Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Kunnallistekniikkahan vedetään vaikka siperiaan asti jos rahat riittää, toki riippuu kunnasta hyvin paljon että vaaditaanko esim. paineviemäriin liittymistä että saa luvat jne... netti maksaa tietenkin enemmän, samoten sähkön vetäminen... yleensä metrihinnalla tulee sähkö ja netti on könttähinta..

Riippunee varmaan aika paljon kuinka pitkälle taajaman ulkopuolelle on tarkoitus mennä. Siperian ja asemakaava-alueen välissä on paljon hyvää tilaa. Meillä jätevesi oli halvempi kuin kaava-alueella. Sähköliittymä oli sama kuin muualla ja kaapelit + maadoitukset tuli ilmaiseksi. Vesi ja netti sama hinta. Tontin sisällä piti maksaa itse vesiputki ja kaivuut tontin sisällä itse eli kannattaa ostaa pieni tontti ;)

Tulipa taas oltua ilta raksalla. Homma eteni ihan kivasti ja tuli ahkeroitua kovastikin. Tälleen vaan kun on ansiotyössä 8-16, sitten lapsenlikkana 16-18, sitten vähän safkaa ja sen jälkeen raksalle niin ei sitä oikeesti kovin paljoa jaksa. Kahdestaan kun oltiin ja töissä 7-15 niin jaksoi helpostikin tehdä tohon päälle vielä semmosen 6-8h raksapäivän. Lasten kanssa ei enää, varsinkaan yksin.

Minun ja vaimoni mielestä rakentaminen pitäisi KIELTÄÄ pariskunnilta joilla on pieniä lapsia. Homma vielä toimisi jotenkuten jos mamma ois hoitovapaalla tai lapset olisivat isoja ja yksin kotona, mutta ei näin, ei kertakaikkiaan ei näin. On sitä tyhmempiäkin asioita Suomessa kielletty.

Mutta rakentamisesta vielä, vaikka hommat etenivät kivantuntuisesti, se on semmoista täysin päämäärätöntä tekemistä, koska homma ei lopu tekemällä, sitä vain tulee ja tulee ja tulee ja henkisesti tulee jossain vaiheessa (iltaa) semmoinen perkeleen tyhjä olo. Kaikkeni annoin (taas) ja "homma ei edisty", vaikka eteneekin. Olisikin kiva nähdä raksa muiden tekemänä vaikkapa kerran viikossa. Etenemisen jälkeäkin näkisi ehkä.

Mitä sä tolla itse rakentamisella säästät, 50k€? Onko se iso raha parin vuoden uhraamisesta elämästään ja lähes loppuun palamisesta? Kun meillä on vain se yksi elämä niin 1,5-2vuotta on aika iso osa siitä, varsinkin jos se aika on pois pienten lasten vierellä olemisesta ja kasvamisensa seuraamisesta. Sorry nyt, mutta en vaan tajua. Onkohan se parisuhdekaan enää ikinä ennallaan tuollaisen rutistuksen jälkeen...

Tsemppiä silti sulle ja muillekin rakentajille. Musta ei siihen olisi. Tai sanotaanko näin, että omat lisäarvon tuojat on jossain muualla.

Minun ja vaimoni mielestä rakentaminen pitäisi KIELTÄÄ pariskunnilta joilla on pieniä lapsia. Homma vielä toimisi jotenkuten jos mamma ois hoitovapaalla tai lapset olisivat isoja ja yksin kotona, mutta ei näin, ei kertakaikkiaan ei näin. On sitä tyhmempiäkin asioita Suomessa kielletty.
Mua harmittaa koko hommassa eniten juurikin se, etten ehdi olemaan meidän pojan kanssa niin paljon kuin haluaisin. Onneksi loppu jo hiukan häämöttää :)

Säästäähän sillä 12ke/kk. Todellinen säästö, no onhan se jotain. Onneksi ei tartte kahta vuotta rakentaa. Lisäksi MEILLE ainoa mahdollisuus saada oma talo on rakentaa se itse. Rakennuttamiseen ei ole varaa ja itse tekemällä saa juuri sellaisen kuin siitä tulee... eikun haluaa :D

Itse otan tuon kyllä kokemuksena, kuten vaikkapa ulkomaille muuton. Sitäpaitsi, pitäähän jokaisen miehen yksi talo rakentaa. Aika heikko parisuhde pitää olla jos talonrakentaminen sen rikkoo, silloin on lienee parempi kun eroaakin, tämänkin näkisin hyötynä enkä haittana.

En vaihtaisi päivääkään rakentamisesta pois, tai no ehkä iv-eristyspäivät :D
Mieluummin minä jotain puuhastelen koko ajan kuin että makaisin kerrostalossa sohvalla juoden bisseä, vaikka se ei missään nimessä huono vaihtoehto olekaan ;)

Itse tulee lepäiltyä silloin kun vituttaa, pelailen, maistelen viiniä, kokkailen ja rentoudun sohvalla tai leikin lasten kanssa. En todellakaan stressaa itseäni asian vuoksi ja paiski ympäripyöreitä päiviä raksalla. Harjakaisissa ammattilaiset kertoivat että tekivät töitä 8-16 ja sen jälkeen omalla raksallaan aikoinaan 16-04 välisen ajan. Ei minusta ensinnäkään ole siihen ja toisekseen en tahdokaan moista. Mieluummin sitten rakennan vaikka sen pari vuotta kaikessa rauhassa.

Puoli vuotta tai vuosi sinne tänne, se ei tunnu missään. Menihän meillä Saksassakin melkein kaksi vuotta ja se oli joka päivä maanpäällinen helvetti. Silti kokemuksena erittäin kannattava. Mikään ei ainakaan vituta enää sen keikan jälkeen.

Silleen voisin ehkä vielä harkita oman rakentamista jos ottaisi sen 8kk vapaata duunista että sais lyötyä tönön pystyyn ja 30K ylimääräistä lainaa että saisi "palkan" maksettua itselleen. Kyllä se 40h/viikossa vasaranheiluttelua työaikana riittää mulle vallan hyvin. Jo tässä oman talon remontissa paloi jo melkein loppuun kun on tälläinen periksiantamaton luonne, vaikka vieläkin kyllä puuttuu listoja sun muuta. Todennäköisesti lyön ne viimeiset listat kiinni päivää ennen kuin muutetaan tästä.

Fiksu ottaa vuorotteluvapaata ja ottaa "palkan" ja säästön itselleen.

4 - 5 kk oli itsellä lomaa plakkarissa (10 kk rakennettiin), mutta silti meinas käydä ylivoimaiseksi. Perheellisen kannattaa ottaa tosiaan huomioon myös se miten kotirintama hoituu rakentamisen ajan, niinkuin Huppe tossa jo mainitsikin. Se 5 kuukautta mitä tehtiin 17.00 - 22.00 oli vaimollekin kyllä todella raskasta vaikka olikin hoitovapaalla.

En kyllä yhtään ihmettele vaikka niillä joilla pelkkää 17.00 - 22.00 rakentamista muutama vuosi menisikin suhde remonttiin.

OP:n laskuri kertoili että tiiliverhous lisäisi 160 + 12 neliöisen talon kustannusarviota 5400 euroa, voiko tuo pitää paikkaansa? Ei olisi kauhea hinta "maalausvapaudesta".

OP:n laskuri kertoili että tiiliverhous lisäisi 160 + 12 neliöisen talon kustannusarviota 5400 euroa, voiko tuo pitää paikkaansa? Ei olisi kauhea hinta "maalausvapaudesta".

Jaa-a. Mitähän se panelointi maksaa? Muistaakseni omassa tapauksessa panelointi (talopaketin yhteydessä) jotain 7000 - 8000 jevroa. Eli kysymys kuuluu. Saako 13 000 tiilivuorauksen ulkoseiniin? Riippuu tietysti siitä montako neliötä sitä seinää on. Ja mitä olen kaveria kuunnellut niin smyygit maksaa vielä päälle, eli suoran muuraaminen on huomattavasti nopeampaa.

... joku muurari voisi heittää tiili / neliöhinnan (ja smyygihinnat jos tulee erikseen).

Fiksu ottaa vuorotteluvapaata ja ottaa "palkan" ja säästön itselleen.

No sitten olen fiksu. Vuorotteluvapaa alkaa maaliskuun alusta ja kestää 4 kk, tähän perään kesäloma. Täytyy kattoo jos tuota tarvii jatkaa vielä, mutta jos saan tuohon yhden kaavailemani apurin niin saattais saada tuon muuttokuntoon 5 kk aikana.

Tänään sainkin kaverin raksalla päiväksi ja takuulla homma eteni reippaasti yli viikon verran, varmaan kahdenkin, jos vertaa että itse iltaisin kävisin yksin raksalla. On tuo yksin iltaisin työn ohella rakentaminen aika hidasta hommaa.

Tänään sainkin kaverin raksalla päiväksi ja takuulla homma eteni reippaasti yli viikon verran, varmaan kahdenkin, jos vertaa että itse iltaisin kävisin yksin raksalla. On tuo yksin iltaisin työn ohella rakentaminen aika hidasta hommaa.

Sepä siinä onkin. Ei tarvi edes olla mikään ammattilainen kun vaan saa kaksi lisäkäsiparia niin moni homma etenee enemmän kuin kaksi kertaa nopeammin.

Tein diilin sukulaispojan kanssa jotta käy kolmena iltana viikossa kaverina raksalla ja mahdollisesti viikonloppuisin. Eiköhän se tästä lähde etenemään. Kivat fiilikset rakennella taas!

Kun lukee näitä (ei pelkän Hupen) kertomuksia rakentamisesta niin ihmetyttää, että onko jengillä mennyt arviot omien taitojen riittävydestä aivan perseelleen? Vai onko syynä itsensä kiduttamiselle tappiin asti (ja siitä vielä yli) vedetty budjetti maksukykyyn nähden, kun joutuu itseään kiduttamaan raksalla hommissa mitä ei osaa tai pysty tekemään järkevästi yksin? Pakko saada se unelmien talo vaikka oikeasti ei ole rahaa/varaa sen rakentamiseen järkevästi?

Kun lukee näitä (ei pelkän Hupen) kertomuksia rakentamisesta niin ihmetyttää, että onko jengillä mennyt arviot omien taitojen riittävydestä aivan perseelleen? Vai onko syynä itsensä kiduttamiselle tappiin asti (ja siitä vielä yli) vedetty budjetti maksukykyyn nähden, kun joutuu itseään kiduttamaan raksalla hommissa mitä ei osaa tai pysty tekemään järkevästi yksin? Pakko saada se unelmien talo vaikka oikeasti ei ole rahaa/varaa sen rakentamiseen järkevästi?

Itse ainakin myönnän yliarvoineeni oman panokseni. On tosiaan aiempaa remppakokemusta mutta kyllä tuossa rakentamisessa on vaan semmoinen homma mitä ei pysty edes villeimmissä kuvitelmissa kuvittelemaan. No aloitettu on ja loppuun mennään.

Ei normaalilla palkansaajalla oikein ole muuta mahdollisuutta kuin ylihintainen neukkukuutio tai sitten tehdä ite. Ite lähdin ihan puhtaalta pöydältä sillä meiningillä että tekemällä oppii. Selvähän se on että työtä riittää, mutta eihän tuon urakan kokonaisvaltaista päällekäyvyyttä ymmärrä kunnolla ennenkuin sen kokee. En tiedä olenko masokisti, mutta se työpäivän jälkeen raksalle lähtö oli lähinnä terapeuttista, siinä tunsi kerrankin tekevänsä jotain konkreettista. Pahinta koko hommassa oli jatkuva epävarmuus, miten mikäkin homma pitäisi tehdä, ehtiikö sitä ja tätä saada valmiiksi ennen seuraava työvaihetta, riittääkö rahat, tuleeko tästä koskaan valmista.

Muistan lapsuudesta kun sukulaiset teki talojansa, silloin oli vielä tapana ensin talvella käydä kaatamassa värkit metsästä ja kenttäsahalla tehdä puutavara. Ite tehtiin runko, kattoristikot, jne. Ei ollut naulapyssyjä, ei ruuvinvääntimiä, ei nosturiautoja. No toisaalta nykyajan toimistotyöläisille oikea työnteko on ihan uutta ja ennennäkemätöntä, eikä monella ole sukulaisia lähistöllä talkooväeksi.

... tai sitten se budjetti ylittyy vasta siinä rakentamisen aikana ja vasaraan joudutaan tarttumaan pakosta.

Kun lukee näitä (ei pelkän Hupen) kertomuksia rakentamisesta niin ihmetyttää, että onko jengillä mennyt arviot omien taitojen riittävydestä aivan perseelleen?

Kirjoittelen eräällä rakentamis-/remontointipainotteisella foorumilla aktiivisesti. Siellä on keskustelu mitkä olivat remonttisi suurimmat munaukset ja järjestään porukka vastaa, että oman työpanoksen yliarviointi.:D On kuviteltu, että itse osataan, pystytään, jaksetaan ja ennen kaikkea viitsitään tehdä huomattavasti todellisuutta enemmän. Eräänlaista romantiikkaa nikkarointia kohtaan. Se todellisuus valahtaa paskanlailla housuun, kun ollaan täysin yksin raksalla ja ei oo hajuakaan, että miten joku juttu pitäisi tehdä.

Itse olen valinnut sen linjan, että kaiken mahdollisen teen itse. Työtä on uskomaton määrä, mutta se on mulle keino välttää velkavankeus. Itse tekeminen on kyky merkittäviin säästöihin etenkin silloin, kun raksahommat eivät ole vieraita. Ja säästöähän 99% rakentajista tavoittelevat. Osa onnistuu, osa ei.

Mä odotan innolla sitä vaihetta, kun Huppe alkaa tekemään itse sisätasoituksia. Eli odotan muuttuuko suunnitelma ja jos ei niin mikä on fiilis tehdessä ja minkälainen tulos tulee :)

Back
Ylös Bottom