Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen viime päivinä käyttänyt aikaa kilpailutukseen ja tuttavien/yhteistyökumppaneiden tarjouksiin.

Olen budjetoihin summiin ja saatuihin tarjouksiin kattojen, lattioiden, tasoitetöiden ym. suhteen tehnyt 10 000€ "säästön". eli kilpailuttamalla ja tuttuja/tuttujen tuttuja käyttämällä voi säästää kohtuullisia summia.

Aika saatanan kirjava on hintataso saman tuotteen kanssa riippuen mistä sen saa. Sama tuote mika maksaa jossain 1000€ niin sen voi saada 500€oon.

Mun yksi kaveri sanoi kerran (rakensi talon n. 10-15 vuotta sitten) että jos joka asian saa puoleen hintaan, niin talokin on lopuksi valmis puoleen hintaan. Aika hyvä neuvo ja pätee monessa. Ja säästöt on isot.

Itsekin (näin jälkikäteen) olisin voinut säästää monessa lisää, jos olisin tiennyt, mutta kun lähdin tähän takki auki, niin liikaa olen maksanut monesta.

Seuraavan talon pystyy sitten tekemään halvemmaalla.

Alle budjetin ollaan vielä...

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olen viime päivinä käyttänyt aikaa kilpailutukseen ja tuttavien/yhteistyökumppaneiden tarjouksiin.

Olen budjetoihin summiin ja saatuihin tarjouksiin kattojen, lattioiden, tasoitetöiden ym. suhteen tehnyt 10 000€ "säästön". eli kilpailuttamalla ja tuttuja/tuttujen tuttuja käyttämällä voi säästää kohtuullisia summia.

Aika saatanan kirjava on hintataso saman tuotteen kanssa riippuen mistä sen saa. Sama tuote mika maksaa jossain 1000€ niin sen voi saada 500€oon.

Mun yksi kaveri sanoi kerran (rakensi talon n. 10-15 vuotta sitten) että jos joka asian saa puoleen hintaan, niin talokin on lopuksi valmis puoleen hintaan. Aika hyvä neuvo ja pätee monessa. Ja säästöt on isot.

Itsekin (näin jälkikäteen) olisin voinut säästää monessa lisää, jos olisin tiennyt, mutta kun lähdin tähän takki auki, niin liikaa olen maksanut monesta.

Seuraavan talon pystyy sitten tekemään halvemmaalla.

Alle budjetin ollaan vielä...

Kuten itsekin tuossa lihavoimassani kohdassa laitoit lainausmerkkeihin sanan "säästö"... Eli ei tuo vielä säästöä ole, jos saa jotain pienemmällä hinnalla kuin mitä on siihen budjetoinut. Olin itse budjetoinut öljyvahattuun lankkuparkettiin 55€ ja sain sen hintaan 49,50€/m2. Ei tuossa ollut säästöä 5,50€/m2, vaan budjetointi oli tehty arviona ja budjetoitu tuote olikin jo lähtiessä halvempi kuin mitä sen luulin olevan.
No saivarteluahan tämä on, mutta väkisin tuli mieleen yhden monikansallisen yrityksen ostajien bonusjärjestelmä: jos saat listahinnasta 30% pois tämän vuoden tilauksiin, niin sinun katsotaan säästäneen 30% firman rahoja. Kukaan ei katso, mitä niistä tuotteista / palveluista on viime vuonna maksettu ja ostaja saa täydet bonarit. Ehkä ne viime vuonna oli 50% listahintaa halvempia ja tämän vuotinen hinta oli siitä näkökulmasta helvetin huonosti neuvoteltu.

Kuten itsekin tuossa lihavoimassani kohdassa laitoit lainausmerkkeihin sanan "säästö"... Eli ei tuo vielä säästöä ole, jos saa jotain pienemmällä hinnalla kuin mitä on siihen budjetoinut. Olin itse budjetoinut öljyvahattuun lankkuparkettiin 55€ ja sain sen hintaan 49,50€/m2. Ei tuossa ollut säästöä 5,50€/m2, vaan budjetointi oli tehty arviona ja budjetoitu tuote olikin jo lähtiessä halvempi kuin mitä sen luulin olevan.
No saivarteluahan tämä on, mutta väkisin tuli mieleen yhden monikansallisen yrityksen ostajien bonusjärjestelmä: jos saat listahinnasta 30% pois tämän vuoden tilauksiin, niin sinun katsotaan säästäneen 30% firman rahoja. Kukaan ei katso, mitä niistä tuotteista / palveluista on viime vuonna maksettu ja ostaja saa täydet bonarit. Ehkä ne viime vuonna oli 50% listahintaa halvempia ja tämän vuotinen hinta oli siitä näkökulmasta helvetin huonosti neuvoteltu.

Niin ... säästöjä on monenlaisia riippuen miten niitä laskee ;) ja suurin säästö tulee siitä ettei rakenna ollenkaan :)

Oikeasti, budjettihan on rahoituksen eli lainaosuuden selkäranka. Niin kauan kuin budjetti pitää, ollaan plussalla ja jos loppupelissä ei tarvitse nostaa kaikkea lainaa niin sitten voi sanoa säästäneensä jotain jos se ei ole tapahtunut laadun tai kestävyyden kustannuksella. Mikäli joutuu anomaan lisää rahaa jotta saa homman edes jotenkin pakettiin niin ollaan toisessa ääripäässä.

On myös olemassa selkään tulevia pumppupulloja josta saa paineella maalin tulemaan suoraan sutiin letkua pitkin. Jotkut ovat kehuneetkin.

Meillä oli tuollainen ja menee ehdottomasti top5-listalle hankituissa työkaluissa. Oliskohan säiliö ollut 7litraa, painetta kannuun ja kannu selkään, kannusta tulee letku pensselille (tais olla 120mm) ja pensselin varressa on liipaisin. Hinta tais olla k-raudassa 60e. Nopeuttaa jonkin verran maalaamista ja lopettaa sen maaliämpärille kurkottelun.

Meillä oli tuollainen ja menee ehdottomasti top5-listalle hankituissa työkaluissa. Oliskohan säiliö ollut 7litraa, painetta kannuun ja kannu selkään, kannusta tulee letku pensselille (tais olla 120mm) ja pensselin varressa on liipaisin. Hinta tais olla k-raudassa 60e. Nopeuttaa jonkin verran maalaamista ja lopettaa sen maaliämpärille kurkottelun.

Tuo olisi varmasti hyvä peli jos maalailee esim. tikkailta, aika vittumaista hommaa sitä maalipurkkia kuljetella mukana.

Mutta joutuuko tuon pesemään joka käytön jälkeen vai voiko säiliöön jättää maalit muutamaksi päiväksi ja pensseli tyyliin pussiin ettei pääse kuivamaan? jos joutuu aina pesemään niin se aika sitte menee pestessä jollei ehdi maalaamaan koko päivän ajan.

Ja mitä tulee noihin budjeteihin, niin Dinolla on ollut otetta hommaan koko projektin ajan. Se jos mikä on säästöä jos pääsee alta budjetin ja budjettia on oikeasti mietitty. Vaikeinta rakentamisen aikana on mennä suunnitelman mukaan, väitän että suurin osa budjetin paukkumisista johtuu siitä että nälkä kasvaa syödessä. Tehdään vähän isompaa, enemmän ja parempaa jne. Näin se meilläkin meni enempi mitä alunperin aiottiin.

Meillä oli tuo budjetti laadittu aika "hatusta", vaikka sitä mentiin mestarin kaa läpi. Toisissa asioissa on menty jopa 10 000€ alle, toisissa menty tonnin yli. Eli heittely budjetissa isookin. En minäkään tiennyt mitä mikin maksaa, vaan luotin hiukka budjettiin ja säkään :)

No loppusaldo kertoo sitten lisää...

Tänään talolla alkoi hommat klo 8.00 ja loppui 00.30. Aika pitkä päivä tänään. Tosin itse en tuosta tehnyt kuin 8-9h. Timpuri kävi jelppimässä suihkuhuoneen, saunan, alakerran vessan ja teknisen tilan alaslaskut. Mä tein levytyksiä, teknisen tilan katon koolauksia ym.

Huomenna(tänään) en pääse paljoo tekeen kun tulee yläkerran lattiavalu tyypit. Vähän pientä rääpimistä teknisentilan kohdalta levytykset ja kattokoolaukset loppuun.

Se helvetin kosteuden poistaja täytyisi käydä jostain hommaamassa...

Edit: täytyy kyllä sanoo että on hienoa aikaa tämä rakentaminen, stressiä ei pätkääkään, hyvin nukun yöni ja homma aikataulua edellä. Parasta on että olen oppinut ihan älyttömän paljon kaikkea ja homma on kiinnostanut. Ei ollenkaan pakottavaa puurtamista vaikka joka päivä on hiki niin että haisee kilometrin päähän. :)
Mutta kaiken tämän mahdollistaa vuorotteluvapaa, ilman tätä olisin "lataamossa" :)

Hei mulla olis tällänen Trotec Ilmankuivain TTK 75 S jouten tässä ylöjärvellä... ei o raksalla enää tarvetta tuolle. Teho on 24l/vrk. Koko ei vedä vertoja suuremmille malleille mutta eipä o hintakaan paha.. lähetä pm jos kiinnostaa..

1634535802220098510_0b5907e3-e895-4617-9ae9-98e5c232f8ba.png

Hei mulla olis tällänen Trotec Ilmankuivain TTK 75 S jouten tässä ylöjärvellä... ei o raksalla enää tarvetta tuolle. Teho on 24l/vrk. Koko ei vedä vertoja suuremmille malleille mutta eipä o hintakaan paha.. lähetä pm jos kiinnostaa..

1634535802220098510_0b5907e3-e895-4617-9ae9-98e5c232f8ba.png

En saa sulle privaviestiä. Joku tuollainen varmaan olis ihan ok, poistoletku vaan olisi hyvä, niin saa suoraan viemäriin meneen vedet.

Tänään tai huomenna tarvis hankkia.

Lähden katseleen valuhommia nyt ja jotain pientä omaa hommaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Vuorotteluvapaa ja raksa, voin sanoa että toimii!

Tuli joskus tutkittua tuota vuorotteluvapaata mutta pitääkö siihen oikeasti palkata joku kortistosta? Paljon vuorottelun aikana saa rahaa? Ite tuli pelattua jemmatuilla lomilla+jemmatuilla isyysvapailla+lomarahat lomaksi+isäkuukausi combolla ja ei varmaan toimi yhtä hyvin kuin tuo vuorotteluvapaa mutta paremmin kuin pelkästään töissä.

Kela.fi:
Vuorottelukorvaus

Jos olet kokoaikatyössä, voit sopia työnantajasi kanssa vuorotteluvapaasta, joka voi kestää yhtäjaksoisesti vähintään 90 ja enintään 359 kalenteripäivää. Työnantaja palkkaa vuorotteluvapaan ajaksi sijaisen, joka on työtön työnhakija.

Jos kuulut työttömyyskassaan, haet vuorottelukorvauksen omasta työttömyyskassastasi ja sen suuruus lasketaan ansiopäivärahasi perusteella (lisätietoja Työttömyyskassojen yhteisjärjestön sivuilla).

Kenelle

Voit saada vuorottelukorvausta, jos

olet ollut työssä ennen vuorotteluvapaan alkamista vähintään 10 vuotta ja
olet ollut saman työnantajan palveluksessa yhtäjaksoisesti vähintään 13 kuukautta.

Määrä ja verotus

Vuorotteluvapaalle lähtevällä on oikeus vuorottelukorvaukseen, joka on 70 % siitä työttömyyspäivärahasta, johon vuorottelija olisi oikeutettu työttömänä ollessaan. Jos vuorottelijalla on vähintään 25 vuoden työhistoria, vuorottelukorvauksen määrä on 80 % työttömyyspäivärahasta.

Vuorottelukorvauksen määrä lasketaan työttömyyspäivärahasta, jossa ei ole mukana korotusosaa tai korotettua ansio-osaa, vaikka henkilöllä työttömänä ollessaan olisi oikeus korotusosaan tai korotettuun ansio-osaan.

Vuonna 2014 peruspäivärahasta laskettu vuorottelukorvaus on joko 22,86 e/pv (70 %) tai 26,13 e/pv (80 %). Vuorottelukorvaus maksetaan jälkikäteen vähintään kerran kuukaudessa enintään viideltä (5) päivältä kalenteriviikossa. Se on verollista tuloa.

Mites kaikki juoksevat kulut vuorotteluvapaan ja rakasan aikana maksellaan? Saako pankista ihan reilusti kysymällä asuntolainaan extraa? Ansiosidonnainen on jotain 50% tai alle bruttotuloista ja siitä vielä 30% pois niin saa olla aika pienet menot jos meinaa pärjätä...

Saan puolet normipalkasta kuukaudessa. Laina on koroilla raksa-ajan, ja korkojen maksu nousee sitä mukaa kun nostaa lainaa. Laskut on saanu hyvin maksettua vuorottelukorvauksellakin. Ensi vkolla vielä maksetaan kannuste/voittopalkkiot (saa myös vuorottelun aikana, eikä vaikuta korvauksen suuruuteen) muutama tuhat.

Tänään oli sitten aamusella kipsivalu, varmaan pari tuntia siihen meni. Ja lattia on millilleen suora. Huomenna kävelykunnossa.

Saan puolet normipalkasta kuukaudessa. Laina on koroilla raksa-ajan, ja korkojen maksu nousee sitä mukaa kun nostaa lainaa. Laskut on saanu hyvin maksettua vuorottelukorvauksellakin. Ensi vkolla vielä maksetaan kannuste/voittopalkkiot (saa myös vuorottelun aikana, eikä vaikuta korvauksen suuruuteen) muutama tuhat.

Tänään oli sitten aamusella kipsivalu, varmaan pari tuntia siihen meni. Ja lattia on millilleen suora. Huomenna kävelykunnossa.

Kait niitä juoksevia menoja voi tarvittaessa maksaa sillä talolainallakin?

Zone-sarja -42%
Kait niitä juoksevia menoja voi tarvittaessa maksaa sillä talolainallakin?

Voi kai, mutta en itse kyllä rakennuslainalla ruokakaupassa kävisi.
Vähän säästöjä, korvaukset ym. ja menot pieniksi. Meillä vaimo käy pitkälti kaupassa, mutta muuten maksellaan itse omamme laskut ja yhteiset puoliksi. Saan kerran kk korvauksen ja sillä pärjää just sen kuukauden. Kohta palkkiot, toukokuussa kesälomarahan tasauserä, heinäkuussä kesälomarahat. Noilla pärjää ihan huipusti. Elokuun puoli välissä takaisin töihin, mutta talviloma on pitämättä, pidän sen joskus syksyllä tai jouluaikoihin.

Kertokaas viisaammat jotka ovat rakentaneet tai rakennuttaneet taloa niin paljonko työtunteja menee suurin piirtein sisätöihin. Jos vaikka lähdetään siitä että tönöllä on kokoa 200 neliöö. Yritän muodostaa jonkinlaista kuvaa siitä kun ammattilaistenkin mielipiteet eroavat kovin paljon. Toinen arvioi et kahdella miehellä rakentaa 3 kuukaudessa valmiiksi ja toinen et menee puoli vuotta. Tunneissa siis 1250 verrattuna 2500. Jos kirvesmies ottaa sen 40 euroa tunti niin ero on 50 tuhatta erkkiä kokonaisuudessaan. Tässä laskelmassa oiotaan aika monta nurkkaa mutta heittäkääs joku arvio niin ollaan taas hiukkasen viisampia... :)

Yksi osaava ja ahkera timpuri, joka tekee sitten kaiken sisätyön valun jälkeen eikä sen tarvi odotella muita ammattilaisia, niin 5kk. Ja se tekee kaiken rakentamisen mukaan lukien laatoitukset, mutta joku muu hoitaa iv-putket, joku muu hoitaa pintojen tasoitukset ja maalaukset ja sinä teet kaikki hanttihommat ja siivoukset.

Jos elettäisi täydellisessä maailmassa. Oikeasti et jaksa itse tehdä iv-kanavien asennuksia ja lvi-urakoitsijalla se myöhästyy kuukauden ja samoin koko projekti. Timpuri katoaa pariksi päiväksi toiselle luvatulle työmaalle ja on sillä tiellä 2 viikkoa. Sähkäri ei tule ajallaan ja seinien levytykset viivästyy, kun ei saa seiniä laittaa kiinni jne. Sinä et jaksa edes tontin pihatietä kolata ja timpurin aikaa menee lumitöihin, että pääsee työmaalle. Muttia on vaan niin helvetisti ettet tajuakaan

Yksi osaava ja ahkera timpuri, joka tekee sitten kaiken sisätyön valun jälkeen eikä sen tarvi odotella muita ammattilaisia, niin 5kk. Ja se tekee kaiken rakentamisen mukaan lukien laatoitukset, mutta joku muu hoitaa iv-putket, joku muu hoitaa pintojen tasoitukset ja maalaukset ja sinä teet kaikki hanttihommat ja siivoukset.

Jos elettäisi täydellisessä maailmassa. Oikeasti et jaksa itse tehdä iv-kanavien asennuksia ja lvi-urakoitsijalla se myöhästyy kuukauden ja samoin koko projekti. Timpuri katoaa pariksi päiväksi toiselle luvatulle työmaalle ja on sillä tiellä 2 viikkoa. Sähkäri ei tule ajallaan ja seinien levytykset viivästyy, kun ei saa seiniä laittaa kiinni jne. Sinä et jaksa edes tontin pihatietä kolata ja timpurin aikaa menee lumitöihin, että pääsee työmaalle. Muttia on vaan niin helvetisti ettet tajuakaan

Jos yhdeltä kaverilta menee täydellisessä maailmassa 5 kuukautta niin kahdella voisi sitten kuvitella pääsevän siihen 3 kuukauteen. Kiitos vastauksesta. :)

Mieluummin 1 timpuri kuin 2. Kaksi timpuria ei ole yhtä kuin tuplasti nopeampaa.

Back
Ylös Bottom