Talvirengas FAQ

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Ei kai siitä sakkoja saa, mutta mulla jäi katstastustodistukseen merkintä, että NASTAERO liian suuri.
Juu tosiaan nastoja ei tarvitse olla mutta jos niitä on niin nastaero ei saa olla renkaiden välillä liian suuri. Olikos se nyt 25 % tms. Tiedä nyt onko se pilkunnussintaa, eikös se tässä vähän aikaa sitten (olisko ollut viime talvena) tapahtunut ambulanssin ulosajo, jossa muistaakseni kuolikin joku, johtunut ainakin osaksi juuri tuosta nastaerosta. Tai näin ainakin jossain välissä uutisoitiin... tiedä sitten miten on oikeasti.

Mutta halvimmalla varmaan pääset jos revit nastat pois, se lienee sallittua.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Juu tosiaan nastoja ei tarvitse olla mutta jos niitä on niin nastaero ei saa olla renkaiden välillä liian suuri. Olikos se nyt 25 % tms. Tiedä nyt onko se pilkunnussintaa, eikös se tässä vähän aikaa sitten (olisko ollut viime talvena) tapahtunut ambulanssin ulosajo, jossa muistaakseni kuolikin joku, johtunut ainakin osaksi juuri tuosta nastaerosta. Tai näin ainakin jossain välissä uutisoitiin... tiedä sitten miten on oikeasti.

Mutta halvimmalla varmaan pääset jos revit nastat pois, se lienee sallittua.

Eiköhän se mene uusien renkaiden ostoksi, tulee noita kilometrejä kuitenkin sen verran paljon että halpa henkivakuutus toi hyvä rengas on.
 
Zone-sarja -42%
Useimiten löytyy autosta ohjekirja jossa suositus paineet tai sitten auton oven karmissa tai polttoaine luukussa. Siihen kun lisää jonkun 0,2-0,3 lisää talvelle niin se on siinä. Myös tuokin lisäys on jo monessa uudessa autossa merkitty. Ja noihin valmistajan paineisiin kannattaa luottaa sillä ihan oikeasti ne valmistajat testaavat autonsa ihanne ominaisuuksille.
Mulla ainakin ohjekirjassa lukee eri paineet kesä- ja talvirenkaille, joten en ole mitään niihin lukemiin lisäillyt.
 
Nyt löytyi taas tarjous tuosta omasta kummallisesta koosta 205-50/16. Kumpi on parempi, Nokian Hakkapeliitta 2 vai Gislaved Nord Frost 3? Hinta on sama.
 
Nyt löytyi taas tarjous tuosta omasta kummallisesta koosta 205-50/16. Kumpi on parempi, Nokian Hakkapeliitta 2 vai Gislaved Nord Frost 3? Hinta on sama.

Itse ottaisin Nord Frost 3:n. Hiljaisempi ja pito säilyy pidempään. Ehkä myös ajettavuudeltaan vakaampi (mutua).
 
Itse ottaisin Nord Frost 3:n. Hiljaisempi ja pito säilyy pidempään. Ehkä myös ajettavuudeltaan vakaampi (mutua).

Komppaan, eli näistä kahdesta itsekkin valitsisin NF3:n. Gislavedin NF3:sta tosin irtoaa nasta hitusen herkemmin kuin noksusta mutta muuten parempi rengas.
 
OK, kiitos! Samanlainen käsitys itselläkin oli.

Nyt vaan pitää vielä keksiä että onko toi vessa vielä itsellä edes kesään asti, ei oikein viitsisi vaihtoon menevän renkaisiin panostaa.
 
Nokia Hakkapeliitta 7

Hakkapeliitta-7-ISO-verkk_%28ID_672%29.png

Nokian Hakkapeliitta 7 - pehmeää menoa, pettämätöntä pitoa

Vaativien ja vaihtelevien pohjoisten kelien erikoisosaaja Nokian Renkaat esittelee uuden pohjoismaisen nastarenkaan. Nokian Hakkapeliitta 7 tavoittelee täydellisyyttä yhdistämällä ainutkertaisiin talviominaisuuksiinsa erinomaisen ajomukavuuden.



- Vuonna 2006 markkinoille tuomamme Nokian Hakkapeliitta 5 on saavuttanut häikäisevän testimenestyksen. Sen seuraajan kehitystyössä rima nousi väistämättä hyvin korkealle. Talvitietämyksen edelläkävijänä meidän piti jälleen tavoittaa jotakin uutta, ennen kokematonta, Nokian Renkaiden tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila linjaa suunnittelutyön kovia päämääriä.



Nyt markkinoita alkaa valloittaa nastarengas, jossa on runsaasti edeltäjätuotteesta tuttuja, kuluttajien arvostamia ja testien kiittämiä ominaisuuksia. Tuoreimmaksi kehityskohteeksi valittiin ajomukavuus. Sitä kohennettiin tinkimättä vähääkään hyvän, tasapainoisen talvirenkaan peruspiirteistä, erityisesti pettämättömistä pito-ominaisuuksista.


Keleihin sopeutuva kameleontti: napakkaa pitoa ja ajamisen iloa

Ehdottoman luotettavat turvallisuus- ja pito-ominaisuudet kuuluvat Hakkapeliittojen vakiovarusteisiin. Nokian Renkaiden taitavien tuotekehittäjien luomassa uutuudessa äärimmäiseen jää-, lumi- ja märkäpitoon yhdistyvät miellyttävä ajonautinto ja ehdoton mukavuus. Uusin Hakkapeliitta on talviteiden kameleontti, joka mukautuu joustavasti pidon muutoksiin. Loogisesti käyttäytyvä talvirenkaiden priimus on hyvä kaikessa.



- Valtaosin talviautoilu on helppoa etenemistä hallittavissa olosuhteissa. Renkaiden tulee olla sellaiset, että autoilija voi nauttia ajosta. Mukavuuden lisäksi kunnon talvirenkaassa täytyy ollaturvatekijöitä ja pitoreserviä yllättävien säämuutosten ja pääkallokelien varalle. Vertaisin näitä ääritilanteissa vaadittavia renkaan ominaisuuksia auton turvatyynyyn – valmiuteen toimia silloin, kun on tarvis, tuotekehityspäällikkö Huovila pohtii uutuusrenkaan piirteitä.



Nokian Hakkapeliitta 7:n pehmeä tiekosketus ja herkkä tuntuma syntyvät uudesta nastateknologiasta ja siihen liittyvistä lukuisista keksinnöistä. Renkaan ajokäytökseen merkittävimmin vaikuttava oivallus muistuttaa hyvien juoksutossujen kantavaimennusta: renkaan ilmareiät pehmentävät ja vaimentavat nastan iskua, joten ajosta tulee joustavaa ja sulavasti etenevää. Nokian Hakkapeliitta 7 ei tyydy kompromisseihin. Se tarjoaa käyttäjälleen sekä ainutkertaisen talvipidon että erinomaisen ajomukavuuden, ajamisen ilon.


Ilmavaimentimet pehmentävät nastaiskuja

Samainen karhunkynsisovellus kuuluu myös uuden renkaan pitoelementteihin. Karhunkynsi pitää nastan kohtisuorassa jännittämällä kuviopalan optimaalisesti jarrutustilanteessa. Tukevalla nastan kiinnityksellä saadaan aikaan huippuluokan jarrutuspito.



Napakan pidon lisäksi Nokian Hakkapeliitta 7 tarjoaa kuljettajalle ainutlaatuisen pehmeän ajonautinnon, jonka varmistavat aivan uudet ilmavaimentimet ja jo aikaisemmista nastarenkaista tuttu Eco Stud System.



Kuviopalojen etureunoihin on sijoitettu pisaranmuotoisiksi kammioiksi muotoillut ilmavaimentimet. Niiden tehtävänä on pehmentää nastan iskeytymistä ajoalustaan ja vaimentaa nastaiskua tiehen ja samalla vähentää nastan värähtelyä tiekosketuksessa. Ilmavaimennintekniikka vähentää myös tienkulumaa, hiljentää renkaan ääntä ja parantaa nastojen kestoa. Täysin uuden nastan ja ilmavaimennintekniikan muodostamaa innovaatiota kutsutaan nimellä Air Claw Technology.



Monisärmäinen ja jämäkkä, aivan uusi ankkurinasta on leveä, mikä tehostaa pitkittäispitoa kiihdytettäessä ja jarrutettaessa. Sivuttaispitoa on parannettu pohjalaipan muodolla. Aiempaa leveämpi nastan pohjalaippa tukee nastaa tehokkaammin myös sivuttaissuunnassa.



Hakkapeliitta-talvirenkaista tutusta Eco Stud System -nastoitusteknologiasta on jalostettu uuden sukupolven versio. Se on hiottu toimimaan tehokkaasti juuri ankkurinastan kanssa. Eco Stud Systemin keskeisin idea on nastatyyny, joka tehostaa nastan toimintaa ja vaimentaa nastan iskeytymistä tiehen.



Nokian Hakkapeliitta 7:ssä on uudistettu cap & base –rakenne. Erityisen vahva pohjakerros lukitsee nastan lujasti kuviopalaan ja parantaa myös paljaan tien ajokäytöstä.



Autoilijalle ankkurinastan ja ilmavaimennuksen yhdistelmä Air Claw Technology tarjoaa ylivertaista mukavuutta ja kompromissitonta turvallisuutta. Ankkurinastasta ja karhunkynnestä yhdessä syntyy kestävää turvallisuutta; yhä parempaa jarrutus- ja kiihdytyspitoa sekä lisää kulutuskestävyyttä. Uusi Nokian Hakkapeliitta 7 täydentää erinomaisesti nykyautojen ajonhallintajärjestelmiä.



Kaikki Nokian Hakkapeliitta 7 -uutuusrenkaat toimitetaan markkinoille tehdasnastoitettuina, millä varmistetaan nastoituksen laatu ja toimivuus.


Kulutuspintasekoituksen eväät: talvipitoa, repimiskestoa ja rullaavuutta

Nokian Renkaiden materiaalikehitysosasto on onnistunut vaativassa kemiallisessa haasteessa. Lukuisten kokeiden, testien ja laajan tutkimustyön tuloksena on saatu aikaan täysin uusi, pohjoisiin oloihin säädetty kulutuspintasekoitus. Se on ennennäkemätön luonnonkumin, silican ja rypsiöljyn yhdistelmä. Uudentyyppinen silaani (ns. Cryo-silaani) tehostaa silica-luonnonkumiyhdistelmän toimivuutta vaihtelevissa talviolosuhteissa. Aiemmin on ollut erityisen vaikeaa saada yhdistetyksi runsas luonnonkumimäärä suureen silicamäärään. Silicaa käytetään renkaassa sideaineena noen sijaan.



Sekoituksella saadaan uutuustuotteeseen ääriolojen talvipitoa, kulumiskestoa ja märkäpitoa. Rypsiöljy tuo renkaaseen repimislujuutta sekä lisää jää- ja lumipitoa. Sekoituksen suuren silicapitoisuuden ansiosta uusimman Hakkapeliitta-talvirenkaan vierintävastus on erittäin matala, ja siksi polttoaineenkulutus ja haitalliset päästöt vähenevät.


Pintamalli parantaa vakautta ja ajokäytöstä

Nokian Renkaat viitoittaa nastarengaskehityksessä tietä, on edelläkävijä. Kun eri pintamallivaihtoehtoja arvioitiin, monipuoliset ja perusteelliset testit osoittivat, että direktionaalinen eli pyörimissuunnaltaan määrätty ja symmetrinen pintamalli on ihanteellisin ja toimivin nastarenkaissa.



Uuden nastarenkaan kehitystyössä oli kaksi päälinjaa: ykkösvaihtoehtona oli kehittää Hakkapeliitta 5:n kaltainen rengas, toisena kehitysversiona oli täysin uusi, edellisestä selvästi poikkeava pintamalli. Perusteelliset testit osoittivat uudentyyppisen pintamallin kiistattomasti paremmaksi. Mittavan kehityssaavutuksen innoittamina tuotteen nimeämisessä hypättiin kuutosen yli, ja rengas sai nimekseen Nokian Hakkapeliitta 7.



Kulutuspinta on hieman kaventunut ja se on aiempaa suljetumpi. Pinnan keskialue on melko sidottu, mikä kohentaa renkaan ajokäytöstä paljaalla asvaltilla. Keskellä oleva tukiripa vakauttaa renkaan kulkua ja parantaa sivuttaispitoa.



Renkaassa on runsaasti positiivipintaa. Olka-alueet ovat melko suorat ja kapeahkot. Nastat on jaoteltu renkaaseen leveästi. Pintamalligeometrian vuoksi rengas ei tukkeudu lumesta eikä sohjosta, vaan puhdistuu luonnostaan.

Tuplatehot sohjokiiloista

Nokian Renkaat on kehittänyt keskieurooppalaisiin kitkarenkaisiinsa sohjopitoa parantavat sohjokiilat. Tuoreimmassa pohjoismaisessa nastarenkaassa sohjoliirtoa torjutaan tuplateholla: renkaan molemmilla olkapäillä on sohjokiila. Sen kiilamainen kulma leikkaa vetisen lumisohjon tien ja renkaan välistä tehokkaasti.

Lisää turvallisuutta ja tietoa renkaan kulumisesta

Käyttömukavuutta ja turvallisuutta lisäävät vierekkäin olevat kulumisvaroitin (Driving Safety Indicator, DSI) ja lumikidetunnus. Kulumisvaroitin kuuluu kaikkien Nokian-merkkisten renkaiden vakiovarusteisiin. Renkaan keskipinnassa olevat numerot ilmaisevat kulutuspinnan pääurien syvyyden millimetreinä. Numerot kuluvat pois sitä mukaa, kun rengas kuluu. Turvalliseen talviajoon tarvitaan noin 4 - 5 millimetriä uransyvyyttä.



Lumikidetunnus viestii niin ikään renkaan talviturvallisuudesta. Se säilyy näkyvissä neljän millimetrin uransyvyyteen asti. Lumikiteen kuluttua pois autoilijan on syytä hankkia uudet talvirenkaat riittävän turvallisuuden varmistamiseksi.



Nokian Hakkapeliitta 7:n laaja kokovalikoima kattaa 49 nimikettä 13 tuumaisesta 20-tuumaiseen asti. Valikoimaan kuuluvat myös Porscheen räätälöidyt maailman ensimmäiset H-nopeusluokan pohjoismaiset nastarenkaat.



Nastallinen talviuutuus tulee vähittäismyyntiin keväällä 2009 Nokian Renkaiden avainmarkkinaalueilla Pohjoismaissa, Venäjällä, Ukrainassa, Kazakstanissa ja Valko-Venäjällä.



Lisätietoja: Nokian Renkaat Oyj



tuotekehityspäällikkö Teppo Huovila, puh. 010 401 7701,

teppo.huovila(at)nokiantyres.com
 
Tuli sitten ostettua Bridgestonen Blizzakit.
Johan hiljeni rengasmelu, kun kitkat löi alle. Ja juu, entisiin Hakkapeliitta 4:iin pitokin parani aika huimasti. Tosin olihan noi jo 3:tta talvea alla, mutta kuitenkin.

Oon aina tykännyt kitkoista ja on ne ajomukavuudeltaan aivan loistokapistukset.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Paljonko tuli (koko) hintaa lippalakeille?

Koko on 195/55/15, eli varmaan se yleisin. Vaihtoineen ja vanhojen kierrätyksineen 400 egee.
En tiedä oliko kallis vai ei, mutten muutaman kympin takia jaksanut kamalaa hakutouhua harrastella.
 
Koko on 195/55/15, eli varmaan se yleisin. Vaihtoineen ja vanhojen kierrätyksineen 400 egee.
En tiedä oliko kallis vai ei, mutten muutaman kympin takia jaksanut kamalaa hakutouhua harrastella.

15" HA renkaista tuo 195/55/15 on HARVINAISIN ja täten kallein. Ihan hyvään hintaan sait.
195/50/15 = halpa 195/55/15 = kallis 195/60/15 = halpa 195/65/15 = halpa :D

Tuo 195/55/15 on noin 100e noita muita kalliimpi.
No eipä sille mitään mahda jos autoon on tuo koko tarkoitettu.
 
Pito hukassa

Tuli ostettua Nokian Hakkapeliitta 5 koossa 195/65/15 Tammikuun alussa ja olen ollut vähän pettynyt pitoon. Tuon renkaan pitäisi testien mukaan olla huippuluokkaa pidon suhteen jäisellä tiellä joten vika on varmaan auton alustassa?
Iskunvaimentimet on menossa kesällä vaihtoon, kannattaiskohan vaihdattaa samalla jousetkin kun lisäkulu jää aika pieneksi? Auto on 330tkm rullattu vm -98 Avensis. Jouset on luulatavasti alkuperäiset, ainakin takaiskarit on jossain vaiheessa vaihdettu.
 
Oon aina tykännyt kitkoista ja on ne ajomukavuudeltaan aivan loistokapistukset.

Kolmisen vuotta sitten tuli puolivahingossa kitkat (nokian RSi) alle ja nastoihin en enää palaa. Melu on suurin syy. Ja eipähän tarvi näistä nykytalvistakaan kyrpiintyä niin paljoa ku nastamiesten..
 
Joo ihan perusjuttu on se että ne jotka nastoilla ajaa (ja on aina ajanu) ottaa kerran kitkat ja ei sen jälkeen enää nastoja huoli:D Tuo on tullu todettua varmaan 100 kertaa.
 
Kauanko talvirenkaan pitäisi periaatteessa kestää? Joku uusiorengas on talvirenkaana, kuitin mukaan vasta toista talvea alla ja nyt tyhjänä, näyttäisi ihan kun kumi olisi vaan hapertunu niin paljon että olis sitten murtunu.. sen kohdan vierestä näkyy kumin alta jotain langan pätkiä, onko renkaissa viel nykysin ulkoreunalla jotain langan tapaista? pintaa olis vaikka kuinka ja melkee kaikki nastatkin tallella, menisikö tollane jonku takuun piikkiin?
 
Siis ootko ajanu sillä tyhjänä?
Tottakai vyöviat menee takuisiin mutta tyhjänä ajaminen on omaa tyhmyyttä ja sitä ei korvaa takuu.

Ei sillä tyhjänä oo ajettu, ei niin tyhjällä kumilla mihinkään olis päässytkään ajamaan :D Oli vaan päivän aikana parkissa tyhjentyny ja ilmat vuotaa pihalle about kahdessa minuutissa, kun renkaan täyttää. Siin on kuvion palojen välissä noin 2cm pitkä railo, mistä ilma tulee pihalle, eikä mitään ulkopuolisia esineitä renkaassa näy, vaikuttas vähä ehkä justiinsa vyövialta tai vastaavaa..
 

Suositut

Back
Ylös Bottom