Tehottomuus ja voimaton olo treenissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jabe-
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ikä
40
Onkin jo aikaa siitä kun viimeksi olen threadia aloittanu.

Mutta tässä kevään mittaan on tullu tämmönen pieni ongelma treenin muuttuessa enemmän body-tyyliseksi.

Treeni luistaa kohtalaisesti, aluksi jaksaa hyvin, mutta tuntuma on huono ja se viimenen teho puuttuu. Mielestäni oon syöny vähintään yhtä hyvin ku ennen mut kone on ruvennu yskimään ja joku mättää.

Nyt toivoisin spekulaatioita siitä millä/miten saisi sen treenin maistumaan yhtä nautinnolta kuin ennen ja paremman tuntuman?

Kevätväsymystä ollu ilmassa, kofeiinipillereillä oon yrittäny korjata asiaa mutta niistä tulee sivuhaittana se että iltatreeniin niitä nautittua yöunet jää huonoks tai uni ei tule simmuun.

Ylikunnosta ei ole kyse, on tullu treenailtua nyt sen verran kevyesti jo pitkän aikaa koulukiireiden takia.. kiireiden hellitettyä ei meinaa saada treenistä kiinni...

nimimerkillä : efeäkö etsimään :confused: ?

Kuinka pitkään oot syömättä ennen treeniä? Jos aika on 1-2h, melko usein ongelmat häviävät kokonaan kun pidennät aikaa 3-4:ään tuntiin, ja myös suorituskyky voi kasvaa. Aiheesta paljon palstalla, mm. "proteiini ennen treeniä" topikissa. Onhan ruokavalio muuten kunnossa? Jos et oo lukenu, lue "kehonrakentajan ruokavalio - keksikäämme pyörä uudelleen" -topic. Jos päivärytmi on liian kiivas voi ongelmat yksinkertaisesti johtua liiasta stressistä, ja ehkä syöt liian vähän jos oot dieetillä.

Originally posted by Sakkeus
Kuinka pitkään oot syömättä ennen treeniä? Jos aika on 1-2h, melko usein ongelmat häviävät kokonaan kun pidennät aikaa 3-4:ään tuntiin, ja myös suorituskyky voi kasvaa. Aiheesta paljon palstalla, mm. "proteiini ennen treeniä" topikissa. Onhan ruokavalio muuten kunnossa? Jos et oo lukenu, lue "kehonrakentajan ruokavalio - keksikäämme pyörä uudelleen" -topic. Jos päivärytmi on liian kiivas voi ongelmat yksinkertaisesti johtua liiasta stressistä, ja ehkä syöt liian vähän jos oot dieetillä.

Pelkän topicin nähdessäni arvasin, että Sakkeus on jo vastannut ja kertonut mullistavia totuuksia syömättömyydestä ennen treeniä :D Älkää ymmärtäkö "äänensävyä" väärin, sillä tämä 3-4h minipaasto ennen treeniä auttaa kummasti.

Riippuu myös mitä ennen treeniä syö. Jos hitaasti sulautuvaa, niin pidempi aika parempi ennen treeniä.
Jos ite yrittäisin syödä 3-4tuntia ennen treeniä riisiä jne, niin ei tule mitään. Olis kyl tajuton nälkä vaan ja treenaamisesta ei tule mitään.

Originally posted by Raven
Riippuu myös mitä ennen treeniä syö. Jos hitaasti sulautuvaa, niin pidempi aika parempi ennen treeniä.
Jos ite yrittäisin syödä 3-4tuntia ennen treeniä riisiä jne, niin ei tule mitään. Olis kyl tajuton nälkä vaan ja treenaamisesta ei tule mitään.

Ja enemmänkin siitä miten on päivän aikana syönyt. Pakko mun on juuttua tähän kuitenkin kun oot noin rankasti tuota mieltä (kuten hyvin moni ennakkoluuloinen bodari on..), eli ootko kokeillut joskus :) ? Nimittäin reaalimaailmassa en tunne/tiedä ketään jolle ei ois ollut hyötyä olon ja suorituskyvyn nostajina treenissä tosta syömättömyydestä, kunhan ruokavalio ja ateriat on kunnossa, ja se 3-5h ennen syöty ateria sisältää tarpeeksi kuitua ja rasvaa; tietenkään ei liikaa. Tasapainoinen normaali ateria. Sulavamman voi tietysti syödä esim 2.5h tuntia ennen mutta se on huonompi vaihtoehto, verensokeri ei pysy silloin ihan niin tasaisena eikä lipolyysi aktivoidu niin tehokkaasti. Painavimmat äijät joita esim töissä oon opastanu on ollut yli 120 kilosia punttaajia, voimanostajia ja bodareita, jotka kyllä on syönyt tarpeeksi mutteivat järkevästi. Pienimmät 50-kilosia keijukaisia. Esim Timo Immonen keho.netissä ja ufs.fi:ssä perustelee hyvin järkevästi hyödyt syömättömyydestä ja onhan niistä ollut täälläkin puhetta sata kertaa.

Kyse on vain siitä että tekeekö muutoksen pikku hiljaa viikon - kahden viikon sisällä jotta kroppa tottuu, vai äkkiseltään, milloin treeni menee melko todennäköisesti päin vittua. Ja monet jotka ovat ketogeenisellä dieetillä, eivät syö ollenkaan hiilaria ja ennen treeniä pitävät 3h syömättömyyden, kertovat että treeni kulkee silloin paljon paremmin kuin bulkilla :)...

Ajatellaan tilanne että herään klo. 10.00

Syön aamupalaksi purkin raejuustoa ja lasin jugurttia.

Myöhemmin, klo. 11.30 , syön koulussa ruuan, 3 perunaa ja kastiketta + hieman salaattia

en ole aamutreenaaja ihmisiä joten syön vielä n. 14.00 aterian, en tosin niin tukevaa kuin aikasemmalla kerralla.

Mihin aikaan salille ? paastoa kuuteen asti ja sit puntille ?

Missäs välissä syön ne kaikki muut 2-3 puuttuvaa ateriaa, palautusjuoman jälkeen ei oikein ruoka maita seuraavaan 1-2h.

Ja enemmänkin siitä miten on päivän aikana syönyt. Pakko mun on juuttua tähän kuitenkin kun oot noin rankasti tuota mieltä (kuten hyvin moni ennakkoluuloinen bodari on..), eli ootko kokeillut joskus :) ? Nimittäin reaalimaailmassa en tunne/tiedä ketään jolle ei ois ollut hyötyä olon ja suorituskyvyn nostajina treenissä tosta syömättömyydestä, kunhan ruokavalio ja ateriat on kunnossa, ja se 3-5h ennen syöty ateria sisältää tarpeeksi kuitua ja rasvaa; tietenkään ei liikaa. Tasapainoinen normaali ateria. Sulavamman voi tietysti syödä esim 2.5h tuntia ennen mutta se on huonompi vaihtoehto, verensokeri ei pysy silloin ihan niin tasaisena eikä lipolyysi aktivoidu niin tehokkaasti. Painavimmat äijät joita esim töissä oon opastanu on ollut yli 120 kilosia punttaajia, voimanostajia ja bodareita, jotka kyllä on syönyt tarpeeksi mutteivat järkevästi. Pienimmät 50-kilosia keijukaisia. Esim Timo Immonen keho.netissä ja ufs.fi:ssä perustelee hyvin järkevästi hyödyt syömättömyydestä ja onhan niistä ollut täälläkin puhetta sata kertaa.

Kyse on vain siitä että tekeekö muutoksen pikku hiljaa viikon - kahden viikon sisällä jotta kroppa tottuu, vai äkkiseltään, milloin treeni menee melko todennäköisesti päin vittua. Ja monet jotka ovat ketogeenisellä dieetillä, eivät syö ollenkaan hiilaria ja ennen treeniä pitävät 3h syömättömyyden, kertovat että treeni kulkee silloin paljon paremmin kuin bulkilla :)...

:worship:

Ehdotan Sakkeukselle viiden tunnin syömättömyys- ja löylyministerin salkkua. Minä voisin ottaa vastaan viiden tunnin syömättömyysministerin varasalkun.

Originally posted by ]abe
Ajatellaan tilanne että herään klo. 10.00

Syön aamupalaksi purkin raejuustoa ja lasin jugurttia.

Myöhemmin, klo. 11.30 , syön koulussa ruuan, 3 perunaa ja kastiketta + hieman salaattia

en ole aamutreenaaja ihmisiä joten syön vielä n. 14.00 aterian, en tosin niin tukevaa kuin aikasemmalla kerralla.

Mihin aikaan salille ? paastoa kuuteen asti ja sit puntille ?

Missäs välissä syön ne kaikki muut 2-3 puuttuvaa ateriaa, palautusjuoman jälkeen ei oikein ruoka maita seuraavaan 1-2h.

vähän löylyä:

1. miksi aamulla vain raejuusto ja jogurttia, ok eli haluat nukkua pitkään :). Kuitenkin kannattaisi ehkä aamulla vetää myös puuroa ja öljyjä vaikka lounas onkin pian. Tai sitten heräät syömään seitsemältä, syöt kunnon aamiaisen ja hahaa, saat sen jälkeen nukkua vielä monta tuntia :worship:.
2. mätä lounaalla näkkileipää paljon, se on paljon parempaa kuin pelkkä peruna. Kai teillä on salaattikastiketta koululla? Paljon salaattia ja kastiketta niille. Pistä myös normaalisti Keijua tai mitä onkaan niille näkkäreille. Rasvaisia ruokia ei kannata syödä hirveesti.
3. syö seuraava ateria noin. 14.30, joka olisi mahdollisimman täysipainoinen normaali ruoka, ja treenaamaan siinä puoli kuuden aikaan. Jos et ole kotona valmistamassa ruokaa, eväät mukaan, reseptejä palstalla on miljardeja. Patentti mitä itse käytän, on rahkaa, pähkinöitä, vihanneksia ja ruispaloja pari, tai kanaa, vihanneksia öljykastikkeessa ja ruispalat. Pelkästään reseptitopikkeja on varmasti kymmeniä.
4. treenin jälkeen palautusjuoma, jos haluat säätää niin ota n.15-20min ennen treeniä heraa 20g, tai vaihtoehtoisesti n.60min ennen treeniä rypsiöljyä 10-20ml ja heraa 20-30g (molemmat sekotettuna reiluun puoleen litraan vettä).
5. normaalia vähärasvaisempi ateria siinä puoli yhdeksän-yhdeksän aikoihin, kuitujakaan ei kannata liikaa tähän ateriaan sörssätä.
6. nollahiilari-iltapala nukkumaan käydessä, jos tuntuu että se häiritsee unta, niin ota se n.30 min ennen nukkumaanmenoa.

Aterioita 5+palautusjuoma, varmasti riittää. Itselleni riittää neljäkin ateriaa treenipäivinä oikein hyvin jos päivä ei ole kovin pitkä (esim 7-24). Kouluruokailu on tietenkin ongelma kun ei ikinä tiedä mitä siellä on mutta so not, muuten kun syöt aina järkevästi ja kouluruualla muistat näkkärit, rasvan, salaattikastikkeen ja salaatin niin kyllä silläkin pärjää.

Originally posted by Hannibal

Ehdotan Sakkeukselle viiden tunnin syömättömyys- ja löylyministerin salkkua. Minä voisin ottaa vastaan viiden tunnin syömättömyysministerin varasalkun.

:D :kippis1: :D

LOL

Kysyisin vielä teiltä Löylyministereiltä, että jos treenaa aamupäivällä noin klo 10 aikaan niin kannattaako olla koko päivä syömättä siihen asti? Tällöinhän iltapalasta on ehtinyt kulua jo 12-14 tuntia ja verensokeri lienee varsin alhaalla...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse treenaan lähes aina illalla ja treenit loppuvat 20-21 aikoihin. Sen jälkeen juon palautumisjuoman, ja sitten jäljellä onkin enää iltapala jossa syön hiilaria <10g. Treenin jälkeen hiilaria tulee siis vain palautumisjuomasta, onko se huono juttu? Pitäisikö syödä jotain kiinteää hiilaria myös?

potsku: mielestäni ei kannata, syö ennemmin kunnon aamupala riittävän aikaisin aamulla.

Minä en mitään salkkua kaipaa, mutta asetun myös arvon ministerien puolelle tässä asiassa. Itsellä treenit kulkee loistavasti, virtaa riittää ja olo on pirteä kun olen tehnyt näin: lounaalla normaali ruoka 11-12 aikoihin, klo 14 aikaan protskudrinkki ja klo 16 jälkeen salille. Tuossa varsinaisesta ateriasta tulee n. 4 tuntia. Tyhjällä vatsalla on kevyempi treenata ja nälkääkään ei tunnu.
Niin, no voisin minä ottaa kiinnityksen aamiaisministerin salkkuun, kun oon monesti jo mainostanut että kunnon aamupalasta kaikki lähtee ja se on myös totta.

Re: LOL

Originally posted by protsku
Kysyisin vielä teiltä Löylyministereiltä, että jos treenaa aamupäivällä noin klo 10 aikaan niin kannattaako olla koko päivä syömättä siihen asti? Tällöinhän iltapalasta on ehtinyt kulua jo 12-14 tuntia ja verensokeri lienee varsin alhaalla...

Verensokerin heittelehtimättömyys- ja noradrenaliinivaliokunnan varasihteerin vastaus:

Vähän riippuu miten roikkuu ja mihin aikaan on herännyt. Jos herää vaikka klo 7 aikoihin, minun mielestäni kannattaisi syödä aamupala. Jos herää ysin pintaan, joisin vain paljon vettä ja kupin kahvia/teetä, ehkä sen 20-30 g heraa voisi vetää alle. Jalkatreeni aamulla tyhjällä mahalla tuottaa ainakin minulle joskus vapinoita, jos treeniaika menee paljon yli 45 minuutin.

Eikös se niin ole, että kaikkeen tottuu ajallaan..
Itellä nyt kuitenkin välillä päivärytmin takia tulee hieman pidempi tauko ennen treeniä ja ei todellakaan kulje.
Kun taas olen normaalissa rytmissä, että ateria n. 4.5 tuntia ennen treeniä ja kevyt välipala vielä 2-2.5tuntia ennen treeniä, niin johan kulkee paremmin.
Mutta voi olla, että olen tottunut tuohon rytmiin ja jos koko ajan olisin 3-4 tuntia syömättä ennen treeniä, niin olo ei olisi samanlainen.

Originally posted by PattiPete
Itse treenaan lähes aina illalla ja treenit loppuvat 20-21 aikoihin. Sen jälkeen juon palautumisjuoman, ja sitten jäljellä onkin enää iltapala jossa syön hiilaria <10g. Treenin jälkeen hiilaria tulee siis vain palautumisjuomasta, onko se huono juttu? Pitäisikö syödä jotain kiinteää hiilaria myös?

Ei periaatteessa kannata syödä, jos päivän muut ruokailut on olleet kunnossa eikä treenisi ole kestänyt normaalia pidempään, ja se on "tavallinen" treeni eikä esim yli tunnin jalkatreeni jonka jälkeen puol tuntia aerobista. Tosin monet sanovat että tällaisenkin jälkeen riittää kulutettujen varojen täyttämiseen tarpeeksi runsas ja ohut palautusjuoma, eli pääasia että se malto imeytyy. Kannattaa kuitenkin pelata varman päälle, ite syön normaalisti/hieman/en syö ollenkaan hiilaria iltatreeninkin jälkeisellä aterialla ihan tilanteen mukaan, jos päivärytmi on ollut normaali, otan palautusjuomien jälkeen vielä banaanin, ja sitten parin tunnin päästä nollahiilari-iltapala.

Protsku lisäystä Hannibalin löylyyn; ei tosiaan kannata skipata aamiaista, edellisestä syömisestä on sinulla liian pitkä aika, vielä jos iltapala oli nollahiilari-iltapala niin ei kyllä riitä maksimaalista puhtia aamutreeniin ja kataboliaa tulee liikaa. Ketodieetilläkin pitäisi aamiainen syödä ennen aamutreeniä. Tästä aamutreenistä oli mm. täällä juttua http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?s=&threadid=7532&perpage=40&pagenumber=2
mmama ja rocket kyselivät...

Originally posted by Raven
Eikös se niin ole, että kaikkeen tottuu ajallaan..
Itellä nyt kuitenkin välillä päivärytmin takia tulee hieman pidempi tauko ennen treeniä ja ei todellakaan kulje.
Kun taas olen normaalissa rytmissä, että ateria n. 4.5 tuntia ennen treeniä ja kevyt välipala vielä 2-2.5tuntia ennen treeniä, niin johan kulkee paremmin.
Mutta voi olla, että olen tottunut tuohon rytmiin ja jos koko ajan olisin 3-4 tuntia syömättä ennen treeniä, niin olo ei olisi samanlainen.

Aamen. Pääasia tietenkin on että treeni kulkee ja ruokavalio on kunnossa. Pidemmällä syömättömyydellähän on kolme pääfunktiota, ja optimoinnista tässäkin "systeemissä" on kysymys, jos ruokavalio on jollain päin persettä ei tällä optimoinnilla voiteta mitään, todennäköisesti päinvastoin. Mutta tämä optimointi on aivan eri luokkaa kuin kalliiden hömppälisäravinteiden käyttäminen ja niiden avulla kehityksen optimointi. Pääfunktiot:

1. polttaa rasvaa enemmän
2. tehon kasvaminen, joka johtuu a. tasaisemmasta ja korkeammasta verensokerista, b. paremmasta rasvan käyttämisestä energiaksi ja c.korkeammista adr.&noradr. kasvusta
3. treeniuupumisen välttäminen, joka liian lyhyellä syömävälillä usein alkaa treenin puolivälissä

En itsekään ole mikään hihhuli joka aina pitäisi 3-4h syömättömyyden, ja jos se ei onnistuisi niin ei treenaisi ollenkaan, sillon tällöin tulee just syötyä hyvin sulava välipala tai proteiinibanaanipirtelö ettei syömättömyys veny liian pitkäksi. Etenkin silloin jos päivä on ollut kiireinen tai on syönyt huonosti, liian pitkä syömättömyys varmasti laskee treenin tehoa.

Tuo toisessa topikissa todettu proteiini+öljy-juoma tuntia ennen treeniä pitää kokeilla, siitä ei minullakaan ole treeniboosterina kokemuksia. Kokeilempa itse asiassa TÄNÄÄN :D.

Sakkeus:
Yhtenä päivänä viikossa menen salille heti aikaisin aamusta, joten heräämisestä olen jo puolen tunnin päästä vetämässä jalkatreeniä. :D
Mitä tuolloin pitäisi oikeen syödä, siis klo 6.30?
Nyt olen vetänyt aina vaan banaanin, ja silti treeni on kulkenut ihan hyvin, eikä näläntunteesta ole ollut tietoakaan. Ei kai nyt sentään pitäisi lähteä syömättä treenaamaan. :confused:

Originally posted by Away
Sakkeus:
Yhtenä päivänä viikossa menen salille heti aikaisin aamusta, joten heräämisestä olen jo puolen tunnin päästä vetämässä jalkatreeniä. :D
Mitä tuolloin pitäisi oikeen syödä, siis klo 6.30?
Nyt olen vetänyt aina vaan banaanin, ja silti treeni on kulkenut ihan hyvin, eikä näläntunteesta ole ollut tietoakaan. Ei kai nyt sentään pitäisi lähteä syömättä treenaamaan. :confused:

Millon käyt nukkumaan? Jos unta tulee "vain" 6-7h, tässä ehdottamani vaihtoehdot, paremmuusjärjestyksessä:

1. älä syö aamutreenipäivää edeltävänä iltana nollahiilari-iltapalaa vaan hyvin hidasta hiilaria (hitaan proteiinin + rasvan kanssa) 30-50 grammaa iltapalalla, ota treeniaamuna protskujuoma (heraa 20-30g/6-8dl vettä) n.20-30min ennen treeniä. Heraa parempi vaihtoehto on tietenkin BCAA+glutamiinivalmiste, tai vaikka Evon Preworkout Charge. Vitamiinijauhoa voi myös juoman sekaan laittaa.

2. jos tunnet heikkoutta treenissä, niin 1:sen ohjeen lisäksi ala juomaan treenin alkuvaiheesta lähtien maltoliuosta jossa on maltoa desi litrassa.

3. tee kuten nyt mutta nauti banaani pirtelönä heran (n.20-30g) kanssa

4. 3+maltoliuos treenin aikana

Palautusjuoma treenin jälkeen ja siitä 1h kunnollinen aamiainen, jossa rasvan määrä ei saa olla liian suuri, max esim 20g öljyistä. Juustoja ja meetwursteja tms ei. Syö puuron/ruisleivän lisäksi hedelmää, maitoa, jogurttia ym jossa nopeaa hiilaria. Vaaleatakin leipää voi treenin jälkeen syödä hyvällä omallatunnolla.

Etenkin jos unta tulee 5-6h, on vaihtoehto 1 selvästi parhain vaihtoehto. Pyri pitämään jalkatreeni lyhyenä; max 40-45min.

Millon käyt nukkumaan? ...
Unta tulee todellakin tuona yönä normaalia vähemmän, 7-6 h. Yleensä vähintään 8 h viikolla.

En käytä lisäproteiinia, paitsi palautumisjuomassa. Ehkä aamusin olisi hyvä ottaa "protskudrinkki". Jonkun tutkimuksen mukaan se auttaisi treenin aikana tapahtuvaa rasvan palamista, nimenomaan hera.

Aamupala tulee heitettyä naamaan noin 20-30 min jälkeen pal. juomasta, eikä siinä kerkiä hirveitä syömään, kun on jo kiire kouluun. Nallen neljän viljan hiutaleita 2,5 dl + 0,5 litraa maitoa, siinä ne mitä kerkiää napata. Joskus myös kahvit päälle. :worship: Aamulla otan tosiaan herättyäni multitabsin..

Suositut

Back
Ylös Bottom