Taskuun menevä digikamera ja säädöt

Orfeus sanoi:
Näin on jos haluaa kunnon kuvia liikkuvasta kohteesta, tosin vähän perusdigiä paremmin varusteltu digi antaa määrätä sen valotusajan itse, eli lyhyt valotusaika, saa kiinni sen liikkuvan kohteen, mutta digijärkkärin tasoisia kuvia ei saa :)
Ongelma ei ole valotusaika vaan laukaisuviive.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
teemupii sanoi:
Mun käsityksen mukaan paremminkin viive muistkortin ja kameran välillä aiheuttaa sen kun kamera on "hidas", näin mulle ainakin on kerrottu. Canon on tuossa muistikortti asiassa jäänyt auttamatta muista jälkeen. Silloin on vittumainen kun on iso 256MB:n kortti ja ottaa kuvan, jumalauta noi kamerat "kelaa" pitkään ennenkun on taas uusi kuva otettavissa...Mutta esim. tuo Canon pelaa mun mielestäni ihan riittävän hyvin pienemmällä kortilla, tosin ei tuo "hitaus" itseäni alkanut vituttamaan isommallakaan kortilla.

Tylerd sanoi:
Mun käsityksen mukaan paremminkin viive muistkortin ja kameran välillä aiheuttaa sen kun kamera on "hidas", näin mulle ainakin on kerrottu. Canon on tuossa muistikortti asiassa jäänyt auttamatta muista jälkeen. Silloin on vittumainen kun on iso 256MB:n kortti ja ottaa kuvan, jumalauta noi kamerat "kelaa" pitkään ennenkun on taas uusi kuva otettavissa...Mutta esim. tuo Canon pelaa mun mielestäni ihan riittävän hyvin pienemmällä kortilla, tosin ei tuo "hitaus" itseäni alkanut vituttamaan isommallakaan kortilla.
Laukaisuviive saattaa pahimmillaan olla puolisenkin sekuntia, eli siitä kun painat laukaisinta niin kenno ottaa kuvan vasta puolen sekunnin kuluttua. Vaikeuttaa todella kovasti liikkuvan kohteen kuvaamista, jos pitää kuvauksen aikana kameraa paikallaan. Laukaisuviiveellä ei ole mitään tekemistä muistikortille kirjoittamishitauden kanssa.

teemupii sanoi:
Laukaisuviive saattaa pahimmillaan olla puolisenkin sekuntia, eli siitä kun painat laukaisinta niin kenno ottaa kuvan vasta puolen sekunnin kuluttua. Vaikeuttaa todella kovasti liikkuvan kohteen kuvaamista, jos pitää kuvauksen aikana kameraa paikallaan. Laukaisuviiveellä ei ole mitään tekemistä muistikortille kirjoittamishitauden kanssa.
No IMO tollanen puolen sekunnin viive nyt ei harrastelumielessä mitään meinaa, jopa viiden sekunnin viive muistikortille kirjoittamisessa jo alkaa vituttamaan harrastelijaakin. Ja edelleenkin IMO jos jatkuvasti kuvailee liikkuvia kohteita tai muuten hankalissa olosuhteissa niin silloin pokkarin voi hyödyntää vaikka verkonpainoksi :whip:

Elmukelmu sanoi:
Itselläni on Panasonicin DMC-FX7. Kannattaa tutustua myös tähän, olen ollut todella tyytyväinen hankintaani.
Toi on muuten pirun hyvä kamera, mietiskelin sitäkin, mutta päädyin lopulta Sony DSC-T1:seen ja olen erittäin tyytyväinen. Kuvanvakain siitä puuttuu, mutta se onkin harvinaista herkkua pokkareissa. Panastahan se löytyy :thumbs:

teemupii sanoi:
Yritähän saada pokkarilla kunnollisia kuvia esim. 2 riehuvasta koirasta, jossa et voi valotusaikaa itse säätää, todennäköisesti tulee epäterävä kuva, mutta lyhyellä valotusajalla saat itse kohteen kiinni. Yritän siis sanoa että ilman lyhyttä valotusaikaa, et kunnollista kuvaa liikkuvasta kohteesta saa. :)
Se on sitten eri asia jos kiitos viiveen kohde menee ohi, mutta tuotakin voi vähän yrittää ennakoida.

Ja Tylerdille: Eihän se ole se kortin koko, vaan sen kortin nopeus, joka voi vaikuttaa.

Kaikki tekijät valotusajan pituudesta ja laukausuviiveestä (ja ilman esitarkennusta tarkennuksen nopeudesta) vaikuttavat tietty käytännössä kuinka näppärästi saa sellasii kuvia mitä otetaan nopeesta liikkeestä. Lyhyt valotusaika on tietty tärkein kun ilman sitä kuva on suttusta vaikka miten olis lakaistu oikeella hetkellä... Ja siis etsin siis taskuun menevää pientä digikameraa (en järkkäriä) joka täyttää noi vaatimukset mahdollisimman hyvin. Tottakai muutkin ominaisuudet pitäs olla ok. Konica minoltan g400 tuntuis hyvältä, mutta se taas ei oikeen osaa tarkentaa hämärässä.

Super Size Me sanoi:
Kaikki tekijät valotusajan pituudesta ja laukausuviiveestä (ja ilman esitarkennusta tarkennuksen nopeudesta) vaikuttavat tietty käytännössä kuinka näppärästi saa sellasii kuvia mitä otetaan nopeesta liikkeestä. Lyhyt valotusaika on tietty tärkein kun ilman sitä kuva on suttusta vaikka miten olis lakaistu oikeella hetkellä... Ja siis etsin siis taskuun menevää pientä digikameraa (en järkkäriä) joka täyttää noi vaatimukset mahdollisimman hyvin. Tottakai muutkin ominaisuudet pitäs olla ok. Konica minoltan g400 tuntuis hyvältä, mutta se taas ei oikeen osaa tarkentaa hämärässä.
Kovasti eräs nimimerkki kehuu g400 @ dvdplaza.

Super Size Me sanoi:

Sony P100/120/150 ottaa ainakin tosi nopeasti kuvan, jos on hyvät olosuhteet. Mutta tuo uusi Ixus40 vaikuttaa myös aika pätevältä peliltä. On ainakin aika paljon korjannu niitä vikoja, minkä takia en aikoinani ostanu Ixus430:sta vaan Sony P120. Eli aikaisempiin Ixuksiin verrattuna se on ensinnäkin pienempi ja kevyempi, näyttö on suurempi, käynnistyy ja ottaa kuvia nopeammin, pienempi laukaisuviive, paremmat videokuvausmahdollisuudet yms.

Sonyllä on kuitenkin vielä suuri etu akunkestossa. Akku kestää yli 2x kauemmin ja kamera osaa näyttää minuutteina jäljellä olevan ajan. Lisäksi P120 mukana toimitetaan kaksi akkua. Onhan tässä toki myös enemmän käsisäätöjä ja taitaa laukaisuviivekin vähän pienempi vielä olla.

Orfeus sanoi:
Ja Tylerdille: Eihän se ole se kortin koko, vaan sen kortin nopeus, joka voi vaikuttaa.
Niinno muuta en ossoo sanoa kun sen notta Canonissa 30MB kortti vs. 256MB kortti ja ero tiedonsiirron nopeudessa on käsittämätön ja kyseessä on saman valmistaja kortit. Sonyn memorystick kortissa ei eroa ole nimeksikään kun verrataan yllämainitun kokoisia kortteja kekenään.
Omista kokemuksista johtuen päättelin, että kortin koko vaikuttaa nopeuteen ainakin Canonissa :D

Tylerd sanoi:
Niinno muuta en ossoo sanoa kun sen notta Canonissa 30MB kortti vs. 256MB kortti ja ero tiedonsiirron nopeudessa on käsittämätön ja kyseessä on saman valmistaja kortit. Sonyn memorystick kortissa ei eroa ole nimeksikään kun verrataan yllämainitun kokoisia kortteja kekenään.
Omista kokemuksista johtuen päättelin, että kortin koko vaikuttaa nopeuteen ainakin Canonissa :D
No asia ei ole näin, nimim. 1Gt Sandisk Ultra II. :D

Jäljellä zoomikameroista Minolta Z3 ja Olympus c-765.
Houkuttimena edelleen edullisempi Canon-A95.
Noista paras kuva on varmaankin Olympuksella mutta se mikä vie Minolta eduksi on "vakain"
joka on ilmeisesti tärkeä zoomilla otettaessa?
Minoltaa myös kehutaan nopeaksi kun taas Olympus on ilmeisen hidas?
Miten nopeassa tahdissa tällaisissa 300-500eur kameroissa yleensä pystyy ottamaan kuvia?
Vaikka tarkoitus ei ole välttämättä niin paljon tilanne kuvia ottaakkaan niin silti epäilyttää jos viive menee paljon yli sekunnin uutta kuvaa otettaessa.
Noi kompaktimmat kuten toi Canon on ilmeisesti nopeampia?

Tota kuvan laatua olen koittanut katsoa vähän sillä silmällä että mulla on kuitenkin kone sekä taito korjailla esim värejä mutta jotain tarkkuutta ei sitten photarilla niin helposti korjaillakkaan.
Jossain esim kirjoitettiin että jos illalla-yöllä yrittää tuollaisella vakaamattomalla zoom kameralla kuvata niin siitä ei tulisi mitään?
Ovh näyttäs olevan minoltalla 150eur kalliimpi mutta melkein samaan hintaan ne tuntuu saavan.

Tylerd sanoi:
Mikäs kamera sulla on? Ehkä se olis selvinny kun olisin jaksaa lukea tän thredin alusta, mutta en jaksa :D
Ei olisi selvinnyt, mutta Canonin Powershot S1. :)
kuljetusala sanoi:
Jäljellä zoomikameroista Minolta Z3 ja Olympus c-765.
Minne se S1 hävisi? :itku:
Tuossa nyt esimerkkinä tuon Powershot S1:n ajoista, korttina testissä Ultra II.

Orfeus sanoi:
Ei olisi selvinnyt, mutta Canonin Powershot S1. :)

Minne se S1 hävisi? :itku:
Tuossa nyt esimerkkinä tuon Powershot S1:n ajoista, korttina testissä Ultra II.
Toi on varmaan pätevä peli :kippis1: Ite en vaan viittiny ostaa kun on aika iso, mutta ominaisuudet tietysti vaatii kokoakin. Tossa se nopeuskin varmaan on kohdillaan......

Tylerd sanoi:
Toi on varmaan pätevä peli :kippis1: Ite en vaan viittiny ostaa kun on aika iso, mutta ominaisuudet tietysti vaatii kokoakin. Tossa se nopeuskin varmaan on kohdillaan......
Hyvä vaan kun on vähän kokoa, pysyy käsissä, ja juuri se säätövara tekee tästä sen hyvä kameran. :kippis1: Nyt trenaamaan vähän haukkaa. :david:

Orfeus sanoi:
Yritähän saada pokkarilla kunnollisia kuvia esim. 2 riehuvasta koirasta, jossa et voi valotusaikaa itse säätää...
Pitää laittaa kameran urheilukuvaustoiminto päälle, joilloin se ottaa kuvan mahdollisimman lyhyellä valotusajalla.

teemupii sanoi:
Pitää laittaa kameran urheilukuvaustoiminto päälle, joilloin se ottaa kuvan mahdollisimman lyhyellä valotusajalla.
Vaan tavallisilla pokkareilla tuo toiminto usein on aika :kakka:

Mutta nyt riittää minun :offtopic: :)

Super Size Me sanoi:
Kertoisitko onko kamera nopee ottaa kuvaa? Esitarkennettuna ja ilman. Saako tolla kameralla siis hyviä urheilukuvia tms? Eli voi napata kohtuu hyvin sen kohdan jolloin vaikka tennispelaaja lämäyttää mailalla palloa eikä sitä kun pallo on jo toisella puolella kenttää ja pelaaja ihan muussa kuin lyönti asennossa.
Jos resoluution kanssa ei ole niin väliä, niin QVGA-tarkkuudella saa 60fps videota, mikä on just tarkoitettu esim. golfsvingin analysointiin. Noi on MJPEG-muodossa, eli joka frame on oma kuvansa. Tavallisia kuvia saa 2,4fps nopeudella, eli tuskin osuu kohdalleen...
Mitä manuaalisäätöjä löytyy muuten?
Katso brosarista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom