Taukoa takana ja selässä ongelmia

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Ikä
43
No niin... Syksyllä 2008 selässäni todettiin välilevyrappeuma ja siitä lähtien olen tehnyt pelkästään pilates-tyyppistä keskivartalotreeniä. Nyt sain fysiatriltani luvan aloittaa taas perinteisen saliharjoittelun, jippii! Tarkoitus olisi treenata koko kroppa läpi 3-4 kertaa viikossa. Olen alustavasti suunnitellut, että salipäivät olisivat ma, ke ja pe. Pakkotoiston foorumit ovat väärällään ohjelmia, mutta pyytäisinkin nyt fiksumpien neuvoja treeniohjelman laatimiseen. Minulta on kielletty maastaveto, kulmasoutu ja kyykky vapailla painoilla (Smithissa saa tehdä). Eli meneekö homma karrikoidusti niin, että jos esim. maanantaina teen rintaliikkeenä penkin, niin keskiviikkona olisi ohjelmassa ristitalja ja perjantaina vaikkapa vinopenkki? Toivottavasti saan asiallisia kommentteja, enkä mitään "selaa foorumia" -tasoista vittuilua. Kiitos!

Minulta on kielletty maastaveto, kulmasoutu ja kyykky vapailla painoilla (Smithissa saa tehdä).

Muutama juttu ohjelman suunnitteluun toiselta selkäongelmaiselta. Älä missään tapauksessa ota Smith-kyykkyä ohjelmaan, tai jos otat niin vaikkapa viimeistelyliikkeenä reenin loppuun pienillä painoilla. Omien selkävaivojen takana on nimenomaan juuri tuo viheliäinen liike. Mikäli rautaa on vähänkään liikaa, nosto lähtee todella helposti "perse edellä" ja seuraukset voivat olla ikävät. Siis: Tee kovat sarjat vaikkapa prässissä.

Itse olen yrittänyt painottaa omaa treenaamista nykyään niin, että keskivartalojumppaa tehdään melkein joka treenin yhteydessä, myös esim. juoksulenkkien jälkeen. Tuo ei liene sullekaan ongelma, jos kerran olet pari vuotta pelkkää pilatesta vääntänyt.
Selkätreenin kulmakivenä itsellä ovat nykyään leuat erilaisilla oteleveyksillä ja lisäpainoilla. Ojentajille dippejä lisäpainolla jne. Nostovyötä ei ole tullut käytettyä vuosiin, ilman sitä tulee väkisinkin tehtyä liikkeet harkiten, siis turvallisesti ja samalla keskivartalo vahvistuu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom