Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juu, itte aion siivota männynkävyt ja pienet kivet pois pihapiiristä, jotta eivät vahingossakaan kulkeutuisi lapsukaisten suuhun ja henkitorveen.
Missäpäin Suomea oli viime talvena niin paljon lunta, että sitä piti käydä pois kolaamassa? Pientaloista ja harjakatoista siis kyse.
Täällähän taisi olla muitakin talvirakentajia... miten olette ajatelleet lämmitellä torppaa talven aikana? Meidän kämppä on ehkä jouluaattona siinä kunnossa, että saisi alkaa sulattelemaan sisätiloja. Jotenkin tuntuisi joku dieselillä toimiva lämmitysvaunu paremmalta vaihtoehdolta kuin yrittää sulattaa 40 tonnia puuta ja maat alta sähköpuhaltimilla. Sähköön voisi siirtyä varmaan sitten kun kämppä on sula ja villat paikallaan.
Oikeastaan joka puolella Suomea. Enkä mä väitä, että jokaisesta pirtistä oltaisiin kolattu lumet katolta. Olihan siitä joka helvetin lehdessä ja uutisissakin.Missäpäin Suomea oli viime talvena niin paljon lunta, että sitä piti käydä pois kolaamassa? Pientaloista ja harjakatoista siis kyse.
No niin, eli kun itse asuntoministeri mistään mitään tietämättä patisti ihmisiä katoille lumitöihin, niin sinnehän sitä rynnättiin sen enempiä miettimättä. Harvassa olivat viime talvena paikat joissa lumikuormat ylittivät rakenteiden laskentakuormat, eli siinä valossa aivan turhaan siellä katoilla temuttiin siinä määrin kuin viime talvena tehtiin. Uskokaa tai älkää, mutta insinööri on ne kattojen rakenteet mitoittanut sellaisiksi että siellä lunta saa olla aika reilustikin ennen kuin ongelmia ilmenee. Viime talven lumitöillä aiheutettiin varmaankin enemmän vahinkoa kuin mitä niistä oli hyötyä, todella monessa talossa näki katolta tiputetut lumikasat jätetyn suoraan seinää vasten, missä ne sulaessaan kasteli seinät ihan kunnolla.Olihan siitä joka helvetin lehdessä ja uutisissakin.
Itse itselleni vastaten. Taitaa olla nuo diisselit vähän tyyriitä pitää. Pienimmätkin vaunut taitaa vielä sen 4l/h, joten näillä polttoaineen hinnoilla saa kyllä sähköllä lämmitellä paljon halvemmalla.
Raksaimurin ostin, tämmösen:
http://www.clen.fi/fi_clen_item_96.html
200 euroa (esim. Agrimarket / Rautia)
Suosittelen että ostatte tuon heti kättelyssä, suotta sitä on sinnitellä ilman. Sitä tarttee koko ajan, heti kun lattia on valettu ja katto on päällä.
Ja kuulemani mukaan niistä helpolla tulee hajuja. Etenkin jos se vaunu on sisällä ja joutuu läträämään polttoaineilla. Dieselin käry ei laatalta helpolla lähde, siis jos sitä sinne läikkyy.
Itse otan varmaankin elementtitoimituksena piipun. Siihen vanha kiuas kiinni ja puuta pesään. Pystyy poltteleen kaikki puukalikatkin, joita rakennusjätteenä väkisin tulee. Joudun lämmöt laittamaan itse varmaan joskus 7-8 viikolla.

Joo näin itsekin olen ymmärtänyt ja siksi pitäisi olla sellainen minkä ulos saa jättää. Polttoainetta vievät kuitenkin niin paljon, että eipä tuo liene kovin järkevää, mikäli ei sitten vaikka viikoksi vuokraisi, että saisi tuon ikiroudan sulamaan pois.
Tuo lattian valaminen tosiaankin kannattaisi tehdä (kuten Timba) etukäteen, mikäli meinaa talvella rakentaa. Voi tuon piipunkin laittaa pystyy ja saa puilla lämmittää. Mun pitäis valaa aluks lattia, että vois piippua alkaa muuraamaan ja sittenhän se kevät jo tuli
Taitais kannattaa ILP:n ostaminen aika nopeaan, jos vertaa 2/3x9kW:n puhaltimilla lämmittämiseen. Eihän tuo ILP kai lämpöjä jaksais nostaa vielä tässä vaiheessa kun runkoja sulatellaan ilman villoja.
Joo näin itsekin olen ymmärtänyt ja siksi pitäisi olla sellainen minkä ulos saa jättää. Polttoainetta vievät kuitenkin niin paljon, että eipä tuo liene kovin järkevää, mikäli ei sitten vaikka viikoksi vuokraisi, että saisi tuon ikiroudan sulamaan pois.
Tuo lattian valaminen tosiaankin kannattaisi tehdä (kuten Timba) etukäteen, mikäli meinaa talvella rakentaa. Voi tuon piipunkin laittaa pystyy ja saa puilla lämmittää. Mun pitäis valaa aluks lattia, että vois piippua alkaa muuraamaan ja sittenhän se kevät jo tuli
Taitais kannattaa ILP:n ostaminen aika nopeaan, jos vertaa 2/3x9kW:n puhaltimilla lämmittämiseen. Eihän tuo ILP kai lämpöjä jaksais nostaa vielä tässä vaiheessa kun runkoja sulatellaan ilman villoja.
Taitaa tuo ILP sisäyksikkön suodattimet huutaa "hoosiannaa" aikas pian:jahas:
Ei vältämättä ole suuniteltu kaiken maailman rakennuspölyn suodatukseen noi ILP sisäyksiköt;)
Mulla on yhteensä 10 kw:n edestä sähkölämppäreitä. Lienee nuo pakko laittaa kaikki pöhöttämään ja vielä polttaa puuta niin paljon kuin ehtii. Alussa sitä lämpöä tarvii aika pirusti että saa peruslämmöt nostettua. Kyllähän tuo sitten jo pitää hyvin lämmöt. Tietty yläpohja pitää olla eristetty, muuten on lämmittäminen vähän turhaa...
Miten paljon enemmän muuten menee talvirakentajalla rakennusaikaiseen sähköön? Mulla meni kesäkuusta seuraavan vuoden helmikuuhun muistaakseni noin 5000 kwh. Maalämpö saatiin hyrräämään vasta tammikuussa, eli lämppäreitä jouduttiin käyttämään jonninverran.
Miten paljon enemmän muuten menee talvirakentajalla rakennusaikaiseen sähköön? Mulla meni kesäkuusta seuraavan vuoden helmikuuhun muistaakseni noin 5000 kwh. Maalämpö saatiin hyrräämään vasta tammikuussa, eli lämppäreitä jouduttiin käyttämään jonninverran.