Tarvitaanko sitä proteiinia yli 2 g per painokilo?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
45
Eli tehdäänpä pieni vääntö tästä asiasta. Leeluckyn kuvaketjussa Bisley (muistaakseni, joku korjaa jos ole väärässä) sanoi, että se 2 g protua per kehon painokilo riittäisi ja loppu menee ikäänkuin hukkaan.

Heikki722 taas (monen muun ohella) monesti sanonut että proteiinilla se lihas rakennetaan ja että sitä saisi olla hyvinkin se 3 g per painokilo.

Itse olen saanut hyvää tulosta kun aloin syömään proteiinia enemmän, eli pyrin tohon 3 g per painokilo määrään. Yli tuo on minun mielestäni jo turhuutta, en ainakaan itse saanut kun mahan kipeeksi tota isommilla määrillä.

Mutulla olen ajatellut, että silloin kun rakennetaan se perusmassa, tehtiin se sitten natikkana tai vähemmän natikkana, niin se suurempi proteiininmäärä olisi todellakin tarpeen. Siinä vaiheessa kun sitä lihasta ei enää tule kun parin kilon vuositahdilla, voisi jo vähän vähempikin määrä riittää. Ja varsinkin aloittelevalle sitä lihasta tulee vuodessa paljon jos hommat tekee oikein, tällöin olisi (mutullani siis) tuo 3 g per painokilo erittäinkin perusteltu määrä.

Eli pistäkäähän kokemuksianne, lukemaanne, mutuanne jne niin saadaan keskustelu aikaiseen. Tästä kun näyttäisi useampaa mielipidettä olevan.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Selvä ero on ollut lihaskasvulla, lihaksen pidolla, kun proteiinimäärä on ollut ravinnossa korkealla. Käsittääkseni tuo yli 2g/(rasvaton)painokilo syöminen on aika paljon varmuuden vuoksi syömistä. Jos syö juuri sen ns just optimimäärän kaloreita ja protskua, ettei tule läskiä, niin pitäisi olla niin saamarin tarkka ja silti metsään mennään. Kunhan sitä prostkua on vaan tarjolla silloin kun sitä tarvitaan. Tämän voi varmistaa, että syö vain sitä ruokaa niin *tusti. Varsinkin natuna turha bulkilla turha hifistely on turhaa. Ruokaa vaan tarpeeksi. Mielestäni "optimaalinen" ravinto ja varsinkin proteiinimäärä on "niin saatanasti", kunhan ei treeniä haittaa ja ei terveyttä sinällään haittaa.

Kunhan proteiinia tulee tasaisesti pisin päivää niin en keksi syytä vetää yli 3g/painokilo - lihaskasvua ajatellen.

Ei tarvita.

Timba79 sanoi:
Eli tehdäänpä pieni vääntö tästä asiasta. Leeluckyn kuvaketjussa Bisley (muistaakseni, joku korjaa jos ole väärässä) sanoi, että se 2 g protua per kehon painokilo riittäisi ja loppu menee ikäänkuin hukkaan.

Heikki722 taas (monen muun ohella) monesti sanonut että proteiinilla se lihas rakennetaan ja että sitä saisi olla hyvinkin se 3 g per painokilo.

Bisley vs. People 1-0. Evaluation of protein requirements for trained strength athletes.

"Leucine kinetic and nitrogen balance (NBAL) methods were used to determine the dietary protein requirements of strength athletes (SA) compared with sedentary subjects (S). Individual subjects were randomly assigned to one of three protein intakes: low protein (LP) = 0.86 g protein.kg-1.day-1, moderate protein (MP) = 1.40 g protein.kg-1.day-1, or high protein (HP) = 2.40 g protein.kg-1.day-1 for 13 days for each dietary treatment. NBAL was measured and whole body protein synthesis (WBPS) and leucine oxidation were determined from L-[1-13C]leucine turnover. NBAL data were used to determine that the protein intake for zero NBAL for S was 0.69 g.kg-1.day-1 and for SA was 1.41 g.kg-1.day-1. A suggested recommended intake for S was 0.89 g.kg-1.day-1 and for SA was 1.76 g.kg-1.day-1. For SA, the LP diet did not provide adequate protein and resulted in an accommodated state (decreased WBPS vs. MP and HP), and the MP diet resulted in a state of adaptation [increase in WBPS (vs. LP) and no change in leucine oxidation (vs. LP)]. The HP diet did not result in increased WBPS compared with the MP diet, but leucine oxidation did increase significantly, indicating a nutrient overload. For S the LP diet provided adequate protein, and increasing protein intake did not increase WBPS. On the HP diet leucine oxidation increased for S. These results indicated that the MP and HP diets were nutrient overloads for S. There were no effects of varying protein intake on indexes of lean body mass (creatinine excretion, body density) for either group. In summary, protein requirements for athletes performing strength training are greater than for sedentary individuals and are above current Canadian and US recommended daily protein intake requirements for young healthy males."

Timba79 sanoi:
Mutulla olen ajatellut, että silloin kun rakennetaan se perusmassa, tehtiin se sitten natikkana tai vähemmän natikkana, niin se suurempi proteiininmäärä olisi todellakin tarpeen. Siinä vaiheessa kun sitä lihasta ei enää tule kun parin kilon vuositahdilla, voisi jo vähän vähempikin määrä riittää. Ja varsinkin aloittelevalle sitä lihasta tulee vuodessa paljon jos hommat tekee oikein, tällöin olisi (mutullani siis) tuo 3 g per painokilo erittäinkin perusteltu määrä.

Protein requirements and muscle mass/strength changes during intensive training in novice bodybuilders.

"This randomized double-blind cross-over study assessed protein (PRO) requirements during the early stages of intensive bodybuilding training and determined whether supplemental PRO intake (PROIN) enhanced muscle mass/strength gains. Twelve men [22.4 +/- 2.4 (SD) yr] received an isoenergetic PRO (total PROIN 2.62 g.kg-1.day-1) or carbohydrate (CHO; total PROIN 1.35 g.kg-1.day-1) supplement for 1 mo each during intensive (1.5 h/day, 6 days/wk) weight training. On the basis of 3-day nitrogen balance (NBAL) measurements after 3.5 wk on each treatment (8.9 +/- 4.2 and -3.4 +/- 1.9 g N/day, respectively), the PROIN necessary for zero NBAL (requirement) was 1.4-1.5 g.kg-1.day-1. The recommended intake (requirement + 2 SD) was 1.6-1.7 g.kg-1.day-1. However, strength (voluntary and electrically evoked) and muscle mass [density, creatinine excretion, muscle area (computer axial tomography scan), and biceps N content] gains were not different between diet treatments. These data indicate that, during the early stages of intensive bodybuilding training, PRO needs are approximately 100% greater than current recommendations but that PROIN increases from 1.35 to 2.62 g.kg-1.day-1 do not enhance muscle mass/strength gains, at least during the 1st mo of training. Whether differential gains would occur with longer training remains to be determined."

Timba, sun pitäisi tuveta painimaan.

Omalla kohdalla tuo 2 g / kilo tulee aika helposti, kun muistaa vaan pitää riittävästä kalorimäärästä huolta. Siis jos syön vaikka 3500 kcal päivässä, niin 200 g proteiinia tulee ilman sen suurempia miettimisiä, sen kun tunkee vaan.
Jos tuota 3 g / kilo rupean kokeilemaan, niin se jo vaatikin hieman suunnittelua.

ite oon vetäny jokaisella ateriallani proteiinia, aina pyrkiny sellaseen 20-50g ( paino tällä hetkellä 78 ) määrään, ja kehitystä tullut. en oikeen laske proteiinia, koska jos joka aterialla vetää ton määrän, niin tulee se 2-3g päivässä per painokilo.

Itsellä menis 300-360g prodea ja hyvältä tuntuu, tällä kaavalla on menty reilu vuosi ja kehitys on ihan hyvä. Viimesen pidemmän tauon jälkeen kuitenkin paino noussut n. 25kg josta on aikaa about 6-7kk.

Hyvä keskustelu, itelläni meinaan pisti sama Bisleyn teksti silmään.

Itellä on ollut meininkinä se, että 2g/painokilo on se minimi. Ja mikäli nälkä on, niin syödään enemmän. Kun kaloreita alkaa olla tuolla lähempänä 3500kcal/päivä, niin alkaa olla mielestäni melko vaikeakin ottaa alle 2g/pvä. Kun muutamia kertoja oon laskenut tota päivittäistä protumäärää, niin se liikkuu akselilla 200-250g ja omapaino on n. 92kg. Eli 2.2g-2.7g/pvä on mun proteiinimäärä päivässä ton mukaan.

Jatkakaa! :whip:

Itelle riitti kehitysaikana suht kohtuulliset protskumäärät liikkuen välillä 160-220g. Nykyisin kun sitä ihka oikeesti uutta lihasta ei tohdi edes toivoa niin meneepi varmaankin joku 150g/ päivä sillon kun jaksaa treenata, treenaamattoma taas en yleensä lisäprotsku ole jaksanut ryystää ja ruuasta tulee varmaan kevyesti alle 100g. Olen joskus kokeillut muutamia päiviä suurempaakin protskumäärää mutta siitä tulee vain huono olo... hyvä että tutkimukset näyttää että vähemmälläkin pärjää :)

Hmm, vähä hiilarisella ruokavaliolla protskumäärä voi pompata helposti ylemmäs ja silloin ei jostain syystä tunnu niin pahalle...

suoraan sanottuna en ole huomannut mitään eroa syökö sitä roteiinia 2g vai 4g per painokilo. tuomosella 2-3g anoksella pärjää aivan hyvin ja jos ei niillä kehity niin joku muu osa-alue mättää(reeni,lepo,geenit yms...). joillakin varman ne isot roteiini määrät toimii, mutta uskoisin että suurimmmale osalle on aivan sama syökö n2g vai 4g

mikäs sivu se oli jossa pysty helposti laskemaan omat hh/p/r suhteen. Voisi vähän tarkistaa tota ruokavaliota

IMO minimi se 2g per painokilo ja max 3g per painokilo. Joltain tuolta väliltä on ihan hyvä, itse saan yleensä noin 2,5-3g ja hyvin riittää, alle 2g ei missään nimessä kannata syödä ja yli 3g voi syödä, mutta ei yli 4g, koska ei sitä proteiinia nyt niin paljon tarvita.

2g painokiloa kohden kuulostaa aika vähältä. En tiedä miten itse söisin, ettei vähintään tota tulisi. syön vajaat 400 g protskua ja enemmänkin menisi jos ei vaan olisi niin tarkaa ton syömisen kanssa. Hiilareita sitävastoin syön alle 300, eli reilusti vähemmän mitä protksuja. En henkilökohtaisesti omaa mielipidettä siitä onko yli 2 g:n protskusta hyötyä, muttei siitä haittaakaan paljoa ole. Lihaskasvun kannalta siis, kaikki muuhan on turhaa;)

Voisihan sitä kokeilla vetää alle 300 g protskujakin päivässä, mutta ihme ruokaa sitä saa syödä sitten ettei tule ton enempää. Olen tottunut sen verran isoihin rahka, raejuusto, liha, kana ja maitomääriin. Ei riisi tai perunat sun muu edes täytä samalla tavalla, ja väsyttää heti ruoan jälkeen.

Yksilöasioitahan nämäkin ovat.

Itellä menee kans protskuja joka päivä semmoset 3,3- 4g per painokilo ja en usko, että tästä mitään haittakaan on. Tykkään vaan syödä paljon lihaa, kalaa ja rahkaa niin nuo protsku määrät tulee tosiaan ihan itestään. Tai no mistä sitä energiaa muuten ottais ku mitkään viljatuotteet ei ruisleipää lukuun ottamatta houkuttele.

RRKalle sanoi:
Voisihan sitä kokeilla vetää alle 300 g protskujakin päivässä, mutta ihme ruokaa sitä saa syödä sitten ettei tule ton enempää. Olen tottunut sen verran isoihin rahka, raejuusto, liha, kana ja maitomääriin. Ei riisi tai perunat sun muu edes täytä samalla tavalla, ja väsyttää heti ruoan jälkeen.

nimenomaan, kun kunnon ruokaa syö, nousee prodemäärä itsestään sinne 300g:n paremmalle puolelle. eihän se ruoka edes maistu ruoalle jos siinä ei ole sitä lihaa tai kanaa runsaasti.

total13 sanoi:
nimenomaan, kun kunnon ruokaa syö, nousee prodemäärä itsestään sinne 300g:n paremmalle puolelle. eihän se ruoka edes maistu ruoalle jos siinä ei ole sitä lihaa tai kanaa runsaasti.
joo, tuo on ihan soppeli määrä 110-130kiloselle

IJK sanoi:
Tähänhän voi itse kukin postaa syödyn g/kilo prot määrän ja siihen alle kuvan omasta kunnosta, Bisleyn kuvathan löytyy jo.
No täähän nyt on ihan paskaa meininkiä! Tarkoitus nyt ilmeisesti oli ettiä optimaalisinta prodemäärää eikä palstan suurimpia jätkiä. Joku kun joskus väitti, että kehitykseen vaikuttaa muukin kuin syöty proteiinimäärä...

T-nationilta muistan lukeneeni joskus että proteiini/rasva/hiilihydraatti määrät tulisi suhteuttaa hiilihydraattitoleranssin mukaan. Jos toleranssi on korkea tulisi syödä enemmän hiilareita ja vähemmän protskua.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom