Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Meniköhän itellä 10-15k putkaritöihin ja 4-5k (? ei muista enää) ilmanvaihtohilppeisiin. Ei tossa isoa eroa mutta tietty ihmeellistä jos on budjetoitu jotain ihan muuta. Oliko hupella maalämpö?

Meniköhän itellä 10-15k putkaritöihin ja 4-5k (? ei muista enää) ilmanvaihtohilppeisiin. Ei tossa isoa eroa mutta tietty ihmeellistä jos on budjetoitu jotain ihan muuta. Oliko hupella maalämpö?

Eihän toi mahoton jos on kaikki LVI-hommat (liittymästä -> paskahuusinpöntön kiinnitämiseen) ja tarvikkeet mukana. Hupen kirjotuksesta saa vaan sen käsityksen että budejin ylitys olisi syntynyt nimenomaan ilmanvaihtotouhuissa. 4 - 5 donaa ilmanvaihtohilppeisiin kuullostaa järkevämmältä, koska ilmanvaihtomasina maksaa jo helposti sen 1500€. Huppe teki kuitenkin itse eristyksen. Mulla olisi ilmanvaihtourakka (siis pelkkä työ) ilman eristystä ollut 800€ ilman kuittia.

Eihän toi mahoton jos on kaikki LVI-hommat (liittymästä -> paskahuusinpöntön kiinnitämiseen) ja tarvikkeet mukana. Hupen kirjotuksesta saa vaan sen käsityksen että budejin ylitys olisi syntynyt nimenomaan ilmanvaihtotouhuissa. 4 - 5 donaa ilmanvaihtohilppeisiin kuullostaa järkevämmältä, koska ilmanvaihtomasina maksaa jo helposti sen 1500€. Huppe teki kuitenkin itse eristyksen. Mulla olisi ilmanvaihtourakka (siis pelkkä työ) ilman eristystä ollut 800€ ilman kuittia.
Ei noita LTO koneita kauheastin alle 1500€ edes saa:jahas:

Ei noita LTO koneita kauheastin alle 1500€ edes saa:jahas:

No joo. Kyllähän ne aika helposti sinne 2000€ menee. Toisaalta ilmanvaihdon tarvikkeista toi on ehkä 30 - 40%. Ei se ilmanvaihtoputki ja kulmat ja huoneventtiilit niin hirveen kalliita ole (2000 €?). Eristeet, läpiviennit ja änkkärit maksaa jotain - muttei mahdottomasti (2000€?)i. Eikös ne tarvikkeet ole hyvin pitkälti siinä? Mä sain tarvikkeet tukkuhinnalla ja tein hommat itte. Kaverilla oli putkari tekemässä ja ainakin se putkari laskutti aika lähelle sen mitä minäkin olin tarvikkeista maksanut.

Pistä Huppe vähän hintoja näkyville.

Muistaakseni maksoi: Porakaivo, maalämpöpumppu , lattialämmitys asennettuna (talo ja talli), iv-kone, muoviset iv-kanavat kaikkine vermeineen, kaikki viemäri ja vesijohtoputket n. 30k€.
Putket asensin itse ja eristin.

Muistaakseni maksoi: Porakaivo, maalämpöpumppu , lattialämmitys asennettuna (talo ja talli), iv-kone, muoviset iv-kanavat kaikkine vermeineen, kaikki viemäri ja vesijohtoputket n. 30k€.
Putket asensin itse ja eristin.

Oliko lämmitysjärjestelmä (maalämpö + lattiakierto) avaimet käteen? Kuinka paljon muissa LVI-hommissa on työn osuus?

Jos sait kaiken ton töineen (-ilmastointi), niin todella halvalla sait.

Koko LVI:stä puhuin ja loppusumma oli siis arvio. Eli 15000e on mennyt noihin, eristänyt olen itse. Sisältää siis viemärit, vesiputket ja IV-hormit. Eristyksen olen siis tehnyt itse. Lisäksi muista kaupoista on ostettu esim. rautalangat (noin 120 euroa), villat, useita useita satoja euroja.

25ke kaikkinensa, ei pelkkä ylitys. Arvio.

No eipä 25 ke koko roskasta perus omakotitaloon kuulosta miltään älyttömältä. Ei vaikka siinä ois omiakin tekemisiä mukana. Senverran on tullut nähtyä noita urakkasoppareita, että ihan peruskauraa on 20-40 kiloa omakotitalon LVI hommiin. Iso heitto tulee tietty siitä, että tuleeko vesikiertoinen lattialämmitys ja mikä on lämmitysmuoto.

Meillä esim. vesikiertoinen koko taloon ja talliin maksaa 4,5 k. Maalämpöpumppu menee jonnekin lähemmäs 6000 euroa, joten tuossa on jo kymppi.

No siis ammattilaisarvio oli 25ke pintaan... itse tuota sopersin alaspäin reilusti, kuitenkin tuo IV:n isompi lasku hieman yllätti, onhan meidän talo kyllä hieman keskivertoa suurempi. Tosin tuosta voi heittämällä laittaa sen 3-5ke päälle jos olisi eristyttänyt tuntihommina putket.

Niin jos lattialämpöputketkin laskee mukaan, niihin meni pari tonnia selälleen. Ja IV-jutut taisi olla lähempänä 6 tonnia, tuli kuitenkin sähkösuodatinta ja vesipatteria ja muoviputket jne. Ilmanvaihto ite asentaen.

Oliko lämmitysjärjestelmä (maalämpö + lattiakierto) avaimet käteen? Kuinka paljon muissa LVI-hommissa on työn osuus?
Maalämpöpumppu tuli kytkettynä porakaivoon valmiiksi ilmattuna. Käyttöveden & viemäriputket vedin itse, putkari-kaveri vaan kytki ne ja koeponnisti.
Lattialämmitys tuli ns. avaimet käteen asennettuna. IV-kanavat asensin itse ja myös eristin ne. IV-firma kävi säätämässä ilmanvaihdon kohdalleen ja teki pöytäkirjan.
Lisäksi tuli oma jätevesipumppaamo joka maksoi putkineen & vermeineen n. 5k€

Ennen:
P1020982.jpg

Jälkeen:
P1030085.jpg

Mietityttää ilmanlämpöpumpun sisäyksikön paikka.. tupakeittiö jossa keskellä takka. Siihen johonkin se järkevintä olisi varmaan laittaa, mitenkäs eteinen? Perskules kun en saa kuvaa ladattua tähän..

sellaseen paikkaan kannattaa yksikkö sijoittaa mistä se pääsee puhaltamaan mahdollisimman esteettä laajalle alalle.

Takana noin 8 tuntia miettimistä, suunittelua ja piirtämistä ja ensimmäinen kunnollinen pohjakuva tulevasta talosta alkaa olla valmiiksi piirretty. Kiitoksia Huppelle linkistä josta löysin hyvän piirustusohjelman.:).

Mikäs tuon softan nimi on, millä Huppe ja Tauros on pohjapiirustuksiaan piirrellyt? Koitin selailla aiempia sivuja, mutta eipä sattunut silmään tuon nimeä...

Mikäs tuon softan nimi on, millä Huppe ja Tauros on pohjapiirustuksiaan piirrellyt? Koitin selailla aiempia sivuja, mutta eipä sattunut silmään tuon nimeä...

Taisi tuosta olla juttua tuossa "Betoni, sementti, laastit, valaminen ja muuraus" ketjussa..

Ohjelman nimi on Google Sketchup
http://sketchup.google.com/

Ja mitä tuohon omaan pohjakuvaan tulee, niin laitan sen tänne vähän myöhemmin. Vielä pitäisi ikkunoitten paikkoja vähän fiksailla, ja teknisentilan sijoittaminen on myös vähän harkinnana alla, että tuleeko taloon vai autotalliin.
Veli lupas piirtää tuon saman kunnon suunitteluohjelmalla niin laitan sen tänne sitten kun se tulee valmiiks. Ajankohtaa en osaa sanoa.

mites täällä ootte tehny kun ootte paketin ottanu ni miten ootte kokenu eri vaiheeseen tekemiset...itellä pohdinnan alla (Kastelli) mihin vaiheeseen tekisi..listankin jo eri vaiheen hinnoista sain ja siis ainakin Kastellilta saa tosi moneen vaiheeseen tehtynä ja siitä sitten ite jatkaa...
tossa pitäs osata taktikoida että osahan noista hommista on aika törkeen hintasia tyyliin ulkoverhouksen asennus..okei, ei mitään maailman helpointa mutta ei vaikeintakaan hommaa...
tuttu teki rungon pystytyksestä jälkeen ite ja olihan noita vaiheita mutta suht hyvin meni..auttelemassa olin...mm. ilmanvaihtoputkien asennus hirvitti itseäni mutta niin ne vaan asentui...
lienee kullanarvoinen apu jos joku joka on ite tehny on siinä neuvomassa yms.
taustaa itsellä että kesällä tein kylppärin/saunan purun ja uuden teko...
hintaa omalle ajallekin pitää miettiä jne...
kokemuksia pliis :)

Back
Ylös Bottom