuinka paljon enää. Ja en myöskään sano, että olen oikeassa tämän digiasian kanssa, vaan sanoin että näin minulle on kerrottu ja itse päätin maksaa maksun, koska kävi ahdistamaan tuo tarkkailu muutenkin...
 
Vastinetta lupamaksulle ,YLE-Teemalta aivan upea sarja Amerikan sisällissota tä on oiva esimerkki miksi lupamaksu kannattaa maksaa.

Jos joku muu kuin BB-paska kiinnostaa tietysti.
 
Kyllä asia on niin, että poliisi sanoutui julkisesti vuosia sitten irti koko jupakasta, lupatarkastajien uhkailtua ihmisiä poliisilla. Heillä on parempaa tekemistä:). Ajatteles ny - montako kotialoutta Suomessa on ja montako telkkaria / maksamattomia lupia? Ei ole millään mahdollista, että virkavalta alkaisi tarkastamaan koteja. Eikä kotiin saa tulla kukaan, jos asukki kieltää - tarvitaan tuomioistuimelta lupa. Eikä tuomioistuin varmaan ole myöntämässä satojatuhansia kotietsintälupia katsomaan, onko telkkaria vai ei:D

Voi olla että käsitin viestisi hieman väärin, mutta kuitenkin sen verran tarkennusta, että jos poliisi (virkavallasta kun puhuit) haluaa tulla sisälle, niin nehän tulee. Siinä ei paljoa asukin suostumisia kysellä, eikä tuomioistuimelta tarvitse mitään lupaa. Tämä mielikuva on peräisin jenkkisarjoista, ja aika usein kun kotietsinnälle menee, niin ihmiset pyytävät saada nähdä kotietsintäluvan :) Kotietsinnälle mennessä soitetaan päivystävälle kommarille, joka noin 99.99% varmuudella sen myöntää. Luvan voi soittaa myös jälkikäteen, jos tilanne niin vaatii. Ja ennen kuin kukaan sanoo että Suomi on poliisivaltio, niin kyllä kotietsinnöille mennään ihan aiheesta, eikä vain uteliaisuuttaan.

Mutta kuten sanoit, poliisilla on parempaakin tekemistä, eikä poliisi todellakaan mitään televisioluvan tarkastuksia nykypäivänä tee, ja jos joku jostain syystä näin haluaisikin tehdä, veikkaan että siinä tulisi se 0,01% poikkeus kotietsintäluvan myöntämisestä. Olen kyllä kuullut että ennen muinoin jotkut poliisit sitä tekivät sivutyönään, ja käyttivät siinä poliisin valtuuksia, mikä tietenkään ei ollut oikein.

Ettei menisi ihan täysin :offtopic: , niin itse maksan tv-luvan. Kyllähän se kyrpii, mutta menee sitä rahaa turhempaankin ;)

Edit: Lupien myöntöprosentti omasta kokemuksesta, ei universaali totuus =)
 
Jos joku muu kuin BB-paska kiinnostaa tietysti.
eikös tuokin ole suurelta osin siirtynyt maksulliseksi jo?

Tähänhän tässä ollaan menossa. Television omistamisesta maksetaan lupaa, ohjelmat ostetaan sitten vielä erikseen. mm. mtv3 siirtää käytännössä kaiken katsottavan maksulliseksi.
 
Olen kyllä kuullut että ennen muinoin jotkut poliisit sitä tekivät sivutyönään, ja käyttivät siinä poliisin valtuuksia, mikä tietenkään ei ollut oikein.
=)

"Tarkastajat tekevät työtään sivutoimisena. Päivätyönään moni heistä toimii poliisin tehtävissä." (www.tv-maksu.fi)

Kyl tosta tv-maksuhallinnon sivuilta löytyvästä tekstistä vois olettaa että suurin osa on poliiseja. Eri asia on tietysti valtuuksien käyttäminen virka-ajan ulkopuolellla tv-lupatarkastuksissa, mutta en usko että niiden tarvii oikeuksiaan ylittääkkään.

Ja joo, tunsin vääryyttä kun ukko lykkäs lapun käteen. En ois maksanu jos ei olis tullu oven taakse. Mitähän jos sen luvan peruuttaa, tuleekohan ne tarkastamaan että telkka on poistettu taloudesta? Tuolla nettisivuilla näkys oleavan peruutuslomakekkin.
 
Hm, TAAS tuli tv-ilmoituslappu himaan. Kovasti ne yrittää jos vaikka lentäis lankaan. Pitää vissii käydä sille linjalle et jos en odota ketään ni en kyl avaa ovea. Onhan tos oves lasi mut ei kyl kehtaa mennä siihe kattomaan ja morjestelemaan avaamatta ovea:rolleyes: .

Mihinkäs aikaan ne tarkastajat muuten liikkuu, onko odotettavissa jopa illalla/viikonloppuna?? Te joilla on käyny??
 
eikös tuokin ole suurelta osin siirtynyt maksulliseksi jo?

Tähänhän tässä ollaan menossa. Television omistamisesta maksetaan lupaa, ohjelmat ostetaan sitten vielä erikseen. mm. mtv3 siirtää käytännössä kaiken katsottavan maksulliseksi.

Tuntuu olevan suunta aika paljon tonne maksu-tv:n suuntaan. Sinällään tosi haitarista kun kerran joutuu luvat maksamaan jo pelkästään siitä hyvästä että omistaa telkkarin. Sen ymmärrän että menis vaikka kaikki kanavat maksullisiksi ja maksaisit tasan siitä mitä katsoisit, eikä olisi mitään pakottavia tekijöitä.

Eli verovaroista se YLE:n perustoiminta ja loppu tv-tuotanto sitten rahoitetaan mainoksilla ja maksu-tv periaatteella.
 
aion lopettaa maksamisen jahka ilman digipoksia ei näy mitään.
 
Back
Ylös Bottom