Niin siis mulla on ekana uusi talo. Jos sitä meinasit.
Tutkija saa sellasen tuloksen kun haluaa. Itse uskon näkemääni. Empiirinen testi myös osoitti, että jos villakaistaleen ottaa katolta pois niin se kohta suorastaan sataa vettä. Eli vesi kondensoitui höyrynsulkuun kohdassa, jossa villaa ei ollut. Eli itse pidän tärkeämpänä tasaista huolellista villoitusta, kun 100% tiivistä höyrynsulkua. Tuo jälki on lähinnä katastrofaalinen jo päivässä, jos villassa on reikä. Ei mulla tarkotuksella talli kyllä väljä ole. tallin oven tiivisteen alle jää joskus lunta ja aurinko paistaa sieltä välistä.
Sitähää sä kysyit? Ny sit ku kerroin mitä siellä höyrynsulussa on tapahtunut niin se ei ny kelpaakaan. Taisin kuitenkin tehdä ekan empiirisen testin asiasta ja ihan sen vuoksi, koska tästä on ollut paljon puhetta ja halusin nähdä mitä siellä tapahtuu, joten matto veitsi käteen ja silvoin höyryn sulun. Tappio on euroja, jos ny olisin joutunut vaihtamaan pai villapalasta tuon takia, joten en mä taloo tärvele kuitenkaan tällä.
Siis yksittäistapaus ei todista mitään? mitä helv???? Siis mikä todistaa? Jos fysiikan lait pitää kutinsa niin onko yksittäistapaus jotenkin fysiikan lakien vastainen? Harjakaisella varmaan tiukka analyysi taas ilman oikein mitään mikä koskettaisi mihinkään suuntaan. Sorry vaa, mut edellisessä elämässä työpaikalla olevat rakennusdiplomi-insinööritkin puhu kansankielisemmin. Mut tohtorismiehet ne on erikseen. Eli kertokaa ny sit tyhmälle mitä tein väärin? Miksi höyrynsulkuun ei kerry kosteutta, mutta villoittamattomaan kohtaan kyllä. Harjakainen tohtorismiehenä voi antaa syvällisen analyysin nyt höyrynsulusta ja mitä siellä rakenteessa tapahtuu. Varmaan kun näitä tutkitaan ihan työkseenkin niin löydät ihan empiirisen testin asiasta? Otoksella, jossa voidaan poissulkea tällainen yksittäistapaus.
Tottakai villoittamaton kohta kondensoi vettä jos toisella puolella on lämmin ja toisella kylmä ilma. En mä tätä sun villoituksen poisjättämis koetta kommentoinut mitenkään.
En tiedä menikö pointti ohi vai mitä, mutta yritän tarkentaa mitä ajoin takaa

"- Ei reikä höyrysulussa
vielä puolessa vuodessa
välttämättä mitään
näkyvää tee.."
-->Voi tehdä jos ilmavirta (kosteusvirta) on tarpeeksi suuri. Mitä pidempi aikaväli niin sitä suurempi rasitus, puoli vuotta on vielä aika lyhyt aika talon elinkaaressa. Vaurion muodostuminen riippuu myös siitä pääseekö rakenteeseen kertyvä kosteus positumaan (tuulettumaan) jostain muualta. Villoissakin on suuria eroja esim. puukuituvilla pystyy sitomaan ja luovuttamaan kosteutta paljon tehokkaammin kuin lasi/kivivilla, jotka kostuessaan kuivuvat hyvin hitaasti.
- "Jos se fuskaa muualtakin niin eihän se silloin aiheuta tuohon viillon kohtaan erityisiä ilmavirtauskia.."
--> Tällä tarkoitin juuri sitä että jos korvausilmaa pääsee
muualtakin ja vieläpä helpommin, esim juuri oven alta missä ei edes ole sitä villan muodostamaa ilmanvastusta, tai sitten höyrysulku vuotaa myös muualta. Näissä tapauksissa se ei aiheuta tuohon viillon kohtaan erityisen kovaa ilmavirtaa=kosteurasitusta. Vastakohtana vois olla se että jos sulla olisi täysin tiivis alipaineellinen pullohuone, missä vain yksi pieni reikä niin tuo reiänkohta on silloin se paikka mistä ilmaa(kosteutta) liikkuu paljon ja silloin siitä tulee riski paikka. Juurikin tämän nykyinen trendi tehdä taloista mahdollisimman tiiviitä ja vieläpä alipaineistaa ne aiheuttaa sen että hallitsematon ilmavuoto muodostavat riskin.
"Siis yksittäistapaus ei todista mitään? mitä helv???? Siis mikä todistaa? Jos fysiikan lait pitää kutinsa niin onko yksittäistapaus jotenkin fysiikan lakien vastainen?"
- Yksittäistapauksen avulla ei voida todistaa muuta kuin se että tässä sun tilassa toi höyrysulun tiiveys ei ole aiheuttanut mitään silminnähtäviä ongelmia ainakaan vielä. Ei toi sun koe kuitenkaan todista sitä että höyrysulku ja sen tiivis asentaminen olisi tarpeeton toimenpide yleisesti. Takoitin tällä sitä että tapaukset on aina yksilöllisiä ja rakenteet erilaisia ja ne toimii erilailla. Jotkut rakenteet kestää kosteutta paremmin kuin toiset.
Peace and love! Tarkoitus ei ollut päteä eikä kiistää kenenkään väitteitä tai tutkimusten oikeellisuutta. Rakennusfysiikka on kokonaisuutena niin monisäikeinen ja monesta asiasta riippuva yhtälö ettei siihen voida aina antaa antaa yksiselitteisiä vastauksia. Sellaiset statementit että "höyrysulun tiiveys ei ole tärkeää" on aika vaarallsia, koska jotkut saattavat ottaa ne absoluuttisina totuuksina ja jotua sen takia myöhemmin onkelmiin.