Talousmaailman tyhmien kysymysten ketju

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kun teet itse isomman remontin, esim. keittiöremontin niin saako siitä irti mitään verohyötyjä? Esim. isoista kodinkonehankinnoista jääkaappi, pakastin, liesi, astianpesukone ja liesituuletin. Tai sitten muusta materiaalista kaapit, hanat, allas, pöytätaso, laatat jne?

Lainarahalla tehdyn remontin lainan korkoja saa vähentää verotuksessa tietyin edellytyksin. Muuten ei hankinnoista saa verotushyötyjä, työn osuudestahan saa tehdä kotitalousvähennyksen. Aika usein taidetaan pyytää laskuttavaa yritystä "tarkistamaan" työn ja materiaalien osuuksia.

Vakituisen asunnon peruskorjaus

Vähennyskelpoista on myös sellaisen velan korko, joka kohdistuu verovelvollisen tai hänen perheensä
käytössä olevan vakituisen asunnon peruskorjaukseen. Korot eivät ole vähennyskelpoisia, jos
velka kohdistuu esim. asunnon maalaukseen, tapetointiin, aikaisempaa tasoa vastaavien keittiökalusteiden hankintaan tai muuhun ns. vuosikorjaukseen. (www.vero.fi)

Edit. Melkein osaan lukea, kyse oli siis itse tekemisestä jolloin mahdollinen korkovähennys on ainoa.

Eikö poliitikotkaan tajua mitään:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200809028201283_uu.shtml
Filatov kyseenalaistaa kotitalousvähennyksen korotuksen
2.9.2008 11:35
SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov kyseenalaistaa kotitalousvähennyksen korottamisen tarpeellisuuden.

Ryhmänsä kesäkokouksen Vantaalla avannut Filatov huomautti, että varakas pariskunta saa nyt veronalennuksena 6 000 euron tulonsiirron vuodessa.

Filatovin mukaan summa on sama, johon pitkäaikaistyötön tai eläkeläinen joutuu tyytymään vuodessa. Nykyinen vähennyksen raja on jo Filatovin mukaan niin korkea, että keskituloinen perhe ei juuri ylitä sitä.

Verovähennyksen saa todellakin suoraan näppiin(NOT).

^ ja tuollahan voisi olla jopa työllistävä vaikutuskin. Miettis vähän toiseltakin kantilta.

Vastaava homma on kun työsuhdeautoa koskettavassa verouudistusasiassa haastatellaan aina Anni Sinnemäkeä "..minähän en auto käytä!" Mikäs siinä jos asuu Helsingin keskustassa josta ajaa 10 min jopolla eduskuntaan duuniin eikä ole lapsiakaan!!

Kun nyt vaikka Euroopan keskuspankki laskee liikkeelle X miljardia euroa, niin miten se käytännössä saadaan kiertoon? Ei vissiin pistetä postipaketissa kasaa tonnin setelin nippuja eri maiden pankeille, lapussa terveiset "Tossa ois taas vähän lisää rahaa". Lainataanko vai annetaanko? Millasista syistä ylipäätään tulee tarve lisätä rahan määrää?

T: Pihalla maailman menosta

Kun nyt vaikka Euroopan keskuspankki laskee liikkeelle X miljardia euroa, niin miten se käytännössä saadaan kiertoon? Ei vissiin pistetä postipaketissa kasaa tonnin setelin nippuja eri maiden pankeille, lapussa terveiset "Tossa ois taas vähän lisää rahaa". Lainataanko vai annetaanko? Millasista syistä ylipäätään tulee tarve lisätä rahan määrää?

T: Pihalla maailman menosta
Keskuspankkiluotoistahan noissa on kyse eli tämänhetkisessä kriisitilanteessa pankit ei oikein tahdo luottaa toisiinsa eivätkä siis lainaa toisilleen rahaa, joten keskuspankki yrittää lievittää tilannetta laittamalla tarjolle normaalia suurempia kuskuspankkiluottoja.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/09/14489

Nyt on paljon uhkakuvia lamasta liikkeellä, joten kyselläänpä siihen liittyen.

Itse menen vuoden päästä opiskelemaan(muutan toiseen kaupunkiin yksin asumaan). Mitä minun kannattaa ottaa huomioon näin etukäteen jos tuo lama nyt iskee? Töissä olen tällä hetkellä ja rahaa koitan kerätä säästöön. Miten raha kannattaa säästää, sijoittamalla, antaa olla tilillä, tyynyn alla vai johonkin kiinteään minkä arvo ei laske?

Olen suunnitellut myös ostaa kämppääni television ja kotiteatterisarjan, vai kannattaako nämä ostaa vasta kun lama on pahimmillaan, saako niitä silloin halvemmalla?

Ylläoleva teksti voi sisältää paljon paskaa ja jonkin mielestä olla jopa huvittava, mutta en tiedä itse taloudesta juurikaan mitään joten parempi kysyä. Vastaus mieluusti ratakiskosta väännettynä :D

Nyt on paljon uhkakuvia lamasta liikkeellä, joten kyselläänpä siihen liittyen.

Itse menen vuoden päästä opiskelemaan(muutan toiseen kaupunkiin yksin asumaan). Mitä minun kannattaa ottaa huomioon näin etukäteen jos tuo lama nyt iskee? Töissä olen tällä hetkellä ja rahaa koitan kerätä säästöön. Miten raha kannattaa säästää, sijoittamalla, antaa olla tilillä, tyynyn alla vai johonkin kiinteään minkä arvo ei laske?

Olen suunnitellut myös ostaa kämppääni television ja kotiteatterisarjan, vai kannattaako nämä ostaa vasta kun lama on pahimmillaan, saako niitä silloin halvemmalla?

Ylläoleva teksti voi sisältää paljon paskaa ja jonkin mielestä olla jopa huvittava, mutta en tiedä itse taloudesta juurikaan mitään joten parempi kysyä.
Noniin. Sijoittamisesta ei kukaan ole vastannut vielä mitään. Kannattaa käytännössä säästää lyhyen koron rahastoon inflaatiolta suojaan, osakkeisiin vuoden sijoitusaika on uhkapeliä. Tavallisella tilillä niitä ei kannata todellakaan pitää. Kiinteää omaisuutta nyt taas on vähän vaikea realisoida nopeasti, eli niiden likviditeetti on alhaisempi kuin käteisen tai korkorahaston. Itse säästäisin korkoihin.
Kotiteatterin ja telkan ostosta en kyllä osaa sanoa mitään muuta kuin että periaatteessa osta niin myöhään kun voit, koska tekniikka kehittyy koko ajan, ja samalla rahalla todennäköisesti saat parempaa vuoden päästä kuin nyt..

osta niin myöhään kun voit, koska tekniikka kehittyy koko ajan, ja samalla rahalla todennäköisesti saat parempaa vuoden päästä kuin nyt..

Mutta mitäs jos oottaisikin tuon vuoden jälkeen vielä vuoden. Tai vielä senkin jälkeen yhden vuoden.

Tekniikkaa ostettaessa kannattaa ostaa tavara HETI tarpeen ilmetessä JOS lähiaikoina ei ole näköpiirissä teknisiä mullistuksia. Kotiteattereissa nyt ei tavalliselle tallaajalle ole näköpiirissä mitään mullistavaa. Telkkaritkin varmasti tällä kehityspolulla ovat vielä useamman vuoden. FULL-HD töllö on kuitenkin ihan fiksu valinta, jos meinaat saman telkkarin pitää vielä seuraavaankin lamaan asti.

Onko kukaan täällä perustanut sivutoimelle toiminimeä? Onko se järkevin tapa toimia jos on päivätöissä ja tekee sivutoimena muille yrityksille palveluita?
Arvioisin että noin parin tonnin verran tekisin sivutoimena tänä vuonna, ensi vuonna varmaankin enemmän.
Mitä muita vaihtoehtoja on?

Ohjelmointi/webbisetistä kyse ja tavoite tietenkin maksaa mahdollisimman vähän ylimääräisiä veroja

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kysymykseni koskee asuntolainan vakuudeksi tehtyä panttausta. Kyseessä on vierasvelka- ja erityispanttaussopimus. Panttina on kiinteistö. Jos pantti joudutaan realisoimaan, mutta kiinteistöä ei saada myytyä tarpeeksi hyvällä hinnalla, niin joutuuko panttaaja itse maksumieheksi jotta velka- ja panttikirjaan kirjattu pantin arvo saadaan katettua? Siis voiko panttaaja joutua maksamaan rahaa myös omasta pussistaan, vai riittääkö aina se että pelkkä pantti luovutetaan velkojan myytäväksi? Voiko panttaaja joutua kärsimään siitäkin, jos pantin muuttaminen rahaksi olisikin odotettua hankalampaa? Itse olen luullut että tällaisessa vakuusjärjestelyssä pankki saa pelkän pantin ja kärsii itse tappiot, jos pantti ei olekaan niin arvokas kuin on kuviteltu. Olenko ollut täysin väärässä?

missä hyvä säästötilin korko?

tää tapiolan korko on mun mielestä kehno, 2.75%, kun se maksetaan kerran vuoteen...eli 1000eurosta huimat 27.50e....

S-pankki on hyvä jos haluaa suht normaaleilla tileillä pitää ja saahan siellä avattua määräaikaistilejäkin.

Toinen hyvä vaihtoehto on kuulemma Seligsonin AA-rahamarkkinarahasto.

Eikä muuten tule 27.50€ vaan tuosta vielä 28% verot pois.

Usa on suurimmassa talouskriisissä pitkään aikaan, mutta tälläkin viikolla dollari on silti vahvistunut euroon nähden. Mistä tämä johtuu?

Lyhyesti sanottuna "USA is f*cked, but TROTW (the rest of the world) is f*cked worse."

Euroalueella tulee menemään isoja pankkeja nurin, eikä ole varmaa kuinka hyvin EU pystyy koordinoimaan eri valtioiden välillä pelastusoperaatioita.

Kertokaapas asiasta tietävät, että pitäisikö tavallisen ihmisen nyt olla huolissaan, ja kuinka huolissaan?

Kertokaapas asiasta tietävät, että pitäisikö tavallisen ihmisen nyt olla huolissaan, ja kuinka huolissaan?

Tällä hetkellä on tosi vaikea löytää mistään luotettavaa tietoa finanssikriisistä. Ainakaan netin keskusteluja asian tiimoilta ei kannata selailla, koska kaikki sekopäät ovat yhtäaikaa liikkeellä juuri nyt. Suomalaiset lehdet taas eivät uskalla sanoa juuta eikä jaata.

Mielestäni tavallisen kansalaisen ei pidä missään nimessä kantaa ylimääräistä huolta.

Tässä mielestäni aika hyvä lyhyt Q&A tosta bailout planista: http://www.nytimes.com/2008/09/21/business/21qanda.html?em

Riippuu mitä tarkoitat "huolissaan". Sijoituksista, yleisestä hintatasosta, työpaikan pysyvyydestä...?
Voi olla että mennään x vuotta korkeilla koroilla ja muutenkin taloudellinen mieliala on alhaalla, tai sitten ei :D

Suositut

Back
Ylös Bottom