...Tanan Kakarat!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ode-1
  • Aloitettu Aloitettu
By Baarikello: kasvattaa(antaa tietoa ennalta ja pitää poissa pahanteosta valvonnalla)

:lol2: En itse usko tuon toimivan alkuunkaan terveessä lapsi -vanhus - suhteessa. Lapseen pitää oppia jossain vaiheessa luottamaan, joskus tulee pettymyksiä, joskus ei.
Missä kulkee valvonnan raja? Kuinka vanhaksi lasta pitää valvoa?
Minne kuljet perässä? Mistä asioista sanot, että älä noin tee, miten toimit lapsen kurittomien kavereiden suhteen? Vaikka se kersa kuinka olisi kotosalla tai pihassa/-lla, et sitä voi riittävästi valvoa.

Pahantekoa ei estetä valvonnalla, ehkäistään vain vuorenhuippu siitä tavattomasta kolttosmäärästä, jonka suhteellisen vapaasti toimiva kakara saa aikaiseksi nuoruus/lapsuusvuosinaan.

Niin, ja kuka niitä yksilön vapaita valintoja tässä tikkarikeskustelussakin korosti?:david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Baarikello
Ennen kuin vastaan noihin aikaisempiin viesteihin, niin lainaan jälleen tuolta aikaisemmasta:

Tämän jälkeen olen myös kiinnostunut kuulemaan joko Sumpparin tai Hipan suusta sen, mitä merkitystä tuolla lukumäärällä on loppujen lopuksi sille, mistä tässä on jauhettu.

Sun lapsiesi määrällä ei ole väliä. Sillä on väliä onko sulla kokemusta lapsista.

Ei mullakaan ole lapsia. Mutta koska olen ollut paljon tekemisissä lapsien kanssa niin yksityiselämässä kuin työssänikin, tiedän lapsista jos jonkinmoista.

Ja sillä kokemuksella on merkitystä tässäkin threadissa, koska ei voi mennä sanomaan lasten kasvatuksesta paljoa mitään, jos ei sitä kokemustakaan ole.

Mutta olisihan se kovin mielenkiintoista tietää onko sulla todellakin omia lapsia tai kokemusta lapsista ja olisit silti sitä mieltä, mitä olet täällä puhunut.

Originally posted by Hippa
Se, että lapsi on holhouksen alla tarkoittaa sitä, että vanhemmat ovat velvollisia huolehtimaan siitä, ettei lapsi tee tyhmyyksiä. Vanhemmat myös vastaavat lapsen teoista, mutta lapsi itse tekee päätöksensä.

Niin, tuo lause jää hieman kesken. Vanhemmat ovat velvollisia huolehtimaan siitä, ettei lapsi tee tyhmyyksiä, koska lapsi ei kykene vielä hankkimaan tietoa ja käsittelemään sitä niin hyvin, että voitaisiin sanoa, että hän olisi "syyllinen" johonkin tekoon. Sama homma kuin vammaisilla. Jos lapsi tekee tyhmyyksiä, on se täysin vanhempien vika, koska vanhemmat eivät ole pystyneet takomaan penskalle päähän asioita ja/tai eivät ole huolehtineet lapsen riittävästä valvonnasta.

Se ei tarkoita sitä, että vanhemmat ihan oikeasti pystyisivät estämään lapsen kaikkia tyhmiä tekoja.

Mikseivät pystyisi?

Vanhemmat eivät voi teljetä lasta kotiin valvovan silmän alle 24h estääkseen lasta tekemästä tyhmyyksiä. Tämä on AINOA keino todella estää niiden tyhmyyksien teko. Mitään muuta varmaa keinoa ei ole.

Varmaa ja varmaa. Eikö se riitä, että kun holhouksen päätyttyä tarkastellaan "lopputiliä" ja katsotaan, ollaanko onnistuttu vai ei. Mielestäni osoittaa melkoista mielikuvituksen puutetta, jos sanoo, että tuo on ainoa keino todella estää niiden tyhmyyksien teko.

Lapsuuteen ja nuoruuteen kuuluu vaiheita, jolloin tehdään nimenomaan vanhempien käskyä vastaan (uhmaikä, murrosikä). Tällöin (erityisesti uhmaiässä) katsotaan mitä kaikkea vanhemmat sietää. Eli lapset tekee tyhmyyksiä eikä sitä ole mahdollista estää.

Ei tämä sitä perustele. Se vain perustelee sen, että onnistuminen on melkoisen työn takana. Mietipä vaikka erästäkin tilannetta, olisiko tullut pössyteltyä, jos mamma olisi seissyt vieressä katselemassa. Käsitellään se vaikka yleisenä tapauksena, niin ei tule taas ajauduttua siihen "Baarikello kiusaa hyökkäämällä henkilökohtaisesti piilovittuilullaan"-jamaan.:)

Originally posted by Narutumppu
:lol2: En itse usko tuon toimivan alkuunkaan terveessä lapsi -vanhus - suhteessa. Lapseen pitää oppia jossain vaiheessa luottamaan, joskus tulee pettymyksiä, joskus ei.

No, mitenköhän siinä terveessä lapsi-vanhus-suhteessa sitten menetellään? Selvennetään tuota sen verran, että rahvaan kielellä tarkoitan asian olevan niin, että kerrotaan penskalle mitä saa ja mitä ei tehdä ja/tai katsotaan perään.

Missä kulkee valvonnan raja? Kuinka vanhaksi lasta pitää valvoa?

Valvonnan (määrällinen ja iällinen) raja lienee siellä, minne kukainenkin vanhempi sen asettaa. Seurauksena on tietty sitten onnistuminen tai epäonnistuminen.

Minne kuljet perässä? Mistä asioista sanot, että älä noin tee, miten toimit lapsen kurittomien kavereiden suhteen?

No, eikös sitä sinne mennä perässä, minne katsotaan tarpeelliseksi mennä? Eikös sitä voisi katsoa, kenen kanssa penskat pyörivät?

Vaikka se kersa kuinka olisi kotosalla tai pihassa/-lla, et sitä voi riittävästi valvoa.

Mikäs sen estää?:)

Pahantekoa ei estetä valvonnalla, ehkäistään vain vuorenhuippu siitä tavattomasta kolttosmäärästä, jonka suhteellisen vapaasti toimiva kakara saa aikaiseksi nuoruus/lapsuusvuosinaan.

No, ei estetä välttämättä valvonnalla, vaan myös sillä "tiedottamisella".

Niin, ja kuka niitä yksilön vapaita valintoja tässä tikkarikeskustelussakin korosti?:david:

Omg. Niin, puolustin siinä tikkarikeskustelussa aikuisen ihmisen vapautta holhota itse itseään. Siihen kun ei valtiota tarvita. Mutta kylläpä sinä varmaan jo sen huomasitkin tähän mennessä.:)

Niin, tuo lause jää hieman kesken. Vanhemmat ovat velvollisia huolehtimaan siitä, ettei lapsi tee tyhmyyksiä, koska lapsi ei kykene vielä hankkimaan tietoa ja käsittelemään sitä niin hyvin, että voitaisiin sanoa, että hän olisi "syyllinen" johonkin tekoon. Sama homma kuin vammaisilla. Jos lapsi tekee tyhmyyksiä, on se täysin vanhempien vika, koska vanhemmat eivät ole pystyneet takomaan penskalle päähän asioita ja/tai eivät ole huolehtineet lapsen riittävästä valvonnasta.

Ei se jää kesken. Vaikka vanhemmilla onkin velvollisuus huolehtia siitä, etteivät lapset tee tyhmyyksiä, se ei tarkoita sitä, että se olisi 100% mahdollista.

Jos lapsi päättää tehdä tyhmyyden se on silti sen lapsen oma päätös. Vanhemmat joutuvat vain vastaamaan seurauksista.

Ainoa keino todella estää lapsen tyhmät teot on vahtia häntä 24 tuntia vuorokaudessa. Muita keinoja ei ole. Siinä vastaus siihen miksi vanhemmat eivät oikeasti pysty estämään lastensa tyhmyyksiä. Se ei ole mahdollista normaalielämässä.

Vammaisia lapsia ei voi verrata terveisiin lapsiin. Olen itse ollut töissä erityiskoulussa ja voin sanoa, että 10-vuotias down lapsi ei ole sama asia kuin 10-vuotias normaalilapsi. Heidän tekojaan ja ajatuksiaan ei voi verrata keskenään.

Varmaa ja varmaa. Eikö se riitä, että kun holhouksen päätyttyä tarkastellaan "lopputiliä" ja katsotaan, ollaanko onnistuttu vai ei. Mielestäni osoittaa melkoista mielikuvituksen puutetta, jos sanoo, että tuo on ainoa keino todella estää niiden tyhmyyksien teko.

Ei, se ei riitä. Jos samassa perheessä on kaksi lasta, joista toinen narkkari ja vankilakierteessä ja toinen on korkealle koulutettu ja huippuduunissa, miten sinä määrittäisit lopputilin? Ovatko vanhemmat onnistuneet vai epäonnistuneet?

Mielikuvituksen puutetta vai ei. Muita keinoja ei ole ESTÄÄ lapsia tekemästä tyhmyyksiä. 24h vartiointi.

Ei tämä sitä perustele. Se vain perustelee sen, että onnistuminen on melkoisen työn takana. Mietipä vaikka erästäkin tilannetta, olisiko tullut pössyteltyä, jos mamma olisi seissyt vieressä katselemassa. Käsitellään se vaikka yleisenä tapauksena, niin ei tule taas ajauduttua siihen "Baarikello kiusaa hyökkäämällä henkilökohtaisesti piilovittuilullaan"-jamaan.:)

En olisi pössytellyt, jos äitini olisi ollut vieressä, mutta pössyttelin, kun olin poikaystäväni luona kylässä. Olisiko äitin pitänyt änkeä mukaan?

Ja vaikka hän olisikin ängennyt mukaan. Ehkä olisin pössitellyt joskus toiste, kun hän ei olisi ollut mukana.

Vai olisiko äitin pitänyt olla mukana koko ajan joka paikassa? Entäpä 3 muuta sisarustani? Olisiko hänen pitänyt ottaa kaikki mukaan?

Olisiko hänen pitänyt olla pois töistä? Tulla kouluun mukaan? Istua jokaisena hetkenä vieressäni? Etten vaan pössyttelisi.

Ja miten ihmeessä sinä valistat ja ohjaat 3-vuotiasta lasta, joka haluaa karkkia ja kun olet kieltänyt, hän päättää ottaa sen itse. Ottaa hyllystä ja laittaa taskuun.

Vanhempien vikako? Olisiko pitänyt ostaa se karkki? Millä olisit estänyt lasta nappaamasta sitä karkkia taskuun? Liian vähän valistusta?

Mikäs sen estää?:)

IMHO olet Baarikello sangen naiivi henkilö, tai sitten valvonta menee jo tässä suhteessa niin pitkälle että lapsesi joko roikkuu sinussa kiinni tai vihaa sinua aikuisena.

EDIT: niin, tässä tarkentaakseni on sellainen kaiku, että on sitä itsekin tehty niiiiin palljon kaikkea kiellettyä, ilman, että vanhemmat ovat siitä ikinä saaneet tietää; esim. oli kiljupönttö ilmatiiviissä kaapissa omassa huoneessa, jne.

Mutta. itselläni ei lapsia ole, ja olen vannottanut jo itseäni aiemmin olevani enää milloinkaan neuvomatta ketään tällä foorumilla. Joten Ugh, olen puhunut jo liikaa. No:haart:feelings.

Aikamoista saivartelua.

Nykyajan touhu on liian pehmeää.
Jos mukula haistattelee vitut aikuisille ja pöllii sen mitä sille ei osteta niin selkäänhän sen pitäis saada.
Mutta ei.Tutkijoiden mielestä se on aina joku AD/HD-tapaus,mikä ei voi sille mitään,että määrätietoisesti vittuilee kaikille ja tieten tahtoen varastaa muilta.Ei sitä sais ojentaa.

:itku: :whip:

Originally posted by Jarek
Aikamoista saivartelua.

Nykyajan touhu on liian pehmeää.
Jos mukula haistattelee vitut aikuisille ja pöllii sen mitä sille ei osteta niin selkäänhän sen pitäis saada.
Mutta ei.Tutkijoiden mielestä se on aina joku AD/HD-tapaus,mikä ei voi sille mitään,että määrätietoisesti vittuilee kaikille ja tieten tahtoen varastaa muilta.Ei sitä sais ojentaa.

:itku: :whip:

ADHD on ehkä tällä hetkellä muoti-ilmiö, mutta ei sitä diagnoosia ihan helpolla saa. Olisin itse halunnut ko. diagnoosin selitykseksi oppimishäiriöilleni, mutta sain vastaukseksi vain, että on keskittymisongelmia.

On sitä muitakin tapoja rangaista kuin lyödä.

Mutta käytöstavoille voi aina jotain! Tosin sen projektin pitäisi alkaa jo ihan pienestä pitäen, viimeistään ekalta luokalta. Ikävä kyllä kaikki opettajat ei keskity käytöstapojen opettamiseen ollenkaan.

EDIT: jätän tässä ihan tarkoituksella vanhemmat mainitsematta, koska käytöstapoja voi oppia, vaikka ei niitä kotona opetettaisikaan.

Hieman offtopic: Joo kyllä meidänki koulusta noita tyhmiä pentuja löytyy. Esim. Eilen koulussa ooteltii opettajaa ni siihe yht'äkkiä tulee joku 2v nuorempi, ihan tuntematon tyyppi, aukoo päätänsä. Pari tyyppiä sit sano sille jotai takasinki. Sitten se pieni alko jotai uhoomaan, että pyytää isoveljensä koululle ja se hakkaa meidät. No, tänää sitte tuli joku pari-kolme vuotta meitä vanhempi heinä kaverinsa kaa kaverille jotai uhoomaan, oli sen edellispäivän uhoajan isoveli. Sitä perusuhoomista "saat turpaas" jne.. Kaveri siinä sano, että se oli toi sun pikkuveljes, joka sen pään aukomisen alotti ni jätkä vaan sanoo "Mun broidi saa aukoo päätä kelle tahtoo, se on asiallista se, mut sä et sano sille mitään, onko selvä tai saat turpaas (tai jotai vastaavaa uhoamista)". On mullaki (ja kyseisellä kaverilla) isoveli, mutta eipä olla koskaa niihin turvauduttu. Niin tyhmää mennä ensin isommille aukoo päätää ja sitte jos sanotaan jotain takasin ni heti ollaa isoveljeä apuun pyytämässä. Tosin ei toi sen broidikaa mitenkää kovin järkevältä vaikuttanu, jos mulla olis pikkuveli ja se kävis aukoo päätänsä isommille ilman mitään syytä, ni kyllä mä sitä pikkuveljeä toruisin enkä niitä joille se on menny avautuu. :rolleyes:

Oltiin eilen koirien kanssa iltalenkillä niin kolme poikaa juoksi kerrostalojen välistä siihen eteemme kävelytielle.
Heti perään tuli toista kävelytietä pitkin Civicci. Ihmettelin, että mikä :david: ajelee autolla pyörätiellä. Siinä joutui yksi nainen jo lastenvaunujen kanssa väistämään tuota hurjaa vauhtia kiitävää Civicciä.

No Civicci veti käkkärikäännöksen noitten juoksevien kakaroiden eteen ja autosta nousi nuorehko mies henkilö. Kirosanoja rupesi suustaan päästeleen ja pian kävi meille sivusta seuraajillekin selväksi, että olivat pojat lumipalloilla heitelleet ohi ajavaa autoa ja sitten karkuun lähteneet.

Civicci kuski siinä sitten huusi pojille (ihan asiasta), että heitelkää autoja lumppareilla sitten kun teillä on varaa maksaa vahingot. Mitään vahinkoa ei ymmärtääkseni autoon tullut, mutta hyvä vain, että joku pojille uskalsi vastaan sanoa. :thumbs:

Originally posted by cartman74
*klips*pian kävi meille sivusta seuraajillekin selväksi, että olivat pojat lumipalloilla heitelleet ohi ajavaa autoa ja sitten karkuun lähteneet. *klips*
Että näin sielläkin päin maailmaa. :(
Itse olin eilen töiden jälkeen kaupassa käymässä, ja pois lähtiessäni ajelin yhden volvon perässä. Yhtäkkiä oikealta puskasta lentää lumipalloja sekä volvon että mun päälle. Kauhea tumps kun lumppari osui kattoon. Puskan takana oli 3-4 kakaraa Olin kahden vaiheilla pysäyttää ja mennä ojentamaan, tai jatkaako matkaa. Olisin vähintään saanut itsekin osumia, joten ajattelin ettei maksa vaivaa, saa vain märät vaatteetkin. Ja olisivatko uskoneet tämmöistä vielä melko heiveröistä. Luojan kiitos ei autoon tullut jälkiä !
Itselle ei olisi tullut kakarana mieleenkään mennä heittelemään autoja lumipalloilla. Muutaman kerran kakarana muistan saaneeni tukistuksen ja pari luunappia, mutta muuten ei ole tarvinnut minua ruumiillisesti kurittaa. Kasvatus on onnistunut suullisestikin. Edes arestissa en ole ollut. Kasvattaa voi ilman väkivaltaakin, mutta nämäkään kersat eivät ilmeisesti olleet saaneet minkään valtakunnan kasvatusta. Vai onko se vain niin että "joukossa tyhmyys tiivistyy" ? Yksi mätämuna pilaa koko kaveriporukan vaikka muilla olisi arvot ja kasvatus kohdallaan ?!

Työkaverini kertoi jokin aika sitten ihan mielenkiintosen näkökulman, sillä on ekaluokalla koulussa oleva poika joka ei nyt ole siitä tottelevimmasta päästä. Ne hankki pleikkarin jokin aika sitten ja sitähän pitäs tietenkin pelata 24h/vrk. No se pelaaminenhan meni alussa överiksi ja työkaveri päättii pistää koko pelin kaappiin joksikin aikaa...no arvaattehan että siitä nyt ei mitään tullut ja se sitten kostautu kaikella pikkujäynällä!! Mutta hänpä päättikin antaa tietyn ajan päivässä aikaa pelata ja he yhdessä neuvottelivat tämän ajan ja senjälkeen ei kuulemma ole ongelmia pelin kanssa ollut...poika on sen sisäistänyt että on tietty aika ja kaikki ovat tyytyväsiä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom