Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Niin, meidän tapauksessa se höyrynsulku tuli päin tuota kipsilevyä. Mihin sen tuolta ois saanut kun ne levyt oli paikoillaan ja niitä ei purettu? Et sinäkään varmaan tuon muovin takia olisi levyjä repinyt irti.

No niin tai näin, tuosta muovista tuo vuoto ei johdu, ehkä se sitä ehkäisisi vähän tai ehkä siellä onkin tällä hetkellä pelkkä muovi. :jahas:

No olkoot toistaiseksi spekulointi, kun tuota nyt ei tiedä ennenkuin sinne saa vähän urtsua laitettua ja sitten uusia mittauksia pakkaskelillä.

En tarkoittanutkaan että sulla mitään muovia olisi, eri talo, eri rakenne.
Tuo seinän muovihan oli noin 80cm ylipitkä alhaalta ja se lipare oli tarkoitus laittaa lattiavalun alle sitten seinänasennuksen jälkeen.

Haa, tästä kuvasta näkyy hyvin tuo rako mikä piti tilkitä urtsilla:

P1020517.jpg

Eli tuo alajuoksun vasemmanpuoleinen puoli, jossa bitumikerni alla.

Ympäriinsä:

P1020518.jpg

Aijai, vieläkin tekee pahaa katsella noita vanhoja kuvia. Ihan oksettaa. :urjo:

Joo, rakenteilla on erot. Mä taas tykkään katella vanhoja kuvia, jäi pelkästään hyvä fiilis vaikka kaikkee säätöä koko ajan ja keväällä riittää taas urakkaa ihan kiitettävästi.

Luin tuosta Finndomon keissistä Kauppalehdeltä.

Mitä luulet paljonko blogisi ja kirjoituksesi pakkiksella on haitannut ko. firman liiketoimintaa?

Nimim. jätin omatalon/finndomon pois potentiaalisista toimittajista juttujesi perusteella. Kiitos siitä.

Huppehan tuon konkurssin järjesti ei siinä oo mitään uutta, on se Huppe muitakin firmoja laittanu nurin.

Mitä luulet paljonko blogisi ja kirjoituksesi pakkiksella on haitannut ko. firman liiketoimintaa?

Nimim. jätin omatalon/finndomon pois potentiaalisista toimittajista juttujesi perusteella. Kiitos siitä.
Luulen että ei lainkaan. Tuo firmahan oli aika kypsä jo elokuussa 2010 kun vasta odottelimme talotoimitusta:
http://landetalo.blogspot.com/2010/08/alajuoksut-ja-uutisia-finndomosta.html

Tässä näitä talouslukuja parin vuoden takaa yhdistettynä homeongelmiin. Kyllähän nuo merkit olivat näkyvissä jo tuolloin.
http://www.talouselama.fi/uutiset/article487705.ece

Jos nyt tuhat on lukenut blogini ja yksi tai kaksi jättänyt talon noilta tilaamatta, ei sillä ole mitään merkitystä. Blogini tarkoitus muuten oli varoittaa että kannattaa tilata OIKEIN se paketti heiltä, eikä uskoa myyjän kusetuksia. Epärehellistähän tuo markkinointi oli/on, voisi melkein sanoa että sitä saa mitä tilaa. Harmi juttu silti.

Ja mitä sitten vaikka Huppe oiskin sen kaatanut? (no ei ei ole ei, mutta ajatuksella voi leikkiä). Eikös se olisi hyväkin monessakin suhteessa? Jos tehtaalla jatkuvia laatuongelmia ja myyjät kusettaa asiakkaita, niin eikös tuollaisen kuulukkin tippua pelistä pois?

Asiaa Huppe on kirjoittanut vaikka vähän terävä kynä miehellä onkin.

Eikä tuossa mitään työpaikkoja menetetä. Uusia talotoimittajia tulee jatkuvasti ja ehkä tuoltakin raunioista tulee taas uusi. Ei niitä taloja ihan heti aleta Kiinassa tekemään.

Normaalia kehityskulkua ja vielä toivottavaa sellaista. Jos joku ei pärjää niin sitten vahvempaa tilalle.

Ja mitä sitten vaikka Huppe oiskin sen kaatanut? (no ei ei ole ei, mutta ajatuksella voi leikkiä). Eikös se olisi hyväkin monessakin suhteessa? Jos tehtaalla jatkuvia laatuongelmia ja myyjät kusettaa asiakkaita, niin eikös tuollaisen kuulukkin tippua pelistä pois?

Asiaa Huppe on kirjoittanut vaikka vähän terävä kynä miehellä onkin.

Eikä tuossa mitään työpaikkoja menetetä. Uusia talotoimittajia tulee jatkuvasti ja ehkä tuoltakin raunioista tulee taas uusi. Ei niitä taloja ihan heti aleta Kiinassa tekemään.

Normaalia kehityskulkua ja vielä toivottavaa sellaista. Jos joku ei pärjää niin sitten vahvempaa tilalle.
Niin ja jos/kun muiden talotoimittajien tilauskanta lisääntyy, tarvitsevat he lisää työntekijöitä.

Kyllähän tuo kieltämättä on melko kutkuttava tilanne domolla. Itse elin siinä uskossa, että asiat olivat jo melko selviä.
Ja on hyvä muistaa, että kyseessä on kuitenkin edelleenkin yksi suomen merkittävimmistä toimijoista alallaan.
Mielenkiintoista on nähdä, saadaanko asiat järjestymään, vai johtaako "uudelleenjärjestelyihin".

Oma uskomus on, että kehitettävät alueet olisivat muualla kuin tuotantolinjalla.
Pelkän tuotteen, eli bulkkielementin tuotannossa, ei nähdäkseni ole juurikaan ollut laatuongelmia.
Rekkuloiden painopiste on ainakin oman kokemuksen mukaan ennemmin ollut asennuksissa ja sopimus/ toimitussisällöissä.
Eli siis samat teesit kuin useimpien muidenkin toimittajien kanssa.

Esille otettu palautteen antaminen mediassa/ netissä on toisaalta erinomainen juttu, mutta valitettavan usein on ensin jäänyt selvittämättä
kuka todellakin on vastuussa mistäkin virheestä, ja ovatko osapuolet todellakin hoitaneet velvoitteensa kunnolla.
Hyvin usein on ollut kyse myös rakennuttajan, eli asiakkaan ammattitaidottomuudesta.
Media kun ei viime aikoina ole ollut kovinkaan itsekriittinen jutuissaan, jo pelkkä yksityisen ihmisen ja suuren konsernin välinen vastakkainasettelu
on riittävän herkullinen asetelma lehden myymiseksi.
Tämä siis yleisellä tasolla, ja koskien koko markkinakenttää.

Domon eduksi on laskettava se, että pääsääntöisesti virheet on ilmeisesti paikattu, ja tämä taas syö katetta pahasti.
Esim. nuo paljon lietsotut ongelma-alapohjat olisivat heittäneet monen pienemmän toimijan kerrasta selälleen, ja korvausvaateita olisi käsitelty konkurssipesän kanssa.
Todellisuudessa näiden alapohjien lukumäärä oli kovin pieni, ja ainakin kaikki tuntemani kohteet on tehtaan puolesta asianmukaisesti korjattu. Vaan katetta hukkui varmasti.

Itse toivon että toiminta vielä pelastuisi, ja tarvittavia radikaaleja parannuksia tehtäisiin.
Uusia toimijoita kyllä tulee, (ja lähes samaan tahtiin menee), mutta näissä on usein tuon "dynaamisuuden" kääntöpuolena
onnettoman heikko taloudellinen vakaus, ja valmius virhevastuuseen. Pahimmillaan jo yksi vaikea ongelmakohde voi johtaa pahoihin tilanteisiin, asiakkaankin kannalta.

Saapa nähdä.

Mun käsityksen mukaan Finndomon ongelmat Suomessa on ollut pääasiallisesti valmistaloihin liittyviä eli Hartolan tehtaan ongelmia. Hupen tapauksessa suurin kusettaja on ollut talomyyjä. En ole hirveästi kuullut suurelementeissä olevista ongelmista muuten kuin asennusten osalta. Voihan se olla että omassakin talossa vielä jotakin paljastuu.. Meillä siis Puutalo -tuotemerkin aikainen Finndomon talo.
Asennusporukoissa ja niiden työnlaadussa on kuulemma ongelmia useilla talovalmistajilla.
Harjakainen vaikuttaa puhuvan koko ajan täyttä asiaa. Jatka samaan malliin :thumbs:

Finndomon puolustukseksi, jälleen kerran. Hehän tulivat vastaan tuossa myyjän kusettamisjutussa, vaikkei välttämättä ehkä olisi oikeusperustein tarvinnut? En tiedä miten myyjä-talotehdas suhde menee, olisiko pitänyt lähteä oikeuteen talotehdasta vai K-raudan myyjää vastaan?

Mun käsityksen mukaan Finndomon ongelmat Suomessa on ollut pääasiallisesti valmistaloihin liittyviä eli Hartolan tehtaan ongelmia. Hupen tapauksessa suurin kusettaja on ollut talomyyjä. En ole hirveästi kuullut suurelementeissä olevista ongelmista muuten kuin asennusten osalta. Voihan se olla että omassakin talossa vielä jotakin paljastuu.. Meillä siis Puutalo -tuotemerkin aikainen Finndomon talo.
Asennusporukoissa ja niiden työnlaadussa on kuulemma ongelmia useilla talovalmistajilla.
Harjakainen vaikuttaa puhuvan koko ajan täyttä asiaa. Jatka samaan malliin :thumbs:

No siis nämä bulkkitehtaat käyttää urakkaporukoita asennuksissaan. Näillä ei siis yleensä ole talon omilla palkkakirjoille olevaa porukka jotka kaikki talot pystyttäisi. Ja nuo on kilpailutettu aivan luilleen, eli siellä ei todellakaan aleta pilkkuja hieromaan vaan talo kasaan ja seuraavaa kohti. Mä en tiedä onko tässä koko fakta, tämä on ihan timpureiden suusta kuultua. Ei kuulemma mikään halutuin pesti pystyttää näitä isojen toimittajien paketteja, siinä kun ei paljon tuntipalkkaa jää jos homma ei suju kuin rasvattu esim. kelien puolesta. Oikaskoot joku jos olen väärässä.

Taasen esim. Teri-Talot pienemmistä toimittajista käyttää vain omia asennusporukoitaan. Noilla tietysti vankka amaattitaito takana ja vaikka homma on urakkaluontoista, niin pojat on talon palkkalistoilla joten jos vaikka ne kelit kusee, niin sitten talo pystytetään hitaammin. Pitävät itse kilpailuvalttina tuota että omat jampat pystyttää. Tämä ei ehkä edes onnistuisi isojen toimittajien kohdalla?

No siis nämä bulkkitehtaat käyttää urakkaporukoita asennuksissaan. Näillä ei siis yleensä ole talon omilla palkkakirjoille olevaa porukka jotka kaikki talot pystyttäisi. Ja nuo on kilpailutettu aivan luilleen, eli siellä ei todellakaan aleta pilkkuja hieromaan vaan talo kasaan ja seuraavaa kohti. Mä en tiedä onko tässä koko fakta, tämä on ihan timpureiden suusta kuultua. Ei kuulemma mikään halutuin pesti pystyttää näitä isojen toimittajien paketteja, siinä kun ei paljon tuntipalkkaa jää jos homma ei suju kuin rasvattu esim. kelien puolesta. Oikaskoot joku jos olen väärässä.

Taasen esim. Teri-Talot pienemmistä toimittajista käyttää vain omia asennusporukoitaan. Noilla tietysti vankka amaattitaito takana ja vaikka homma on urakkaluontoista, niin pojat on talon palkkalistoilla joten jos vaikka ne kelit kusee, niin sitten talo pystytetään hitaammin. Pitävät itse kilpailuvalttina tuota että omat jampat pystyttää. Tämä ei ehkä edes onnistuisi isojen toimittajien kohdalla?

Tässä se pääpiirteittäin tulikin. Yleisin tapa siis on, että tehdas käyttää asennuksiinsa omia aliurakoitsijoitaan, jotka ovat täysin erillisiä yrityksiä talotehtaan suhteen.
Pitkäaikaisena trendinä ovat asennushinnat laskeneet. Tämä taas on osittain näkynyt myös kuluttajahinnassa.
Kun hinnat laskivat tarpeeksi, useat kokeneet ja ammattitaitoiset ryhmät lopettivat, tai vähintäänkin puntaroivat ja valitsevat kohteensa todella tarkkaan.
Ja aina tulee tilalle uusia. Mutta mistä nämä useat uudet asennusryhmät syntyvät?
Eli ollaan tilanteessa, jossa pahimmassa tapauksessa täysin kokematon ja ammattitaidoton ryhmä, alkaa pystyttää taloa, josta saatava könttäsumma on x.
Aloittelijana suoritusnopeus yleensä hieman kärsii. Tämä taas vaikuttaa asennusaikaan. Tämä taas vaikuttaa määrään euroa/pv.
Tämä taas on suoraan verrannollinen ammattiylpeyteen ja tavoitelaatutasoon, valitettavasti. Saattaa käydä kuten turhapurolle konekirjoituksessa.

Sitten tullaan omiin asentajiin. Perusajatus ja lähtökohta ovat siis tietysti toiset.
Vaan aivan niin yksinkertaista ja ruusuista se ei taaskaan ole.
Ensinnäkin, varsinkin pienemmillä toimijoilla, saattaa olla hyvinkin suuria vaihteluja toimituskannassa. Nyt tullaan dilemmaan, mikä on asentajien määrä, onko heille kaikille töitä/ mikä on riittävä minimimiehitys,
paljonko on kk-kustannus/ pää, jos ei asennusta, mitä he tekevät? Onko varaa maksaa "tyhjiä" kuukausia ammattiryhmille, ja pitää heitä hallilla muissa hommissa, mistä saadaan sesonkiaikaan kausiluontoisesti
lisää hyviä asentajia? Tässä kohdassa pitäisi muistaa, että puuelementtiasennus/ pakettipystytys on oma taiteenlajinsa, joka vaatii oman ammattitaitonsa.
Tehtaan elementtipöydältä ei sellaista kaveria aina löydy.
Asennuslaatuun liittyviä puutteita löytyy myös tehdasasennuksista. Silloin toisaalta ovat yleensä korjaushalukkuus ja korjausaikataulu paremmat kuin alihankkijoilla.
Oman kokemuksen mukaan sään mukaan ei asennusvauhtia hidasteta, oli asennusryhmä mistä tahansa, elleivät sääolot jo suoranaisesti haittaa asennusta. (esim. kova tuuli, sateet)

Taas summarum. En pitäisi kumpaakaan tapaa sen selvempänä tai parempana.
Kun pakettikauppaa hierotaan, ja alustavista toimitusviikoista puhutaan, olisi jo hyvä selvittää ketkä sen talon pystyttävät. Jos homma on hanskassa, tähän on pystyttävä vastaamaan.
Tutustua hieman taustoihin, ja tutkia referenssejä. Voihan heidän kanssaan ihan keskustellakin. Mahdollisesti siirtää toimitusaikaa jotta luotettavanoloinen ryhmä ehtisi.

Ja kun asennus alkaa, pitäkää kunnon etukäteispalaverit asentajan ja vastaavan kesken. Kaikki yksinkertaisimmatkin asiat käydään läpi, ja kohdekohtaisia mahdollisia ongelmia mietitään.
Työtä tulisi seurata, ja ratkoa kaikki mahdolliset epäselvyydet työmaalla ennen asentajien omia keksintöjä.
Älkääkä kuitatko asennuspöytistä, jos ette kerran tiedä, ovatko asiat kunnossa vaiko ei. Ryhmällä on aina kiire seuraavaan paikkaan kun keikka on ~valmis.
Voi sen lapun jättää allekirjoittamattakin.

Meillä on pari IP65 lamppua kylppärissä. Ne on lattiaan upotettuja halogeeneja. Oikein mihinkään muuhun en kyllä sisätiloissa IP65 -valaisimia ymmärrä?

IMAG1331.jpg

Toinen valaisin on tuon jakkaran takana.

Laitahan oddis lisää kuvia kämpästänne. Jos et julkisesti halua esitellä niin sähköpostilla? Kuvasta päätellen tyyli on hyvin pitkälle omaa makua vastaavaa. Tässä vuokratontin saamista odotellessa pitää vähän fiilistellä muiden taloja. :)

edit. kah_aksu at hotmail piste com

No siis nämä bulkkitehtaat käyttää urakkaporukoita asennuksissaan. Näillä ei siis yleensä ole talon omilla palkkakirjoille olevaa porukka jotka kaikki talot pystyttäisi. Ja nuo on kilpailutettu aivan luilleen, eli siellä ei todellakaan aleta pilkkuja hieromaan vaan talo kasaan ja seuraavaa kohti.
Asian vierestä, mutta liippaa sen verran läheltä, että avaan suuni. :D Mun oli tarkoitus jossain vaiheessa alkaa muurariksi. Tai siis tarjottiin erään suuren kotimaisen tulisijaavalmistajan aliurakointihommia. Suomeksi sanottuna piti muurata kyseisen firman uuneja. Homma minua kiinnosti ja olisin siihen halunnut ryhtyä, mutta lopulta kieltäydyin ihan vain siitä syystä, että itse ei olisi saanut taksojaan määrätä. Hinnat tulivat siis tehtaalta eli niihin ei pystynyt itse vaikuttamaan.

Ite otin tammikuun lopussa töistä viikonlopuksi lainaan flirin lämpökameran ..ei olis pitäny. Heti iski v*****s päälle ku ei ollu timpuri appiukon kans tarkkana höyrynsulun kans. Löyty vuotokohtia sieltä täältä. Vielä ku kaikki oli höyrynsulku pinnoilla niin koitin kaikki reiät tilkitä, nimittäin oli sellaisiakin kohtia kun olivat muovit limittäneet ja vetäneet teipin saumaan niin se teippi meni monen metrin matkalla sauman vieressä että jee jee miehen mentävä reikä hö.sulussa.

...

Oma näkemykseni on että vain rossipohja, eli ontelolaatat voisivat tulla kysymykseen. Ehkä teoriassa myös reunavahvistettu laatta, mutta mitä se reunavahvistus auttaa jos laatta painuu keskeltä? Antaa se betonikin periksi?

... vähän myöhässä taas

Olisi kyllä tosiaan tietää millä "reunaehdoilla" noita paaluperustuksia suunnitellaan. Tarkoitan sitä kuinka monen paalun pitää voida poistua pelistä ja silti perustuken pitää kantaa talon paino? Itsellä kun tuli rakennusvaiheessa sellainen olo että oma suunnittelija oli ainakin laskenut lujuuden aika lailla varman päälle. Mulla siis tuli anturan yläreunaan ja alareunaan molempiin 5 x 16 mm harjaterästä. Sokkelin kokorkeus muistaakseni 80 senttiä, alarerunasta 60 senttiä leveä ja ylhäästä sitten huomattavasti leveempi. Luulisi että toi jotain kantaa, tai ainakin 1 kerroksista puutaloa.

Ite otin tammikuun lopussa töistä viikonlopuksi lainaan flirin lämpökameran ..ei olis pitäny. Heti iski v*****s päälle ku ei ollu timpuri appiukon kans tarkkana höyrynsulun kans. Löyty vuotokohtia sieltä täältä. Vielä ku kaikki oli höyrynsulku pinnoilla niin koitin kaikki reiät tilkitä, nimittäin oli sellaisiakin kohtia kun olivat muovit limittäneet ja vetäneet teipin saumaan niin se teippi meni monen metrin matkalla sauman vieressä että jee jee miehen mentävä reikä hö.sulussa.

Minähän olin tuossa suhteessa aivan hullu ja teippasin joka saamarin niitin reijänkin. Tai siis kun höyrysulkumuovi oli niitattu kiinni koolauksiin, pistin palan teippiä päälle. Seinään en tietenkään, kun siihenhän tulee gyproc tiiviisti koolausta vasten.

Mitä 35 vuoden kokemuksen omaavat ammattimiehet taas tekivät niin jälki oli aika pitkälti samaa kuin sinun appiukollas, eli uusiks jouduin tekemään teippaukset. Eihän ammattimies ymmärrä kaiken merkitystä, teippikin on vain keino pitää tavaraa kiinni paikassa x. No eihän tuossa paljoa saumoja ollut tarkistettavana, lähinnä ongelmat olivat vinon sisäkaton aiheuttamat taitokset ja saumat. Niitä saikin teippailla puolikkaan päivän. No tietty aika iso homma oli leikellä 5x5cm palasia tahmeasta teipistä ja teipata ne niitinreijät.

Ja tosiaan, mitä itse höyrysulkuun tulee niin meillehän tuli "vahingossa" (=myyjän kusetuksen seurauksena) yhteenliitetyt pienelementit oikeiden suurelementtien sijasta. Pienelemenettejä oli yhteensä yli 90 kappaletta ja niiden höyrysulkumuoveja ei oltu tiivistetty lainkaan toisiinsa, ne oli vain puskusaumassa/limittäin parin sentin matkalta. Jossain kohdin meni suorakulma suoraan läpi, eli rakosia oli. Sen vuoksihan me purimme gyprocit pois ja pistimme uudet höyrymuovit taloon ja uudet gyprocit. Olen erittäin tyytyväinen ratkaisuun vaikka KAIKKI pitivät minua kaistahulluna kun aloin purkamaan talopaketin pystytyksen jälkeen taloa. Finndomo maksoi lystin ja siksi olen loppupeleissä tyytyväinen talotehtaan toimintaan, vaikka asiasta olikin aika kova vääntö ensin.

Tässä jonkinsortin kuva, mistä ei oikein saa käsitystä aiheesta:

P1020790.jpg

Tuossa on siis tapahtunut sitä että iskin naulat gyprocin läpi ja otin levyn pois. Ei muuta. Huomaa, alareunaa ei ole vielä urtsitettu.

Tietenkin, se mikä talossani on parempaa kuin toisessa "vastaavassa", yhtenäisen ja täysin saumattoman höyrysulkumuovin lisäksi, on se että elementtisaumojen kohdalla ei (enää) ole gyproc-saumoja, vaan kaikki elementtisaumat ylitetään gyprocilla joka on RUUVATTU paikoilleen. Eli elämistä elementtisauma-gyproc-saumakohdissa ei pääse juurikaan syntymään. Toivon mukaan saumat eivät siis rapsahda auki kun puurunko elää.

Kaikki on toki dokumentoitu ja kuvattu ja pystyn käyttämään kaikkea todisteena, jos/kun taloa joskus olen myymässä. Uskoisin tämän olevan hyvä myyntivaltti. Paljon olen taloja käynyt katselemassa enkä ole ainoassakaan esittelyssä nähnyt minkäänlaista dokumentaatiota mistään rakenteista. Hyvä kun edes perustuspiirustuksia ovat esitelleet. Mutta mitäs väliä piirustuksilla on? Niillä voi pyyhkiä persettään, nehän ovat vain ohjeet, ei tae siitä että "ammattimies" olisi ohjeita noudattanut kun on taloa rakentanut. Ammattimiehet kun eivät usein ole kovinkaan kiinnostuneita nykytekniikasta, digikameroista, kuvankäsittelystä ja bloggaamisesta ;)

Loppupeleissä voisin sanoa, että vaikka vaikeuksia oli projektin aikana, on ne selätetty työllä ja tuskalla ja voin olla lopputulokseen tyytyväinen.

Oikea ammattimies tuntipalkalla tekee kyllä jämptiä jälkeä. Vaan kun asia menee niin, että sitä vaaditaan edistymistä, edistymistä ja edistymistä. Ei 99% maksa siitä että ammamies kyttää teippirullan kanssa joka niitinreikää. Sitä pitää vasaran paukkua ja torpan valmistua, palkka kun juoksee koko ajan ja budjetti painaa päälle.

Ei siis läheskään kaikki raksamiehet lusmuja ole, ne tekee sen mistä niille maksetaan ja mitä niiltä vaaditaan.

EDIT: Ei ollut tarkoitettu Hupelle vaan yleisenä huomiona. Sopikaa niiden työmiesten kanssa mikä niiden rooli on ja mitkä on omat vaatimukset laadusta. Kirjallisena.

Back
Ylös Bottom