Vähän ennenaikaistahan tämä suunittelu tässä vaiheessa on kun ei ole vielä edes sitä tonttia
On ja ei. Siinä mielessä tietysti on ennenaikaista, että tontti vaikuttaa taloon yllättävänkin paljon, minkä olen tässä itse kantapään kautta oppinut.
Mutta siinä mielessä ei ole ennenaikaista, että tuossa tulee käytyä läpi omat toiveet ja tarpeet, mikä on varsin arvokasta sitten kun pääsee tositoimeen. Erityisesti jos teette täysin itse suunnitellun talon, jossa vapausasteita on pakettitaloja enemmän, kannattaa noita suunnitelmaversioita hieroa ja tehdä useampiakin. Tai vaikka ottaisitte pakettitalonkin, niin vertailu ja valinta on helpompaa kun on selkeä tavoite tai ainakin lista asioista jotka talosta pitää löytyä.
Lisäplussana tuossa hieromisessa on se, että huomaa talon aina olevan kompromissi. Kaikkea ei vaan voi saada. Kun itse nyt vilkaisen ensimmäistä luonnosta viime keväältä niin vaikka tietyt perusasiat ovatkin samoja, on paljon on vettä virrannut Tiber-joessa sen jälkeen. Eli kannattaa pyöritellä noita luonnoksia.
Omista suunnitelmista on apua myös tontin kanssa - kun tahtotila on selkeä, on helpompi valita tontti joka sopii sen oman unelman kanssa yhteen.