Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Persus kun tekis itsekin mieli alkaa jo pykään omaa tönöö.
Kolme projektia nyt katsonut vierestä, ja kaksi niistä ajoi pariskunnan kyllä niin huonoon jamaan fyysisesti ja henkisesti, että itse en aio koskaan lähteä sille tielle.
Kirjoittelin tuonne Lakiosioon jo asiasta, mutta törkkäämpä saman sepostuksen tänne jos löytyy kohtalon tovereita:
Eli meillä on seuraavanlainen tilanne päällä johon kaipaisin näkemystä palstalaisilta. Lakitoimitsto tovoittavasti vastaa kun palaa lomilta, mutta muut voivat kommnentoida mikäli asiantuntemusta asiasta on.
Olemme ostaneet Tampereella pienen tontin vanhalta rintamamiestalo alueelta. Tontti on lohkottu tontin myyjän omasta tontista ja siihen on kaavoitettu pieni omakotitalo.
Meillä on rakennusprojekti nyt siinä vaiheessa että rakennuslupahakemusta ollaan jättämässä. Naapureita ollaan käyty kuulemassa, muiden osalta tässä ei ole ollut mitään ongelmaa, mutta tontin myyjän kohdalla alkoikin ongelmat.
Meidän suunnitelmat poikkeaa asemaakavasti siten että autokatoksenpäässä oleva varasto ylittää rakennusalueen rajan 1,7m. Tämä katsotaan vähäiseksi poikkeamaksi ja tätä kävimme tonitinmyyjälle esittämässä. Myyjä ei juurikaan ottanut kantaa tai ainakaan osannut perustella miksi tuo 1,7m ylitys haitttaisi häntä, mutta muuten talo tuntui olevan hänen mielestään väärän korkuinen, väärässä paikassa, väärällä etäisyydellä rajasta ja hänen talosta. Talo on kuitenkin toldellisuudessa suunniteltu täsmälleen kaavan määräämälle rakennusalueelle pl. tuo 1,7m ylitys varaston osalta.
Sovittiin että myyjä selvittää vielä asiaa ja omaa kantaansa hänen tietämän Tampereen Kaupungin asiantuntijan kassa. Nyt kuitenkin tuo tapaamisen jälkeen myyjä ei ole enää vastannut lähettämiini s-posti viesteihin, puheluihin tai avannut ovea kun paikanpäällä kävin vaikka hän selvästi oli kotona.
Nyt alkaakin hirvittämään kuinka paljon kiusaa yksi tuollainen sekopää naapuri voi tehdä hankkeelle?
Meillä ei ole tonttikaupassa erillistä rakennuslupaehtoa, mutta mielestäni tonttikaupan purku on perusteltua mikäli myyjä rupee laittaman hanttiin asemakaavan muikaiseen rakentamiseen kun on tontin kaupanteossa tontin myynyt okt- tontinksi ja me ostaneet sillä oletuksella että siihen saa asemakaavan mukaan okt:n rakentaa. Kommentteja?
Kun kaupunki hoitaa kuulemisen niin toivottavasti naapuri ei reagoi siihen jolloin asia katsotaan hänen osaltaan selväksi.Joo sen mitä olen asiaa tutkinut, tosiaan ei pitäisi olla sinällää muuta mitä voi joutua muuttamaan kuin tuo 1,7m rakennusalueen ylitys. Kuitenkin olen ymmärtänyt että jos naapuri halua tehdä kiusaa niin voi valittaa ensin hallinto-oikeuteen ja sitten vielä korkeimpaan hallinto- oikeuteen. Tuo ottaakin sitten sen 1-2 vuotta.
Tosiaan mikä tässä on lystikästä, niin täti on itse lohkonut ja kaavoittanut meidän tontin omasta tontistaan, ja nyt kun pitäsi alkaa lupaa hakemaan rupeaa hankalaksi.
Olen tosiaan hakenut muilta naapureilta nimet kuulemispaperiin ja pyydämme Tampereen kaupunkia kuulemaan tuon hullun. Siitä asia sitten lähtee etenemään kun kuulemme mitä hänellä on oikeasti sanottavaa. Siihen nähden että ei enää vastaa s-posteihin, puheluihin eikä avannut ovea kun kävin oventakana vaikka selvästi oli kotona kun ikkunassa näkyi niin odotusarvot ei ole korkealla hänen suhteen.
Itse olisin eniten huolissani tulevaisuudesta tuollaisen naapurin vieressä kuin tästä hetkestä. Kuulemiset saa ohitettua virkamiesten avustuksella, mutta jos täti jo tässä vaiheessa heittäytyy hankalaksi, niin millaista on asua hänen naapurissa, kun tätiä kalvaa vuosia katkeruus siitä, että hänen tahtonsa ohitettiin eikä hän saanut päättää, millaisen talon TE rakennatte.
Se purkaminen voikin olla sitten hankalampi homma jos ei kauppakirjassa ole ehtoja mahdolliselle purkamiselle. Tietysti asian voi vetää oikeuteen, mutta ilman noita ehtoja veikkaan häviön tai vähintään tontin hinnan verran oikeudenkäyntikuluja niskaan olevan se todennäkösin vaihtoehto. Tuo varasto joka ylittää rakennusalan 1.7m verran kannattaa siirtää suosiolla jo tässä vaiheessa muualle niin kenties naapuri hoksaa ettei tarkotuksella koiteta ärsyttää. Tuommosen varaston voi erittäin helposti sijottaa mihin tahansa tontilla.Joo kyllä tämä asia on ollut mielessä. Onneksi täti lähenee seitsemäänkymppia ja sairastaa vielä diabeetesta käsittääkseni, joten tuskin tuossa ainakaa vuosikymmeniä keikkuu. Tosin mikä nyt pahan tappais...
Sillätavalla olen ajatellut että jos kovin hankalaksi ryhtyy ja virkamieskoneistosta ei saa apuja, niin yritän purkaa tonttikauppaa tavalla tai toisella.
https://www.talopeli.fi/Tonttia on tarkoitus hakea tämän kuukauden aikana, saadaanko semmoinen, selviää sitten syksyn loppupuolella kun kaupunki on arvonnan suorittanut. Jos arpaonni suosii, niin rakentaminen alkaa 1.6.2018.
Tarkoitus olisi pitää projektista jonkinlaista budjettilaskuria. Jos jollakin on valmiina olemassa jonkinlaista hyväksi todettua excel-taulukkoa, tai tietää mistä sellaisen saisi ladattua, niin olisin sellaisesta erittäin kiinnostunut! Itse kun en exceliä kovin hyvin osaa käyttää.