...Tanan Kakarat!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ode-1
  • Aloitettu Aloitettu
..Juu, kyllähän sitä on tullut itse oltua kuin pieni Saatana joskus aikoinaan, sen verran pahoja pikku kepposteluja on tullut harrastettua..

Mutta ei se estä huutamasta kurittomille kakaroille naama punaisena tai viemästä penskojen kotoväelle terveisiä perseestä.

Kyllä itseltäkin turahti lusikallinen silloin tällöin pöksyyn kun joku "vähän" kimpaantui edesottamuksista, ja aina sitä tuli ehdollistamisen kautta uutta opittua, mitä saa tehdä ja mitä ei..:whip: :D

Edit: Vai opinko vain sen, ettei kannata jäädä kiinni..:evil:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Taisin jo joku aika sitten jossain saman tyylisessä keskustelussa ottaa kantaa näihin kurittomiin kakaroihin. Ja kantani on edelleen sama: vanhempien pitäisi kasvattaa pentunsa siten että voivat olla vastuussa siitä mitä ne tekevät. Mielestäni niin kauan kun penskat ovat vanhempiensa holhouksessa niin ne penskojen teot ovat rinnastettavissa siihen että sama kuin vanhemmat tekisivät ne teot. (sama muuten pätee koiran kasvatukseen, jos koira tekee jollekkin jotain vahinkoa niin se on sama kuin omistaja tekisi sen)
Itse olen muutaman kerran kertonut totuuksia niin kakaroille kuin heidän vanhemmilleen ja yleensä kakarat ovat alkaneet käyttäytyä kunniottavammin/kunnollisesti, mutta usein vanhemmat ovat sitten alkaneet persreijiksi koska heidän lapsiaan on komennettu. Hyvä esimerkki on se että ampuradalle ovat vanhemmat ottaneet sellaisia kurittomia pentuja mukaansa jossa sitten kaikki ovat vaarassa kun pennut tekevät ties vaikka mitä.

Vedä turpaan, vedä kyselemättä turpaan niitä hyttysiä ens kerralla. Luo itsellesi kunnon :david: maine lähiympäristöösi. Sääli on sairautta :kuola:

Onhan sitä itekki ollu melko kriminaali pienienä; Esimerkiksi noin 10-12v sokaistiin autoilijoita Virosta hankkimallani 10milliwatin laaserilla,kun ovat Suomessa kiellettyjä voimakkuuden johdosta vissiinkin. Monet autoilija lähti perään ja poliisitkin olivat meijän kintereillä muutaman kerran, mutta kertaakaan ei siitä kiinni jääty,kun sillä laaserilla pysty häiritteen autoja yli 500m päästäkin. Poliisit sitten nappas pari meidän kaveria, joilla ei ollu osaa eikä arpaa noihin puuhiin niin kertoivat niille että yli kymmenen valitusta oli poliisi asemalle tullu noiden laaseri puuhien takia. Eihän tossa mitään järkeä ollut, mutta kait sitä jonkinlaista jännitystä haki. On sitä kaikkea muutakin rikollista tullut pienenä puuhailtua,mutta jääköön tuohon... :nolo:

Yks juttu mikä oli kivaa, mutta helvetin tyhmää oli mennä iltaisin ja viikonloppuisin rakennustyömaille. Sieltä löyty sirkkeleitä ja poria ja sellasia liekinheittimiä(tai mitä onkaan) millä sulatetaan jotain ja mistä lähtee joku 1,5 metrin liekki kun vääntää kaasuhanaa tarpeeksi. Tuli varmaan aika kalliiks niille rakennusfirmoille kun pistettiin kaikki mahdollinen paskaks.. Kyllähän siitä meinattiin jäädä kiinnikin kun kytät tai vartijat lähti perään. Vaahtosammuttimia oli myös kiva pölliä ja suihkia niillä sitten ympäriinsä, eikä taida nekään ihan halpoja olla.

Ite tullu tehtyä niin paljon tyhmyyksiä, että ei ole kyllä paljon varaa muitten penskoille valittaa.:nolo:

Miksi luullaan että pieksämällä lapsia he oppivat tavoille..ei ne siitä opi jos sen luontosia ovat tai sit niistä tulee säikkyjä raukkoja.
Ei lapsen persoona pysty kasvatuksella muuttamaan..jos on taipuvainen kolttosiin tekee lapsi sitä hakattiin sitä tai ei..

Ja en ite ole saanut vapaatakasvatusta...selkääni saannut olen ja vielä syyttömästi..se vasta uhmaa kasvattaa perkele :curs:

El Salvatore mainitsi jo marketeista, niin minua henkilökohtaisesti ärsyttää juuri tuo kaupoissa käyttäytyminen.

Työpäivän jälkeen menet hiukan väsyneenä kauppaan ostoksille.
No jossain vaiheessa joku penska juoksentelee niille tarkoitetuilla pikku ostoskärryillä holtittomasti törmäillen kaikkeen mahdolliseen. Välillä osutaan hyllyyn, sitten törmäillään muitten asiakkaitten kärreihin ja hyvin jos sattuu niin pentu törmää jonkun jalkoihinja kyllä koskee jos hyvin osuu. Vanhemmat eivät ole huomaavinankaan tapahtumaa ja pentu jatkaa holtitonta sinkoilua pitkin kaupan käytävia.

Sama on tuo juoksentelu ilman kärrejä eli juostaan 2-4 lapsen ryhmissä pitkin ja poikin ja yllättäen taas vanhemmat eivät sano mitään.

Tuntuu, että jotkut nykyvanhemmat eivät saa lapsiaan hiljaisiksi.
Sitten kun minulla on lapsia ja ne aloittavat hysteerisen huutamisen/itkemisen kaupassa niin kyllä minä niitä ainakin yritän kieltää ja jos se ei toimi niin sitten esim lähdetään autoon kun ei osata käyttäytyä.

Joskus kaupassa näkee noita mitkä huutaa koko kaupassa olo ajan ja vanhemmat eivät edes yritä kunnolla torua huutamista, pelkäävätköhän sitten sitä, että muut asiakkaat katsovat huonoiksi vanhemmiksi jos lasta vähän tukistetaan/kielletään.
Tiedä häntä, mutta tuo on ärsyttävää kun lapsi saa huutaa ihan niinkuin ei mitään.

V*Beep*ttu Pitäskö niille lapsille rakentaa joku keskitysleiri, ainakin näyttää että joillekkin täälle kelpas. :D
Lapset on lapsia, eikai niit voi odottaa että ne käyttäytyis kuin jotkut aikuiset ja olis hiljaa joka paikas. Enemmän mun mielest kumma että jotain aikuista ottaa niin paljon päähän pikku parkumiset että niiden mielest pitäs aina anta joku litsari pienest itkust. Itellä on lapsi tosin en oo nähny sitä kuin vaan kun se oli ihan pienivauva, joten en tiedä tod. kasvattamisesta paljon mitään. Mutta veikkaan että välillä on parempi että antaa itkee ja riehuu vaan kuin että heti ollaan nostamasta tukasta kattoon.

Kekseliäs ja vilkas saa lapsi ollakkin,lue saa tehdä "jäynää",mutta vanhempia ihmisiä pitää kunnioittaa,eli jos paskalla heittelee ja perään huutaa vielä notta maistuko hyvältä niin siinä vaiheessa palaa käämi:curs: .

Erään sattumalta tuntemani perheen vanhempien kasvatusmetodit osoittavat hyvin, että tiukka kuri ja fyysinen satuttaminen eivät välttämättä ole se kaikkein paras vaihtoehto. No, eihän niin kukaan ole väittänytkään mutta kerron kuitenkin tästä tapauksesta. Eli, tässä perheessä on kolme lasta, kaikki tyttöjä ja heille isä pitää varsin kovaa kuria, äiti ei niinkään mutta ei sano vastaan isällekään. Turhasta marisemisesta ja itkuhuudosta tulee pientä tukistusta tai korvatillikka (hölmö sana btw :)) Käyttäytyminen pitää olla tiptop kunnossa eli varsinkin kun on vieraita läsnä niin puhutaan todella kohteliaasti ja aina muistetaan kiittää yms. Onhan näistä paljon hyötyäkin, eli vanhempia todellakin totellaan ja kolttosia ei tule varmasti mieleenkään tehdä, sillä he kyllä tietävät mitä kiinnijäämisestä seuraisi. Perheen lapset ovat kuitenkin todella hiljaisia ja tutunkin ihmisen kanssa on vaikea saada kunnon keskustelua aikaseksi kun lapset joko eivät osaa sanoa asiaansa tarpeeksi siististi muotoiltuna tai he eivät uskalla puhua. Olen monesti ihmetellyt miten he pärjäävät esim. koulussa ja tulevaisuudessa itsenäisessä elämässä kun he ovat niin epäitsenäisiä. Kaikkeen pitää kysyä isältä lupa jne. Toki omia vanhempia ja muita aikuisia on hyvä kunnioittaa mutta nöyristelemisestä ei ole hyötyä kenellekään, vähiten nöyristelijälle. Tiedä sitten olisiko erilainen kasvatus tehnyt heistä itsenäisiä, puheliaita ja ulospäinsuuntautuneita maailmankansalaisia, mutta jotakin olisi varmasti ollut tehtävissä.

Originally posted by japa
Taisin jo joku aika sitten jossain saman tyylisessä keskustelussa ottaa kantaa näihin kurittomiin kakaroihin. Ja kantani on edelleen sama: vanhempien pitäisi kasvattaa pentunsa siten että voivat olla vastuussa siitä mitä ne tekevät. Mielestäni niin kauan kun penskat ovat vanhempiensa holhouksessa niin ne penskojen teot ovat rinnastettavissa siihen että sama kuin vanhemmat tekisivät ne teot.

Kuinka paljon sulla on henkilökohtaista kokemusta lapsista ja kasvattamisesta? Kuinka hyvin tunnet ihmisen psyykettä?

Tiesitkö, että ihmisillä on oma tahto? Jos lapsi haluaa tehdä jotain siihen ei paljoakaan vanhempien sana auta. Joskus auttaa, joskus ei. Lapset tuppaa tekee kielletyt asiat salassa niin kuin kokeilevat tupakkaa/alkoholia/huumeita. Tai kiroilevat kuiskaten, ettei aikuiset kuule.

Aina se on ollut niin, että kiellettyä täytyy päästä kokeilemaan. Seurauksista välittämättä.

Jotkut lapset tottelee enemmän, jotkut vähemmän.

Ei vanhemmat kertakaikkiaan pysty hallitsemaan lapsiansa täysin. Sitä voi estää lasta tekemästä jotain, mutta lapsilla on kuitenkin omat aivot, joilla ajatella ja niihin ajatuksiin ei vanhemmat pääse.

Lapsia EI VOI verrata koiriin. Lapset eivät ole koiria, he ovat IHMISIÄ.

Meidän perheessä on neljä lasta ja about sama kasvatus ollut kaikilla. Joistain sinunlaisten ihmisten mielestä on varmasti todella ihmeellistä ja outoa, kun emme ole täysin samanlaisia ihmisiä, vaikka olemme saman kasvatuksen saaneet.

Itse en koskaan tehnyt mitään kepposia. Sen sijaan yksi siskoni ja yksi veljeni on tehnyt kaikenmoista temppua, esim. veli meni 10-vuotiaana kavereidensa kanssa rikkomaan yhden koulun ikkunat.

Minä en osaa tehdä ruokaa ja koti on aina ihan sekamelskassa ja siivoamiseen mulla menee tuntikausia ja siltikään ei näytä kauhean siistiltä.

Molempien siskojen kodit ovat aina tiptopkunnossa ja ruoanlaittokin onnistuu käden käänteessä. Joskus toinen sisko tulee auttamaan siivoamisessa ja hän saa 10 minuutissa kämpän siistiksi.

Olemme kaikki aivan omia persooniamme. Samasta kasvatuksesta huolimatta.

Kyllä se nykyajan nuoriso on...:david:

Originally posted by Hippa
...
Aina se on ollut niin, että kiellettyä täytyy päästä kokeilemaan. Seurauksista välittämättä.
...
Olemme kaikki aivan omia persooniamme. Samasta kasvatuksesta huolimatta.

Eli pointtisi on että vanhemmilla ei ole mitään vastuuta lastensa tekemisistä, koska lapset tekevät mitä tekevät kasvattavat vanhemmat heitä miten tahansa?

Mitä sitten kun kokeilunhalu ulottuu esimerkiksi vaikkapa ikätovereiden raakaan pahoinpitelyyn, raiskauksiin, vanhusten väkivaltaiseen ryöstämiseen, murhaan, tuhopolttoon? Kannattaako näitä asioita sen kummemmin paheksua, jos tekijä on lapsi - lapsethan ovat vain sillai hassusti kokeilunhaluisia ja kaikki kielletty houkuttaa?

Kyllä minulle on lapsena opetettu monia asioita, joita minun ei ole tarvinnut kokeilla: vanhempien ihmisten kunnioitus ja seurassa käyttäytyminen etunenässä. Ei olisi tullut mieleenikään haistatella jollekin seniorikansalaiselle tai pistää itkuraivarisirkusta pystyyn ihan missä tahansa.

Onko tällaisilla lastensa toimintaan vaikuttamaan kykenemättömillä vanhemmilla sitten vastuuta edes siinä valossa että nimenomaan he ovat ne kaksi ihmistä, jotka tuon itsehillintään kykenemättömän ihmishirviön ovat maailmaan siittäneet?

Moraali ja se mitä saa tehdä ja ei saa tehdä ei kuitenkaan ole mitään sisäsyntyistä, jonkun se on lapselle opetettava mikä on hyväksyttävää käytöstä. Jos vanhemmat eivät ole tämä opettaja niin kuka se mielestäsi pitäisi olla? Vai onko oikean ja väärän opettaminen mielestäsi turhaa?

Hippa,sorry:rolleyes:

IronMind, asiaa:thumbs:

Kyllä vanhempien pitää niille pennuillensa kertoa että mikä on oikein ja mikä väärin. Ja kyllä lapsilla pitää olla joku kunnioitus vanhempia kohtaan. Olipa se lapsen persoona mikä hyvänsä niin kyllä vanhempien pitää takoa lapselle päähän että mitä saa tehdä ja mitä ei. Minä en tässä kannata väkivaltaa mutta ei se väärän ja oikean esilletuominen ainakaan sillä vapaalla kasvatuksella mene perille.
Jos lapsi vaikka vahingoittaa auton maalipintaa millä tavalla hyvänsä ja tahallaan tai vahingossa ja perheen omaa tai vierasta niin kuka sen maksaa? No vanhemmat tietenkin. (sama homma muuten pätee koiran kanssa).
En edes mielestäni ole tiukkapipo kun ymmärrän että penskat haluaa kiroilla, kokeilla alkoholia,tupakkaa, käydä omena varkaissa jne sillä niihän aikuisetkin ovat tehneet, mutta jonnekin se raja pitää harmittoman ja rikollisen keppostelun väliin tehdä. Eikun siitä pienet perässä mitä isot edellä mutta harvemmat aikuiset ovat kivittämässä autoja ja hajoittamassa muuten paikkoja jne. Taas yksi esim. meillä on taloyhtiöden käytössä kuntosali josta vastaan. Siellä on tietenkin vaijereita ja muita kuluvia osia mennyt aikuisten käytössä rikki, mutta entä kun penskat viiltelevät laitteiden toppauksia ja nyrkkeilysäkit puukolla rikki ja kaikkea muuta pahaa tehdään kokoajan. Onko tämä ilkivalta sitten sitä vaan oman persoonan esille tuomista ja tai turhautumista kun ei nouse tarpeeksi penkistä niin siitä minä en välitä. Mutta taas näissäkin tapauksissa on vanhemmat ne jotka maksavat kulut. Eli kyllä vanhemmille se vastuu lapsistaan kuuluu ja jos niitä tenavia on neljä niin ne on persoonia joille pitää ne rajat jokaiselle yksilöllisesti luoda ja opettaa.

Kyllä minä ainakin olen saanut kuria ja kunnolla.
Eikä se minusta ole tehnyt mitenkään outoa.
Lapsena haettiin poru silmässä itse vitsa metsästä :itku: ja
kotiarestit olivat 2vko - 2kk. Minun mielestäni sain ainakin
mitä ansaitsin ja oikeudella. kyllä siinä oppi jos missä.

Originally posted by IronMind
Eli pointtisi on että vanhemmilla ei ole mitään vastuuta lastensa tekemisistä, koska lapset tekevät mitä tekevät kasvattavat vanhemmat heitä miten tahansa?

Mitä sitten kun kokeilunhalu ulottuu esimerkiksi vaikkapa ikätovereiden raakaan pahoinpitelyyn, raiskauksiin, vanhusten väkivaltaiseen ryöstämiseen, murhaan, tuhopolttoon? Kannattaako näitä asioita sen kummemmin paheksua, jos tekijä on lapsi - lapsethan ovat vain sillai hassusti kokeilunhaluisia ja kaikki kielletty houkuttaa?

Kyllä minulle on lapsena opetettu monia asioita, joita minun ei ole tarvinnut kokeilla: vanhempien ihmisten kunnioitus ja seurassa käyttäytyminen etunenässä. Ei olisi tullut mieleenikään haistatella jollekin seniorikansalaiselle tai pistää itkuraivarisirkusta pystyyn ihan missä tahansa.

Onko tällaisilla lastensa toimintaan vaikuttamaan kykenemättömillä vanhemmilla sitten vastuuta edes siinä valossa että nimenomaan he ovat ne kaksi ihmistä, jotka tuon itsehillintään kykenemättömän ihmishirviön ovat maailmaan siittäneet?

Moraali ja se mitä saa tehdä ja ei saa tehdä ei kuitenkaan ole mitään sisäsyntyistä, jonkun se on lapselle opetettava mikä on hyväksyttävää käytöstä. Jos vanhemmat eivät ole tämä opettaja niin kuka se mielestäsi pitäisi olla? Vai onko oikean ja väärän opettaminen mielestäsi turhaa?

Ei, pointtini ei todellakaan ollut tuo.

Pointti oli se, että tilanne ei ole se, että jos lapsi tekee jotain ni se on rinnastettavissa siihen, että vanhempi olisi tehnyt niin.

Ja tottakai kasvatus vaikuttaa lapsiin, mutta se kasvatus ei ole mikään absoluuttinen juttu. Lasta TÄYTYY kasvattaa. Ilman kasvatusta seuraa ihan hirveitä juttuja. Joskus niitä hirveitä juttuja seuraa hyvästä kasvatuksesta huolimattakin.

Halusin vaan sanoa sen, että vaikka vanhempi kasvattaakin jollain tavalla ni lapsi voi päättää tehdä toisin.

Ei ollut hauskaa, kun poliisi tuli haukkuu äitini ihan lyttyyn, koska siskoni oli humalapäissään käynyt aukoo päätään poliisille. Varsinkin, kun vanhemmat ei ole ikinä hyväksynyt tippaakaan kiroilua ja haistattelua. Meillä ei kotona kukaan kiroillut ikinä.

Lisään vielä tähän loppuun sen, että opettajan sijaisuuksia tehneenä olen nähnyt paljon erilaisia lapsia. Ja on aika rankkaa yrittää saada kasaan sellainen luokka, jonka ope on antanut niiden kasvaa itekseen. Eli käytöstavat ja kasvatus kunniaan, mutta ei kaikkea syytä voi aina vanhempien syyksi pistää.

Originally posted by Hippa
Halusin vaan sanoa sen, että vaikka vanhempi kasvattaakin jollain tavalla ni lapsi voi päättää tehdä toisin.

Oletko sitä mieltä, että jokainen lapsi on mahdollista kasvattaa(antaa tietoa ennalta ja pitää poissa pahanteosta valvonnalla) niin, että näitä tyhmyyksiä ei tulisi tehtyä ollenkaan?

Eli käytöstavat ja kasvatus kunniaan, mutta ei kaikkea syytä voi aina vanhempien syyksi pistää.

Kuten Ironmindkin tuossa aikaisemmin kysyi, kenen syytä se sitten on? Eihän holhottavalle (=ei kykene ottamaan itse vastuuta itsestään) voi vastuuta teoistaan työntää. :confused:

Originally posted by Baarikello
Oletko sitä mieltä, että jokainen lapsi on mahdollista kasvattaa(antaa tietoa ennalta ja pitää poissa pahanteosta valvonnalla) niin, että näitä tyhmyyksiä ei tulisi tehtyä ollenkaan?

Eli käytöstavat ja kasvatus kunniaan, mutta ei kaikkea syytä voi aina vanhempien syyksi pistää.

Kuten Ironmindkin tuossa aikaisemmin kysyi, kenen syytä se sitten on? Eihän holhottavalle (=ei kykene ottamaan itse vastuuta itsestään) voi vastuuta teoistaan työntää. :confused:

Teoriassa on mahdollista kasvattaa kenestä tahansa lapsesta sellaista, joka ei ilkeyksiä tee, mutta käytännössä se ei onnistu.

Vanhempani ovat aina saarnanneet päihteitä vastaan. Varsinkin äitini vastustaa huumeita viimeiseen asti. Jopa minä, perheen kiltein ja tottelevaisin lapsi, kokeilin pilveä nuorempana.

Oletko koskaan ajatellut, että syyn ei tarvitse olla yhden kohteen niskoilla?

Jos molemmat vanhemmat ovat töissä, lapsi aloittaa aika nuorena ajanvieton jossain hoitopaikassa (tarha, perhepäivähoito, oma hoitaja) ja viettää tässä paikassa jopa 8 tuntia päivässä. Illalla ehtii vanhempien kanssa olla pari tuntia, kun on jo nukkumaanmenoaika.

Jos toinen vanhempi (tai joskus molemmat) ovat kotona päivät, joko työttömänä tai kotityötä tekevinä, lapset saavat enemmän kasvatusta kotona, mutta jossain vaiheessa siirrytään kouluun. 7-vuotiaan koulupäivä on 4 tuntia. Ja vuosi vuodelta tulee aina tunteja lisää. Yläasteella koulupäivät ovat jo sen 8 tuntia.

Tähän, kun lisää ajan, jonka lapsi viettää harrastuksissa, kavereiden kanssa, jää vanhempien kanssa vietetty aika tosi vähään.

Joten ketä pitäisi syyttää, kun lapsi tekee jotain kammottavaa? Vastaus voi olla aikamoisen eri, jos kyseessä on 8-vuotias lapsi tai 14-vuotias lapsi.

Vastauksen löytyminen ei ole niin helppoa. Enkä lähde sitä tässäkään etsimään.

Mutta kaikkea syytä ei voi sysätä vanhempien niskoille. Nyky-yhteiskunnassa heille annetaan hyvin vähän aikaa kasvattaa omia lapsiaan. Koulukin antaa kasvatukseen oman osansa sekä myös kaikki muut tekijät, jotka ovat osa lapsen elämää (kaverit, harrastukset..)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom