Tatskat

Suurin osa tatuoimattomista ajattelee just noin, että pitää olla jotain ajatusta sen kuvan takana. Jotkut varmaan sit selitteleekin näille jäärille jotain syvällisiä, mutta ~80% esimerkiksi tuttujeni tatuoinneista on kyllä ihan sen näön takia otettu ilman mitään syvempää tarkoitusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samaa kokemusta kuin HeJoPelilla. Mulla on kaveripiirissä aika paljon tatuointien ystäviä, ja niillä ainakin suurin osa tatskoista on vaan siistejä kuvia, koristeita. Varsinki niillä tyypeillä, jotka on nilkoista kaulaan hakattuja, tää korostuu.

Ite ainaki ottaisin kuvan vaan siks, että se on siisti. On mulla tosin tuo yks, ja sillä ei varsinaisesti oo merkitystä, mutta hauska tarina nuoruuden hölmöilyistä :D

Ei mullakaan ole mitään isompaa ajatusta kummassakaan nykyisessä leimassani, eikä oikestaan tulevissakaan kuin yhdessä, joka liittyy ammattiin. Esimerkiksi sleeveen taas saattaisin jotain pientä merkitystä jemmailla, jos nyt sattuu tulemaan jotain järkevää mieleen. Eka tatuointi on tekstiä latinaksi, joka nyt on sellainen typerä yleispätevä lausahdus eikä liity omaan elämääni tarkemmin ajateltuna kovinkaan paljoa. Toka on tuo kompassiruusu niskassa, jolla ei myöskään ole kuin ulkonäöllistä ideaa, jos hakemalla hakee niin pohjoinen on hiukan korostettu.

Kenelläkään ei varmaan ole kokemusta tai tietoa kuinka hyvin tatuoinnin laserpoisto toimii nykyään? Itsellä on pieni 5*5 cm kuva, jonka haluaisin poistaa.
Miksi? Kuva on 15 vuotta vanha ja ei enää kuvasta sisintäni. Toisaalta kuva ei niin paljoa häiritse, että kovin hankalaan poistoprojektiin viitsisin lähteä, etenkin jos tulos on epävarma.
En myöskään halua peitekuvaa.

Kertokaas ymmärtämättömälle, että hirveän monesti jengi puhuu, että tatuoinnissa tulee olla jitain itselle merkitsevää ja syvällistä ("diippii shittii"), mut sit valtaosa tatuoinneista on pääkallo-, ruusu-, fenix-, karppi-, tiikeri-, leijo-, pantteri-, latinan-, heprean- tai itämaiskieliaiheisia yms. tatskoja?

Mulle on ihan sama vaikka piirtäis kirkkoveneen naamaansa, mutta miksi noille tusinakuville aina pitää kehitellä joku syvällinen tarina tyyliin: äiti oli mulle tärkeä mut se kuoli kun olin vauva, siksi otin tän tiikerin persposkeen, kun äidilläkin kuulemma oli perse.
Tämä ajatus tuntuu olevan tatuoimattomien, tai vain muutamaa pientä tatskaa kantavien keskuudessa yleisempää. Ei siinä ole kyse varmaan mistään muusta, kuin että ainahan muut tietää sun asiat paremmin kuin sinä itse. Tatuointeihin ehkä vielä nykypäivänäkin liittyy paljon mystiikkaa ja uskomuksia; niihin lankeaa juurikin tatuoimattomat ja ne, ketkä sitä ekaa tatskaa suunnittelee. Sille pitää ikäänkuin keksiä jokin "oikeutus" ja korostettu syvällinen tarina, ihankuin sitä ei voisi ottaa vain huvikseen ja omaksi ilokseen.
Ainakin mulla ekat kuvat oli just näitä kaukaakin haettuja kun "äidilläkin kuulemma oli perse"-tatskoja, nykyisin niissä ei välttämättä ole mitään merkitystä ja kynnys niiden ottamiseen on madaltunut huomattavasti.
Mulla on tatskoja varmaan 25% kehosta tällä hetkellä, ei niitä itse edes huomaa, niinkuin ei muutes tatuoidut tyypitkään huomaa/noteeraa toistensa tatskoja. Meille se on vain ihonväri. Mutta monesti mulle on tullut joku valkoihoinen sössöttämään ja tökkimään kuvia, että mikä toi on ja mikä toi on ja miks sulla on tämmönen ja miten tää symboloi sun elämää ja lässynlää. Siis kysyähän aina saa, mutta useimmiten kysyjän tyyli on nimenomaan nokitteleva ja syyttävä, ikäänkuin mulla ei olisi esim. oikeutta tatuoida esim. kuusen kuvaa käteeni, jos edes mun mummi ei ole asunut maalla. :D
Sori olen tosi huono selittämään asioita, tuskin kukaan tajusi mitään. :(

Ainiin hauskaa oli kerran kun tummaihoinen mies (siis rodultaan tumma, ei tatuoitu) katsahti hetken musta/harmaita käsiäni ja totesi sitten iloisesti, että "sister, you are turning black!". :D

Kurkkaa Kajaste art (helsinki/tallinna), Jari teki oman tatuointini, mutta esim. Artulla on kanssa vähän samantyylisiä tatuointeja. Jaria ainakin suosittelen lämmöllä!

Tuleeko kellään mieleen artistia, jonka lempipuuhaa olis tämän tyyliset tatuoinnit?

pine-tree-and-birds-arm-tattoos.jpg
a68f43f7b660ac7a2d3ca91ac25f1ca2.jpg

En ole aivan vastaavaa ottamassa, mutta tyyliltään tuollaista ''terävää'' pikkutarkkaa ns. lyijykynäpiirrosta. Mielellään jostain eteläsuomesta, Turku-Hki-Kotka väliltä.

Kertokaas ymmärtämättömälle, että hirveän monesti jengi puhuu, että tatuoinnissa tulee olla jitain itselle merkitsevää ja syvällistä ("diippii shittii"), mut sit valtaosa tatuoinneista on pääkallo-, ruusu-, fenix-, karppi-, tiikeri-, leijo-, pantteri-, latinan-, heprean- tai itämaiskieliaiheisia yms. tatskoja?

4/10. Onneksi on vielä paljasta ihoa jäljellä. :)

Kyllä mulla on leimoissa joku "diippi shitti"-ajatus. Mä en kyllä tuomitse kenenkään leimoja vaikka ei olisikaan ns. tarkempaa ajatusta kuvan takana. Jokainen tyylillään, leimat on silti siistejä vaikka ei koristaisikaan linnakundin/neidon ihoa! :rock::rock:

Jokos tatskat alkaa olemaan pois muodista ja vain junteilla on niitä?
Voisinko siis alkaa taas varailemaan tatska-aikoja itselleni :)
Nääh mitä väliä mitä muut ajattelevat, jos itse tykkää niin siitä vaan koristamaan ihoa:). Mulla jatkuu projekti taas lauantaina:rock:

Miten ootte lähtenyt tatuoijan kanssa suunnittelemaan jotain isompaa kuvaa, jos sattuu että sille ei ole olemassa mitään diippii shittii? Varsinkin hihojen suunnittelun aloituksesta valmiiseen lopputulokseen kokemukset kiinnostaa kovasti!

Mulla olis haaveena ensinnäkin muuttaa yhtä pienempää kuvaa, ja ehkä jatkaa sitä isommaksi. Itse olen hyvin mielikuvitukseton ihminen.

Meenkö mä ton mun käden kanssa liikkeeseen ja sanon että peitä toi jollain? :D Jos nyt sanon teemaksi nyt vaikka "taikuus" ja kerron suunnilleen värimaailman, niin riittääkö se? Ja pitääkö kuvan suunnittelun aloituksesta maksaa joku ns. varausmaksu? Entä jos se ihminen ei osaa piirtää sellaista kuin haluan? En oo koskaan varsinaisesti käynyt suunnitteluttamassa tatskaa, yhteen vanhaan kuvaan on vaan lätkäisty värit jälkikäteen niin että tatuoija sai suunnitella sen toteutuksen. Oon tylsästi aina vaan mennyt valmiin kuvan kanssa että haluan tommosen.

Luulin että sulla on aika loppusuoralla suunnitelmat? Mitä seuraavaksi? :D
Vasemmasta jalasta koko takaosa vielä ihan tyhjä joten sinne tulee teemaan sopiva lohikäärme:rock:. Joitain aukkoja on jalassa sen jälkeen, täytellään niitä sitten myöhemmin.

Miten ootte lähtenyt tatuoijan kanssa suunnittelemaan jotain isompaa kuvaa, jos sattuu että sille ei ole olemassa mitään diippii shittii? Varsinkin hihojen suunnittelun aloituksesta valmiiseen lopputulokseen kokemukset kiinnostaa kovasti!

Mulla olis haaveena ensinnäkin muuttaa yhtä pienempää kuvaa, ja ehkä jatkaa sitä isommaksi. Itse olen hyvin mielikuvitukseton ihminen.

Meenkö mä ton mun käden kanssa liikkeeseen ja sanon että peitä toi jollain? :D Jos nyt sanon teemaksi nyt vaikka "taikuus" ja kerron suunnilleen värimaailman, niin riittääkö se? Ja pitääkö kuvan suunnittelun aloituksesta maksaa joku ns. varausmaksu? Entä jos se ihminen ei osaa piirtää sellaista kuin haluan? En oo koskaan varsinaisesti käynyt suunnitteluttamassa tatskaa, yhteen vanhaan kuvaan on vaan lätkäisty värit jälkikäteen niin että tatuoija sai suunnitella sen toteutuksen. Oon tylsästi aina vaan mennyt valmiin kuvan kanssa että haluan tommosen.

Kun otin oman full sleeven mulla oli about puolet ehkä vähän yli mielessä mitä siihen tulis. Menin vaan rohkeasti keskustelemaan ja kertomaan minkälaista suunnittelin. Tatuoija kertoi sitten omia mielipiteitä esim. miten hän tekis sen ja sen kohdan että lopputulos ei näytä typerältä. Mitä ite kuullut niin moni tatuoija tykkää kun saa itse suunnitella aika paljon tatuonnista mutta toki tämäkin vaihtelee. Jos sinulla on jonkunlainen ajatus mielessä niin rohkeesti vaan liikkeeseen keskustelemaan niin siitä se homma lähtee käyntiin. :) Mulla piti maksaa varausmaksu siinä vaiheessa kun varasin ensimmäisen ajan tatuoinnille. Kyllä ne osaa piirtää jos et nyt ihan millekkään kellari tatskaajalle ole menossa :D

Itse annoin tatskaajalle aiheen ja muutaman "must be"-kuvan ja totesin että muuten saat toteuttaa itseäsi. helmikuussa alkaa projekti oikeeseen käteen.

Kun olet löytänyt sellaisen tatuoijan jonka tyylistä pidät niin pitäisi riittää teeman manitseminen, artisti kyllä kyselee tarkempia viitteitä. Kyllä se osaa piirtää jos olet valinnut "oikean" artistin. Kannattaa katsella sen edellisiä töitä. Aikaa varattaessa pitää maksaa varausmaksu (osa kokonaishintaa), ellet sitten ole kantis kuten minä:D. Varausmaksu on takaus tatuoijalle, että saa korvauksen edes suunnittelusta/piirtämisestä jos asiakas peruukin koko homman.

Mulla oli aluksi vain ideana reisiin tietyt kuvat ja annoin viitteen/värit minkä tyyliset. Loput sitten tatuoija täytti vapaasti teemaan sopivilla kuvilla. No nyt idea on vaan kasvanut, ei jaloista pitänyt alunperin tulla full sleeveä mutta japsityyli on helppo täyttää joten täytetään nyt sitten:D

Oon varmaan joskus aikaisemminkii kysyny mutta kun oon ihan scenen ulkopuolella nii sattuuko joku tietämään lahdesta hyvää tatuoijaa? Ideana siis olis forkun sisäpuolelle enkeli eli joku joka tekee sen tyylistä leimaa

Oon varmaan joskus aikaisemminkii kysyny mutta kun oon ihan scenen ulkopuolella nii sattuuko joku tietämään lahdesta hyvää tatuoijaa? Ideana siis olis forkun sisäpuolelle enkeli eli joku joka tekee sen tyylistä leimaa
Juha Mustonen Custom X. Jonoa saattaa olla jonkun verran kun on aika suosittu artisti, erittäin hyvä sellainen :rock:

Mulla on kohta hiha melkein valmis, joten tuun tänne huuteleen omia suunnittelukokemuksia. Mulla oli siis ideana saada sellainen japanese/neotradition-tyylinen värikäs sleeve, joten kerroin tatskaajalle ideoita ja elementtejä joita haluan kädessäni olevan. Niiden pohjalta tatuoija sitten piirsi sopivat kuvat ja asetteli ne niille sopiville paikoille muotonsa ja koonsa puolesta. Mulla oli kans vähän ideat välillä hukassa, sillä moni asia tuli vaan hetken mielijohteesta tai en keksinyt ollenkaan sopivia asioita, mutta onneksi mulla on hyvä tatuoija joka osaa kyllä kertoa omia ideoita ja niihin voi luottaa. Kannattaa tutustua eri tatskatyyleihin ja googletella paljon niillä hakusanoilla kuvia. Ite lähetin muistaakseni yhtä kissaa varten 5 eri kuvaa sähköpostilla ja kerroin mitä elementtejä tai samaa tyyliä kyseisistä kuvista haluan juuri tässä tulevassa kissahärpäkkeessä olevan, en siis ihan samanlaisia halunnu apinoida (vaikkei siinäkään kait mitää vikaa ole?). Oon lopputulokseen tyytyväinen.

Toinen tapa on tietenkin, että tatuoija piirtää koko suunnitteluvaiheen kerralla käteen. Ensiksi tekee siis ääriviivat, rajaukset ja lopuksi väritys ja taustat. Toki riippuu aina tekijästä.

Toi varausmaksu-homma menee mun mielestä kans aina vähän sen mukaan miten sielä koko liikkeesä on tapana, ei kaikki sitä veloita. Mulla oli satasen varausmaksu, ku kyseessä on monta istuntoa vievä projekti. Tatskallekkaan ei tullu siis sanottua alussa mitään lopullista summaa, vaan sitä rahastettiin aina sitä mukaan, paljonko sitä sai tehtyä. Tuo varausmaksu sit otetaan vikasta kerrasta pois.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom