Missä hitossa nämä maksaa näin paljon? Mulla on täyttöjä varten perustuket tehty talliin ja taloon tehty kaikkineen. Laatan valun kanssa mennyt yhteensä kaikkineen vajaat 30 tonnia. Ja tuossa on mukana pihatien teko, kun en alkanut sitä erittelemään. Koko taloon ja talliin maksoi nuo styroxit jotain 2600 euroa (jota pidin vitun isona summana), noista talliin menee ehkä 30%, laatan valu taloon maksoi 1728 euroa, siis betonit, tallin laatta kolmannes tuosta kun katoskeen en mitään laattaa nysvää. Harkot maksoi kyllä tuon nelisen tonnia, mutta ne oli sitten koko taloon ja talliin. Ja tuo tallipaketti maksaa täydellisenä ostatoimituksena (paitti ne ovat) tuon 11 tonnia, että kysyn vaan miten vitussa saa tallin runkoon menemään 11 tonnia? Tammestako se tehdään?
Sähkötöitä tässä ei ole, ne vähäset johdot mitä tuohon menee, laitetaan itse. Urakoitsija suorittaa kytkennä. Ei maksa tonnia. LVI työn osuudesta en maksa mitään, eli se vähähän vääristää totuutta, mutta siitäkin meidän tapauksessa suurin osa on teknisen tilan töitä, joita nyt on vähän typerä laskea tallin hintaa kun yhtälailla tuo olisi voinut olla talossa.
En mä enää ihmettele näitä että heittämällä menee 350 tonnia taloon tontteineen juttuja...
Jos joku ei juttuja usko, niin tervetuloa kylään, näytän luotettavat laskelmat ja pyydän vaikka tekijät paikalle. Julkisesti niitä en sentään levittele.
EDIT: Ja joo, omalle työlle ei ole laskettu hintaa, tohon voi arpoa sitten mitä vain 0-20 tonnin väliltä.
EDIT2: Ja mitä hittoa ne sorat sitten missäkin maksaa vai vaihdatteko te maat kaikki koko tontille? Mulla on tähän asti mennyt vähän yli 8000 euroa soraan ja tuohon tallin pohjaan on karkeammat jo kasassa pihalla kun talvi tuli ennenkuin ehdittiin tehdä täytöt. Eli pari kasettia täytesoraa siihen on otettava. Siinä ne sitten olikin. Ja tuossa on siis talon pohja, tallin pohja ja pihatie. Blogista voi kattoa että pari kuormaa tuohonkin tuli...