Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Mä odotan innolla sitä vaihetta, kun Huppe alkaa tekemään itse sisätasoituksia. Eli odotan muuttuuko suunnitelma ja jos ei niin mikä on fiilis tehdessä ja minkälainen tulos tulee :)

odotettavissa on luultavasti pientä hajoilua ja itku-potku raivareita :D ainakin jos menee samalla kaavalla kuin yleensä kun talon väki on aatellut tekevänsä tasotukset itse kun se on niin "helppo homma ja säästää paljon"

Mä odotan innolla sitä vaihetta, kun Huppe alkaa tekemään itse sisätasoituksia. Eli odotan muuttuuko suunnitelma ja jos ei niin mikä on fiilis tehdessä ja minkälainen tulos tulee :)

No nyt on sen verran suunnitelmia että se tasoittelu tehdään joko itse tai sitä ei tehdä lainkaan. Rahaa siihen ei (enää) ole käytettävissä.
Itse tekemällä saan siitä semmoisen kuin siitä tulee. Toki laattapohjat pitää teettää ammattilaisella kiviseiniin.

odotettavissa on luultavasti pientä hajoilua ja itku-potku raivareita :D ainakin jos menee samalla kaavalla kuin yleensä kun talon väki on aatellut tekevänsä tasotukset itse kun se on niin "helppo homma ja säästää paljon"

Tasoitukset tuli tehtyä itse. Jäkikäteen ajatellen sen olisin voinut teettää muilla jos olisin n. 2000€ selvinnyt. Laatoituksia en kyllä olisi lähtenyt ikinä lähtenyt itse tekemään. Laatoittaisin sitä reilua 100m2 vieläkin. Laminaatit ja kattopaneelit oli iisi homma (yksin voi olla kyllä v-mäisempää), aikaavievää tosin sekin. Maalaaminen oli jopa ihan kivaa. Tapetointia vihaan yli kaiken, mutta onneksi appiukko teki sen vähän mitä tapettia on. Lattia-ja ikkunalistat oli kanssa aika helppo homma, kattolistoista ei voi sanoa ihan samaa. Vinon sisäkaton osalta todella hankalaa. Erilaista silikoonaustakin oli yllättävän paljon. Teipin ja ajan kanssa tuli jopa aika siistit silikoonaukset.

Ittekin oon kattolistoja laitellu (peittämään elämisen myötä tulleita rakoja) sekä nurkkiin akryylimassoja TEIPILLÄ nimen omaan. Ilman teippiä ei tulis mitään. Noi on vielä just ihan mukaviakin hommia. Kaksi jälkikäteen rakennettua väliseinää tuli niinsanotusti tasoitettua itse eli maalari tasoitti (mun taidoilla ja hermoilla ei ois tullu mitään), eroa on kyllä ruiskutasoitettuihin paljon. Toisaalta eihän pienet epätasaisuudet tms haittaa oikeasti yhtään mitään.

Muistan miten alkuun oli NIIIIIIIN tarkka siitä, että kaiken ois pitäny olla täydellistä ja esim sellaiset asiat kuin esim, että ei saanut enää täysin samanlaista sisäoven kahvaa yhteen vaatehuoneen oveen (eroa ei huomaa ellei tiedä) saattoi harmittaa. Nyt jonkun vuoden asumisen jälkeen ei oo tollasilla pikkuseikoilla minkään valtakunnan merkitystä -> kunhan ovi aukeaa niin oikein hyvä :) Tää on hyvä muistaa jos meinaa joku pikkuvirhe tai esteettinen seikka alkaa stressata.

Vieläkin minusta kaikkein ärsyttävin puuha oli tasoitukset. Niissä tuo korkea tila tekee riittävän määrän lisävaakasaumoja, joissa ei ole reunaohennusta levyissa. niiden paklaaminen tasaiseksi ja tietty ne 200 muuta saumaa. Tuntui, että voisi 10 kertaa hioa ja tasoittaa ja siltikään ei ole tyytyväinen. johonkin se oli lopetettava lopulta. Pölyn ja paskan määrä on jotain käsittämätöntän kun koko taloa paklailee umpeen. Jälkiviisaana ottaisin ruiskutasoittajat, jos edes harkitsisin seuraavaa taloa. Ihan sama mitä maksaisi.

Jep. Ja vinon sisäkaton kattolistat:). Se onkin oma juttunsa.

Jep. Ja vinon sisäkaton kattolistat:). Se onkin oma juttunsa.

6 kulmaa, joista 2 tavallista jiiriä. Ei toi nyt voi aivan mahdotonta olla? Joku 2-kerroksinen talo jossa kattolyhtyjä voisikin olla mielenkiintoinen listoitettava.

6 kulmaa, joista 2 tavallista jiiriä. Ei toi nyt voi aivan mahdotonta olla? Joku 2-kerroksinen talo jossa kattolyhtyjä voisikin olla mielenkiintoinen listoitettava.

Puukolla veisteli faijan kaveri kaikki 14 (yksi makkari on kanssa vinolla sisäkatolla ja 8 kulmaa (isossa makuuhuoneessa) jiirikohtaa Suoriin osiin piti vielä lisäksi käsihöylällä ohentaa kourulistan pitkää sivua, että ei jää rakoa alle.

Ihan hyvä tuli, mutta ei olisi multa se veistely onnistunut.

De walttiin vaan sopiva kulma ja lista katki. Ei luulis olevan hankalaa. Mittaamista saa kyllä hetken miettiä ja sitä miten päin terän kääntelee. Kerron sitten. Joulukuussa, ehkä. Miten onnistuin.

De walttiin vaan sopiva kulma ja lista katki. Ei luulis olevan hankalaa. Mittaamista saa kyllä hetken miettiä ja sitä miten päin terän kääntelee. Kerron sitten. Joulukuussa, ehkä. Miten onnistuin.

Näin minäkin aluksi ajttelin. Käytetävissä vielä kohtuulisen hyvä jiiri (Makita Flipper), jossa 2-ulottoinen jiirin säätö. En vaan perkele saanut millään oikeenlaista jiiriä. Muutkin kyllä yritti. Tiedän että periaatteessa pitäisi onnistua, mutta kun ei vaan onnistunut. Ehkä tämä tuulinen pää oli vielä tyhjempi kun rakensi, mutta en käsitä miksi homma ei onnistunut jiirillä. Kertokaa foorumin kirvesmiehet mitä tein väärin.

ps. jostain muuten kuulin että markkinoilla on valmiiksi isompikulmaista kourulistaa. Suosittelen - jos sellaista on olemassa.

Mulle kävi 12x12 mm *muovinen* huomaamaton kolmiolista, riippuu toki rakojen koosta ja materiaaleista käykö. Anyway, oli toDELLA helppo työstää katkoteräveitsellä. 1 jiirikin tuli tehtyä sillä kun ns. ulkokulmaan ei viitsinyt laittaa ilman. Norminurkkiin ilman jiiriä ja ei oo yhtään paha, tuon kokoinen lista on kokonaisuutenakin niin näkymätön.

Mulle kävi 12x12 mm *muovinen* huomaamaton kolmiolista, riippuu toki rakojen koosta ja materiaaleista käykö. Anyway, oli toDELLA helppo työstää katkoteräveitsellä. 1 jiirikin tuli tehtyä sillä kun ns. ulkokulmaan ei viitsinyt laittaa ilman. Norminurkkiin ilman jiiriä ja ei oo yhtään paha, tuon kokoinen lista on kokonaisuutenakin niin näkymätön.

Mä kyllä meinasin vähän semmosia Kannustalomaisempia listoja. Puisia ja 80mm leveitä.

Mitä leveämpi lista sitä enemmän kusessa oot. Ite olen ottanut nyt 4 kk tauon tuosta listottamisesta kun alkoi niin vituttaa koko homma, listana 70mm koristelista. Ei sitä ainakaan selvinpäin voi tehdä, rauhoittaviakin joutuu varmaan hommaamaan ennen kuin jatkaa.

Suosittelen sahaamaan takataskuun mallipalat.Siitä sitten katot oikeet jiirit ja käyt sahaamassa samanlaiset palat.Hommaa hankaloittaa huomattavasti jos on vielä vinoja sisäseiniä.

Suosittelen sahaamaan takataskuun mallipalat.Siitä sitten katot oikeet jiirit ja käyt sahaamassa samanlaiset palat.Hommaa hankaloittaa huomattavasti jos on vielä vinoja sisäseiniä.

Tämän kun olisi heti tajunnut niin olisi jäänyt useampi metri hukkalistaa tulematta.

Mallipaloilla on menty juu, mutta suurimman ongelman tuottaa juuri ne vinot seinät "vanhassa" talossa, 70-luvulla kun ei näköjään ollut vielä keksitty suorakulma ja vatupassi. Tarkkana saa olla sahausvaiheessa että lista pysyy pystysuorassa asennossa muuten jiiri irvistää ikävästi. Onneksi on akryyli, vaikka tällaisena perfektionistinä kyllä ottaa kunnian päälle käyttää sitä. Toinen vaihtoehto olisi käyttää kulmissa näitä koristepaloja:

http://www.apurit.net/tuotteet.php

Puulistat nyt on vielä helppoja laittaa, voin ottaa illalla kuvan vinonsisäkaton puulistoituksesta tänne malliksi. Kipsilistat kuten itsellä on jo vähän työläämmät. Korkeakuvioisen leveänlistan leveys 300mm. Listasta ensin hiotaan pienet tekojäysteet pois ja virheet korjataan, sitten pohjamaalaus ympäri, leikkaus, asensin listan aluksi listanaulaimella että saadaa lista kiinni seinään ja perään 60mm ruuveilla, jota varten listaan tein 10mm poranterällä upotukset ruuveiille. Sanomattakin selvää että tuommoinen todella korkeaprofiilisen listan jiirit ja kulmat on hivenen normilistoja vaikeampia, kuvion satuttamiseen ja kulmiin pitää hetki varata. Sitten kun listat on paikoillaan kitataan ruuvinkolot ja saumat umpeen, saumataan, hiotaan ja pohjamaalataan, jonka jälkeen paikallaan pintamaalataan. Itse annoin listojen olla katossa yhden talven ja kesän ennen lopullista saumausta ja pintamaalaamista. Saumat kun saattavat elää pikkasen ensimmäisen vuoden aikana.

En suosittele tetramassaa. Monessa paikassa lähtenyt halkeilemaan mihin erehdyin sitä laittamaan. Cascon acousto seal tjsp vaikuttaa paremmalta. Pidempi aikaista kokemusta ei tosin vielä ole.

En suosittele tetramassaa. Monessa paikassa lähtenyt halkeilemaan mihin erehdyin sitä laittamaan. Cascon acousto seal tjsp vaikuttaa paremmalta. Pidempi aikaista kokemusta ei tosin vielä ole.

Jep. Acusto sealia suosittelen kanssa.

Back
Ylös Bottom