Kylmäsiltoja ei pitäisi tulla ollenkaan, koska villat laitetaan tontilla ja ristiin eri kerrokset.
Miinuksena tuo hitaus ehdottomasti. Toisaalta kastelli sopii hyvin itse rakentajalle, joka pihistelee työkustannuksista aiheuttaen itselleen vastahaavan itse tekemällä.
Miinus/plussa: talo on juuri tasan sen näköinen laadultaan kun haluat sen olevan. Varsinkin, jos itse rakentaa. Ei voi syyttää kun itseään.
Rakenteet ei ole kuin päiviä sateelle altiimpana ja sekin koskee käytännössä runkoa. Talossa on katto kun se villoitetaan, joten voi olla 100% varma, että märkää villaa ei mistään löydy. Olen joskus miettinyt jos sataa kaatamalla elementtitaloa pystytettäessä kun villat ja kaikki on altiina kosteudelle, niin miten hyvin ne voi suojata pystytysvaiheessa?
Rakennusaikana joutuu järjestämään tontille mahdottoman paljon tilaa kaikille tavaroille. Puuta, ikkunoita, villaa, gyproccia. Talon on todellakin massiivinen rakennussarja. Tuossa saa sitten olla tarkkana kun tavaroita säilöö, ettei ne kostu säilytyksen aikana.
Rakennusmateriaalia kastelli toimittaa suht reilusti. Sitä jää yli kauhiasti ja se ylijäävä osahan on kastellin omaisuutta, mutta eivät he viitsi hakea niitä pois, joten niistä syntyy ilmatteeksi leikkimökki, pihavaja ja roskakatos helposti. Eli n. 5 tonnin pihahässäkät voi tehdä ylijäämätavaroista. Tiedä sitten miten nykyään. Kuinka tarkkaan laskevat menekit.
Plussana voisi laskea kastelli "brändin" kun taloja myydään ja jos se on kastelli, niin yleensä myyntiesitteessäkin mainitaan "laadukas kastellitalo".
Jos itse tekisin uuden talon se ei silti olisi välttämättä kastelli. Syy on, etten enää yksinkertaisesti jaksaisi rakentaa noin isoa projektia itse. Kastelli ei tarjoa paljoa lisävaihtoehtoja rakentamiselle. Toimitus on säältä suojaan ja sitä enempää ei saa. Ainakaan pääkaupunkiseudulla. Finndomo on brändinä jukkataloa edellä.