Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Vähän ennenaikaistahan tämä suunittelu tässä vaiheessa on kun ei ole vielä edes sitä tonttia

On ja ei. Siinä mielessä tietysti on ennenaikaista, että tontti vaikuttaa taloon yllättävänkin paljon, minkä olen tässä itse kantapään kautta oppinut.

Mutta siinä mielessä ei ole ennenaikaista, että tuossa tulee käytyä läpi omat toiveet ja tarpeet, mikä on varsin arvokasta sitten kun pääsee tositoimeen. Erityisesti jos teette täysin itse suunnitellun talon, jossa vapausasteita on pakettitaloja enemmän, kannattaa noita suunnitelmaversioita hieroa ja tehdä useampiakin. Tai vaikka ottaisitte pakettitalonkin, niin vertailu ja valinta on helpompaa kun on selkeä tavoite tai ainakin lista asioista jotka talosta pitää löytyä.
Lisäplussana tuossa hieromisessa on se, että huomaa talon aina olevan kompromissi. Kaikkea ei vaan voi saada. Kun itse nyt vilkaisen ensimmäistä luonnosta viime keväältä niin vaikka tietyt perusasiat ovatkin samoja, on paljon on vettä virrannut Tiber-joessa sen jälkeen. Eli kannattaa pyöritellä noita luonnoksia.

Omista suunnitelmista on apua myös tontin kanssa - kun tahtotila on selkeä, on helpompi valita tontti joka sopii sen oman unelman kanssa yhteen.

1195e oltais miinuksella lopullisessa budjettiarviossa (=valmis talo), toki jotain ylläreitä tulee vielä mutta jonkinverran on saatu kiinni pohjista johtuvaa budjettiylitystä.

Onko tietoa mitä maksaa Turun alueella autotalli/varasto pystytettynä? Talli kylmä varasto lämmin. Antakaa joku hinta-arvio.. puurakenteinen, kallioinen metsätontti.
Ensi kesänä kun talo valmistuu niin olisi mahdollista saada molempien isät rakentamaan tallia. Maatyöt pitäisi teettää. Kuinkahan paljon halvemmaksi tämä tulisi? Ja kannattaako tilata paketti talli vai pitkästä tehdä? Jotain kymppitalllia tjms. selailin..

Voi ziisus että on kallista tuo valaminen pumppuauton kanssa. Meni tuohon 11 motin lattiavaluun sitten vajaat 1800 euroa. Aivan salettiin valan autotallin lattian ensikeväänä itse. Eli varmaankin valmisbetonia suursäkissä, mylly ja miehiä. Tuskin sentään alan itse sotkemaan sementtiä ja soraa. Mutta hitto tuohon talliin menisin kuivabetonina ehkä jotain 250 euroa ja siihen sitten satkulla talkooeväitä päälle. Päivän rykäsy ja lattia valettu. Pumpulla menisi se touhutonni tuohonkin. Tuskin tulee tapahtumaan pumpulla. Pääsee taas päiväliksoille jos tuonkin tekee "manuaalisesti".

Jouduthan sä tilaamaan sitä 8-16 soraa autotalliin ja sen rahti maksaa jo maltaita. Samalla rahdilla se pumppu tuo valmista betonia? Ei toi valmis betoni nyt niin arvokasta ole että sitä alkaisi tekemään itse :D
8mm otit varmaan lattiaan? Mietin että noi IV-hommat ois vittumaisimpia mutta enpä olisi ajatellutkaan että sotkisin ite mäskit :D

Jouduthan sä tilaamaan sitä 8-16 soraa autotalliin ja sen rahti maksaa jo maltaita. Samalla rahdilla se pumppu tuo valmista betonia? Ei toi valmis betoni nyt niin arvokasta ole että sitä alkaisi tekemään itse :D
8mm otit varmaan lattiaan? Mietin että noi IV-hommat ois vittumaisimpia mutta enpä olisi ajatellutkaan että sotkisin ite mäskit :D

Ei se rahti ole edes kallis. Rahti oli n. 10% tuosta lattiavalun hinnasta. Purkuaika + pumppu oli melkein yhtä paljon mitä itse betoni.

Mieiti vielä tosissani että jos sen tallin valaisi tekemällä soosit itse. Tuo kun jää väkisin jonnekin ensikevääseen tai kesään, niin ei tartte pakkasiakaan peltä. Ei muutama motti betonia ole paha rasti jos on vaikka 3-4 ukkoa talkoissa. Siihen hyvät safkat, musaa ja kaljaa. Eiköhän se siitä. Myllykin kun on kun se naapurin kanssa muuraushommiin ja Juha-harkkojen ontelovaluihin ostettiin.

EDIT: Ja mun ei tartte paljon 8-16 soraa ottaa. Ajatus kun oli tehdä tuo tallin pohjat kanssa, mutta sitten tuli talvi. Eli 8-16 sorat on nippanappa valmiina. Ehkä yhden nuppikuorman tuota joutuu ottamaan. Täytesoraa joutuu ottamaan vielä varmaan pari kasettia, mutta sitten onkin sorahommat siinä.

Ethän sä saa siihen myllyyn kuin ämpärillisen betonia, aivan karmee duuni sekoitella se.

Kaverin talon anturaan tehtiin myllyllä betonit. En nyt muista kuutiomäärää, kun on muutama vuosi aikaa. Ei paha homma....kahdella myllyllä ehdottomasti niin melkein kokoajan on kuraa liikkeellä. Kottikärryllinen myllystä tulee helposti. Mutta vaatiiko pumppuauton, luulisi että kouruautolla aika lähelle pääsisi ja kottikärryillä loput?

No pumppuauton käyttäminen on ihan turhuutta jos tekee valut ennen seiniä, hihnalla saa mäskit sisään.

3139e maksoi näköjäs meidän lattiavalut (muistaakseni 20m3) + ulkovalut (muistaakseni 7m3) päälle 1182e. Hihnalla ja kottikärryillä vedettiin... Onhan toi aika potti ja tota tekis yksin vaikka kuukauden.
Kannattaa tosin muistaa sitten se että jos tekee myllyllä niin hiertäminen ja tasoittaminen on täysin mahdotonta kun mäskit ehtii kuivua ennenkuin on edes nurkka valmis.

No pumppuauton käyttäminen on ihan turhuutta jos tekee valut ennen seiniä, hihnalla saa mäskit sisään.

3139e maksoi näköjäs meidän lattiavalut (muistaakseni 20m3) + ulkovalut (muistaakseni 7m3) päälle 1182e. Hihnalla ja kottikärryillä vedettiin... Onhan toi aika potti ja tota tekis yksin vaikka kuukauden.
Kannattaa tosin muistaa sitten se että jos tekee myllyllä niin hiertäminen ja tasoittaminen on täysin mahdotonta kun mäskit ehtii kuivua ennenkuin on edes nurkka valmis.

Tuossa on kyllä hyvä poitti se, että tallissa meillä ei pumppu tarvita, ei vaikka tekisi ennen tai jälkeen seinien tai miten vaan. Tosin tuossa tehdään kyllä lähes varmasti seinät ensin nii ei tartte säästä huolehtia.

Mutta eipä tuo Hupen kourulla 20 m2 3139 vertaa mun 11 m2 pumpulla 1728 euroa nyt niin merkittävästi tuo hintaa lisää siihen, että on just se pumppu mukana.

En minä tuosta mäskin sekoittelusta huolissani ole, tuohon mun talliin tulee ehkä se 4 mottia, mutta just tuo lattiapinnan teko on se joka mietityttää. Eli pitääkö sitten vetää pinta tasoitteella ja onko tuossa sitten omat säätönsä taas... No onpahan aikaa tätäkin pohtia.

Mutta toisaalta, miksei tuossa pintaa ehdi hiertää ihan samalla tavalla kuin muutenkin? Ei sen koko lattian tartte olla valettu jotta voi toisesta nurkasta jo alkaa hiertämään. Ei tuota kannata 30 asteen helteessä tehdä. Tekee hyvissä ajoin kun saa perustukset ja säältä suojaan niin ei kuumuuskaan tule haittaamaan.

Ite oon pyrkiny välttelemään tommoset raskaat työt, käyttäny nosturia, betoniautoa jne. No mä oonkin kynis :D

Ite oon pyrkiny välttelemään tommoset raskaat työt, käyttäny nosturia, betoniautoa jne. No mä oonkin kynis :D

Mulla taas ei riitä pinna mihinkään pikkunysväämiseen. Eli jossain pikkutarkosisa nysväyshommissa käytän ennemmin jotain muuta ja teen nuo hikipäässä lapiolla hommat ite. Olen itsekin kynis, mutta kasvaapa kunto ainakin ja saa tekosyyn juoda olutta talkoohengessä. ;)

Tehdä siis osaan tarkkaakin jälkeä, tahtoo vaan olla mukavampaa tuo vähän raskaampi puurtaminen vähemmän nysväystä vaativissa hommissa. Tykkäsin tehdä noita perustuksia vaikka kelit olikin lähes koko ajan perseestä.

No mä on aivan innoissani kun vihdoin puolen vuoden urakan jälkeen alkaa nysväyshommat :D

Voi ziisus että on kallista tuo valaminen pumppuauton kanssa. Meni tuohon 11 motin lattiavaluun sitten vajaat 1800 euroa. Aivan salettiin valan autotallin lattian ensikeväänä itse. Eli varmaankin valmisbetonia suursäkissä, mylly ja miehiä. Tuskin sentään alan itse sotkemaan sementtiä ja soraa. Mutta hitto tuohon talliin menisin kuivabetonina ehkä jotain 250 euroa ja siihen sitten satkulla talkooeväitä päälle. Päivän rykäsy ja lattia valettu. Pumpulla menisi se touhutonni tuohonkin. Tuskin tulee tapahtumaan pumpulla. Pääsee taas päiväliksoille jos tuonkin tekee "manuaalisesti".

Mites voi olla nuin kallista. Asutko tosiaan niin perseessä että tuli matkojen kanssa noin paljon? Pari vuotta sitten sain täällä meillä päin pumpattuna alle 140€ kuutio. Toki menihän sitä vähän enemmän, mutta muistaakseni oli vakio eikä betonimyllärit paljon hintoja tiputelleet.

Mitä maksaisi jos tilaat ränniauton eikä pumppua?

Mites voi olla nuin kallista. Asutko tosiaan niin perseessä että tuli matkojen kanssa noin paljon? Pari vuotta sitten sain täällä meillä päin pumpattuna alle 140€ kuutio. Toki menihän sitä vähän enemmän, mutta muistaakseni oli vakio eikä betonimyllärit paljon hintoja tiputelleet.

Mitä maksaisi jos tilaat ränniauton eikä pumppua?

Talvibetoni selitti tuosta osan. Rahti oli yhteensä n. 200 euroa (summat noin kun tossa laskussa erittely on ALV 0 enkä jaksa laskea noihin tarkkoja alvihintoja). Betonikuutio oli itsessään reilut 110 euroa motti. Eli kolmannes oli rahtia, purkuja ja pumppaamista tuosta laskusta. Kuljetus oli n. 15 km matkan takaa.

EDIT: No eipä tuo talvibetoni tuossa ollu kuin 6 euroa motti lisää, eli ei merkitystä.

Ja pistin muuten blogiin pari kuvaa vähän lumisista maisemista. Aika ajotuksella tuo valu saatiin kyllä tehtyä.

http://www.pakkotoisto.com/blogs/timba79/

Back
Ylös Bottom