Tehotreenikuuri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sotis
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Millasta ohjelmaa jengi suosittelee, kun alkaa tossa kesällä loma, eikä tarvi ns. välittää mistään töistä tjsp.
Eli jos on mahdollista käydä salilla vaikka joka päivä 5 kertaa, niin minkälainen olis hyvä ohjelma?
Kun aikaa on siis joka päivä 24 tuntia, kannattaisko käydä salilla kolme kertaa viikossa 1-jakosta tehden, vai jokapäivä vaikkapa 3-jakosella vai millä tavalla?

Nyt jos jollain on vaikka joku tehotreenikuuri jossain pöydän laatikossa, niin oon valmis ryhtymään koekaniiniksi :p

kuinka pitkä tuo loma on?

Kyllä kannattaa parin kolmen treenipäivän jälkeen se välipäivä pitää, ne lihakset kumminkin levossa kasvaa. Ja muista nauttia myös lomasta ;)

Täällä puhuu kokemuksen kimakkakka rintaääni.

Ajattelin nimittäin vuosi sitten juuri noin. Kun loma alkaa, niin tämä poika treenaa. Laji oli tosin sillon eri eli juoksin.
Tavoitteena sillon oli maratoni samana syksynä.

Juoksin tavallisesti n. 45km / viikko ja lomalla yritin nostaa juoksukilometrit 100km. / viikko. Hyvin meni kolme viikkoa. Sain hilattua viikko kilometrit aina 80km ja sitten pamahti. Eli ensin alkoi nokka vuotamaan, sitten tuli kurkkukipu ja viimein kuume ja ties mitä muuta.

Opetus: Keho ei vain kestä liian dramaattisia ja nopeita muutoksia.

Lomallahan pystyy panostamaan syömiseen ja lihashuoltoon ihan eri tavalla kuin normaalisti, (tai miksi pystyy, jos innostusta riittää muulloinkin, niin ei työnteko mikään syy ole huoltamatta lihaksiaan, muilla kuin minulla)
niin treeniäkin voi vähän tehostaa.
Mutta silti maltillisesti ja järjen kanssa.

Jos pystyt kovalla syömisellä ja lihashuollolla nostamaan treenitehoja kuukaudeksi vaikka 30% niin siitä olisin jo tyytyväinen.

Se millaisella ohjelmalla kannattaa lähteä liikkeelle, riippuu täysin siitä miten olet tottunut treenaamaan. Jos esim treenaat kolmesti viikossa nyt kolmijakoisella, niin muuttaisin heti 1-jakoiseksi setin.
Jos treenaat nyt 2 jakoisella ja neljästi viikossa, niin tuota minä en lähtisi muuttamaan mihinkään. Vähän lisää sarjoja vois ottaa messiin, tai jotain vastaavaa. Palautumisen ehdoillahan sitä aina mennään.

Kuukauden tehotreenistä ei ole mitään hyötyä, jos olet sen jälkeen 2vk sairaana.

Lomallahan on hyvä vaikka suunnitella koko seuraavan vuoden treenit. Ei se kaikki aika siellä salilla auta mitään. Lisää vähän treeniä, lisää roimasti lihashuoltoa ja ota aurinkoa suunnitellen tulevia ohjelmia.

T-Nationillahan oli tuollainen 8 vko tehotreeni yksijakoisella-ohjelmalla jossa loppupäässä kroppa vedettiin viikossa läpi 8 kertaa. Juttua löytää hieman täältä pakkikselta ja enemmän t-nationilta. Ja ei, nyt en jaksa kaivaa linkkiä itse. :)

Riippuu tavotteista. Tuohon Waterburyn ohjelma on ihan pätevä, mutta vaatii pitkän sisäänajon, jossa todennäköisesti menee koko loma.

Jos voima kiinnostaa niin tuollainen tilanne on ihanteellisen hermoston opettamista varten. Viisi kertaa päivässä perusliike ja otat vaikka yhden tai kaksi kovaa vitosta per kerta, 1-2 tuntia treenien välissä. Hermosto saa usein ärsykettä ja voimaa tulee nopeasti mukavasti lisää.

Voisi esimerkiksi vuorotella kahta treeniä eri päivinä seuraavasti:

5 lyhyttä treeniä per päivä ja jokaisessa treenissä 1-2 kovaa vitosta

Treeni 1: Kyykky
Treeni 2: Penkki ja leuat lisäpainoilla/soutu

edit: 1-2 päivää lepoa viikossa

Itelläni alkoi 3kk loma nytten, oon treenannu 1,5 vuotta nelijakoisella ja miltei joka reenissä on kaverin kanssa pakkotoistoja hikeä ja verta. Mut silti on tuntunu et vois treenaa lisääkin huomattavasti. Nytte lomalla on ajatus jos ottais 5 jakosen ohjelman ja arkipäivät reenais ja vkl ois aina lepoa. Mielenkiinnnosta aattelin kattoo miten käy ja jaksanko. Ku on loma nii saa kuitenkii nukkuu pitkät yöunet jne... Et saas nähä miten käy ollaaks kohta helvetinmoisessa ylikunnossa. Kroppa vaa kunno koetukselle :hyper:

Itelläni alkoi 3kk loma nytten, oon treenannu 1,5 vuotta nelijakoisella ja miltei joka reenissä on kaverin kanssa pakkotoistoja hikeä ja verta. Mut silti on tuntunu et vois treenaa lisääkin huomattavasti. Nytte lomalla on ajatus jos ottais 5 jakosen ohjelman ja arkipäivät reenais ja vkl ois aina lepoa. Mielenkiinnnosta aattelin kattoo miten käy ja jaksanko. Ku on loma nii saa kuitenkii nukkuu pitkät yöunet jne... Et saas nähä miten käy ollaaks kohta helvetinmoisessa ylikunnossa. Kroppa vaa kunno koetukselle :hyper:

Jos haluat pistää kropan kunnon koetukselle, niin ota 1-jakoinen ja treenaa viidesti viikossa ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom