- Liittynyt
- 12.1.2003
- Viestejä
- 4 323
Halkeilee paitsi elementtisaumat, myös lähes joka ikinen kipsilevyn sauma. Myös väliseinissä. Vituttaa se.
peesaan Hupelle vielä samalla kommentilla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Halkeilee paitsi elementtisaumat, myös lähes joka ikinen kipsilevyn sauma. Myös väliseinissä. Vituttaa se.
peesaan Hupelle vielä samalla kommentilla.
.Just tuon liiman takia valitsin oikean höylähirren ja siihen lisäeristyksen. Muovia ei ole ollenkaan.Mammuttihirsitaloissa Esson tietotoimiston huhupuheiden mukaan on sitten suurempia ongelmia kun joku eristemateriaali on teetetty jossain halpamaassa ja talot/eriste tuppaavat homehtumaan. Miksi kukaan hirsitalorakentaja muuten ylipäätänsä rakentaisi hirsitalon lamellihirsistä. Siksi että hirsiseinä hengittää? Entäs ne 5 kerrosta liimaa siellä lamellissa, hengittääkö nekin? Hirsitalot lisäksi painuvat, lamellihirsitalot vähemmän.
Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Itse rakentaisin perinteisen hengittävän talon, oikeista hirsistä eikä muovia olisi kuin avaimenperässä. Ehkä joskus rakennankin...
74 elementtiä on minun suurelementtitalossa. Kiva. Vituttaa kuin pientä oravaa. 74 tiivistämätöntä saumaa höyrysulussa, ovat vain puskusaumassa toisiaan vasten.
Ajattelin purkaa seinät, ruuvata pienelementit toisiinsa useista kohdista kiinni, laittaa uuden höyrysulkumuovin, ehkä vanerin/lastulevyn jäykistämään rakennetta ja sitten EK Gyprocin vielä pintaan. Mitäs mieltä?
Saumojen ratkeilu on ihan yleistä. Varsinkin elementti talossa ja jos puhutaan vielä todella suurlementeistä kuten esim. älvärissä. Kastelli/pitkästä tehtynä tuo on vähäisempää ja riippuvainen kuinka hyvin teet seinät. Laittaako jokaisen gyproc levyn ja koolausten väliin tukipuut. Tätä tuskin on monessakaan elementtitalossa(eikä kastellissa ole elementtien saumoja). Eli gyproccien taakse tulee jokaiseen väliin, jossa ei ole koolausta jostain paskalaudasta palaset, jotka pitää sen välin myös paremmin paikoillaan. Itse laitoin noita nurkkien kohdille, mutta en ihan koko taloon. Väliseiniin voi elementtitalossa vaikuttaa miten nuo haluaa tehdä. Itsellä ei ole ratkennut kun pari "päin sitä tehtyä saumaa" ne on korjattu jälkikäteen. ...
Saumojen oikea teko on ehdottomasti paperinauhalla ja koolaamattomiin kohtiin vahvike taakse. Ulkokulmat metallivahvistetulla paperinauhalla, niin pysyy hyvänä. Lisäksi ek gyprocista tehdyt seinät pysyy paremmin kuosissa kun paskagyprocista. Seinien ratkeilussa on monta tekijää ja kaikki pitäisi ottaa huomioon vertailtaessa eri taloja. Mutta yhtenäinen seinä(vaakakoolaus yhtäpuuta koko seinämatkalla) vs. elementeistä tehty niin näkisin teknisesti tuon yhtenäisen ratkaisun kuitenkin kestävämpänä ek gyprocilla ja tukipuilla tehtynä ei sitä enää paremmin voi paljoa tehdä.
Millä Samo ja D.Yates on gyprokit saumanneet? Paperilla vai lasikuidulla? Eihän lämpötilankaan pitäisi vaikuttaa jos tavara asennetaan saman lämpöisenä (ja kuivana) kun sisälämpötila on? Ei tiedot riitä tekemään oikeita kysymyksiä, mutta joku syyhän tuohon täytyy olla (ja ratakaisu)?
Paperinauhalla ja jollain kipsikuralla, ei pysty muistamaan millä. Ammattimiehet oli vielä tekemässä, sillä helvetinkoneellaan ruuttasivat tasoitteet pitkin seiniä. Ja nimenomaan paperin piti olla parempaa, epäilen nyt että se oli tasoittajille helpompi tehdä.
Halkeilee:
- nurkat. Akryylimassalla ne alkujaan täytin, halkeilu johtunee siitä että nurkissa oli tasoitteet alla joita en rapsinut pois ennen massaa.
- ikkunoiden/ovien nurkat. Gyprocin ohjehan on että ei saisi olla nurkassa levysaumaa, vaan aukkojen yli pitäisi jatkaa ehjällä levyllä ja tehdä tarvittaessa jatko siihen auko päälle. Eivät ainakaan Finndomolla noudata kys ohjetta, enkä sitten noudattanut väliseinissä itsekään. Tosin väliseinissä auenneita saumoja taitaa olla vaan pari kappaletta.
Noissa ikkunoiden nurkissa on parissa kohtaa isompikin heitto tullut. Runkotolppa on elänyt sen verran että vääntänyt senttikaupalla kieroon. Seinät on kaikki ek:ta että ainakaan siitä ei ole kiinni.
- kipsilevyjen naulaukset on lisäksi eläneet. Tehtaalla ovat vetäneet liian pienikantaisilla nauloilla ja pahimmillaan pintapahvin läpi. Tosta seuraa se että naulankanta korkkaa itsensä tasoitteen läpi kun seinä elää. Tällaisia saumoja on parissa kohtaa talossa. Seiniin ruuvailtiin tehtaan jäljiltä pari pakettia ruuveja mutta huolellisemmin olisi pitänyt vielä tehdä. Hupelle vinkiksi että tarkista ihan joka saumasta että kipsilevy on tukevasti tolpissa kiinni, eikä myötää kun nojaat huolella seinää vasten. Missään nimessä pintapahvin läpi ei saa olla ruuveja/nauloja.
Tietty niitä perustuksiakin voi varmaan talvella tehdä? Vaan miten tuo käytännössä onnistuu? Vitulliset huput yli ja PÖ-lämmittimet pöhisemään vai?
ainakin täällä saa alottaa valamisen, jos ottaa luvan takaussopimuksell vai mikä hitto se nyt oli. maksaa joitain satasia lisää. periaatteessa voi ostaa sen 14vrk pois mikä pitää lupaa seisottaa, ennenkun se on päätöksen jälkeen lainvoimainen.
Itse olen ollut valamassa anturoita talvella. Valun jälkeen pressut päälle ja kuumailmapuhaltimet pressujen alle. Paljon ylimääräistä työtä tuo vaatii, ja maksaa kai noitten puhaltimien ja pressujen vuokrauskin jonkun verran..
Mitä talotehdas suosittelee muovisaumojen tiivistämisestä, entäs vastaavamestari? Kyllä kait noissa elementeissä on villa välissä ja ne on huolellisesti jo ruuvattu/naulattu toisiinsa? Jos nyt meinaat kaikki saumat ottaa auki, niin muovin teippaaminen on hyvä vaihtoehto.
Eiköhän rakennesuunnittelija olisi piirtänyt vanerit sisäseiniin jos ne olisi tarpeelliset...
Timba: 3 - 4 viikkoa on aika nopea toimitus JKL:n rakennusvalvonnalta. Varmaan syksyn tullen ruuhkat helpottuu. Me odoteltiin autotallin lupaa 9 viikkoa, mutta onneksi oli kevätryysis tiedossa ja hakemus ajoissa sisällä. Ei siellä tosiaankaan kiirettä pidetä.
Pitäisikö perustaa oma thread: "Älä rakenna koskaan, talonrakentajan pahimmat vitutukset"Vituttaa kyllä aika huolella. Kun ei tuota varmaan mikään mahti maailmassa nopeutakkaan...
. Oikeastaan 2 kertaa. Toisella meni 1 sentin päähän vesijohdosta ja toisella keskelle sähköjohtoa. Toinen aiheutti unettomia öitä ennenkun sai varmistuksen, että ei osunut. Toinen poltti 1/3 koko talon sulakkeista ja pääkeskukselta sinetin takaa sähkölaitoksen sulakkeen. Se oli siis napakymppi ja seivästin täydellisti sähköjohdon.