Taskuun menevä digikamera ja säädöt

Oon hankkimassa sellasta pientä ja aina mukana kulkevaa digikameraa.
Onko kenelläkään hyviä kokemuksia jostain kamerasta? Hintahaarukka olis sellaset 250-400 euroa. Kiinnostas löytyykö mistään hyviä manuaalisäätöjä esimerkiksi suljinajan suhteen.

Seuraavia malleja oon harkinnut:

- konica minolta dimage g400. Hyvää erittäin nopea valmiusaika ja tarkennus. Aika halpa kun lähtee 250 eurolla.

- konica minolta x50. Kai samat hyvät puolet + 5 megapixelii ja pienempi koko.

- canon ixus 40. Ainakin pieni ja tuntui aika nopeeltakin ottamaan kuvaa putkeen salaman kanssa.

- canon ixus 30. Huonopuoli on ainakin tarkentaminen esim. urheilukuvissa.

- pentax optio s4. Tosi pieni kanssa.

- pentax optio sv. pieni ja zoomi 36 mm - 180 mm. Aika hintava tosin. Muuten tää olis varmaan valinta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Harkitseppas vielä vaikka tätä: Itellä on Sony DSC P120, 5.1 megapixeliä ja tosi nopeakäyttöinen. Samantien kun lyöt virrat päälle niin voi räpätä kuvan: mulle oli ainakin hemmetin tärkee asia. Videokuvaa äänellä, Carl Zeiss Vario-Tessar optiikka, 3x optinen zoomi ja 6x digitaalinen. Li-Ioni akku ja pikalaturi. Hae netistä lisää tietoa, ite oon ollut helvetin tyytyväinen. Toisiks paras näistä cybershot (taskukokosista) malleista. Tän p-120:n hinta jotain 'bout 350€. Ite en tosin ostanut tuoreena.

Super Size Me sanoi:
- konica minolta dimage g400. Hyvää erittäin nopea valmiusaika ja tarkennus. Aika halpa kun lähtee 250 eurolla.
Mulla on tuo eikä yhtään mitään valittamista.Aluksi valikon käyttö oli vähän hidasta,mut nopeeta tuonkin oppi.Hintaansa nähden erinomainen kapine!

Pentax Optio s4 ollu jokusen kuukauden ja tosi hyvälle vaikuttaa. Todella pienikokoinen ja vielä kohtalaisen nopea kamera.
Tosin ollut ihan sellasena perus taskupokkarina mulla mutta hyvä ainakin siihen käyttöön..

Canonillahan on kampanja, että jos ostat Canonin kameran, lähettämällä Canonille kopion ostokuitista saat 128MB muistikortin ilmaiseksi.

Siirto nördeosastolle.

Canon ja Olympus lienevät ainakin testeissä aina parhaimmistoa eli sieltä katselisin jotain mallia.

Menee millin ohi aiheesta eli digi hakusessa mutta kokoa saa olla.

Olen nyt kanssa koitellut katsella jouluksi kameraa mutta ei hemmetti kun vaihtoehtoja tuntuu olevan miljoona.
Ajattelin jotain hieman laadukkaampaa katsella mutta hinta asettaa tietenkin rajoituksia.
Tarkempia toiveita kameralle olisi:
4-6 miljoonaa pikseliä.
Ainakin 3-4 kertainen tai mielummin suurempi zoomi mutta ei muiden ominaisuuksien kustannuksella.
Mahdollisimman laajat käsivalinta mahdollisuudet.
Kohtuuhyvät makro ominaisuudet.
Koolla ei mitään rajoituksia.

Olympukselta olen katsellut C-770 ultra zoomia ja C-5060 wide zoomia.
Canonilta A95 mallia.
Hunajaahan noi kaikki maksaa mutta ajattelin ettei sitten ihan heti täytysi uusia ja ehkä tulee jossain vaiheessa aiheelliseksi jotain julkaistaviakin kuvia ottaa(siis verkossa julkaistavia).

Tätä se on kun intoa on paljon mutta tietoa vähemmän.

itse ostin Casio EX-Z40, tosi pieni kokoinen, suurella näytöllä ja pitkällä valmiusajalla, nopeasti valmis kuvan ottoon ja akku kestää kauan, ainoa miinus että toi urheilukuvaus o aika nirso, mutta 320€ kameraksi mielestäni iha hyvä ostos. Tosin uusi mallikin on tullut, mahto olla EX-Z50 jossa on hieman vielä isompi näyttö (2,5"). kannataa harkita, ei kummionkaan mikään myyntipuhe ;)

Relg sanoi:
Pentax Optio s4 ollu jokusen kuukauden ja tosi hyvälle vaikuttaa. Todella pienikokoinen ja vielä kohtalaisen nopea kamera.
Tosin ollut ihan sellasena perus taskupokkarina mulla mutta hyvä ainakin siihen käyttöön..
Toi on hyvä peruspokkari. Kokoa on sen verran vähän, että kameran saa piilotettua pankkikortin taakse. :) Kamera kulkee siis todella helposti mukana. Salama vaikuttaa vähän heikolta, mutta niinhän se taitaa olla muissakin pikkukameroissa. Optiikka pitäisi Pentaxilla olla hyvin hallussa.

kuljetusala sanoi:
Menee millin ohi aiheesta eli digi hakusessa mutta kokoa saa olla.

Olen nyt kanssa koitellut katsella jouluksi kameraa mutta ei hemmetti kun vaihtoehtoja tuntuu olevan miljoona.
Ajattelin jotain hieman laadukkaampaa katsella mutta hinta asettaa tietenkin rajoituksia.
Tarkempia toiveita kameralle olisi:
4-6 miljoonaa pikseliä.

Ainakin 3-4 kertainen tai mielummin suurempi zoomi mutta ei muiden ominaisuuksien kustannuksella.
Mahdollisimman laajat käsivalinta mahdollisuudet.
Kohtuuhyvät makro ominaisuudet.
Koolla ei mitään rajoituksia.

Olympukselta olen katsellut C-770 ultra zoomia ja C-5060 wide zoomia.
Canonilta A95 mallia.
Hunajaahan noi kaikki maksaa mutta ajattelin ettei sitten ihan heti täytysi uusia ja ehkä tulee jossain vaiheessa aiheelliseksi jotain julkaistaviakin kuvia ottaa(siis verkossa julkaistavia).

Tätä se on kun intoa on paljon mutta tietoa vähemmän.

Canon Powershot S1, tosin 3,2Mp, mutta tarvitsetko enemmän, ei kannata olla pikselisokea.
Tuossa 10x zoom, erittäin hyvät manuaalisäädöt mutta kokokaan ei ole mikään kauhean iso, tosin pokkaria isompi mutta tukevampi. Optinen kuvanvakain, saanut erittäin hyvät arvostelut.

Naru sanoi:
Canonillahan on kampanja, että jos ostat Canonin kameran, lähettämällä Canonille kopion ostokuitista saat 128MB muistikortin ilmaiseksi.
Miksi en löydä tuota Canonin sivuilta, olenka vain sokea?
EOS 300D ja 256Mt muistikortti-tarjous löytyy...

Itse ostin örvellyskameraksi Minolta Digimage X20:n hintaan 119€.

3xoptinen zoom, videokuvan kuvaus, 2Mpx jne. Sitten sain vielä 30€:lla 2kpl 256Mt:n SD-korttei, niin aww.

Muuten hyvä kamera, mutta pimeässä kuvaus ei onnistu ilman salamaa, eikä kameraa tahdo saada enää mistään.

Orfeus sanoi:
Canon Powershot S1, tosin 3,2Mp, mutta tarvitsetko enemmän, ei kannata olla pikselisokea.

Ei muuten ollenkaan huonompi vaihtoehto ja arvosteluja laitteesta luettuani näyttää ainoina miinuksina olevan korkeahko hinta tuolle pikselimäärälle. (440e)
Edit: löytyy näköjään halvemmallakin.
Esim Olympuksen 4Mp C-765 kun maksaa "vain" 360e ja C-770 halvimmillaan alle 440e.
Panasonicin FZ1, FZ3, FZ10 ja FZ20 kehutaan myös monessa paikassa mutta hieman suolaisia niidenkin hinnat parempien mallien kohdalla.
FZ3 nyt irtoaisi halvimmillaan reilu 350euroon mutta tuosta FZ20 jotuukin sitten köyhtymään lähemmäs 600e joka on omaan käyttööni hieman liikaa.
Kodakin EasyShare DX7590 vaikuttaa myös kiinnostavilta sen hinnan asettuessa tuonne 400e päälle.

Nämä nyt on kaikki noita ultrazoom malleja ja hinnat vilkaisin nopeasti verkosta. Toisaalta jos luopuisi tuosta superzoomista niin canonin a-mallien parhaimmat houkuttelee edelleen.

kuljetusala sanoi:
Clip, clip, clip...
Tuo hinta tulee tuosta zoomista, tosin sekin on fakta että mitä enemmän pikseleitä, sitä enemmän virheitä kuvissa, kun siis puhutaan digitaalikameroista, ei digijärkkäreistä (jotka maksaa jo maltaita...). Pikselimäärästä vielä sen verran, että 3,2MP kuvasta voi tehdä jopa A4 valokuvan, ellei lähde croppailemaan kuvaa, tosin croppailemista ei pahemmin tarvita, kiitos 10-zoomin. Jos välttämättä tahdot enemmän pikseleitä (?) niin Minolta Dimage Z3 voisi olla vaihtoehto, siis jos se zoomikin pitäisi olla.
Se että ostaa tämän hintaluokan kameroista jonkun 5-6MP kameran, tarkoittaa että saat kameran jossa on paljon pikseleitä, mutta optiikka joka on tarkoitettu vähemmälle määrälle pikseleitä, joten silmää luultavasti mielyttää enemmän juuri esim. S1:n kuvat.
Ja vihjaistaan sen verran, että S1:n saa Saksasta 339€ hintaan, postit luultavasti 15-30€ luokkaa. :kippis1:

Tulee kuitenkin äitiä ikävä sitten jossain vaiheessa, jos sitä zoomia ei ole :haart:

Viimeksi muokattu:
Ostin Dubaista tuon Ixus 40:n ja onpa vaan kerrassaan loistava vehje. Meinaan myydä digivideokamerankin pois, kun tuolla voi ottaa VGA-resolla 30 fps videota niin pitkään kuin kortille mahtuu. Kameran koko vs. ominaisuudet on jotain ihan tajutonta eikä tuolta ostettaessa ollut hintakaan paha.

Dopey sanoi:
Ostin Dubaista tuon Ixus 40:n ja onpa vaan kerrassaan loistava vehje. Meinaan myydä digivideokamerankin pois, kun tuolla voi ottaa VGA-resolla 30 fps videota niin pitkään kuin kortille mahtuu. Kameran koko vs. ominaisuudet on jotain ihan tajutonta eikä tuolta ostettaessa ollut hintakaan paha.

Kertoisitko onko kamera nopee ottaa kuvaa? Esitarkennettuna ja ilman. Saako tolla kameralla siis hyviä urheilukuvia tms? Eli voi napata kohtuu hyvin sen kohdan jolloin vaikka tennispelaaja lämäyttää mailalla palloa eikä sitä kun pallo on jo toisella puolella kenttää ja pelaaja ihan muussa kuin lyönti asennossa.

Ainakin joku 3 megapixelin ixus on ihan surkea tossa suhteessa. Ei nappaa kuvaa sillon kun nappia painaa edes esitarkennettuna ja kuva ei ole terävä kun liikettä ei ole pystytty "pysäyttämään".

Ton nelikymppisen vois hommata ellei siinä ole tota samaa heikkoutta. Esim. konica minoltan dimage g400 pystyy nappaamaan ihan hyviä kuvia nopeesta liikkeesta joten kyseessä ei tosiaan ole mikään joka pienen kameran heikkous.

Mitä manuaalisäätöjä löytyy muuten?

Super Size Me sanoi:
Meni duunin emailiin enkä lue sitä kun tiistaina... kait vois laittaa ihan julkisestikin kun on kameroista asiaa?! :hyper:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=25911
Tehdään sit näin :jahas: Tuskin tää on vastoin sääntöjä :jahas:
edit: Niin juu ja siihen nopeuteen sen verran, että tossa 430:ssa on ainakin sellainen toiminto juuri noiden "ohikiitävien" tilanteiden ikuistamiseksi. Joskus sitä nopeus asiaa kyselin valokuvausliikkeestä ja siellä ne kehu, että jos nopeempaa haluat niin sitten on syytä heivata pokkarit mäelle ja ottaa järjestelmäkamera.

Tylerd sanoi:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=25911
Tehdään sit näin :jahas: Tuskin tää on vastoin sääntöjä :jahas:
edit: Niin juu ja siihen nopeuteen sen verran, että tossa 430:ssa on ainakin sellainen toiminto juuri noiden "ohikiitävien" tilanteiden ikuistamiseksi. Joskus sitä nopeus asiaa kyselin valokuvausliikkeestä ja siellä ne kehu, että jos nopeempaa haluat niin sitten on syytä heivata pokkarit mäelle ja ottaa järjestelmäkamera.
Näin on jos haluaa kunnon kuvia liikkuvasta kohteesta, tosin vähän perusdigiä paremmin varusteltu digi antaa määrätä sen valotusajan itse, eli lyhyt valotusaika, saa kiinni sen liikkuvan kohteen, mutta digijärkkärin tasoisia kuvia ei saa :)

Tylerd sanoi:
... että jos nopeempaa haluat niin sitten on syytä heivata pokkarit mäelle ja ottaa järjestelmäkamera.
Kaikista järkevintä olisi ostaa tuohon tarkoitukseen normaali järkkäri. Jos haluaa oikeasti nopean digijärkkärin niin se maksaa noin 2000 euroa, kun taas yhtä nopean filmikameran saan 400 eurolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom