...Tanan Kakarat!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ode-1
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Baarikello

No, jos mä nyt tuohon sun esimerkkiisi vielä jotain. Eli se esimerkki oli vähän niinku hassu silleen, että se oli vähä niinku sama asia, ku jos joku ei olisi treenannut ollenkaan kymmeneen vuoteen leuanvetoo ja sit se huomaiski roikkuvansa kymmenen vuoden lopussa kallion reunalla. Siin vaihees on vähä niinku myöhäst alkaa treenaa niit leuanvetoi. Mut jos tippuu, nii vastuu on silti sulla, ku sä oot itse itses siihen jamaan hommannu. Hoxxaaxxx? Ok, reggae.

Juu ymmärrän toki mitä tarkoitat, siitä huolimatta että sen huumorityylillä väänsit. Olen vaan nähnyt aikojan saatossa ihmisiä, joilla kaikki oli kondiksessa, kuri järkevä, ruokaa ja leluja pöytään, kaikki kohdallaan. Toisesta sisaruksesta tulee silti umpiluupää joka on linnakierteessä, ja toisesta mallikansalainen.
Voihan tietysti olla että vanhempi olisi voinut tehdä kaiken päinvastoin ja umpiluupää ei todellisuudessa ollutkaan umpiluupää, vaan väärinymmärretty, mutta itse en siihen usko.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh, kylläpä on hauskaa jauhamista. Usein olen kuullut juuri tuon että 'on keinoja'. Käytännössä kuitenkin 'keinoja' on usein todella vähän, tai ainakin niitä on vaikeata keksiä. Esim. television sulkeminen ei useinkaan auta yhtään mitään, sillä ympäröivältä kulttuurilta ei lapsen silmiä kuitenkaan voi sulkea.

Baarikello, sanon suoraan että älä viitsi jaksaa jauhaa aiheesta, josta et tiedä yhtään mitään. Sit kun oot itse vastuussa lapsen kasvattamisesta niin jutellaan sitten. Joissakin asioissa se kokemus vaan on täysin välttämätöntä. Mut tämä nyt tästä.

Originally posted by maneater
Baarikello, sanon suoraan että älä viitsi jaksaa jauhaa aiheesta, josta et tiedä yhtään mitään. Sit kun oot itse vastuussa lapsen kasvattamisesta niin jutellaan sitten. Joissakin asioissa se kokemus vaan on täysin välttämätöntä.

:offtopic: Kerropa, montako lasta mulla on?

Jos lapsen antaa mennä vaan nykypäivän kasvatuksen mukaan niin kaikki mene loppujen lopuksi päin vittua... kunnon kuri pitää olla tai mistään ei tule mitään... jos mun mukulani joskus huutais kuten eilen kelly raivos ozzylle niin :whip: .... pikkupoikana on tullut pari kertaa haettua piiskaa tosta koivusta ja ihan hyvää teki ei perkele tullut sen jälkeen mieleen paiskoa mitään ikkunoita paskaks tuolla kylillä tai tehdä jotain muuta tyhmää...

Itse sain kelpo kasvatuksen, eli rakkautta ja kuria hyvässä formulassa. Faijalta en saanut selkään kuin pari kertaa, mutta muistan sen lopun ikääni. Olen siitä ehdottomasti kiitollinen -jos väärin eli pahan tekeminen olisi rankaisematta saanut jatkua, niin mitä siitä olisi tullut?

No, toki sitä kaikkea paskaa tuli tehtyä ja aiheutettua lukuisia tuhotöitä ja vahinkoja. Kaiketi lapsikin tekee niin luonnostaan syntiin langenneessa maailmassa.

Otaksuttavaa on, että seuraava sukupolvi kampittaa meitä aina siellä, missä meitä (vanhoja) tapaa.

Katsos, kun minun mielestäni se on niin, että tuo lapsi on vanhempiensa holhouksen alla sen vuoksi, että hänen ei odoteta pystyvän vielä itsenäisiin ratkaisuihin. Siksi vanhempien tulee huolehtia siitä, että lapsi ei tee tyhmyyksiä. Jos lapsi tekee tyhmyyksiä, on syy vanhemmissa, koska he ovat "päästäneet" lapsen tekemään tyhmyyksiä.

No, jos puhutaan kuitenkin tässä vielä siitä ajasta, kun ihmiseltä ei odoteta vielä aikuisille ominaista käytöstä eli siitä ajasta, kun ihminen on lapsi. Onko lapsen mahdollista elää se aika ilman tyhmyyksiä?:)

Se, että lapsi on holhouksen alla tarkoittaa sitä, että vanhemmat ovat velvollisia huolehtimaan siitä, ettei lapsi tee tyhmyyksiä. Vanhemmat myös vastaavat lapsen teoista, mutta lapsi itse tekee päätöksensä.

Se ei tarkoita sitä, että vanhemmat ihan oikeasti pystyisivät estämään lapsen kaikkia tyhmiä tekoja.

Minulla ja sisaruksillani on ollut ihan sama kasvatus, ihan samat säännöt. Silti olemme aivan erilaisia ihmisiä. Olemme tehneet eri päätöksiä ja eri tyhmyyksiä.

Vanhemmat eivät voi teljetä lasta kotiin valvovan silmän alle 24h estääkseen lasta tekemästä tyhmyyksiä. Tämä on AINOA keino todella estää niiden tyhmyyksien teko. Mitään muuta varmaa keinoa ei ole.

Lapsuuteen ja nuoruuteen kuuluu vaiheita, jolloin tehdään nimenomaan vanhempien käskyä vastaan (uhmaikä, murrosikä). Tällöin (erityisesti uhmaiässä) katsotaan mitä kaikkea vanhemmat sietää. Eli lapset tekee tyhmyyksiä eikä sitä ole mahdollista estää.

Kirjoitin aikaisemmin:

"kasvattaa(antaa tietoa ennalta ja pitää poissa pahanteosta valvonnalla)"

Take it from there.:)

Tämä ei riitä. Ei oikeastaan koskaan.

Originally posted by IronMind
Eli valitset että haluat asua Helsingissä, jolloin jatkovalintasi rajoittuvat lähiöihin. Näin ei välttämättä ole kaikissa muissa kaupungeissa/maissa.

Eli valitaan kompromissi, kuten usein oikeassa elämässä nettipalstaviisaastelun ulkopuolella käy. Mutta tuossa rahaa-aikaa lapselle akselilla on kyllä suuriakin aste-eroja, aika moni kun kokee välttämättömyyshyödykkeiksi mitä ihmeellisimpiä asioita ja juoksee sitten kieli vyön alla pennin perässä että saa kaikki mahdolliset luotot maksettua, joilla on hankittu elämä täyteen tarpeetonta.

Rahatilanne oli myös varmaankin kutakuinkin tiedossa kun lasta alettiin pistää alulle? Kannattaako pulla laittaa uuniin jos elämä on muutenkin kituuttamista ja täytyy painaa esim. kahta duunia?

Ei kai noin naiveja ajatuksia kenelläkään vanhemmaksi aikovalla oikeasti ole? Eiköhän jokainen osaa suht'koht' realistisesti ottaa huomioon myös mahdollisuuden että sieltä kohdusta putkahtaakin läjä geneettistä jätettä, jolle ei järki uppoa päähän tai joka ei muuten vaan istu ympäröivään yhteiskuntaan.

Olet ihan oikeassa, että Helsingissä asuminen on jokaisen oma valinta. Siihen voi kuitenkin vaikuttaa monet taloudelliset syyt esimerkiksi työpaikka. Se on silti valinta, tiedän.

Ne ovat kaikki valintoja.

Uskon, että lapsia pystyy kasvattamaan huonommissakin oloissa.

Se on ainakin varma, ettei kukaan ihminen usko elävänsä elämäänsä köyhyydessä. Ei niitä lapsia rahan takia tehdä. Ihmisellä on tarve saada lapsia. Minullakin.

Jotkut ihmiset ottavat lainaa ja ostavat turhia juttuja. Kaikilla ei kuitenkin niin ole. Omat vanhempani eivät ottaneet koskaan lainaa. Elivätkin ihan hyvin, kunnes tuli lama ja työttömyys. Onneksi ei ollut lainaa, koska oli ihan kyllin vaikeaa ilmankin. Ihan hyviä meistä lapsista on tullut, vaikka ei rahalla riehuttukaan.

Eipä kukaan vanhempi usko, että omasta lapsesta tulisi joku narkkari/luuseri/työtön/juoppo/pedofiili/raiskaaja/murhaaja...jne.

Jonkun lapsia ne kaikki kuitenkin on.

Kyllä itsekin uskon, että pystyn kasvattamaan lapsistani kunnon kansalaisia. Saapi nähdä miten käy :) Tiedostan kyllä, ettei asiat mene oman suunnitelmani mukaan kuitenkaan.

En kyllä usko siihen geneettiseen jätteeseenkään. Jokainen ihminen loppujen lopuksi on vastuussa omasta elämästään, vaikka tietty ne lähtökohdat jonkun potkun antaakin, niin hyvään kuin huonoonkin.

Originally posted by Hippa
Se ei tarkoita sitä, että vanhemmat ihan oikeasti pystyisivät estämään lapsen kaikkia tyhmiä tekoja.

Tarkoitat varmaan että suurinosa vanhemmista ei pysty sitä estämään, mutta Baarikellopa pystyy. :lol2: Lainaten tästä näin nätisti "(antaa tietoa ennalta ja pitää poissa pahanteosta valvonnalla)"

Originally posted by Sumppari
Tarkoitat varmaan että suurinosa vanhemmista ei pysty sitä estämään, mutta Baarikellopa pystyy. :lol2: Lainaten tästä näin nätisti "(antaa tietoa ennalta ja pitää poissa pahanteosta valvonnalla)"

Toivotaan, että hänellä on (mitä en kyllä usko) tai tulee olemaan lapsia ja hän saa tuta karmean todellisuuden ihan itse.

:)

Originally posted by Hippa
Toivotaan, että hänellä on (mitä en kyllä usko) tai tulee olemaan lapsia ja hän saa tuta karmean todellisuuden ihan itse.
:)

Ennen kuin vastaan noihin aikaisempiin viesteihin, niin lainaan jälleen tuolta aikaisemmasta:

Kerropa, montako lasta mulla on?

Tämän jälkeen olen myös kiinnostunut kuulemaan joko Sumpparin tai Hipan suusta sen, mitä merkitystä tuolla lukumäärällä on loppujen lopuksi sille, mistä tässä on jauhettu.

Tämän jälkeen olen myös kiinnostunut kuulemaan joko Sumpparin tai Hipan suusta sen, mitä merkitystä tuolla lukumäärällä on loppujen lopuksi sille, mistä tässä on jauhettu.

No väännetään rautakangesta:
Jos et ole ikinä ajanut autoa. Et ymmärrä autolla ajamisesta mitään.
Jos et ole ikinä laihduttanut, et tiedä laihduttamisesta käytännön tasolla mitään.
Jos et omaa yhtään lasta, et käsitä lastenkasvatuksesta käytännön tasolla mitään.

Jos olet eri mieltä, todista se, miten voi lasta osata tehdä jotain mitä et ole koskaan tehnyt?

Jos et ole ikinä laihduttanut, et tiedä laihduttamisesta käytännön tasolla mitään.
Jos et omaa yhtään lasta, et käsitä lastenkasvatuksesta käytännön tasolla mitään.

Jos olet eri mieltä, todista se, miten voi lasta osata tehdä jotain mitä et ole koskaan tehnyt?

Lastoista en tiedä, mutta jokainen normaali ihminen on tietääkseni jossain elämänsä vaiheessa ollut lapsi. Useimpia meistä on myös kasvatettu. Monikaan meistä ei ole toiminut autokoulussa opettajana, mutta osaisi omien ajokokemustensa perusteella hyvinkin opettaa muita ajamaan.

Tämän lisäksi voi seurata vaikkapa sisarustensa tai sukulaisten/kavereiden/naapurien lasten kasvatusta ja vetää siitä omat johtopäätöksensä, jotka voivat olla hyvinkin paljon kattavampia kuin yhden oman pahasti epäonnistuneen kokeilukappaleen tuomat.

Minäpä yritän selvittää sinulle näin ilman rautakankea:

Montako lasta minulla on?

Minäpä yritän selvittää sinulle näin ilman rautakankea:

Montako lasta minulla on?

Kirjoituksistasi päätellen oletan että ei yhtään, tai yksi pieni lapsi. On myös mahdollista että lapsi/lapset ovat jo isoja, ja ovat poikkeuksellisen kilttejä, ja uskot että kaikki muut lapsetkin oppivat selittämällä, kerta sinunkin lapsesi näin uskovat.

Kirjoituksistasi päätellen oletan että ei yhtään, tai yksi pieni lapsi. On myös mahdollista että lapsi/lapset ovat jo isoja, ja ovat poikkeuksellisen kilttejä, ja uskot että kaikki muut lapsetkin oppivat selittämällä, kerta sinunkin lapsesi näin uskovat.

Eli tästä päätellään, että minulla on....Kuinka monta lasta?

Eli tästä päätellään, että minulla on....Kuinka monta lasta?

Ei voikkaan, mutta kerro nyt hyvä mies että miten sinun lapsillasi on mitään tekemistä tämän threadin kanssa?

Voi luoja mikä jänkkääjä. Aivan varmasti 0 lasta.

Ei voikkaan, mutta kerro nyt hyvä mies että miten sinun lapsillasi on mitään tekemistä tämän threadin kanssa?

Ei yhtään mitään. Sitähän minä tässä yritin vähän niin kuin todistaa. Sen sijaan jo legendaariseksi muodostuneen suomalaisen jääräpäisyyden kanssa sillä on paljonkin tekemistä eli otetaanpa vielä kertauksena

:confused: :eek: :kuvia:

Kunhan ehdin, vastaan noihin aikaisempiin.

:confused: :eek: :kuvia:

Kunhan ehdin, vastaan noihin aikaisempiin.

No tein oletuksen joka voi olla väärä. Et tosin ole vielä korjannut epäilystäni vääräksi. Omat tekstini yllä puhuvat sen puolesta että asia voi olla niin tai näin, mutta mitä sitten, ollaan asiasta eri mieltä ja sillä hyvä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom