Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu
BCAA-valmisjuoma -40%
pieni päivitys tähän väliin. casapihkaniska on myyty ;) muutto menossa ja tulevaisuus vielä auki.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -33%
Onko kukaan käynyt ostamassa laattoja virosta tai tilannut vaikka saksasta? Ovat kuulemma aika reilusti halvempia kuin täällä. Tai onko kukaan muutenkaan tilannut mitään tavaraa, vaikkapa wc-istuimia tjsp. Ajattelin että esim. sellaiset seinään kiinnitettävät voinevat tulla aika reilusti halvemmaksi kuin täältä ostettuna.

Kunhan saat varaosia tarvittaessa, niin ei kai siinä mitään. Se noissa tuontivehkeissä on suurin ongelma monesti.

Minunki mökki alkaa pikkuhiljaa valmistua :)

Liitteet

• IMG_20170424_161846.jpg
    IMG_20170424_161846.jpg
    5,4 MB · Katsottu: 837
Persus kun tekis itsekin mieli alkaa jo pykään omaa tönöö.

Tavallaan olis ihan jees + töiden jälkeen jos itse on hommissa niin sitä luo titetyllä tavalla varallisuutta työn olella. Mutta tsiisus kun on kattonu noita kolmilapsiperheitä jotka rakentaa itse taloa (meilläkin 3 lasta). Vaimon omasta mielestään tekee kaiken työn kun hoitaa lapsia 24/7, miehen mielestä itse tekee kaiken työn kun on päivätöissä + rakentelee. Tuota sitten 2-3v ja isoa pihaa seuraavat 5v. Ja tietenkin ne viimeset listat kiinni joskus kaukaisessa tulevaisuudessa ;) Siinä saa hyvät tappelut aikaan.

Mutta kieltämättä itsellänikin on aika selkeä kuva omasta unelmatönöstä; valkoinen kivitalo, tummanharmaa katto, kahdessa tasossa, olohuoneessa tosin korkea katto, avokeittiö, parvesta mennään makuuhuoneisiin, yms.

En kyllä suosittele talon rakentamista/rakennuttamista ellei A tai B täyty. C on kanssa hyvä olla ymmärryksessä.

A. Ole lompakko kunnossa eli riittävä reservi lainaa ylläreihin.
B. Osaa itse tehdä / on hyviä ja osaavia kavereita tms. jeesaamaan.
C. Melkeen joka tapauksessa loppuu kaikki muu elämä vuodeksi.

Kolme projektia nyt katsonut vierestä, ja kaksi niistä ajoi pariskunnan kyllä niin huonoon jamaan fyysisesti ja henkisesti, että itse en aio koskaan lähteä sille tielle. Molempien miespuoliset sanovat, että "osta vaan suoraan vaikka 10 vuotta vanhempi, olet paljon onnellisempi" Kolmannella projektilla oli rahaa takana, ja vaikka eivät koskaan tule saamaan asunnostaan sitä mitä rakentamiseen meni. Niin ei ainakaan hermojaan menettäneet projektin vuoksi.

Kolme projektia nyt katsonut vierestä, ja kaksi niistä ajoi pariskunnan kyllä niin huonoon jamaan fyysisesti ja henkisesti, että itse en aio koskaan lähteä sille tielle.

Kun kaikki rakentajat tajuaisivat että mitä hyötyä on hosua. Talon voi rakentaa rauhassakin niin selviää vähemmällä tuskalla.

Meillä on ainakin tähän asti kohtuu kivuttomasti mennyt, vuodenvaihteessa alkoi ja nyt on jo suht loppusuoralla, syyskuussa valmistuu.

Designtalojen kautta talopaketti talleineen..

Toki on saanut viikoittain työmaalla käydä vahtimassa että kaikki menee niinku kuuluu, parista jutusta pitänyt reklamoidakin mutta ne on kyllä hoidettu saman tien kuntoon sitten.

Avaimet käteen on toki helppo, ei paljon eroa osakkeen ostamisesta.

Jos on taipumusta ottaa kovasti painetta ja stressiä, niin itse tekemistä ei oikein voi suositella.

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kirjoittelin tuonne Lakiosioon jo asiasta, mutta törkkäämpä saman sepostuksen tänne jos löytyy kohtalon tovereita:

Eli meillä on seuraavanlainen tilanne päällä johon kaipaisin näkemystä palstalaisilta. Lakitoimitsto tovoittavasti vastaa kun palaa lomilta, mutta muut voivat kommnentoida mikäli asiantuntemusta asiasta on.

Olemme ostaneet Tampereella pienen tontin vanhalta rintamamiestalo alueelta. Tontti on lohkottu tontin myyjän omasta tontista ja siihen on kaavoitettu pieni omakotitalo.

Meillä on rakennusprojekti nyt siinä vaiheessa että rakennuslupahakemusta ollaan jättämässä. Naapureita ollaan käyty kuulemassa, muiden osalta tässä ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta tontin myyjän kohdalla alkoikin ongelmat.

Meidän suunnitelmat poikkeaa asemaakavasti siten että autokatoksenpäässä oleva varasto ylittää rakennusalueen rajan 1,7m. Tämä katsotaan vähäiseksi poikkeamaksi ja tätä kävimme tonitinmyyjälle esittämässä. Myyjä ei juurikaan ottanut kantaa tai ainakaan osannut perustella miksi tuo 1,7m ylitys haitttaisi häntä, mutta muuten talo tuntui olevan hänen mielestään väärän korkuinen, väärässä paikassa, väärällä etäisyydellä rajasta ja hänen talosta. Talo on kuitenkin toldellisuudessa suunniteltu täsmälleen kaavan määräämälle rakennusalueelle pl. tuo 1,7m ylitys varaston osalta.

Sovittiin että myyjä selvittää vielä asiaa ja omaa kantaansa hänen tietämän Tampereen Kaupungin asiantuntijan kassa. Nyt kuitenkin tuo tapaamisen jälkeen myyjä ei ole enää vastannut lähettämiini s-posti viesteihin, puheluihin tai avannut ovea kun paikanpäällä kävin vaikka hän selvästi oli kotona.

Nyt alkaakin hirvittämään kuinka paljon kiusaa yksi tuollainen sekopää naapuri voi tehdä hankkeelle?
Meillä ei ole tonttikaupassa erillistä rakennuslupaehtoa, mutta mielestäni tonttikaupan purku on perusteltua mikäli myyjä rupee laittaman hanttiin asemakaavan muikaiseen rakentamiseen kun on tontin kaupanteossa tontin myynyt okt- tontinksi ja me ostaneet sillä oletuksella että siihen saa asemakaavan mukaan okt:n rakentaa. Kommentteja?

Kirjoittelin tuonne Lakiosioon jo asiasta, mutta törkkäämpä saman sepostuksen tänne jos löytyy kohtalon tovereita:

Eli meillä on seuraavanlainen tilanne päällä johon kaipaisin näkemystä palstalaisilta. Lakitoimitsto tovoittavasti vastaa kun palaa lomilta, mutta muut voivat kommnentoida mikäli asiantuntemusta asiasta on.

Olemme ostaneet Tampereella pienen tontin vanhalta rintamamiestalo alueelta. Tontti on lohkottu tontin myyjän omasta tontista ja siihen on kaavoitettu pieni omakotitalo.

Meillä on rakennusprojekti nyt siinä vaiheessa että rakennuslupahakemusta ollaan jättämässä. Naapureita ollaan käyty kuulemassa, muiden osalta tässä ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta tontin myyjän kohdalla alkoikin ongelmat.

Meidän suunnitelmat poikkeaa asemaakavasti siten että autokatoksenpäässä oleva varasto ylittää rakennusalueen rajan 1,7m. Tämä katsotaan vähäiseksi poikkeamaksi ja tätä kävimme tonitinmyyjälle esittämässä. Myyjä ei juurikaan ottanut kantaa tai ainakaan osannut perustella miksi tuo 1,7m ylitys haitttaisi häntä, mutta muuten talo tuntui olevan hänen mielestään väärän korkuinen, väärässä paikassa, väärällä etäisyydellä rajasta ja hänen talosta. Talo on kuitenkin toldellisuudessa suunniteltu täsmälleen kaavan määräämälle rakennusalueelle pl. tuo 1,7m ylitys varaston osalta.

Sovittiin että myyjä selvittää vielä asiaa ja omaa kantaansa hänen tietämän Tampereen Kaupungin asiantuntijan kassa. Nyt kuitenkin tuo tapaamisen jälkeen myyjä ei ole enää vastannut lähettämiini s-posti viesteihin, puheluihin tai avannut ovea kun paikanpäällä kävin vaikka hän selvästi oli kotona.

Nyt alkaakin hirvittämään kuinka paljon kiusaa yksi tuollainen sekopää naapuri voi tehdä hankkeelle?
Meillä ei ole tonttikaupassa erillistä rakennuslupaehtoa, mutta mielestäni tonttikaupan purku on perusteltua mikäli myyjä rupee laittaman hanttiin asemakaavan muikaiseen rakentamiseen kun on tontin kaupanteossa tontin myynyt okt- tontinksi ja me ostaneet sillä oletuksella että siihen saa asemakaavan mukaan okt:n rakentaa. Kommentteja?

Ei sinulle naapuri kerro, minkälaisen talon voit rakentaa. Se on määritelty kaavamääräyksissä. Naapureiden kuuleminen täytyy tehdä asianmukaisesti ja oikein, mutta se on vain muodollisuus, kun päätäntävaltaa heillä ei mistään varsinaisesti ole. Lähinnä jos haluat jotain extraa - korkeampaa aitaa tms. tarvitset siihen naapureilta luvan. Kaavamääräyksen ehtoja he eivät missään ylitä.

Mutta ota ihmeessä itse yhteyttä Tampereen kaupungin rakennusvalvontaan, sieltä varmasti osaavat neuvoa. T: kuntabyrokraatti.

Jos ei naapuri suostu kuittaamaan niin sitten laittaa kaupungin hoitamaan. Loppu riippuukin siitä miten paljon se naapuri jaksaa nähdä vaivaa vastustaakseen. Tampereella rakennusvalvonta auttoi aika kivasti, kannattanee käydä juttelemassa siellä.

Joo sen mitä olen asiaa tutkinut, tosiaan ei pitäisi olla sinällää muuta mitä voi joutua muuttamaan kuin tuo 1,7m rakennusalueen ylitys. Kuitenkin olen ymmärtänyt että jos naapuri halua tehdä kiusaa niin voi valittaa ensin hallinto-oikeuteen ja sitten vielä korkeimpaan hallinto- oikeuteen. Tuo ottaakin sitten sen 1-2 vuotta.

Tosiaan mikä tässä on lystikästä, niin täti on itse lohkonut ja kaavoittanut meidän tontin omasta tontistaan, ja nyt kun pitäsi alkaa lupaa hakemaan rupeaa hankalaksi.

Olen tosiaan hakenut muilta naapureilta nimet kuulemispaperiin ja pyydämme Tampereen kaupunkia kuulemaan tuon hullun. Siitä asia sitten lähtee etenemään kun kuulemme mitä hänellä on oikeasti sanottavaa. Siihen nähden että ei enää vastaa s-posteihin, puheluihin eikä avannut ovea kun kävin oventakana vaikka selvästi oli kotona kun ikkunassa näkyi niin odotusarvot ei ole korkealla hänen suhteen.

Itse olisin eniten huolissani tulevaisuudesta tuollaisen naapurin vieressä kuin tästä hetkestä. Kuulemiset saa ohitettua virkamiesten avustuksella, mutta jos täti jo tässä vaiheessa heittäytyy hankalaksi, niin millaista on asua hänen naapurissa, kun tätiä kalvaa vuosia katkeruus siitä, että hänen tahtonsa ohitettiin eikä hän saanut päättää, millaisen talon TE rakennatte.

Joo sen mitä olen asiaa tutkinut, tosiaan ei pitäisi olla sinällää muuta mitä voi joutua muuttamaan kuin tuo 1,7m rakennusalueen ylitys. Kuitenkin olen ymmärtänyt että jos naapuri halua tehdä kiusaa niin voi valittaa ensin hallinto-oikeuteen ja sitten vielä korkeimpaan hallinto- oikeuteen. Tuo ottaakin sitten sen 1-2 vuotta.

Tosiaan mikä tässä on lystikästä, niin täti on itse lohkonut ja kaavoittanut meidän tontin omasta tontistaan, ja nyt kun pitäsi alkaa lupaa hakemaan rupeaa hankalaksi.

Olen tosiaan hakenut muilta naapureilta nimet kuulemispaperiin ja pyydämme Tampereen kaupunkia kuulemaan tuon hullun. Siitä asia sitten lähtee etenemään kun kuulemme mitä hänellä on oikeasti sanottavaa. Siihen nähden että ei enää vastaa s-posteihin, puheluihin eikä avannut ovea kun kävin oventakana vaikka selvästi oli kotona kun ikkunassa näkyi niin odotusarvot ei ole korkealla hänen suhteen.
Kun kaupunki hoitaa kuulemisen niin toivottavasti naapuri ei reagoi siihen jolloin asia katsotaan hänen osaltaan selväksi.
Pitää olla todella painava syy että saa muutettua jotain mutta onpahan mielenkiintoista asua tuollaisen kahelin naapurissa... toivottavasti jatkaa samaa linjaa eikä enää ikinä näyttäydy teille :)

Itse olisin eniten huolissani tulevaisuudesta tuollaisen naapurin vieressä kuin tästä hetkestä. Kuulemiset saa ohitettua virkamiesten avustuksella, mutta jos täti jo tässä vaiheessa heittäytyy hankalaksi, niin millaista on asua hänen naapurissa, kun tätiä kalvaa vuosia katkeruus siitä, että hänen tahtonsa ohitettiin eikä hän saanut päättää, millaisen talon TE rakennatte.

Joo kyllä tämä asia on ollut mielessä. Onneksi täti lähenee seitsemäänkymppia ja sairastaa vielä diabeetesta käsittääkseni, joten tuskin tuossa ainakaa vuosikymmeniä keikkuu. Tosin mikä nyt pahan tappais...

Sillätavalla olen ajatellut että jos kovin hankalaksi ryhtyy ja virkamieskoneistosta ei saa apuja, niin yritän purkaa tonttikauppaa tavalla tai toisella.

PREZONE Stimulant free 625 g -40%
Joo kyllä tämä asia on ollut mielessä. Onneksi täti lähenee seitsemäänkymppia ja sairastaa vielä diabeetesta käsittääkseni, joten tuskin tuossa ainakaa vuosikymmeniä keikkuu. Tosin mikä nyt pahan tappais...

Sillätavalla olen ajatellut että jos kovin hankalaksi ryhtyy ja virkamieskoneistosta ei saa apuja, niin yritän purkaa tonttikauppaa tavalla tai toisella.
Se purkaminen voikin olla sitten hankalampi homma jos ei kauppakirjassa ole ehtoja mahdolliselle purkamiselle. Tietysti asian voi vetää oikeuteen, mutta ilman noita ehtoja veikkaan häviön tai vähintään tontin hinnan verran oikeudenkäyntikuluja niskaan olevan se todennäkösin vaihtoehto. Tuo varasto joka ylittää rakennusalan 1.7m verran kannattaa siirtää suosiolla jo tässä vaiheessa muualle niin kenties naapuri hoksaa ettei tarkotuksella koiteta ärsyttää. Tuommosen varaston voi erittäin helposti sijottaa mihin tahansa tontilla.

Yksi vaihtoehto on hoitaa rakennusprojekti loppuun ja jos tuntuu, että kemiat kiikastaa ja häiriköintiä esiintyy niin pistät torpan myyntiin ja rakennat (taas) uuden tönön muualle, toivottavasti vaan ei tuota naapurin häiriköimistä ala esiintymään koska myydessä semmonen pitäs sit tuoda esille myös tuleville omistajaehdokkaille ettei ite ole oikeudessa oleellisten asioiden pimittämisestä myöhemmin. Vittumaisuus kun ei Suomessa ole valitettavasti rikos niin mummo saa kiukutella niin paljon kuin huvittaa...

Tonttia on tarkoitus hakea tämän kuukauden aikana, saadaanko semmoinen, selviää sitten syksyn loppupuolella kun kaupunki on arvonnan suorittanut. Jos arpaonni suosii, niin rakentaminen alkaa 1.6.2018.
Tarkoitus olisi pitää projektista jonkinlaista budjettilaskuria. Jos jollakin on valmiina olemassa jonkinlaista hyväksi todettua excel-taulukkoa, tai tietää mistä sellaisen saisi ladattua, niin olisin sellaisesta erittäin kiinnostunut! Itse kun en exceliä kovin hyvin osaa käyttää.

Tonttia on tarkoitus hakea tämän kuukauden aikana, saadaanko semmoinen, selviää sitten syksyn loppupuolella kun kaupunki on arvonnan suorittanut. Jos arpaonni suosii, niin rakentaminen alkaa 1.6.2018.
Tarkoitus olisi pitää projektista jonkinlaista budjettilaskuria. Jos jollakin on valmiina olemassa jonkinlaista hyväksi todettua excel-taulukkoa, tai tietää mistä sellaisen saisi ladattua, niin olisin sellaisesta erittäin kiinnostunut! Itse kun en exceliä kovin hyvin osaa käyttää.
https://www.talopeli.fi/

Suositut

Back
Ylös Bottom