Tekniikkaketju

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JMP75
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
49
Tänne voisi postailla kysymyksiä voimailun lajitekniikoista. Aloitan muutamalla aika...perustasoisella kyssärillä :)

- Tajusin tänään, että en jännitä vatsalihaksiani kyykätessäni. Tai siis menen alas pakki semilöysänä ja tiukennan pakettia vasta montusta noustessa. Millä tavalla kokeneemmat nostajat lähtevät kyykkyyn? Pitääkö vain ennen laskeutumista jännittää kaikkea vatsan alueella ja pitää paketti sitten tiukkana koko matkan alas ja taas ylös. Kun kokeilin tuota, niin vatsalihakset tuntuivat väsyvän todella nopeasti ts. ainakin pidemmissä sarjoissa hyytyisivät varmasti ennen taka/alaosastoa. Onko tarkoitus sarjaa tehdessä rentouttaa vähän vatsoja ylhäällä?

- Miten hengitätte penkkipunnerruksessa? Huomasin, että tulee ainakin alle 90% painoissa vedettyä happea sisään, kun tanko on jo menossa alas. Tämäkään ei varmaan ole ns. oppikirjatyyli?

ja nopea oma huomio mavesta:

havaitsin videoidessani harmikseni, että selkä pyöristyy vedossa vaikka olen luullut vallan muuta. Otin vaarin muutamasta täällä saamastani vinkistä ja aloin kokeilemaan syvempää alkuasentoa. Ainakin kotona peilin edessä ilman painoja tuntui paljon helpommalta pitää ruoto suorana koko liikkeen ajan. Saa sitten nähdä, miten painojen kanssa käy...

Ne vatsat jännittyy siinä ku vedät mahan täyteen ilmaa ja jos vyötä käyttää nii pakki puristuu sitä vasten. En mä ainakaa muulla tavalla niitä oo jännittäny ja ihan jämäkältä tuntuu asento.

mun mielestä aika turha ketju kun kaikille noille liikkeille on jo omat ketjunsa joissa noita tekniikoita puidaan.

Yritin etsiä, mutta ei heti tullut vastaan. Pitääpäs vielä kokeilla.

Mutta ei tämä voimailuosasto nyt mitenkään kauhean floodaantunut/tukossa ole?

e. ei ihan nopeasti löydy perusteellisempaa tekniikkaketjua ainakaan kyykylle ja nimenomaan täältä voimailu-osastolta. Aloittelijaosaston ketjut on niin pitkiä ja täynnä jos jonkinlaista melko joutavaakin dataa...

lyhyesti.... nostojen aikana ei hengitellä, tuki häviää. korkeintaan ylösnostaessa voi hieman puhaltaa ulospäin, ettei kovimmissa paineissa taju lähde. kyykyssä voit kokeilla treenata vatsan käyttöä sillai, että ala-asennossa otat selkeen tavotteen painaa vatsalla vyötä vasten. eli kyllä, käytä vyötä, mutta sen takia, että se auttaa sua konkretisoimaan sitä vatsan työtä. sitä mahaa ei siis missään nimessä kiskota sisäänpäin, vaan painetaan ulospäin vyötä vasten. vedossa syvempi alkuasento ei välttämättä oo se ratkasu. se alaselkä köyristyy kyllä sillonkin, ellet kiinnitä siihen huomiota. anna yläselän roikkua ja pidä takapuoli tarjolla aku ankka -tyylillä.

l ala-asennossa otat selkeen tavotteen painaa vatsalla vyötä vasten. eli kyllä, käytä vyötä, mutta sen takia, että se auttaa sua konkretisoimaan sitä vatsan työtä. sitä mahaa ei siis missään nimessä kiskota sisäänpäin, vaan painetaan ulospäin vyötä vasten.

Tästä tulee se "kyykkääjän pallea" kun tarpeeksi monta kertaa asiaa tekee.

Kauan sitten kyselin jossain ketjussa penkkitekniikasta ja etenkin kaaren aikaansaamisesta ja ylläpitämisestä. Ajatuksia ja neuvoja aiheesta?

Mulla on ollut vaikeuksia pitää asentoa 100% tasapainoisena yläselän osalta, kun olen yrittänyt vetää lapoja taakse ja harjoitella kaarta. Mikähän siinä mättää, treenikertoja ainakin jonkinlaisella kaarella alkaa olla takana kuitenkin jo melkoisesti. Yläselkää treenaan nykyään melko vähän, mutta asento ei ollut yhtään jämäkämpi silloinkaan kun enemmän vetelin taljaa ym.

kaaren ei tarvi olla korkee, kunhan se on tukeva. sitä ei siis tehdä alaselällä, vaan se ainoastaan tukee asentoa. kyllä sen lavoista ja latseista tulis lähtee. isot virheet on helppo korjata, mutta ei tällasia ihan netin kautta neuvota, kunnolla siis. yks hyvä neuvo vois olla, ettet yritä ylikorostaa sitä kaarta. keskity myös siihen tangon liikerataan, ettei se lähe naamaa kohti, vaan painat sitä sekä rinnalla että latseilla "alaspäin" eli tanko nousee suoraa linjaa alarinnasta ylös.

Tää ketjuhan on ku mun tarpeisiin luotu...

Eli yritän saada kyykyssä selän pysymään mahdollisimman suorassa ja pitäisi liikkuvuutta alkaa lisäämään. Oon ottanut etukyykyn mukaan ja sitä tulee tehtyä se 3 kertaa viikossa. Valakyykkyä teen joka treenissä, kun kyseinen liike on aika armoton jos selästä hajoaa paketti. :rock: Tästä videosta otin tuon yhen loppupään venyttelyliikkeen, missä otetaan edestä jostain objektista tukea ja laskeudutaan alas monttuun.

http://www.youtube.com/watch?v=Rq8CWv8UPAI

Eli tossa oikealla nykynen selän kulma http://i.imgur.com/xExa3.png ja johonkin tämmöseen olisi tarkoitus päästä: http://i.imgur.com/chYCZ.png

Jos tulee mieleen vielä jotain vinkkejä tai liikkuvuusharjoituksia niin niitä ois kiva kuulla. Vyön käytön oon jättäny pois siinä mielessä että näen haittaako se millään tavalla mun tekniikkaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tarkoittanee sitä, että ohuella vyötäröllä ei kyykkäillä isoja rautoja vaan siihen tarvitaan vahvat vatsalihakset+kyljet+pallea+alaselkä. Tuo useimmiten aiheuttaa vähän sellaisen "pömppö" efektin :)

Maastavedon maksiminostoista:

Tossa aiemmin sain palautetta hätäisistä maastavedoistani. Nopeahko irroitus aiheutti mulla alaselän pyöristymistä ja olen nyt pyrkinyt irrottelemaan painot hyvin rauhallisesti, tavallaan voimaa pikkuhiljaa tankoon lisäten. Mutta entäpä sitten kisa- tai testinostot? Mulle mavessa irrotus on vaikein paikka, pitäisikö ihan maksiminostoissa tankoa pyrkiä kiskomaan vähän räjähtävämmin? Eli silloin mun pitäis myös harjoitella tekniikkaa sellaiseen kuosiin, että selkä pysyy suorassa jne. vaikka lähtö olisikin rivakampi.

Penkille ja kyykylle tehdään yleensä jonkinlaista nopeustreeniä. Voisko/kannattaisiko treeniviikkoon sisällyttää myös jonkinlainen nopeus/tekupainotteinen mavetreenikin. Tai vaikka kerran parissa viikossa.

^Irrotuksessa on tärkeää että et repäse sitä tankoa vaan tangon pitäisi kiristyä tasaisesti kun nosto alkaa. Irroitus maasta lähtee jaloilla ja siitä sitten siirrytään vetämään selällä kroppa suoraksi. Aivan sama oliko kyseessä maksiminosto vai ihan normi sarja niin tuo tapahtuu aina samanlailla. Vaikka tehtäisiin mavea räjähtävästi niin tekniikka on samanlainen, mielestäni maven nopeustreeni ei ole tarpeellista jos vielä nostotekniikassa on hakemista. Kyykky auttaa hyvin tuohon irroitukseen, mave tulos voi nousta todella hyvin vaikka ei tekisi ollenkaan mavea vaan keskittyisi kehittämään kyykkyä.

Jos irrotus on vaikeaa, ei varmaan takareisis ja perseessä ole ruutia tarpeeks. Jouko Aholakin valitteli samaa aikoinaan ja alko tekee prässiä jalat leveällä, ja irrotus parani paljon. Tuli vaan mieleen.

Irroitus maasta lähtee jaloilla ja siitä sitten siirrytään vetämään selällä kroppa suoraksi.

Selän rooli taitaa olla lopulta aika staattinen ja kroppa ojennetaan lantiolla polkien kantapäät lattiasta läpi. Näin ainakin itse nostan ja ihan tietoisesti vältän selällä ojentamista.

Selän rooli taitaa olla lopulta aika staattinen ja kroppa ojennetaan lantiolla polkien kantapäät lattiasta läpi. Näin ainakin itse nostan ja ihan tietoisesti vältän selällä ojentamista.
Kyllä siinä tekee paljon töitä myös selän pitkät lihakset kun vartalo vetästään suoraksi sen jälkeen kun tanko ohittaa polvet, ei mavea muuten selkäliikkeeksi luokiteltaisi jos siinä selkä ei töitä tekisi. Tekniikoita on kyllä paljon erillaisia kun kisoja seuraa, toiset lähtevät todella syvältä kyykystä ja toiset vetävät lähes suorilta jaloin.

Selkälihakset työskentelee vääntöä vastaan staattisesti, ne ei tuota nostovoimaa. Itse nostotyö tehdään pakaroilla, takareisillä ja etureisillä. Jos nostotyö tehtäisi selällä niin selkäranka olisi alussa mutkalla ja suoristuisi noston aikana. Näinhän se joillain tekeekin, mutta sen ei pitäisi.
Selän pyöristyminen tuskin johtuu nopeasta irroituksesta, vaan ennemmin huonosta kontrollista, tekniikasta tai voimatasapainosta. Irroituksessa saa ja pitääkin käyttää niin paljon räjähtävyyttä kuin kropasta irti lähtee, kunhan muistaa puristaa "tyhjät pois" käsivarsista, ettei tuu turhaa nytkähdystä alkuun.

Tekee se töitä toki, ei siinä paljoa jää vaihtoehtoja, mutta olen edelleen sitä mieltä, että "voimailuvedossa" ojennus tehdään lantiota työntämällä eikä selällä "vetämällä". Saa tietysti ojentaa (hehe) jos olen aivan metsässä...

Selän pyöristyminen tuskin johtuu nopeasta irroituksesta, vaan ennemmin huonosta kontrollista, tekniikasta tai voimatasapainosta. Irroituksessa saa ja pitääkin käyttää niin paljon räjähtävyyttä kuin kropasta irti lähtee, kunhan muistaa puristaa "tyhjät pois" käsivarsista, ettei tuu turhaa nytkähdystä alkuun.
Juu siis nimenomaan kontrolli onnistuu, kun teen noston vähän ylihitaasti, mutta vauhdikkaammassa lähdössä ei koordinaatio tahdo pysyä mukana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom