Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Kyllä täällä Itä-Suomessa oli niin paljon lunta! Sitä oli todella paljon!

Juu, itte aion siivota männynkävyt ja pienet kivet pois pihapiiristä, jotta eivät vahingossakaan kulkeutuisi lapsukaisten suuhun ja henkitorveen.

:D Itteä ainakin hirvitti ajatus niskaan kuudesta metristä rysähtävästä lumipaakusta sen verran että esteet on ympäri talon. Ja kuka sitä kattoa on käskenyt kolata (muut kuin Vajaavuori)?

Täällähän taisi olla muitakin talvirakentajia... miten olette ajatelleet lämmitellä torppaa talven aikana? Meidän kämppä on ehkä jouluaattona siinä kunnossa, että saisi alkaa sulattelemaan sisätiloja. Jotenkin tuntuisi joku dieselillä toimiva lämmitysvaunu paremmalta vaihtoehdolta kuin yrittää sulattaa 40 tonnia puuta ja maat alta sähköpuhaltimilla. Sähköön voisi siirtyä varmaan sitten kun kämppä on sula ja villat paikallaan.

Missäpäin Suomea oli viime talvena niin paljon lunta, että sitä piti käydä pois kolaamassa? Pientaloista ja harjakatoista siis kyse.

Jaa kyllä mä jouduin ihan täällä eteläsuomessa käydä kolaamassa kun meni viemärin tuuletus putket lumen alle ja meinas ruveta paska haisemaan.

Täällähän taisi olla muitakin talvirakentajia... miten olette ajatelleet lämmitellä torppaa talven aikana? Meidän kämppä on ehkä jouluaattona siinä kunnossa, että saisi alkaa sulattelemaan sisätiloja. Jotenkin tuntuisi joku dieselillä toimiva lämmitysvaunu paremmalta vaihtoehdolta kuin yrittää sulattaa 40 tonnia puuta ja maat alta sähköpuhaltimilla. Sähköön voisi siirtyä varmaan sitten kun kämppä on sula ja villat paikallaan.

Itse itselleni vastaten. Taitaa olla nuo diisselit vähän tyyriitä pitää. Pienimmätkin vaunut taitaa vielä sen 4l/h, joten näillä polttoaineen hinnoilla saa kyllä sähköllä lämmitellä paljon halvemmalla.

Missäpäin Suomea oli viime talvena niin paljon lunta, että sitä piti käydä pois kolaamassa? Pientaloista ja harjakatoista siis kyse.
Oikeastaan joka puolella Suomea. Enkä mä väitä, että jokaisesta pirtistä oltaisiin kolattu lumet katolta. Olihan siitä joka helvetin lehdessä ja uutisissakin.

Kuuntelin tänään raksalla novaa, älkää kysykö, että miksi... Jossakin uutispläjäyksessä kuitenkin mainittiin, että ekat sankarit on jo katoilla (tosin jääpuikkojen kimpussa) ja paikkakuntana taisi olla pk-seutu.

Olihan siitä joka helvetin lehdessä ja uutisissakin.
No niin, eli kun itse asuntoministeri mistään mitään tietämättä patisti ihmisiä katoille lumitöihin, niin sinnehän sitä rynnättiin sen enempiä miettimättä. Harvassa olivat viime talvena paikat joissa lumikuormat ylittivät rakenteiden laskentakuormat, eli siinä valossa aivan turhaan siellä katoilla temuttiin siinä määrin kuin viime talvena tehtiin. Uskokaa tai älkää, mutta insinööri on ne kattojen rakenteet mitoittanut sellaisiksi että siellä lunta saa olla aika reilustikin ennen kuin ongelmia ilmenee. Viime talven lumitöillä aiheutettiin varmaankin enemmän vahinkoa kuin mitä niistä oli hyötyä, todella monessa talossa näki katolta tiputetut lumikasat jätetyn suoraan seinää vasten, missä ne sulaessaan kasteli seinät ihan kunnolla.

Tuossa topin tapauksessa lumityöt tietysti ovat tarpeen, sekä näiden jääpuikkojen pudottelukin on perusteltua touhua. Mutta pystyisikö joku sanomaan milloin Suomessa on viimeksi romahtanut pientalon harjakatto liian suuren lumikuorman takia?

Suomessa sattuu olemaan ihan vaan pari vanhaa taloa jonka kattorakenteita ei ole insinöörit ikinä edes nähneetkään. Ainakin vielä 80-luvulla on ite naputeltu kattotuoleja vaikka sitten oiskin piirustukset niistä.

Täyslaudoitus onneksi pelastaa paljon, mutta en omalla katollakaan ihan hirveästi uskaltaisi lunta pitää.

Itse itselleni vastaten. Taitaa olla nuo diisselit vähän tyyriitä pitää. Pienimmätkin vaunut taitaa vielä sen 4l/h, joten näillä polttoaineen hinnoilla saa kyllä sähköllä lämmitellä paljon halvemmalla.

Ja kuulemani mukaan niistä helpolla tulee hajuja. Etenkin jos se vaunu on sisällä ja joutuu läträämään polttoaineilla. Dieselin käry ei laatalta helpolla lähde, siis jos sitä sinne läikkyy.

Itse otan varmaankin elementtitoimituksena piipun. Siihen vanha kiuas kiinni ja puuta pesään. Pystyy poltteleen kaikki puukalikatkin, joita rakennusjätteenä väkisin tulee. Joudun lämmöt laittamaan itse varmaan joskus 7-8 viikolla.

Raksaimurin ostin, tämmösen:
http://www.clen.fi/fi_clen_item_96.html

200 euroa (esim. Agrimarket / Rautia)

Suosittelen että ostatte tuon heti kättelyssä, suotta sitä on sinnitellä ilman. Sitä tarttee koko ajan, heti kun lattia on valettu ja katto on päällä.

Hyvä pointti. Itsekin päätetty näin tehdä. Mutta vasta sitten kun tulee ne seinät tai heti on lähellä. Muuten joutuisi tuotakin varastoimaan jossain makkarin nurkassa siihen asti.

Ja tarviihan tuota raksan jälkeenkin. Mm talli on hyvä tuollaisella imuroida ja auton imuroimiseenkin varmasti käypä peli.

Ja kuulemani mukaan niistä helpolla tulee hajuja. Etenkin jos se vaunu on sisällä ja joutuu läträämään polttoaineilla. Dieselin käry ei laatalta helpolla lähde, siis jos sitä sinne läikkyy.

Itse otan varmaankin elementtitoimituksena piipun. Siihen vanha kiuas kiinni ja puuta pesään. Pystyy poltteleen kaikki puukalikatkin, joita rakennusjätteenä väkisin tulee. Joudun lämmöt laittamaan itse varmaan joskus 7-8 viikolla.

Joo näin itsekin olen ymmärtänyt ja siksi pitäisi olla sellainen minkä ulos saa jättää. Polttoainetta vievät kuitenkin niin paljon, että eipä tuo liene kovin järkevää, mikäli ei sitten vaikka viikoksi vuokraisi, että saisi tuon ikiroudan sulamaan pois.

Tuo lattian valaminen tosiaankin kannattaisi tehdä (kuten Timba) etukäteen, mikäli meinaa talvella rakentaa. Voi tuon piipunkin laittaa pystyy ja saa puilla lämmittää. Mun pitäis valaa aluks lattia, että vois piippua alkaa muuraamaan ja sittenhän se kevät jo tuli :)

Taitais kannattaa ILP:n ostaminen aika nopeaan, jos vertaa 2/3x9kW:n puhaltimilla lämmittämiseen. Eihän tuo ILP kai lämpöjä jaksais nostaa vielä tässä vaiheessa kun runkoja sulatellaan ilman villoja.

Joo näin itsekin olen ymmärtänyt ja siksi pitäisi olla sellainen minkä ulos saa jättää. Polttoainetta vievät kuitenkin niin paljon, että eipä tuo liene kovin järkevää, mikäli ei sitten vaikka viikoksi vuokraisi, että saisi tuon ikiroudan sulamaan pois.

Tuo lattian valaminen tosiaankin kannattaisi tehdä (kuten Timba) etukäteen, mikäli meinaa talvella rakentaa. Voi tuon piipunkin laittaa pystyy ja saa puilla lämmittää. Mun pitäis valaa aluks lattia, että vois piippua alkaa muuraamaan ja sittenhän se kevät jo tuli :)

Taitais kannattaa ILP:n ostaminen aika nopeaan, jos vertaa 2/3x9kW:n puhaltimilla lämmittämiseen. Eihän tuo ILP kai lämpöjä jaksais nostaa vielä tässä vaiheessa kun runkoja sulatellaan ilman villoja.

Mulla on yhteensä 10 kw:n edestä sähkölämppäreitä. Lienee nuo pakko laittaa kaikki pöhöttämään ja vielä polttaa puuta niin paljon kuin ehtii. Alussa sitä lämpöä tarvii aika pirusti että saa peruslämmöt nostettua. Kyllähän tuo sitten jo pitää hyvin lämmöt. Tietty yläpohja pitää olla eristetty, muuten on lämmittäminen vähän turhaa.

Ja on tuosta laatan valusta muitakin etuja näin ennen seinien tuloa. Siihen voi sitten jo nostaa kipsilevyt ennen seinien kasaamista ja sen betonin ottaminen ikkuna-aukoista on aina oma pelleilynsä vertaa siihen kun ei ole seiniä vielä. Toki meinattiin olla kelien puolesta hieman kusessa, mutta tulipahan siihen sitten pariksi viikoksi lopulta suotuisat kelit ennen näitä pakkasia. Tosin siinäkin kävi tuuri, että satoi hyvä lumipeite pressujen päälle ennen pakkasia. Varsin pätevä lämmöneriste siis. Nyt vain toivotaan että ois pakkasia tuonne tammikuun lopulle asti. Jos kovin suojalle menee, niin saapi sitten lapioida pressujenpäälliset tyhjäksi. Sohjo kun pääsee kunnolla jäähän, niin sitä on sitten erittäin vittumainen irroitella. Seinät siis pitäisi tulla viikolla 6. Sitä ennen tulee vielä talotehdas kiinnittään alaohjauspuut. Tuota ennen pitää ne lumet putsata ja sahata valumuottina olevat styroxit sokkelin pintaa pitkin pois. Kuvasta tämän näkeekin hyvin. http://rakennusprojekti.fi/wp-content/uploads/2010/12/051120101018.jpg

Taitaa tuo ILP sisäyksikkön suodattimet huutaa "hoosiannaa" aikas pian:jahas:
Ei vältämättä ole suuniteltu kaiken maailman rakennuspölyn suodatukseen noi ILP sisäyksiköt;)

Eikai sitä vissiin IV konettakaan suositella rakennusaikana pyörittämään. Juurikin siitä syystä, että ei ole tarkoitettu rakennuspölyjä päästää noihin koneisiin. Varmaan pitäs sitten miettiä suodattimet sen mukaisiksi?

Taitaa tuo ILP sisäyksikkön suodattimet huutaa "hoosiannaa" aikas pian:jahas:
Ei vältämättä ole suuniteltu kaiken maailman rakennuspölyn suodatukseen noi ILP sisäyksiköt;)

Vaikka kuinka hyvin suojattiin ilmanvaihto rakennusaikana, niin kyllä saa alkuvaiheessa aika tahtiin vaihdella suodattimia.

Lopputarkastuksen jälkeen on kyllä pakko "hoonata" ilmanvaihto. Näin vastaava myös suositteli, eli 1 - 2 vuotta rakentamisen jälkeen olisi kuulemma kaikissa uudiskohteissa hyvä putsata putket.

Mulla on yhteensä 10 kw:n edestä sähkölämppäreitä. Lienee nuo pakko laittaa kaikki pöhöttämään ja vielä polttaa puuta niin paljon kuin ehtii. Alussa sitä lämpöä tarvii aika pirusti että saa peruslämmöt nostettua. Kyllähän tuo sitten jo pitää hyvin lämmöt. Tietty yläpohja pitää olla eristetty, muuten on lämmittäminen vähän turhaa...

Miten paljon enemmän muuten menee talvirakentajalla rakennusaikaiseen sähköön? Mulla meni kesäkuusta seuraavan vuoden helmikuuhun muistaakseni noin 5000 kwh. Maalämpö saatiin hyrräämään vasta tammikuussa, eli lämppäreitä jouduttiin käyttämään jonninverran.

Miten paljon enemmän muuten menee talvirakentajalla rakennusaikaiseen sähköön? Mulla meni kesäkuusta seuraavan vuoden helmikuuhun muistaakseni noin 5000 kwh. Maalämpö saatiin hyrräämään vasta tammikuussa, eli lämppäreitä jouduttiin käyttämään jonninverran.

No ei mulla mahottomasti lämmitysviikkoja tule. Jos viikolla 8 pääsis laittaan lämmöt, niin tuohan on jo helmikuun lopussa. Maaliskuun lopussa alkaa jo arskakin lämmittämään mukavasti.

En vielä osaa sanoa, mutta vastaavan mestarin toisessa projektissa oli lähes tuota luokkaa yhden kuukauden sähkölasku. Tosin ei ollut vielä eristeitä, että eiköhän se tasaannu jahka villat on kiinni.

Sitten takaisin ILP-asiaan: Haittaakos se mitään vaikka ILP:n sisäyksikkö olis tukossa? Meneekö se kokonaan pilalle pölystä vai saako siitä soivan pelin jos vaihtaa suodattimia ja jos vielä huoltaa rakentamisen jälkeen? Senhän voisi vaikka autotalliin laittaa sen jälkeen, missä sielläkään tuskin on kovin puhdasta rakentamisen jälkeenkään. Taloon ei ILP:a ole tulossa pysyväksi.

Ja sitten voiskin lähteä näpräämään kuistin kattoon jiiriä :)

Lattian valun jälkeen mennyt nyt noin 6000kwh. Lattia valettiin 15.10.2010

Back
Ylös Bottom