Talonrakentajan pahimmat vitutukset - miksi ei kannata rakentaa taloa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Noo, onneksi se vitutuskin on aina valintakysymys. Vitutuksen tasoakin voi itse säätää. Pitkätavara vs. avaimet käteen.

Hehe. Näinkin se on. Tosin mua vituttaisin takuulla enemmän nyt jos olisin tilannut tuon talon avaimet käteen. Ihan varmaan ne tilatut timpurit ois käynyt pitkin iltaa ja yötä peittelemässä valuja ja vahtimassa lämppäreitä.

No eipä mua oikeastaa kyllä vituta yhtään tuo raksa. Enemmänkin tämä saatanan työ kun vissiin koko vitun firma kaatuu jos pitää pari päivää vapaata. Joutuu sitten vetään 16 h päivää. Pekkasia ois jotain 10 pitämättä tänävuonna, mutta ei voi pitää kun ei ehdi. Ei ole ehtinyt koko vuonna. Saatana.

On muuten jännä seurata tätä threadia ja hupen hajoilua kun ite puoli-ammattilaisena talon teko ei vastustanut oikeastaan ollenkaan, se on vissiin se ammattitaito se ratkaiseva tekiä?

Kyllähän tieto tässä auttaa, mutta väittäisin kuitenkin että luonnekysymys. Jos on vähääkään kontrollifriikin vikaa (sori vaan huppe :)), niin taloprojektissa vääjäämättä vastaan tulevat ongelmat näyttäytyvät vähän eri mittakaavassa kuin toisenlaisella luonteenlaadulla varustetulla kaverilla.

Vaikka koittais ottaa kuinka iisisti, niin aina se ei onnistu vaikka kuinka ois luonteeltaan aika rempsee. Mullakin talonrakennuksen alla töitä oikeissa töissä kauheesti ja ajatustyötä varsinkin. Sit siihen lisää 2 kpl lapsia ja teet talon itse kokonaan niin kaikkea ei vaa enää pysty käsittelemään päässä. Joillekin oikeasti ihan pelkästään 2 lasta ja vaativampi työ hyvin hoidettuna voi aiheuttaa mahahaavan. Eli Mukaudun Hupen kokemukseen kyllä täysin. Kukaan muu ei ymmärrä tuota miten paljon tuossa on kaikkea. Jo pelkästään lasten takia. Sanosin, et oisin rakentanut talon 1 kädellä nopeammin kun 2 lapsen kanssa ja 2 kädellä ja vähemmällä ressillä.

Lisäksi riippuu hieman millasia töitä tekee työelämässä. Jos on tottunut toimimaan projekteissa jossa on tarkat suunnitelmat, projektiaikataulut, raportoinnit suuntaan ja toiseen jne saattaa omakotitalo rakentamisen toimijoiden aika luova touhuilu hieman ottaa pattiin.

Lisäksi riippuu hieman millasia töitä tekee työelämässä. Jos on tottunut toimimaan projekteissa jossa on tarkat suunnitelmat, projektiaikataulut, raportoinnit suuntaan ja toiseen jne saattaa omakotitalo rakentamisen toimijoiden aika luova touhuilu hieman ottaa pattiin.

Pitää täysin paikkansa. Missään en ole tutustunut niin ihmeellisiin viheltelijöihin kuin talonrakennusprojektissa. Ykskin kaveri ei tiennyt miltä F-kirjain näytää. Piti helvetti ruveta kuvailemaan sille että "se on niinku E mutta otat siitä sen yhen sakaran veke". No - C:llähän se lasku sitten loppuviimein perille tuli. Väärin neuvottu!

Pitää täysin paikkansa. Missään en ole tutustunut niin ihmeellisiin viheltelijöihin kuin talonrakennusprojektissa. Ykskin kaveri ei tiennyt miltä F-kirjain näytää. Piti helvetti ruveta kuvailemaan sille että "se on niinku E mutta otat siitä sen yhen sakaran veke". No - C:llähän se lasku sitten loppuviimein perille tuli. Väärin neuvottu!
Nyt on kyllä pakko laittaa pelkkä hymiö: :hyper:

Hehe. Näinkin se on. Tosin mua vituttaisin takuulla enemmän nyt jos olisin tilannut tuon talon avaimet käteen. Ihan varmaan ne tilatut timpurit ois käynyt pitkin iltaa ja yötä peittelemässä valuja ja vahtimassa lämppäreitä.

Kyllähän se näin varmaan menee. Teet jotain niin vituttaa tai jätät tekemättä, niin sekin vituttaa. Lähinnä meinasin sitä, että jos meinaa ihan ilman stressiä selvitä, ehkä se rivitalokolmio voi olla hyvä ratkaisu. Siinäkin on vaan ongelma, että saamattomuus alkaa vituttamaan pitkän päälle kun kaverit asuu samanhintaisissa puolet isommissa omakotitaloissa.

Vaikka koittais ottaa kuinka iisisti, niin aina se ei onnistu vaikka kuinka ois luonteeltaan aika rempsee. Mullakin talonrakennuksen alla töitä oikeissa töissä kauheesti ja ajatustyötä varsinkin. Sit siihen lisää 2 kpl lapsia ja teet talon itse kokonaan niin kaikkea ei vaa enää pysty käsittelemään päässä. Joillekin oikeasti ihan pelkästään 2 lasta ja vaativampi työ hyvin hoidettuna voi aiheuttaa mahahaavan. Eli Mukaudun Hupen kokemukseen kyllä täysin. Kukaan muu ei ymmärrä tuota miten paljon tuossa on kaikkea. Jo pelkästään lasten takia. Sanosin, et oisin rakentanut talon 1 kädellä nopeammin kun 2 lapsen kanssa ja 2 kädellä ja vähemmällä ressillä.

Meillä on kait aika samat tilanteet tässä. Eihän tossa mitään olisi, rempattiin 2005 aivan totaalisesti rivitaloa vajaa 100m2 eikä ressannut kertaakaan, tosin tehtiin kaikki mitä voitiin, itse. No, eniten nämä perustushommat ja talopaketin tuomat murheet ovat aiheuttaneet päänvaivaa. Eiköhän tuo tästä.

Kyllähän se näin varmaan menee. Teet jotain niin vituttaa tai jätät tekemättä, niin sekin vituttaa. Lähinnä meinasin sitä, että jos meinaa ihan ilman stressiä selvitä, ehkä se rivitalokolmio voi olla hyvä ratkaisu. Siinäkin on vaan ongelma, että saamattomuus alkaa vituttamaan pitkän päälle kun kaverit asuu samanhintaisissa puolet isommissa omakotitaloissa.

Totta. Ja saahan sen okt:nkin ihan oikeasti avaimet käteen, mutta se vähän pistää maksamaan. Jos siis meinaa käydä tontilla aloitukokouksessa ja luovutettaessa. ;) Eli ihan sama kuin ostaisi suoraan jonkun vasta valmistuneen, paitti ettei pääse valitseen kaakeleita ja tapetteja itse.

Mutta vähänkään uudemmat rivarikolmiot ja neliöt tuppaa tosissaan maksamaan enemmän mitä puolta isompi (neliöiltään) okt, eli onko tuossakaan järkeä?

Tässä helpottaisi hitosi jos tietäisi ennakkoon miten kannattaisi tehdä. Joutuu ottamaan ihan kaikesta selvää ja sitten kun on homma selvä, pitää siirtyä seuraavaan vaiheeseen ja taas homma alusta...

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Nyt on kyllä hyvä fiilis! Aloin kelaamaan taaksepäin ja tosi paljon on oppinut kaikesta mitä on tehty... projekti on ollut sairaan mielenkiintoinen koko ajan. Toki itse rakennuttajana stressaan tuosta enemmän kuin pelkät tekijät kun joutuu kaiken selvittämään. Yksi virstanpylväs, eli lattiavalu on nyt saavutettu. Itse asiassa talo on nyt (yläpohjan eristystä vaille) samassa pisteessä kuin aikoinaan remontoimamme rivitalokolmio 100m2 (jonka siis purimme runkoon saakka). Tästä on toivottavasti kiva jatkaa!

Tälleen kävi Finndomon ikkunoille muutamassa tunnissa kun lattiasta alkoi haihtua kosteutta:

P1020782.jpg

Eli maali alkoi kuplimaan. Maaliasiantuntijan mukaan tuo ei missään nimessä ole normaalia.

Kylpyhuoneen ikkunassa noita kuplia on sitten jopa satoja. Muissa on onneksi vielä höyrysulkumuovit paikoillaan mutta pakkohan joku ikkuna oli avata jotta kosteuden saa talosta pois.

^ Ei ole enää todellista toi.

Helposti, Hupella on maailman huonoin tuuri lähes kaikkien ostosten/palvelujen kanssa olipa kyseessä talonrakennus,lasten pyörä tai vaikka kottikärryt.

Tähän Hupen hajoiluun liittyen, en ole oikein varma kumpaa mua käy enemmän sääliksi, Huppea vai niitä lukuisia tavaran toimittajia/urakoitsijoita jotka saa reklamaation Hupelta

Samaa ajattelin jo pari sivua aikaisemmin....

Ottaa kyllä päähän purkaa taloa/seiniä mutta kun tuo on jo päätetty niin minkäs teet. Tiedä sitten paraneeko nuo pienelementit siitä vaikka ruuvaan ne toisiinsa ja pistän yhtenäisen höyrysulun. Tietty tuota ei voi tietää koskaan, enemmän ottaisi päähän jos 2-3 vuoden päästä seinät alkaisivat rakoilla tai tulisi kosteusongelmia.

No semmosta se on, rakentajan arki. Kohta olis väliseinät jo pystyssä mikäli ei tämä takapakki olisi tullut. Viikko nyt purkamista + uudelleenkasausta. Sitten taas edetään kuin mummo hangessa!

Kuule, Huppe, uskon että sua vituttaa tällä hetkellä ehkä enemmän kun laki sallii, mutta se fiilis kun joskus lyöt sen viimeisen jalkalistan paikalleen, se on jotain uskomattoman hienoa. Ja säkin ku lähit purkamaan niitä seiniä, ni saat mielenrauhan siitä asiasta. Voisin melkein uskoa, että jos et sitä tekisi, niin lopun ikääsi miettisit että olisiko sittenkin kannattanut purkaa ne levytykset ja asentaa yhtenäinen höyrynsulku... Ja aika kultaa muistot. :) Tsemppiä rakennusprojektiin!

Nimim. Parasta aikaa rivitalokolmio revittynä auki.

No tämä on tuttua hommaa, gyprocien purkaminen. Ihan leppoisaa eikä nyt suuremmin edes vituta. Lähinnä vain se ottaa päähän kun muuten homma joutuisi. Homman olen näin päättänyt tehdä ja näin se myös tehdään. Olet oikeassa juuri tuosta että miettisin lopun ikäni sitä että olisiko kannattanut + en ostanut pienelementtitaloa missään vaiheessa. Finndomohan tämän lystin maksaa. No on tuosta se ilo ainakin että saan tiiviit nurkat. Nythän nurkissa ei ole minkäänlaista höyrysulkua.

Nyt vähän offia, ei jaksa enää taistella tuulimyllyjä vastaan. Katsellaan ensi viikolla taas jos olen hengissä. Myönnän tappioni. Ei olisi kannattanut aloittaa rakentamista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom