Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
Valoin itselle lähinnä sauna/kylpyhuonetilat ja n. 8m3 meni tavaraa. Myllyllä tehtiin satsit ja noin 5 tuntia meni aikaa kolmella miehellä. Hintaa kaikkineen tuli n. 240€ (sisältäen nuppikuorman hiekkaa) + ruuat ja kaljat talkoo kavereille. Mylly oli omasta takaa, mutta hiekka ja sementti piti ostaa. Hyvin ehtii tekemään yhdelläkin myllyllä, mutta taukoja ei paljon pidetä. 2 myllyllä kannattaisi tehdä vähän isommat määrät jos meinaa myllyllä tehdä.

Joo, meillä on tuo yksi mylly tuossa naapurin kanssa ja vaikka viikonlopuksi tuollaisen saa varsin edukkaasti vuokraamosta.

Valoin itselle lähinnä sauna/kylpyhuonetilat ja n. 8m3 meni tavaraa. Myllyllä tehtiin satsit ja noin 5 tuntia meni aikaa kolmella miehellä. Hintaa kaikkineen tuli n. 240€ (sisältäen nuppikuorman hiekkaa) + ruuat ja kaljat talkoo kavereille. Mylly oli omasta takaa, mutta hiekka ja sementti piti ostaa. Hyvin ehtii tekemään yhdelläkin myllyllä, mutta taukoja ei paljon pidetä. 2 myllyllä kannattaisi tehdä vähän isommat määrät jos meinaa myllyllä tehdä.

Onko toi tekoaika yhtäpaljon kalajuttuja kun hintakin? Pelkkä nuppi n. 10-12 kuutiota hiekkaa maksaa 100-200 euroa. Oikeasti lähempänä 200. Eli ostit siis 50 eurolla sementtiä n. 2-3 kuutiota suoraan kotiin tuotuna? Sementti maksaa helposti useamman satasen vaikka hyvinkin tinkisi. Kaljat ja ruoat päälle. Eli kerrotaanko 5 tuntia lapinlisineen = 20 tuntia oikeasti talkooväellä töitä?

Please älkää laitelko noita juttuja kun naapurin hiekakuopalta hain veljen autolla nupillisen hiekkaa ja sementit jäi kaverin raksalta ja ostin ne 50 eurolla pois. Loput summasta kului kaljaan ja pitsoihin:) .

Tuossahan oli + ruuat ja kaljat talkooväelle. Suursäkki sementtiä ei paljon maksa, valmisbetoni maksoi jotain 65 euroa, sementti saattaa olla vähän kalliimpaa. Ja jos nuppikuorman hiekkaa saa jostain läheltä edukkaasti, ei tuo 250 euroa ole mikään mahdottomuus.

Hiekkaa n.13 kuutiota vetävällä nupilla täysikuorma 65€ tuttavalta firmalta ja loput sementtiin kotiin tuotuna, jota jäi vielä reilusti yli. Hiekan olisin saanut ilmaiseksikin omalta maalta jos olisin halunnut ja tietty en maksanut ihan tavan kuluttajan hintoja rakennustavaroista, vaikka K-raudasta ostinkin. Ei siis kannata tästä hintoja ottaa omiin laskelmiin, mutta tämän verran valu tuli itselle maksamaan kaikkineen. Ei tässä ollut puhe listahinnoista ja Timba ja Huppekin laittoi summan mitä maksoi valut ja tämän verran se itsellä teki. Säästäähän voi monessa asiassa rakentaessa. Tekoaikaa on mennyt juurikin tuo 5 tuntia ensimmäisestä valmiista satsista, kun on kirjaankin merkattu. Toki myllyn tilavuus on 250l, joten ihan näillä pikku myllyillä ei samaan tahtiin pääse. Yksi mies liippasi kokoajan, toinen ajoi massaa sisään ja kolmas teki kokoajan massaa.

Meillä tuo oma mylly on 135 litrainen. Täytyykin kysellä samantien että mitä maksaa suursäkki kuivabetonia tuohon tarkoitukseen.

Onko tietoa/kokemuksia kymppitallien autotalleista?? Meidän talon rakentaja tekisi autokatoksen ja varaston 14.000 eurolla. Kymppitalleilta saisi tallin/katoksen/isomman varaston 7.500 euroon. Rakentaja tekisi pohjan muutamalla tonnilla. Tarkoitus tehdä siis kylmä autotalli ja lämmin varasto.

Onko tietoa/kokemuksia kymppitallien autotalleista?? Meidän talon rakentaja tekisi autokatoksen ja varaston 14.000 eurolla. Kymppitalleilta saisi tallin/katoksen/isomman varaston 7.500 euroon. Rakentaja tekisi pohjan muutamalla tonnilla. Tarkoitus tehdä siis kylmä autotalli ja lämmin varasto.

Muistaakseni Kymppitalleiltakin otettiin tarjous. Niillä ei ainakaan peruspaketissa ollut esim. eristyksiä ollenkaan. Teri-taloita tulee meidän talopaketti ja sain itse tallin vähän reilulla 11.000 eurolla. Tuo tulee siis pre-cuttiina ja siinä on perustuksia lukuunottamatta aivan kaikki muut paitti autotallin ovi ja autotallin ja varaston väline palo-ovi. Meillä siis tulee autokatos, talli ja varasto/tekninen tila. Yhteensä n. 60 m2 koko rakennus. Perustukset tekee tuohon jotain 5000-6000 euroa, nuo ovet varmaan tonnin ja vähän joutuu timpuriaki käyttään. Arvioin että 20.000 euroa tuo maksaisi kokonaisuudessaan.

Itse en saanut parempaa kokonaisuutta tallivalmistajilta + se ei sitten ois millään ollut ulkonäöltään kovin yhteneväinen talon kanssa. Pitkästä ois sitten pitänyt tehdä. Mutta ei nekään matskut olisi ilmaisia olleet.

No mä on aivan innoissani kun vihdoin puolen vuoden urakan jälkeen alkaa nysväyshommat :D

Olipas kiva nysvätä eilinen sisällä t-paidassa. Rakensin eräänlaista tv-tasoa. Olen hahmotellut siitä kuvankin:

tv-taso-upotus.png

Eli taulutelkkarille sopiva taso minkä alle mahtuu minkäkokoinen vahvistin hyvänsä ja johdot saa kätevästi kytkettyä ilman että vahvistimen ottaa tasosta pois, takakautta, kodinhoitohuoneesta. Tässä yksi syy rakentaa omakotitalo / tehdä iso remppa.

Muistaakseni Kymppitalleiltakin otettiin tarjous. Niillä ei ainakaan peruspaketissa ollut esim. eristyksiä ollenkaan. Teri-taloita tulee meidän talopaketti ja sain itse tallin vähän reilulla 11.000 eurolla. Tuo tulee siis pre-cuttiina ja siinä on perustuksia lukuunottamatta aivan kaikki muut paitti autotallin ovi ja autotallin ja varaston väline palo-ovi. Meillä siis tulee autokatos, talli ja varasto/tekninen tila. Yhteensä n. 60 m2 koko rakennus. Perustukset tekee tuohon jotain 5000-6000 euroa, nuo ovet varmaan tonnin ja vähän joutuu timpuriaki käyttään. Arvioin että 20.000 euroa tuo maksaisi kokonaisuudessaan.

Itse en saanut parempaa kokonaisuutta tallivalmistajilta + se ei sitten ois millään ollut ulkonäöltään kovin yhteneväinen talon kanssa. Pitkästä ois sitten pitänyt tehdä. Mutta ei nekään matskut olisi ilmaisia olleet.

Olen tästäkin tainnut väitellä täällä, mutta mikä tekee autotallin rakentamisneliöistä euroakaan halvempaa kuin talon? Jos 5-6 tonnia saat maatyöt, salaojat, perustukset, eli koko homman niin onneksi olkoon. Aika halpa kaivinkone ja sorat tai maaperä todellakin täydellinen, johon ei tarvitse kuin pintamaan poisto ja 3 varvia harkkoja. pelkkään anturaan menee betonia 60 tallissa helposti 1-2te, lattian valu 1-2te. Raudat, harkot, routaeristeet ulkopuolelle, sisälle 30 senttiä styroksia lattian alle, verkot. Sähkökaapelointi, mahdollinen viemäröinti öljynerotuskaivolla. Lattiapinnoita 2 komponenttimassalla maksaa neliöltä enemmän kun sisätilaan laminaatti. Valaisimet, pistorasiat(hyvä laittaa ip suojattuja).

Pieni laskutoimitus:
Anturabetonit 1,5te
harkot, raudat 3-4te
styroksit 1-2te
salaojat 0,5te
kaivuutyöt, sisätäytöt, ulkotäytöt vähintään 5te oikeasti 10te helppoonkin maahan sisältää sorat
tallinrunko 11te
lattiavalu 1,5te
sähkötyöt 1te
maalit ja tasoitteet ym. 1te
ulkomaalaus ja pellitykset syöksyputkineen 1te
tallinovi + moottori 1te
lattian pinnoitus 1 te
lvi työt 1-2 te(pelkkä öljynerotuskaivo taitaa maksaa pari satkua)

Nuo hinnat itse tehtyinä paitsi kaivinkonetyö. Voi tuplata, jos avaimet käteen. Laskinko jonkin väärin????

30-40 tonnia. Jos ulkopuolista työtä tarvitsee, niin 10-20 tonnia tuohon päälle.

Olen tästäkin tainnut väitellä täällä, mutta mikä tekee autotallin rakentamisneliöistä euroakaan halvempaa kuin talon? ...

Tätä itsekin ihmettelen. Talon yhteyteen tehtiin autotalli ja kyllä tuli maksamaan saman kuin vastaavat sisätilatkin. Halvemmalla päästi katon kanssa (ei paneelia) ja lattian kanssa (ei laminaaattia). Toisaalta kattoon meni yksi ylimääräinen kerros gyprokkia ja lattiaan pitää jossain vaiheessa laittaa pinnoite. Ikkunoita on enemmän kuin keskimäärin (2 kpl), ovia on kaksi joista toinen melko hintava tallinovi. Samat sähköt ja vesikierrot piti vetää joka tapauksessa. Öhekin jätin veke kun ei ole vesipistettä. No ilmanvaihtoa ei tullut, mutta joku syteemi sinnekin pitää jossain vaiheessa laittaa.

Ei tule oikeen muita säästönpaikkoja mieleen.

Olen tästäkin tainnut väitellä täällä, mutta mikä tekee autotallin rakentamisneliöistä euroakaan halvempaa kuin talon? Jos 5-6 tonnia saat maatyöt, salaojat, perustukset, eli koko homman niin onneksi olkoon. Aika halpa kaivinkone ja sorat tai maaperä todellakin täydellinen, johon ei tarvitse kuin pintamaan poisto ja 3 varvia harkkoja. pelkkään anturaan menee betonia 60 tallissa helposti 1-2te, lattian valu 1-2te. Raudat, harkot, routaeristeet ulkopuolelle, sisälle 30 senttiä styroksia lattian alle, verkot. Sähkökaapelointi, mahdollinen viemäröinti öljynerotuskaivolla. Lattiapinnoita 2 komponenttimassalla maksaa neliöltä enemmän kun sisätilaan laminaatti. Valaisimet, pistorasiat(hyvä laittaa ip suojattuja).

Pieni laskutoimitus:
Anturabetonit 1,5te
harkot, raudat 3-4te
styroksit 1-2te
salaojat 0,5te
kaivuutyöt, sisätäytöt, ulkotäytöt vähintään 5te oikeasti 10te helppoonkin maahan sisältää sorat
tallinrunko 11te
lattiavalu 1,5te
sähkötyöt 1te
maalit ja tasoitteet ym. 1te
ulkomaalaus ja pellitykset syöksyputkineen 1te
tallinovi + moottori 1te
lattian pinnoitus 1 te
lvi työt 1-2 te(pelkkä öljynerotuskaivo taitaa maksaa pari satkua)

Nuo hinnat itse tehtyinä paitsi kaivinkonetyö. Voi tuplata, jos avaimet käteen. Laskinko jonkin väärin????

30-40 tonnia. Jos ulkopuolista työtä tarvitsee, niin 10-20 tonnia tuohon päälle.

Missä hitossa nämä maksaa näin paljon? Mulla on täyttöjä varten perustuket tehty talliin ja taloon tehty kaikkineen. Laatan valun kanssa mennyt yhteensä kaikkineen vajaat 30 tonnia. Ja tuossa on mukana pihatien teko, kun en alkanut sitä erittelemään. Koko taloon ja talliin maksoi nuo styroxit jotain 2600 euroa (jota pidin vitun isona summana), noista talliin menee ehkä 30%, laatan valu taloon maksoi 1728 euroa, siis betonit, tallin laatta kolmannes tuosta kun katoskeen en mitään laattaa nysvää. Harkot maksoi kyllä tuon nelisen tonnia, mutta ne oli sitten koko taloon ja talliin. Ja tuo tallipaketti maksaa täydellisenä ostatoimituksena (paitti ne ovat) tuon 11 tonnia, että kysyn vaan miten vitussa saa tallin runkoon menemään 11 tonnia? Tammestako se tehdään?

Sähkötöitä tässä ei ole, ne vähäset johdot mitä tuohon menee, laitetaan itse. Urakoitsija suorittaa kytkennä. Ei maksa tonnia. LVI työn osuudesta en maksa mitään, eli se vähähän vääristää totuutta, mutta siitäkin meidän tapauksessa suurin osa on teknisen tilan töitä, joita nyt on vähän typerä laskea tallin hintaa kun yhtälailla tuo olisi voinut olla talossa.

En mä enää ihmettele näitä että heittämällä menee 350 tonnia taloon tontteineen juttuja...

Jos joku ei juttuja usko, niin tervetuloa kylään, näytän luotettavat laskelmat ja pyydän vaikka tekijät paikalle. Julkisesti niitä en sentään levittele.

EDIT: Ja joo, omalle työlle ei ole laskettu hintaa, tohon voi arpoa sitten mitä vain 0-20 tonnin väliltä. :)

EDIT2: Ja mitä hittoa ne sorat sitten missäkin maksaa vai vaihdatteko te maat kaikki koko tontille? Mulla on tähän asti mennyt vähän yli 8000 euroa soraan ja tuohon tallin pohjaan on karkeammat jo kasassa pihalla kun talvi tuli ennenkuin ehdittiin tehdä täytöt. Eli pari kasettia täytesoraa siihen on otettava. Siinä ne sitten olikin. Ja tuossa on siis talon pohja, tallin pohja ja pihatie. Blogista voi kattoa että pari kuormaa tuohonkin tuli...

Kysyin meidän rakentajalta ja tekevät pohjatyön 5500 eurolla ja käsitin että siinä on tallin ja varaston pohja mukana kymppitallien piirrustusten mukaan, katos tulisi meilläkin sorapohjalla. Ollaan nyt mietitty tuota KP-35 Autotalli + autokatos mallia, maksaa osatoimituksena 7495,-

Missä hitossa nämä maksaa näin paljon? Mulla on täyttöjä varten perustuket tehty talliin ja taloon tehty kaikkineen. Laatan valun kanssa mennyt yhteensä kaikkineen vajaat 30 tonnia. Ja tuossa on mukana pihatien teko, kun en alkanut sitä erittelemään. Koko taloon ja talliin maksoi nuo styroxit jotain 2600 euroa (jota pidin vitun isona summana), noista talliin menee ehkä 30%, laatan valu taloon maksoi 1728 euroa, siis betonit, tallin laatta kolmannes tuosta kun katoskeen en mitään laattaa nysvää. Harkot maksoi kyllä tuon nelisen tonnia, mutta ne oli sitten koko taloon ja talliin. Ja tuo tallipaketti maksaa täydellisenä ostatoimituksena (paitti ne ovat) tuon 11 tonnia, että kysyn vaan miten vitussa saa tallin runkoon menemään 11 tonnia? Tammestako se tehdään?

Sähkötöitä tässä ei ole, ne vähäset johdot mitä tuohon menee, laitetaan itse. Urakoitsija suorittaa kytkennä. Ei maksa tonnia. LVI työn osuudesta en maksa mitään, eli se vähähän vääristää totuutta, mutta siitäkin meidän tapauksessa suurin osa on teknisen tilan töitä, joita nyt on vähän typerä laskea tallin hintaa kun yhtälailla tuo olisi voinut olla talossa.

En mä enää ihmettele näitä että heittämällä menee 350 tonnia taloon tontteineen juttuja...

Jos joku ei juttuja usko, niin tervetuloa kylään, näytän luotettavat laskelmat ja pyydän vaikka tekijät paikalle. Julkisesti niitä en sentään levittele.

EDIT: Ja joo, omalle työlle ei ole laskettu hintaa, tohon voi arpoa sitten mitä vain 0-20 tonnin väliltä. :)

EDIT2: Ja mitä hittoa ne sorat sitten missäkin maksaa vai vaihdatteko te maat kaikki koko tontille? Mulla on tähän asti mennyt vähän yli 8000 euroa soraan ja tuohon tallin pohjaan on karkeammat jo kasassa pihalla kun talvi tuli ennenkuin ehdittiin tehdä täytöt. Eli pari kasettia täytesoraa siihen on otettava. Siinä ne sitten olikin. Ja tuossa on siis talon pohja, tallin pohja ja pihatie. Blogista voi kattoa että pari kuormaa tuohonkin tuli...

Lasken piruuttani arvion oman tallina hinnalle.

Ennen talopakettia oli pohjiin ja perustuksiin mennyt se 50 donaa. Lasken ton tallin hintaan myös autokatoksen. Lasken mukaan katon ja valun. Laattaa tuli yhteensä semmonen vähän vajaa 300 neliötä (terassit mukana, kerrosala 217m2). Tosta tallin ja katoksen osuus noin 50 neliötä. Tallin ja katoksen pohjat siis jotain 8000€. Talopaketti makso n. 65 000 jossa tuli ulkoseinää tuli n. 90 m. Ei välttämättä ole paras tapa mutta jaan ton talopaketin summan ulkoseinämäärän mukaan. Ovet ja ikkunathan tossas maksaa, mutta talliin tuli sopivasti molempia. tallissa on seinää (talossa kiinni niin lasken vaan 3) jotain 15 metriä. Tallin osuus talopaketista siis jotain 10 000€. Siihen päälle 60 neliötä kattoa noin tonnin ja tallin ovi noin 1000€ = 20000€. Sitten vielä lattiakierto, sähköt ja maalit päälle niin mennään vähän yli 20 000€. Työtä ostettu ainoastaan siis mitä talopaketissa tuli.

edit. tosta muuten unohtu eristerappauksen osuus, eli n. 2000€.

Lämpöselle tilalle tuli hintaa about 1100€ / m2. Toisaalta katos on laatan päällä, eli vähän hintaa sillekin kannattaa laskea.

... ei se nyt kauas Timban arviosta mennyt, ja tallin pystytys on tehty periaatteessa ostovoimin.

Kävin lainaamassa viimeistelynaulaimen, parin makuuhuoneen seinän ja katon rajoihin isken 10x10 mm ohuet muoviset kattolistat, kun tuppaavat ratkeilemaan ja ei tuo maalin rajakaan ole ihan viimeisen päälle.

LOL tällä laitetut naulat kestää sit vissiin taatusti ainakin paikallaan! :D

5203771033_43441dce4b.jpg

Ei jaksanut ostaa Crawfordeja autotalliin, joten päädyin tekemään itse pariovet. Miltä valmistajalta löytyisi parioville hyvät sähköiset mekanismit?

Huppe kattelin sun blogia, että räystäslaudat on laitettu aika tiiviisti. Jos ne on vielä pontattu niin eihän tuolta kierrä ollenkaan ilma. Tuolta se yläpohjan tuuletus pitäis varsinaisesti tapahtua.

Onko siellä semmoiset raot, että ilma liikkuu?

Huppe kattelin sun blogia, että räystäslaudat on laitettu aika tiiviisti. Jos ne on vielä pontattu niin eihän tuolta kierrä ollenkaan ilma. Tuolta se yläpohjan tuuletus pitäis varsinaisesti tapahtua.

Onko siellä semmoiset raot, että ilma liikkuu?

Timpurin kynällä tehdyt rakoset, sillä ne kuulemma tehdään. Pontattu? Eihän räystäänaluslaudat ole pontattuja... Okei, kuvat ovat vähän huonoja tarkempaan katseluun.

Hyvä tässä vaiheessa sanoa, mutta et harkinnut tehdä koko lauteita tiilestä?

Back
Ylös Bottom