Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Pitäisi hankkia vesikiertoinen lattialämmitys, mitäs tuossa pitäisi ottaa huomioon ja onko valmistajissa suuria eroja? Tällä hetkellä tarjoukset on Uponorilta, Aurelialta ja Nereukselta. Kaikissa on kaksi jakotukkia ja langattomat termostaatit.

Itula on myös yksi vaihtoehto. Niillä on rosteriset jakotukit! :jahas:

Vinkkinä: Pistä vesitakka myös.

Itula on myös yksi vaihtoehto. Niillä on rosteriset jakotukit! :jahas:

Vinkkinä: Pistä vesitakka myös.

Warmialla on myös rst-tukit (muuten vastaava kuten Nereus). Lisäksi löytyy ainakin Tom Allen/Danfoss ja ymmärtääkseni Thermialla on myös lattialämmitys.

Kuten tuossa jo aikaisemmin asiasta keskusteltiin (taisi olla lämmityspuolen threadissa) niin lattialämmityksen suunnittelu on se kriittisin asia toimivuuden kannalata

Piharakennus/puuliiteri pitäisi rakentaa. Olisiko ideoita piirustuksien suhteen? Lähinnä siis runkoa mietin. Pilariperustus tuohon tulee ja kokona joku 3,5m x 10m. Onko koko hyvä? Tuonne siis mönkijätalli, puuliiteri (n. 9m2) sekä tavaravarasto.
Pilarikenkiin kiinni varmaankin 2x4 10m mittaisena ja ristiin toiset päälle 3,5m mittaisina? Mitenkäs noihin pistetään alajuoksut, yläpuoli tasavarviin? Vinkkejä kattotuolien rakentamiseen? Peltikatto tulee.

Lattiasta meinasin tehdä hyvin tuulettuvan ainakin puuvajan osalta, eli harvalaudoitus. Varastoon sitten varmaan jotain kakkoslaadun ponttilankkua tai paksua vaneria.

^Ooks kattonut kunnan rakennusjärjestyksestä, että tarvitko luvan/ilmoituksen tuolle? Vai teetkö omalla luvalla? :D Tarttis kanssa ensi kesänä vastaava laitos askarrella.

^Ooks kattonut kunnan rakennusjärjestyksestä, että tarvitko luvan/ilmoituksen tuolle? Vai teetkö omalla luvalla? :D Tarttis kanssa ensi kesänä vastaava laitos askarrella.

Olikohan 24m2 täällä tuo raja mihin tarttee luvat. Vaihtelee varmasti kunnittain.

Meillä saa tehdä 9,9 m2 rakennelman ilman rakennuslupaa. Mä meinasin tuon kokosta rakoliiteriä enskesänä tehdä. Pitää kattoo josko tulevilta raksamessuilta saisi jonkun paketin edukkaasti. Ihan siis polttopuuvarastoksi tuota meinasin kun nuot pinot pressun alla on pikkusen hankalia käytännössä. Toinen mitä tekee mieli, on sellanen mutterin mallinen grillimökki.

EDIT:

http://www.wood-group.fi/tuotesivut/puuvaja.html

EDIT2: Ei siis todellakaan tuon hintasta. Pitkälti alle tonnin noita on saanut...

Mie ostan myös rakoliiterin. 7m2 750e, huovat katolle ja se on siinä. 6m2 on lupa tehdä ilman lupaa täällä. Kapinoin, ei kerrota kellekkään.

Mie ostan myös rakoliiterin. 7m2 750e, huovat katolle ja se on siinä. 6m2 on lupa tehdä ilman lupaa täällä. Kapinoin, ei kerrota kellekkään.

Mistä ostat? Jos ostajia on enempi, voisi vaikka jotalkin taholta saada kimppa-alea? Mä ostan tuollasen 9,9 neliöisen jos alta tonnilla saa kaikki puuosat, huovat voi ostaa erikseen.

EDIT: Me mennään vaimon kanssa kahden viikon päästä Jyväskylän raksamessuille duuniin Oron osastolle. Meinasin yrittää tuolla kauppoja hieroa. Jos on muita kiinnostuneita, niin voin kysellä muillekin.

Juu tuokin on huopia vaille valmis. Tuossa 20km päässä yks kaveri niitä tekee. Ilmoituksia löytyy ainakin keltaisestapörssistä. Tuo 750e on listahinta käsittääkseni.

http://www.smartia.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=0602201111&OpenGroups=396

Tuollainen tuli vastaan sattumalta.

Muakin periaatteessa kiinnostais puille tehdä joku tuollainen paikka. En vaan vielä tiedä onko tämä kesä oikea, kun on kaikki pihahommat ja terassit varattu kesäks. Toki tuollaiseen koppiin nyt ei montaa päivää tarvis varata aikaa...

Tuo alkas oleen jo sinnepäin, 9m2 tapaus 899 euroa, tosin satasen rahti tohon päälle nostaa tuon yli tonniin. Pitäs olla lähellä niin sais hakee kärryllä vaikka useemmassa erässä.

Juu tuokin on huopia vaille valmis. Tuossa 20km päässä yks kaveri niitä tekee. Ilmoituksia löytyy ainakin keltaisestapörssistä. Tuo 750e on listahinta käsittääkseni.

Pistäppä kontaktit mullekin.

Olen myös tuollaista rakoliiteriä katsellut. Ajattelin että ostaisi 2. Toisessa olisi ylivuotisia joita käyttäisi ja toisessa kuivumassa...miltäs sellainen kuullostaisi?

huppe ja timba. kakkendaalia puhuin. ei rakoliiteri ollukkaan huopia vaille valmis. ovi, katto ja lattia puuttuu :/ fak.

Mitä porukoilla, jotka ovat itse rakentaneet, on tullut neliöhinnaksi? Avaimet käteen periaatteella neliöhinnaksi taitaa tulla, jos ei pääkaupunkiseutua oteta huomioon, niin 2000-2500€. Vai olenko ihan hakoteillä?

Itse tehden kaikki paitsi sähkö, lvi yms. erikoisammattitaitoa vaativat työt pääsee 1000-1300€ neliöhintahaarukkaan. Lopullinen hinta tietenkin määräytyy rakennuspaikan, rakennuksen monimuotoisuuden, materiaalien, lämmitysjärjestelmien yms suhteen. Ison talon tekee vähän matalammalla neliöhinnalla kuin pienen jne.

Neliöhinnan päälle tulee sit tietysti tontti-, liittymä-, suunnittellu ja lupakustannukset mitkä tulee joka tapauksessa mutta ei suoranaisesti liity itse rakentamiseen.

Mitä porukoilla, jotka ovat itse rakentaneet, on tullut neliöhinnaksi? Avaimet käteen periaatteella neliöhinnaksi taitaa tulla, jos ei pääkaupunkiseutua oteta huomioon, niin 2000-2500€. Vai olenko ihan hakoteillä?

Kyllä toi 2000€ kuullostaa vähän pieneltä jos avaimet-käteen ratkaisusta puhutaan. Mun mielestän Timban, Hupen ja joidenkin muiden blogeja läpi käymällä saa kuvan siitä mitä ovat itse tehneet ja mitä muilla teettäneet. Vielä kun kertoisivat ne toteutuneet budjettinsakin niin saisi aika hyvää osviittaa. Hupellahan on vielä kesken mutta väittäisin että 95% kustannuksista (jos loppua pihan tekemistä ei oteta huomioon) jo tiedossa.

1400-1500e per neliö varmasti saa kun tekee paljon itse. Ainakin oma 188m2 osuu tohon haarukkaan, tontteineen ja pihatöineen ;) En usko että 2000e riittää avaimet käteen, no, ehkä joku 200m2 kun menee rikki niin saattaa saadakin. 119m2 Kastelli Valokaaren saa 192ke, tohon päälle tontti ja muut kulut, ehkä 30-50ke? Lisäksi muutostyöt, jotka ovat lähes pakollisia, autokatos kylkeen, vino sisäkatto, parketit, laatat ja parempi keittiö niin hinta pompsahtaa vielä sen 50ke lisää.

Tuolta noita neliöhintoja voi katsella, "pitkästähän" noi Kastellit tehdään, saa aika hyvän kuvan hinnoista:
http://www.kastelli.fi/Talot/Muuttovalmiit

Meillä neliöhinnaksi tulee n. 1100-1200e, tuossa on kaikki, pihat, liittymät yms. Tuleva puuvajakin on tuossa. Itse on tehty paljon. Tontti on vuokra.

Back
Ylös Bottom