Tavoite: "Sakot joka kymmenennelle"

RRKalle sanoi:
Sillä nyt ei ole paskankaan merkitystä millä nopeudella ajetaan, kunhan ajettaisiin suht.koht samalla nopeudella. Ja keskustoissa liikenneonnettomuudet on aika pitkälle pelkkää peltiä, ei henkilövahinkoja, niin ei niihinkään satsata kannata.
Huh, huh. :david: :david: :david: :david: :david:

Et ole varmaankaan koskaan asunut esim. helsingin keskustassa?
Jalankulkijat on välillä hätää kärsimässä kun ihmiset ajavat ylinopeutta kaupungin katuja pitkin. Punaisia valoja päin ajavia on ihan törkeen paljon.
Joka helvetin kerta kun joku spede vetelee punasia päin niin painan torvea perään. :curs:

Sillä on aika paljon väliä mitä vauhtia ajat keskustassa.
Mitä kovempi nopeus, sen pahemmat vammat tulee törmäyksessä alle jääneelle jalankulkijalle. Suuri nopeus myös lisää onnettomuusriskiä huomattavasti reagointiajan lyhenemisen takia.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taajama-alueilla kameravalvonta on kyl hyvä juttu mutta valtateiltä nuo kamerat voitaisiin siirtää hevon kuuseen.
 
Hiukan :offtopic:

Miksi noista kamerapömpeleistä ilmoitetaan kylteillä? Ja miksi ne ei voi olla ovelasti piilossa jossain? Estääkö tämän joku laki vai? Paljon enemmänhän sitä saisi käryytettyä porukkaa ja varmasti porukka ajaisi hiljempaa tietäen, että missä tahansa voi olla piiloitettu kamera?
 
Ahvena sanoi:
Joo, ei muuta ku jokainen mummo joka ajaa pyöreelamppusella pappaladalla kinttua pedaalille ja 140 tiskiin. Sitten voitas poistaa kaikki nopeusrajotukset ja neuvotella joka jeesuksen päivä kelien pohjalta että paljonkos tänään tällä pätkällä ajettas. Tehään oikeen tietokanta josta kaikki vois tekstiteeveen tai netin välityksellä kattoo paljoko saa ajaa. Tai sitte tukiasemat paikantas kännykät ja lähettäs niihi automaattisesti viestin johon vastaamalla sais äänestää paljoko ois päivän nopeus. Tai sitte vaan annetaan rajotusten olla ja ajetaan niien mukaan. Ne kun on tehty sitä varten että tyhmempikin tajuaisi mihin tahtiin ajellaan. Kaikki tilanteeseen liittyvät seikat on mietitty valmiiksi. On huomioitu myös se, että jollain lamportsiinillä ominaisuudet 220 lasissa on paremmat kuin mossella satasella. Harvinaisen turhia on kuolemat kun ylinopeudelle selityksenä on että emmää viitti körötellä rajotusten mukaan ku mä hei haloo ajan tätä välii töihi joka päivä tai oli vaa nii siistii ajaa lujaa iha niinq niid vor spiidis ja koustraideris.


Hyvä, sä ymmärsit mun pointin täydellisesti. Noinhan mä sanoinkin että ei rajoituksia. Tottakai tarvitsee jonkun kehotusnopeuden, siitä vaikka sakot jos menee yli tai alle sen nopeuden n. 15 km/h.
Pointti oli se että ei niitä nopeuksia kannata laskea ainakan, ehkä valtateillä nostaa 20-40 km/h. Ja mummojen ladat poistuu pikkuhiljaa, ei niitten tarviikaan motaria ajaa jollei auto kulje 100 kovempaa. Vai pitäisikö mielestäsi etsiä Suomen hitain rekisterissä oleva auto ja laittaa kaikille teille tämän auton nopeus rajaksi. (Ja koska luetun ymmärtämisesi on huippuluokkaa, niin tiedoksi että tuo oli retorinen kysymys)

Ja lordi, olet kyllä tavallaan oikeassa. En allekirjoita että Hesan keskustassa olisi vaikeaa olla jalankulkija, jos vain järkeä käyttää. Mutta myönnän että jalankulkijoilla pitäisi olla vieläkin helpompaa, ja suoranainen ylivalta autoihin nähden, heillä kun ei ole tonnia metallia turvana. Silti en usko että ylinopeudet ovat pääsyy tähän mielestäsi turvattomuuteen, vaan paskat ajotavat muuten. Esim. punaisia päin ajoa en tarkoittanut kommentissani. Enkä nostaisi rajoituksia keskustassa, siellä ne on hyvät, kunhan niitä vielä noudatettaisiin.
 
hyrre sanoi:
Hiukan :offtopic:

Miksi noista kamerapömpeleistä ilmoitetaan kylteillä? Ja miksi ne ei voi olla ovelasti piilossa jossain? Estääkö tämän joku laki vai? Paljon enemmänhän sitä saisi käryytettyä porukkaa ja varmasti porukka ajaisi hiljempaa tietäen, että missä tahansa voi olla piiloitettu kamera?

Lakisääteinen juttu.Kameravalvonnasta on ilmoitettava,muuten se ei ole sallittua.
 
hyrre sanoi:
Hiukan :offtopic:

Miksi noista kamerapömpeleistä ilmoitetaan kylteillä? Ja miksi ne ei voi olla ovelasti piilossa jossain? Estääkö tämän joku laki vai? Paljon enemmänhän sitä saisi käryytettyä porukkaa ja varmasti porukka ajaisi hiljempaa tietäen, että missä tahansa voi olla piiloitettu kamera?

:offtopic: jatkuu
Ehkä kaikissa pöntöissä ei edes ole kameraa :D
koska pelkkä tieto siitä että kamera on, auttaa hiljentämään liikenne nopeuksia ja olihan jossain karpossa(?) tai jossain ohjelmassa juttua että kun ihminen oli hiustenkuivaimen tjsp. kanssa tienreunassa, niin ihmiset hiljensivät vauhtia nopeusrajoituksiin... ellen aivan väärin muista.

ja sitten ONtopiciin hiukan provosoivasti tuo artikkelin otsikko kirjoitettu, mutta hyvä kun/jos saadaan nopeuksia kuriin.
 
hyrre sanoi:
Hiukan :offtopic:

Miksi noista kamerapömpeleistä ilmoitetaan kylteillä? Ja miksi ne ei voi olla ovelasti piilossa jossain? Estääkö tämän joku laki vai? Paljon enemmänhän sitä saisi käryytettyä porukkaa ja varmasti porukka ajaisi hiljempaa tietäen, että missä tahansa voi olla piiloitettu kamera?

Ideanahan loppujen lopuksi on alentaa nopeuksia, eikä kerätä sakkorahoja kun porukka vetää tuplanopeuksia.
 
pla sanoi:
:offtopic: jatkuu
Ehkä kaikissa pöntöissä ei edes ole kameraa :D
koska pelkkä tieto siitä että kamera on, auttaa hiljentämään liikenne nopeuksia

Se on juurikin noin. Ehkä 1/10 noista pöntöistä sisältää kameran. Niiden kameroiden paikkoja sitten siirretään tasaisin väliajoin. Noiden idea perustuu pitkälti siihen, että ajonopeuksia laskettaisiin, ei niinkään siihen, että porukkaa saataisiin kiinni. Tosin, lähinnä nuo aiheuttavat sellaisen "pumppaavan" liikenteen, kun ennen kameroita jarrutetaan ja kameran jälkeen kiihdytetään...
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tässä koko jutussa olekin tarkoitus puuttua esim. Helsingin keskusta-alueella ylinopeuksiin? En ehtinyt juttua aamulla lukea juuri yhtään.

Kyllä niin paljon pallinaamoja näkyy, että ei ainakaan mua haittaa. Se on ihan eri asia, jos kaikilla hyväkuntoisillavaltateilläkin pitää kameroilla valvoa
 
RRKalle sanoi:
Tottakai tarvitsee jonkun kehotusnopeuden, siitä vaikka sakot jos menee yli tai alle sen nopeuden n. 15 km/h.

Ja mummojen ladat poistuu pikkuhiljaa

Mistä tuo kehotusnopeus saataisiin muualta kuin rajoituksista? Pointtini oli että tämä kehotusnopeudesta sopiminen ei ole niin yksioikoinen juttu, että päätänpäs tässä ratin takana että kehotusnopeus on 120.

Niin poistuu vanhat ladat, ja niin poistuu mummotkin. Vaan uutta kun pukkaa, niin mummoa kuin autonrämää. Tänä päivänä 5 vuotta ajettu bemari on huonolla pidolla samaa tasoa 10 vuoden päästä kuin tämän päivän vanha ladanruttana.

Koska osa kuskeista ei pysty huolehtimaan omasta ja muiden turvallisuudesta yli satasen vauhdeissa ja osa taas pystyy (tai ainakin kuvittelee), pitäisi saada oma kaista nopeemmalle kalustolle. Tämä taas kaventaa työläisen leipää ellei pätäkkää hankkeelle löydetä muualta kuin verorahoista.

Hassua sinänsä, että eräällä 300 kilsan pätkällä, jota tuli tahkottua vajaan vuoden verran, yli puolet ojassa olevista autoista sijaitsivat tien helpoimmalla osuudella, varalaskupaikan 3 kilsan suoralla, jossa mahtus 8 autoa rinnakkain. Ja tällä 300 kilsan pätkällä viimeset 100 kilsaa on tuulisia aukeita, jyrkkiä mutkia, mäkiä ja tie on kapea.
 
RRKalle sanoi:
Hyvä, sä ymmärsit mun pointin täydellisesti. Noinhan mä sanoinkin että ei rajoituksia. Tottakai tarvitsee jonkun kehotusnopeuden, siitä vaikka sakot jos menee yli tai alle sen nopeuden n. 15 km/h.
Pointti oli se että ei niitä nopeuksia kannata laskea ainakan, ehkä valtateillä nostaa 20-40 km/h.

Eli, satasen maantiellä ajavien mummojen pitäisi nostaa lakisääteisesti nopeuttaan 20-40km/h siitä vanhasta säädetystä satasesta. Tästä kun vähän ynnäillään, saadaan 120-140km/h. Eli, sen mummoladailijan pitäis painaa kaasua ja kiihyttää siihen 140km/h, vai miten se nyt oikeen niinku menis, kun mulla ton sisälukutaidon puutteen lisäksi puuttuu myös matikkapää...
 
Ahvena sanoi:
Mistä tuo kehotusnopeus saataisiin muualta kuin rajoituksista? Pointtini oli että tämä kehotusnopeudesta sopiminen ei ole niin yksioikoinen juttu, että päätänpäs tässä ratin takana että kehotusnopeus on 120.


Juu, rajoituksia juuri tarkoitan. Käytin vain eri termiä. Ja yhtä suuri rike alinopeudesta kuin ylinopeudesta.
 
:offtopic: Sais mun mielestä valtio laittaa reilusti enemmän rahoja ton tieverkon kunnostamiseen kun paskat valtatiet, kanta- ja seututeistä puhumattakaan tuntuu olevan enemmän sääntö kun poikkeus. En jaksa lukuja alkaa kaivaa paljonko tienkäyttäjiltä kerätään rahoja erilaisten verojenmuodossa...mutta se on HELVETIN paljon, joku voi heittää jos muistaa tarkemmin. Puhutaan ihan naurettavista prosenteista, mitkä niistä menee tieverkon kunnossapitoon.

Tuli vaan noista nopeusrajotusten nostamisesta mieleen, että nythän se politiikka on sellanen, että ei viittitä korjata teitä, joten lasketaan nopeuksia, jotta pysyy meno edes jotenkin turvallisena. Esim. vanhoja satasen teitä alennettiin viimekesäks HELVETIN paljon(en taaskaan muista lukuja) kaheksaankymppiin. :wall:
 
Ahvena: Juuri niin, eihän satasen maanteitä paljon olekaan. 80 satasiksi ja 100-->120. Kyllä mummojenkin pitää tohon tottua, ei ne mummot ja ladat sentään Suomen kantava voima ole. Motarilla ainakin yksi kaista mitä voisi vetää sen 160-180. Miksei sillä ohituskaistalla vaikka saa tykittää kovempaa?
 
RRKalle sanoi:
Ahvena: Juuri niin, eihän satasen maanteitä paljon olekaan. 80 satasiksi ja 100-->120. Kyllä mummojenkin pitää tohon tottua, ei ne mummot ja ladat sentään Suomen kantava voima ole. Motarilla ainakin yksi kaista mitä voisi vetää sen 160-180. Miksei sillä ohituskaistalla vaikka saa tykittää kovempaa?

Tai ruotsin malliin, kympin korotukset. Siihen nyt pitäs vielä kaikilla riisikipoillaki pystyä. Ja jos kuskista ei vielä tähän ole, kortti pois. (Nimimerkillä melkein epileptikon teilaama) Kortti myönnetään mielestäni liian heppoisin perustein.

Ja vois aivan hyvin ohituskaistaa käyttää nopeempana kaistana, kun nyt joku raja säilytettäs. Jos motarilla ois vaikka 120 km/h rajoitus, ohituksessa tarvittas mielellään 150 vauhtia. Jos muut ajaa tätä vauhtia ohituskaistalla ja turvavälit pidetään, ohituskin onnistuisi kohtuudella.
 
Se on totta että aivan turhan heppoisessa kunnossa olevia ajelee teillä, lääkäreilläkin pitäisi olla joku tietokanta minkä antaa poliiseille, että saataisiin pois ne pahimmat tapaukset.

Ruotsissa muuten sujuu isoilla teillä liikenne paljon paremmin, motarillakaan poliisit ei anna sakkoja vaikka paukuttais sen 130-140, vaikka virallinen rajotus on 110.
 
Ahvena sanoi:
Jos muut ajaa tätä vauhtia ohituskaistalla ja turvavälit pidetään, ohituskin onnistuisi kohtuudella.

Projektin voisi aloittaa vaikka sillä, että opetetaan kuskit pitämään se turvaväli. Kun se on opittu, niin sitten voidaan alkaa suunnittelemaan nopeuksien nostamista. Jos vaikka jonkun 20 vuotta varattaisiin aikaa projektille.

RRKalle sanoi:
Miksei sillä ohituskaistalla vaikka saa tykittää kovempaa?
Entäpä sitten kun Hattupäinen lada-kuski lähtee ohittamaan rekkaa ja takaa tulee Teuvo Maanteidensankari 80km/h nopeampaa vauhtia? Ja onhan niitäkin kuskeja jotka ajaa sitä suurinta sallittua, ja ehkä hieman ylikin, kelistä riippumatta. Jos ei nykyisilläkään rajoituksilla autot pysy tiellä ja peltiä ruttaantuu harva se päivä, niin miksi nopeuksia pitäisi vielä nostaa entisestään?
 
seppo-x sanoi:
Jos ei nykyisilläkään rajoituksilla autot pysy tiellä ja peltiä ruttaantuu harva se päivä, niin miksi nopeuksia pitäisi vielä nostaa entisestään?

Onko näin oikeasti?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom