Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jäin vielä sellaista miettimään, että ei se reikä höyrynsulussa automaattisesti vetoisuutta tua tullessaan. Reikä höyrynsulussa, jonka päällä kuitenkin on talotehtaan käyttämästä rakenteesta riippuen villaa sekä sisäverhoukset tai pelkät sisäverhoukset, ei kaiketi ihan kamalasti ilmaa päästä taloon? Sen reiän päällä on kuitenkin saumatut kipsit tai muuta vastaavaa.Eikös tuo ilmanvaihto ole sen takia alipaineinen, ettei sisäilman kosteus tiivistyisi rakenteisiin? Alipaineisessa talossa ei reikä höyrynsulussa aiheuta vielä muuta kuin vedon tunteen, mutta ylipaineisessa kosteus tiivistyy kastepisteessä villan sisään, toki tuohon vaikuttaa sisäilman kosteuden ja ulkolämpötilan suhde. Voin toki olla väärässäkin, mutta näin minä asian ymmärtäisin.
Hirveitä kauhuskenaarioita kaikkialla. :DOotteko miettineet sitä, että kun kesällä alatte talojanne viilentää koneellisesti, niin tällöinhän se rakenteen sisäpinnassa oleva höyrynsulkumuovi on täysin päin v*ttua paikassa? Eli kipsilevyn alla on höyrynsulkumuovi ja sisällä talossa on viileää. Ulkona onkin sitten kymmenen astetta lämpimämpi keli ja ilmankosteudet taivaissa. Seinärakenteet lämpiää ja kondensoituminen tapahtuukin villan ja höyrynsulkumuovin välissä. Eli tällöinhän muovin pitäisi olla seinärakenteessa uloimpana eli ulkovuorauksen alla, jotta kostea ja lämmin ulkoilma ei tunkeudu rakenteisiin tiivistymään viileän huonetilan rajapintaan.
Periaatteessa siis.Hirveitä kauhuskenaarioita kaikkialla. :D
Jäin vielä sellaista miettimään, että ei se reikä höyrynsulussa automaattisesti vetoisuutta tua tullessaan. Reikä höyrynsulussa, jonka päällä kuitenkin on talotehtaan käyttämästä rakenteesta riippuen villaa sekä sisäverhoukset tai pelkät sisäverhoukset, ei kaiketi ihan kamalasti ilmaa päästä taloon? Sen reiän päällä on kuitenkin saumatut kipsit tai muuta vastaavaa.
Mulla ei oo höyrynsulkuja lainkaan. Ilmansulkupaperi on katossa sekä lattiassa, mutta ei esim seinissä.
Ootteko miettineet sitä, että kun kesällä alatte talojanne viilentää koneellisesti, niin tällöinhän se rakenteen sisäpinnassa oleva höyrynsulkumuovi on täysin päin v*ttua paikassa? Eli kipsilevyn alla on höyrynsulkumuovi ja sisällä talossa on viileää. Ulkona onkin sitten kymmenen astetta lämpimämpi keli ja ilmankosteudet taivaissa. Seinärakenteet lämpiää ja kondensoituminen tapahtuukin villan ja höyrynsulkumuovin välissä. Eli tällöinhän muovin pitäisi olla seinärakenteessa uloimpana eli ulkovuorauksen alla, jotta kostea ja lämmin ulkoilma ei tunkeudu rakenteisiin tiivistymään viileän huonetilan rajapintaan.
Periaatteessa siis.Hirveitä kauhuskenaarioita kaikkialla. :D
Tässä on useammassa ketjussa säädetty esimerkiksi Hupen vehkeitä... Jos mietitään, että kuinka päin helvettiä noi vehkeet voi olla säädettyjä tavallisilla ihmisillä, niin onko viisasta tehdä entistä monimutkaisempia koneita yhä useammilla säätövaihtoehdoilla? Kyllä talojen pitäisi olla sellaisia, että ei tarvitse joka ilta ruuvata vehkeitä toimimaan parhaat hyödyt saavuttaakseen.Eli ilmanvaihtokone vaihtaisi paineistusta sitä mukaa miten menee sisä -/ ulkolämpötilan suhde. Joku prosenttiluku tossa munkin 2008 hommatus IV-koneessa on jonka mukaan käsittääkseni voidaan määritellä onko ilmanvaihto ali- vai ylipaineinen.
Tässä on useammassa ketjussa säädetty esimerkiksi Hupen vehkeitä... Jos mietitään, että kuinka päin helvettiä noi vehkeet voi olla säädettyjä tavallisilla ihmisillä, niin onko viisasta tehdä entistä monimutkaisempia koneita yhä useammilla säätövaihtoehdoilla? Kyllä talojen pitäisi olla sellaisia, että ei tarvitse joka ilta ruuvata vehkeitä toimimaan parhaat hyödyt saavuttaakseen.
Jos siihen koneeseen laitettaisiin ensin sellainen automatiikka, että täällä ei tarvi sivukaupalla keskustella, soitella tehtaan asiakaspalveluun ja ilta toisensa perään plärätä manuaaleja, jotta ne perusasetukset olisivat edes suurin piirtein kunnossa. :DTaisin kirjoittaa epäselvästi. Nythän ainakin ILTO:ssa tuo paineistamisen suunnan muuttaminen onnistuu manuaalisesti, mutta jospa koneessa olisikin sellainen automatiikka joka hoitaisi paineistuksen säädöt itsestään. Jos ulkona lämpöisempi kuin sisällä -> ylipaine ja jos taas sisällä lämpöisempi kuin ulkona -> alipaine.
Mitenköhän se siis ihan OIKEASTI toimii että kun gyproc tai mikä tahansa muu höyrysulun siäpuolelle tuleva rakenneosa ruuvataan höyrysulun läpi kiinni. Parhaimmassa tapauksessa tuhansia ruuveja. Onko ne kaikki varmasti tiiviitä vai fuskaako jokaisesta reiästä vähän ja näin tekee höyrysulusta reikäjuustoa... Sitä tulee vaan monessa suhteessa neuroottiseksi kun lukenut varoituksia, kuinka höyrysulussa olevasta aukosta kulkeutuu ilman mukana ämpäritolkulla kosteutta rakenteisiin jne...
Mä kanssa teippasin niittienkin kannat ;) ja laitoin vielä höyrysulun jatkoskohtiin kiristysrimat, jotka juurikin ruuvattiin höyrysulun läpi. Usein mennyt tuon tarkkuuden kanssa meilläkin överkisi ja jälkikäteen vähän naurattanut kun tullut nussittua pilkkua ihan todeteolla. Vittu noihin teippeihinkin meni varmaan 200€ rahaa...
Jos siihen koneeseen laitettaisiin ensin sellainen automatiikka, että täällä ei tarvi sivukaupalla keskustella, soitella tehtaan asiakaspalveluun ja ilta toisensa perään plärätä manuaaleja, jotta ne perusasetukset olisivat edes suurin piirtein kunnossa. :D
Toisekseen, tälleen pirun pikaisesti ajateltuna talon ylipaineistamisesta ei ole hyötyä, sillä talohan on höyrynsulun ansiosta muovipussi eli paineistus ei ainakaan oman järkeni mukaan lykkää ilmoja villoihin. Voi mulla joku ajatusvirhekkin olla, kun pikaisesti vain asiaa mietein.
Toisaalta taas olen helvetin huono jokaisen asian erityisasiantuntija tässäkin asiassa, sillä mun mielestä nämä huoltovapaat talot ovat jo nykyisellään aivan liian teknisiä ja koneiden armoilla olevia.
Eilen tuli Radonmittaustulokset. 80Bq/m3 makkarissa ja 110Bq/m3 olkkarissa. Eli arvot ovat hyvät jos ne ovat alle 200Bq/m3. Ei menny sentäs vituiks se.
http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/radon/korjaukset/fi_FI/korjaukset/
Mä olen tehnyt pitkän päivätyön ja laittanut aika paljon rahaa radonin ehkäisyyn meidän talossa. Pahaksi asian tekee sekin että talo on vielä puoliksi maansisällä (rinnetalo). Kädet ristissä saa kyllä pelätä tulevan radonmittauksen tuloksia kun siihen vaiheeseen päästään..
Mulla starttasi mittaus ensimmäinen päivä helmikuuta. Hauska nähdä tulokset, koska pirtti on tuulettuvalla alapohjalla. Tällä hetkellä ilmanvaihto on sillä tolalla, että pirtti repii korvausilmaa yhden keskeneräisen huoneen oven raosta. Kyseisessä huoneessa ei ole lattiaa tällä hetkellä eli korvausilmat tulevat käytännössä isolta osalta ryömintätilasta. :DEilen tuli Radonmittaustulokset.