Talon rakentaminen/rakennuttaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Samo
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Haluatko valottaa lisää miten saan nuo kytkimet mihin tahansa laitteeseen? En nyt tarkoita kahvinkeitintä mutta saako nuo puhelimeen vai mitä meinasit? Eikö kaverisi käytä ikinä IV-koneessa muita tiloja kuin kotona tai yhtä tehoasetusta? Tietty hyvin suunnitellussa järjestelmässä tilat vaihtuvat itsekseen ja esim häly ohjaa poissa tilaa.

Minkä takia puhelimesta pitäisi pystyä muuttamaan iv-koneen nopeutta? Tuonkin saa tehtyä mutta mielestäni siitä ei ole mitään hyötyä.

Ainakin enerventin karvalakkiohjauksessa löytyy mahdollisuus ohjata nopeuksia ulkoisilla koskettimilla. Kotona/poissa kytkimeksi riittää normaali 6-kytkin. Kotona tilassa se yhdistää esim nopeuden 2 ja poissa tilassa nopeuden yksi. Myös karvalakissa löytyy koskettimet takkakytkintä varten.

Jos tilat haluaa vaihtuvan itsekseen se onnistuu myös tuolla karvalakkiohjauksella. Joko laittaa hälyn tai kellon yms muuttelemaan tiloja niin kuin haluaa. Kellolla tuo nopeuden vaihto on yhtä helppo toteuttaa kuin tuo kotona/poissa kytkin.

cryscythe sanoi:
Mutta onhan tuo helvetin siistin näköinen vempele, jolla saa kaverit vihreeksi ja viimeistään sitten jos joskus talon myy niin tuo on vähintään 10 000€ arvoinen luxusvaruste!

Jos hienosti haluaa kaikki toteuttaa sitten kaikki laitteet laitetaan esim knx väylään ja niitä ohjataan yhdestä paikasta kaikkia. Sitten vastaavasti järjestelmä muuttuu herkästi haavoittuvaiseksi. Keskusyksikkö mykkä = ei valoja/virtaa yms.. Siksi olen pitänyt kaiken yksinkertaisena ja käyttänyt helposti korvattavia osia...

• Haluan pystyä sammuttamaan kaikki valot molemmista kerroksista yhdestä pisteestä
Kotona/poissa-kytkin ulko-oven luona (1/2h)

• Valaistustilanteet kiinnostavat mutta eivät ole välttämättömiä
RF-kauko-ohjaimella (valokytkimet vastaanottavat signaalin) (3h)

• Autopistokkeiden ajastus on myös tärkeää
Kellokytkin sisällä (1h)
  • Energiasäästön kannalta ilmastointia ja lämmitystä olisi hyvä pystyä ohjaamaan automaattisesti
Laitteissa on oma automaatio ja niitä voidaan ohjata ulkoisesti mallista riippuen (1h)

• Turvallisuuden kannalta kosteusanturit
Sulkuventtiili vedelle kotona/poissa-kytkimen (tai oman)perässä (1/2h)
Vesivuotoanturit (liitettynä hälytyskeskukseen) (1h)
  • Pistorasioiden ohjaus kiinnostaa
Kotona/poissa-kytkimen (tai oman) perässä (1h)
RF- kauko-ohjaimella(pistorasiat vastaanottavat signaalin) (1h)
Kiuas, kahvinkeitin, liesi ja uuni kotona/poissa-kytkimen (tai oman) perässä (1h)

• Muut keinot kiinnostaa
Tietyissä tiloissa, kuten WC valaistuksen mukavuuskytkin (liiketunnistin, ajastin ja lux-anturi) (1h)
Huonekohtainen lämpötilansäätö, kotona/poissa-kytkimellä lämpötilan lasku (2h)
Valokytkimet sänkyjen vieressä (1/2h)
Turvavalaisimet (toimivat poistumisreittien valaistuksessa ja varavalaistuksena, valaisimet on varustettu akulla) (4h)
Ulko-ovet ABLOY CONTROL+ (ohjaa myös murtohälytyksen päälle) (2h)
ICT järjestelmänä CAT6 ja Tähti2000 (0h eli hinnaston hinta)
Ilmaisimet hälytyskeskukseen (GSM jatkohälytys) (2h)
murto (2h)
vesivuoto (1h)
vedenpaine (ehtii ottamaan muutaman litran vettä talteen katkoksen aikana) (1/2h)
jäätymisvaara (1h)
sähkökatko (esim. sähkönsyöttö, akvaario ja pakastin) (1/2h)
palo (1h)
häkä (1/2h)
rikospainike (1/2h)
hätäpainike (esim. lapset/vanhukset) (1/2h)

• Tärkeää olisi saada varmatoiminen ja helposti ylläpidettävä järjestelmä
Tällainen se olisi

• Komponentteja pitää olla saatavilla 10-20 vuodenkin päästä
Näitä saa

Lähde: https://sites.google.com/site/saehkoesuunnittelua/kotiautomaatio

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minkä takia puhelimesta pitäisi pystyä muuttamaan iv-koneen nopeutta? Tuonkin saa tehtyä mutta mielestäni siitä ei ole mitään hyötyä.

Jos hienosti haluaa kaikki toteuttaa sitten kaikki laitteet laitetaan esim knx väylään ja niitä ohjataan yhdestä paikasta kaikkia. Sitten vastaavasti järjestelmä muuttuu herkästi haavoittuvaiseksi. Keskusyksikkö mykkä = ei valoja/virtaa yms.. Siksi olen pitänyt kaiken yksinkertaisena ja käyttänyt helposti korvattavia osia...

Niin mainitsit aiemmin että tiloja voidaan ohjata helposti millä tahansa laitteella ja järkevin laite millä ohjata jotain on mielestäni tietokone tai puhelin. No ehkä kaukosäädin olisi parempi mutta en uskonut että sitä tässä haetaan.

KNX tuntuu kyllä itsestäkin ihan järjettömältä ratkaisulta sähköjen ohjaukseen jo ihan hintojenkin takia. Itse koin Ouman Plussan sopivaksi kotiautomaatiojärjestelmäksi mutta heidän asiakaspalvelu ja hinnoittelupolitiikka sekä armoton kiire rakennusaikana sai jättämään Oumanin pois laskuista.

Taloon.com:ista löytyisi tuo Enerventin uusi ohjain: eAir-ohjain Enervent - Enervent ilmanvaihtokoneet - Taloon.com

Tilannepäivitys, n. 3kk pohjatöiden aloituksesta.

-Yläkerran lattialastulevyt ja väliseinärungot valmiit (vuorokaudessa), sähkövedot kesken.
-Alakerran väliseinistä suuri osa oli kantavia eli loput tehdään ensi vkolla ja kosteiden tilojen väliseinät jo melki valmiit.
-Takka muurattu, piippu puuttuu.
-Yläpohja eristetty, puhallusvilla puuttuu.

Seuraavaksi olisi töitä (ensi vko) mm..

-Välipohjan villat, paperit, rimat, laudat
-Sähkövedot yläkertaan
-Loput alakerran väliseinät

Tälläistä menoo meillä, ja niitä ongelmiakin on tullut, joita olen odottanut. Kaikkiin kyllä ratkaisu löytynyt. Tähän asti nämä virheet on tehnyt suunnittelu ja toisen putkari. Kerron näistä vaikka joskus toiste.

Tuntuu, että ollaan ok vauhdissa, mutta pidetään vauhtia yllä edelleen, koska aina tulee jotain viivytyksiä eteen kuitenkin.

EDIT: keittiö ja khh suunnittelun toinen kierros menty läpi ja lopulliset tarjoukset tulee 1-2 vkon sissään ja valitaan toimittaja. HTH-keittiöt ja Puustelli on enään mukana. Kodinkoneet tulee AEG.

Zone-sarja -42%
Mistä löytyy joku taulukko, josta löytyy kerrostaloasunnon minimi- ja maksimilämpötilat eri huoneissa/lattianrajassa/"oleskelukorkeudella" jne.?

Mistä löytyy joku taulukko, josta löytyy kerrostaloasunnon minimi- ja maksimilämpötilat eri huoneissa/lattianrajassa/"oleskelukorkeudella" jne.?

Voinko udella, mihin tommosta tarviit?

Toi 18 asteen mimimilämpötilä terveydelle on kyllä paskapuhetta. Isovanhemmilla on kovien pakkasten aikaan 16-17 astetta, koska vanha talo ja huonot eristeet muutenkin, ei siellä kyllä vielä ole sairastunut normaalia enempää 50 vuoden aikana. Kaverilla on joka aamu varmaan 10 astetta, koska kukaan ei ole pitämässä kipinää yön aika keskusuunissa, eikä sielläkään kukaan ole sairastunut.

Voinko udella, mihin tommosta tarviit?

Toi 18 asteen mimimilämpötilä terveydelle on kyllä paskapuhetta. Isovanhemmilla on kovien pakkasten aikaan 16-17 astetta, koska vanha talo ja huonot eristeet muutenkin, ei siellä kyllä vielä ole sairastunut normaalia enempää 50 vuoden aikana. Kaverilla on joka aamu varmaan 10 astetta, koska kukaan ei ole pitämässä kipinää yön aika keskusuunissa, eikä sielläkään kukaan ole sairastunut.

Mun asunnossa on kylmä (subjektiivinen kokemus, vaikka en ole ainoa joka niin sanoo) ja haluan tietää, mitä ohjeet sanovat, ennen kuin otan talonmieheen yhteyttä. Mua ei huvita kulkea/nukkua kotona kerrospukeutuneena ja maata sohvalla vällyjen alla. Pointti ei niinkään ole siinä, että pelkäisin fyysisen terveyteni puolesta.

Makuuhuoneen kait nyt kuuluukin olla viileämpi, mutta lattianrajassa lämpötila on noin + 17-18 astetta ja siellä tuntuu lähellä lattiaa vetoa, vaikka koko kämpän ikkunat on uusittu ja vaikka mulla on ikkunoiden ilmanvaihtoventtiilit talviasennossa.

Puolessa välissä huonekorkeutta lämpöä on 20 astetta. Tossa on noi viitearvot laskettu sen mukaan, että ulkon olisi -5 astetta. En nyt äkkiseltään tajua tota lämpötilaindeksin laskentaa, eli sitä mitä ne viitearvot pitäisi olla, jos ulkona on -10 astetta tai -15astetta.

Olis kyllä karmeata asua kämpässä jossa on vain 18 astetta lämmintä. 25 alkaa olla sopiva, sanoi mitkä tahansa määräykset mitä tahansa. Kommunistiviherpiipertäjien juonia taas kaikki.

Lämpeneekö anonymityllä kaikki patterit? Ne voi vaatia ilmausta tai sitten siellä on kara jumissa. Jos joku patteri on kylmä niin lämpeneekö kun termostaatin (se muovinen osa) irrottaa?
Kai sulla on pattereilla lämmitys?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Soitin tänään talonmiehelle, joka kävi säätämässä päivällä noita pattereita. Makuuhuoneen ja keittiön patterit (samalla puolella taloa) olivat ok, mutta niitäkin talonmies laittoi vähän lämpöisemmälle. Olohuoneen patteri (eri puolella taloa) oli vähän kylmempi ja sitä se sääti myös lämpöisemmälle. En viitsinyt alkaa itse ilmaamaan pattereita, vaikka mulla ois ollut se "ruuvi".

Tällä hetkellä patterit ovat melko kuumat, mutta lämpötila ei ole ainakaan vielä noussut kuin ehkä asteen verran. Lattialla lämpötila on + 18-19 astetta ja puolessa välissä huonekorkeutta ehkä 20 astetta. Täytyy katsoa, miltä lämpötila vaikuttaa huomenna.

Tämä on kyllä jännä kämppä, kun välillä täällä on tosi lämmin, mutta heti kun tulee kovemmat pakkaset, niin kämppä tuntuu tosi kylmältä. Mutta mä olen melkoinen vilukissa muutenkin.

Olis kyllä karmeata asua kämpässä jossa on vain 18 astetta lämmintä. 25 alkaa olla sopiva, sanoi mitkä tahansa määräykset mitä tahansa. Kommunistiviherpiipertäjien juonia taas kaikki.

Lämpeneekö anonymityllä kaikki patterit? Ne voi vaatia ilmausta tai sitten siellä on kara jumissa. Jos joku patteri on kylmä niin lämpeneekö kun termostaatin (se muovinen osa) irrottaa?
Kai sulla on pattereilla lämmitys?

Mielipidekysymyksiä. Itse asuin ihan liian kauan kerrostalossa jossa oli melkein aina tuo lähemmäs 25 ja kesällä reippaasti ylikin. Tuskasta. Tuo 21 astetta on itselle just sopiva. Vaimo valittaa joskus kylmyyttä, mutta se valittaa vaikka ois 30 astetta kun on palelevaa sorttia. Pojat kulkee sisällä kalsareillaa jos niitä ei käske pukemaan.

Tylsintä tai vittumaisinta hommaa tähän asti ja tällä hetkellä on villoittaa/paperinasennus välipohjaan. Jos laittaa maskin naamaan, niin henki ei kulje ja ilman sitä saa köhiä. No tuo homma on jo puolessa välissä ja huomenna jo pääosin tehty.
Sitten alan iskeen kipsilevyjä seiniin.

Huomenna pitäisi saada lämmötkin päälle kuulemma taloon!!

Mun asunnossa on kylmä (subjektiivinen kokemus, vaikka en ole ainoa joka niin sanoo) ja haluan tietää, mitä ohjeet sanovat, ennen kuin otan talonmieheen yhteyttä. Mua ei huvita kulkea/nukkua kotona kerrospukeutuneena ja maata sohvalla vällyjen alla. Pointti ei niinkään ole siinä, että pelkäisin fyysisen terveyteni puolesta.

Makuuhuoneen kait nyt kuuluukin olla viileämpi, mutta lattianrajassa lämpötila on noin + 17-18 astetta ja siellä tuntuu lähellä lattiaa vetoa, vaikka koko kämpän ikkunat on uusittu ja vaikka mulla on ikkunoiden ilmanvaihtoventtiilit talviasennossa.

Puolessa välissä huonekorkeutta lämpöä on 20 astetta. Tossa on noi viitearvot laskettu sen mukaan, että ulkon olisi -5 astetta. En nyt äkkiseltään tajua tota lämpötilaindeksin laskentaa, eli sitä mitä ne viitearvot pitäisi olla, jos ulkona on -10 astetta tai -15astetta.

Mahtavaa. Nyt on asunnon lämmöt nousseet sille tasolle, ettei tarvitse enää kerrospukeutua. Lämpötila on noussut lattianrajassa +21 asteeseen ja puolessa välissähuonekorkeutta se on noin +22 astetta.

Jetta-talon normaali matalaenergia talon rakenteilla on päästy viime aikaisilla ilmavuotomittauksilla passiivitalon tasoille. Itselle vasta tulossa mittaus lähiaikoina...

Jetta-talon normaali matalaenergia talon rakenteilla on päästy viime aikaisilla ilmavuotomittauksilla passiivitalon tasoille. Itselle vasta tulossa mittaus lähiaikoina...

Taitaa molemmissa (puurakenteisena) olla kuitenkin höyrynsulku muovi jolloin oletusarvoisesti noin kuuluukin olla ?

Oon "lyönyt" pari tuhatta sencon duraspiniä EK kipsilevyyn ja loppua ei näy :) Hain 3000 lisää.

Täytyy kyllä sanoo, että ihan yliveto työkalu tuo nauharuuviväännin. Ja tuskin kukaan ilman sitä edes kipsilevyjään laittaa, jos ei oo kyse yhdestä tai kahdesta levystä. Mulla menee n. 130 levyä (tai ainakin sen verran on varattu)

Mulla tuollaine joku 400 euron makitan nauharuuviväännin, mallia en muista.

Ei kai kukaan yhden ainoan ok-talon vuoksi sentään nauharuuvaria hommaa? :confused:

Ei kai kukaan yhden ainoan ok-talon vuoksi sentään nauharuuvaria hommaa? :confused:

Akkuporakone per mies ja hitosti kipsilevyjä(seinät + katot). Ei kait siihen sen kummempaa tarvi. Ruuveja kyllä meni aika reilusti, en muista montako pakettia niitä 2000 kappaleen rasioita kävin hakemassa. Nauharuuviväännin kävi kyllä mielessä, mutta ei raaskinut pelkästään tuon takia sitä ostaa. Sillä kun ei kummoista käyttö tulevaisuudessa ole.

Suositut

Back
Ylös Bottom